Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14108
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:48

Maar stel je dan voor. Ik fok er mee.

Hoe moet ik ze dan aanbieden? Ik heb geen zin om smalle rottweilers te verkopen of brede beaucerons. En wie bevestigd die beauceron? Is dat te testen?

Ik wil sowieso HD testen en misschien ED want ik wil met haar de behendigheidsport in. Dat staat in principe los van het fokken

Mijn vriend wil wel graag een nestje. Het lijkt mij voor 1 keer ook een leuke ervaring. Maar als het ontzettend duur gaat worden en erfelijke ziektes enz.. dan weet ik het niet zo goed
Plus dat ik graag hierna een gordon setter wil :') O:)

KarmaChansy

Berichten: 6930
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:52


Zoe_97

Berichten: 9464
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:57

die DNA testen op ras zijn niet erg betrouwbaar heb ik gehoord, het kijkt naar gelijkaardige genen, maar dat klopt vaak echt niet. hier liep een tijd geleden een topic over.

Kabayo

Berichten: 14108
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:59

Aha
150 dollar :=

Dit is de vader van Fenna trouwens
Afbeelding
Afbeelding

Zoe_97

Berichten: 9464
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:00

[BB] Ervaringen DNA-test hond dit topic
een bookker legt het daar goed uit
"De uitslag van zo'n test wordt vaak verkeerd begrepen. Ze geven niet aan wat voor rassen de ouderdieren waren, maar welke rasgroepen ze de meeste overeenkomsten mee deelden. Als het dus een rashond is of hij komt uit een kruising van 2-4 rashonden dan komen de goede rassen wel naar boven, als het echt een mix is dan kan je ook rare uitslagen krijgen die alleen iets zeggen over de rasgroepen en niet over de specifieke rassen.

Dat moet je wel even doorhebben, dat 'moeder was Spaanse waterhond' niet betekent dat het zeker weten een Spaanse waterhond was, maar alleen dat ze veel genetische overeenkomsten had met dat ras en dat de moeder dus waarschijnlijk een waterhond was. Of er staat dat de opa half Mechelse herder was, maar eigenlijk was het een Duitse herder. En zo. Het klopt dan ongeveer, maar niet exact. :)"

KarmaChansy

Berichten: 6930
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:04

Dank je Zoe dat wist ik niet! ik ga het topic is nalezen

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:09

Fair schreef:
Ik moet zeggen dat ik Fenna prachtig vind! Ze is inderdaad niet echt standaard rottweiler, maar ik denk eigenlijk dat als er meer dit soort bloed (gezondere snuit, hoofdvorm) in het rottweiler ras zou komen het niet zou misstaan. :) Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld, ik vind het uiterlijk van een typische rottie niet heel mooi en vind een spitser hoofd veel mooier. :j Maar ik ben ook dobers gewend. :')

Ik heb de kruisingen van beauceron x rottweiler eens opgezocht en het komt inderdaad sterkt overeen met het uiterlijk van Fenna.
http://37.187.91.226/photo4-chiots-rott ... 947496.jpg
http://www.phototoutou.com/photos/a188n ... uceron.jpg

Ik denk, weet bijna wel zeker dat ze niet 100% rottie is, maar dat maakt haar niet minder mooi. Ik vind haar persoonlijk veel mooier :o

Wat betreft fokken. Dit is uiteraard je eigen keuze. Als jij gewoon alles laat controleren aan je teef en de aankomende vader (deze zou ik wel met stamboom doen) dan kunnen er erg leuke pups uitkomen met een iets minder grof hoofd. Echter zou ik voordat je hier aan begint, alvast horen of er interesse is in de pups, zodat je alvast zekerheid hebt dat jij ze kwijt kan. Als jij je er verder 100% voor wilt inzetten, pups terug kan nemen en verantwoordelijk blijft als fokker, zou het natuurlijk enorm leuk zijn! :)

Ik snap niet geheel waarom je een langere snuit erin wil fokken, als we dat wilden namen we wel een beaucheron of een dobermann. Ken veel rotties die hoog in de sport meedraaien ( ipo kmpv of obedience)waaronder ook mijn rottie en die hebben geen problemen met de ademhaling of whatever. Ik ken ook geen rotties die ademhalings problemen hebben, het is geen voorkomend probleem. Het zijn geen bulletjes. De raskenmerken zijn een korte stop en brede kaken maar geen platte snuit. Fotos van die van mij staan paar berichten eerder en dat is echt geen platsnuit. Op een show zou een rott mwr een platte snuit zeker niet voorop gezet worden. Het zijn werkhonden en zullen dan ook op een wijze gefokt worden dat er goed mee te werken is en niet dat ze bij te veel opwinding het benauwd krijgen.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:19

