Uitloop van de kattenbak!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Uitloop van de kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 15:19

Gisternacht moest ik het bed uit voor een wc bezoekje, in het donker met mijn blote voeten.. KRRTSJ KRTTSJ sta ik weer in kattenbakgrit. :\

Mijn lieve oudere kater vind kattenbakgrit de bak uit schoppen het leukste wat er is. Ik woon alleen en erg klein dus de kattenbak staat in de badkamer, ik heb er echt geen andere plek voor.

Naast de bak staat al een stoffer en blik die ik elke dag gebruik. Drollen worden er ook elke dag uitgehaald.
Nu heb ik fijn grit wat goed klontert. Ik heb ook houtsnippers geprobeerd en van dat sylica spul. (maar dat is kneiterhard dus al helemaal niet fijn als je er perongeluk opstaat :+)
Mijn hele huis zit onder het grit. Ik ben best een neatfreak dus dit begint echt echt vervelend te worden.

Voor de kattenbak ligt ook een uitloopmatje maar dat doet zo goed als niks.

Nu staat bak probeersel nummer 3 er. Een hoge bak met deurtje. Helpt ook niks. (meneer timed het zwaaien van het deurtje met het eruit gooien van het grit.....)

Wie-o-wie helpt met de gouden tip? :D

Valerie_91

Re: Uitloop van de kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:23

Is het een optie om een gesloten kattenbak te proberen of is je kat daar geen fan van? Ik zag dit weekend in de winkel een gesloten kattenbak staan, waar de laatst 15 a 20cm een soort van 'raster' was dat als tussenruimte dienst deed. Zo kan de kat niets naar buiten gooien en door over dat raster te lopen valt het grit van haar pootjes af. Ik weet dat mijn kat niet van gesloten bakken houdt, maar hopelijk is dit bij jou een optie?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:28

De opening van de kattenbak richting de muur draaien, door de ruimte tussen de uitgang en de muur kunnen ze de bak niet uit sprinten en blijven er meer korrels voor de bak liggen. Ook de korrels die eruit gegraven worden vliegen dan niet door de hele kamer.

Er ligt nu nog steeds wel wat maar dat nemen ze mee tussen de teentjes, dat is niet echt te voorkomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:31

Hier idd ook de ingang naar de muur en maar een 15cm tussen de opening en de muur.
Blijft het meeste grit tussen de bak en de muur liggen.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:31

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:32

Wij hebben sowieso een matje voor de kattenbak, deze is speciaal gemaakt zodat het grit in het matje valt. Het helpt redelijk, maar ze neemt nog steeds grit mee de kamer in. Kun je anders niet grof grit gebruiken? Dat kan namelijk niet zo goed tussen de teentjes vast zitten...
Of gaat hij echt zitten graven? Want dan wordt het natuurlijk wel lastig...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:34

Ik heb in de kattenbak (een curver kattenbak) een soort 'trapje' zitten, waardoor ze het meeste grit in de bak achterlaten. Het is nog niet helemaal weg, maar het scheelt wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:36

Een doorzichtige Ikea opbergbak als kattenbak neerzetten. Die zijn zo hoog, het grind wat daar uitvliegt is minimaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:37

Ik heb een hond die groef in haar bak (voor 's nachts zodat ik haar mandje niet 2x per week moest wassen, helaas werkte het niet). Door de hem in een hoek te zetten en dan echt zo dat de uitgang van de bak naar de hoek toewees, kon ik de meeste rotzooi daar houden. Toen ik dat nog niet had trof ik het kattengrit nog in de volgende kamers aan.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 15:38

zonnebloem18 schreef:
De opening van de kattenbak richting de muur draaien, door de ruimte tussen de uitgang en de muur kunnen ze de bak niet uit sprinten en blijven er meer korrels voor de bak liggen. Ook de korrels die eruit gegraven worden vliegen dan niet door de hele kamer.

Er ligt nu nog steeds wel wat maar dat nemen ze mee tussen de teentjes, dat is niet echt te voorkomen.

Zo simpel! Zo briljant! waarom dacht ik daar niet aan! :o?

Bedankt voor de tips, ik ga ze allemaal even doorlezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:42

Welke grit gebruik je als ik vragen mag? Als ie het er expres uit schopt is het misschien niet de meest fantastische tip maar ik merk altijd groot verschil met bijv. Klontvormig van de supermarkt of degene die ik nu altijd heb, de biokats fresh. Op de een of andere manier krijgt mijn oudste met andere grit het ook voor elkaar het door het hele huis te verspreiden, dus misschien kan je dat ook proberen en de tip van ingang naar de muur draaien vind ik ook een hele goeie!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:13

Je hebt ook bakken die een gat aan de bovenkant hebben, misschien een idee?

Afbeelding

Kan je zelf ook eerst testen met een doos of plastic bak bijvoorbeeld en daar je kattenbak in zetten (zonder deksel). Om te kijken of je kat het prettig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:19

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:23

Die curver heb ik ook, het roostertje is voor onze Neko niet handig, want zij plast alleen maar aan de voorkant, ze gaat de bak in, draai zich om, en plast voor de ingang. En ook alleen daar. Dus dat roostertje is eruit :P Maar uitloop vind ik nog meevallen.

Voor onze andere Poes hebben we twee lack tafeltjes tegen elkaar aangezet en afgesloten en daaronder de kattenbak geplaatst, uitloop buiten de tafeltjes is er niet of nauwelijk, en onder de tafeltjes merken mijn voeten er niets van, dus vind dat niet zo'n probleem. Heb geen eigen foto, maar dit is het idee:

http://mevrouwmiauw.nl/wp-content/uploa ... 546622.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:25

Roostertje kan je ook buiten de kattenbak neerleggen, bij de uitgang :j dan komen de pootjes daar eerst nog overheen :D

Leuk die tafeltjes trouwens!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:25

Ja klopt Jans, maar heb al zo'n matje en dat is wel voldoende :P