Ikzelf ben persoonlijk geen fan van fokken zonder stamboom. Wij hebben een tijd zelf gefokt met rottweilers met stamboom, en wat ik wel wil meegeven is dat ik het geen simpele honden vind om mee te fokken, mijn teef bijvoorbeeld heeft de eerste 2 weken niet voor haar pups gezorgd, en dan had ze 11 pups.. Ik was helemaal gesloopt om die tijd om de 2 uren de pups eten te geven, als je klaar was met de laatste, had de eerste al terug honger. Dan had ze plots een klik gemaakt en heeft ze er wel voor gezorgd. Maar dan kon ik er enkel bijkomen, mijn papa bijvoorbeeld niet. Ondanks maatregelen, zo van die doodligpilaren aan de werpkist gedaan, zijn er toch teven geweest die erin slaagden om op de pups te liggen, ondanks dat ze zelden alleen waren. Allemaal zaken die je wel in gedachten moet houden als je fokt. Wij fokken ook al 20 jaar mechelaars, en daar vind ik het een reuzeverschil, die honden zijn veel zelfstandiger en gebeurt er zelden iets. Die hebben vaak ook een specifieke doelgroep, mensen die graag willen sporten. Bij rottweilers is de doelgroep veel breder, maar dat maakt het soms moeilijk, omdat het vaak geen simpele honden zijn. Wij hadden bv de regel dat mensen die nog geen rottweiler hadden gehad in het verleden, of een ras van hetzelfde "kaliber" eerst enkel een teef konden kopen.

Wat betreft de "koppen", wij fokten ook altijd naar honden met mooie koppen, met een goede stop, maar zonder het platsnuit gehalte en een werkhond. Ik vind vaak de showhonden te weinig pit hebben, en dat de werkhonden er dan niet meer uitzien als rottweilers, maar eerder beaucerons met die smalle koppen. Ons doel was om een mooie middenweg te vinden. En natuurlijk een goed karakter, dat blijft het belangrijkste, zelfzekere honden die wel handelbaar zijn. Maar mijn teef Sunny, had 11 pups, en daar zat 1 klein reutje tussen, en daar was ik verliefd op. En hij is steeds de kleinste en smalste gebleven. Wat ik wel jammer vind, al zijn broers, en zelf zussen zijn veel breder dan hij ooit zal zijn, maar ik ben wel verliefd geworden op zijn karakter. Maar het kan dus altijd zijn dat er een wat minder "breed" exemplaar in een nest zit. Hij is dan wel 1 heeeeeel sportief gebouwd en dat kan ik nu ook wel appreciëren, die kan zonder problemen mee met mijn pony in een reuze galop. Dit is een foto van mijn reu en teef, moeder en zoon: links zoon en rechts moeder

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jessol op 23-10-17 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:28

Herkenbaar jessol, goede vrienden van me die ook fokken hadden onlangs ook een teef die niet voor de pups wilde zorgen, mensen waren na paar weken echt gesloopt vh 24 uur per dag bezig zijn met de pups. Waren er 9

Fair
Berichten: 3566
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:34

Tinkermuts, het is niet mijn bedoeling om iemand tegen het verkeerde been te shoppen. Het is slechts mijn mening. :)

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:41

Ik snap dat jij het mooier vind, ieder z'n eigen mening maar je haalt aan dat er een gezondere snuit en hoofdvorm ingefokt moet worden en daar heb ik moeite mee omdat het niet echt een voorkomend probleem is bij de rotties omdat het geen plat snuiten zijn, dus das niet tegen het verkeerde been maar snap gewoon niet dat de koppen nu ongezond genoemd worden...

Dorus

Berichten: 13240
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:55

Tinkermuts schreef:
Ik heb in Oss en Almere gelopen maar daar hebben ze echt vnml echt enorme koppen. Prachtig. Trainen ook veel fokkers met hun fok reuen.

Als ik kijk welke fokkers op die clubs rondlopen dan snap ik dat. Je ziet die ook regelmatig op shows en daar doen de dikke koppen het ook goed.
De fokkers die je bij ons op het veld ziet richten zich meer op honden om mee te werken. Die zien shows als noodzakelijk kwaad en vinden atletische bouw en werkwillig karakter belangrijker dan een mooie dikke kop.

Overigens heeft de Duitse rasvereniging de rasstandaard onlangs aangescherpt. De verhouding lengte kop vs. lengte snuit is nu meetbaar vastgelegd waar deze voorheen alleen beschreven was. Een goed ding imo, want in sommige regio's slaan ze wel heel erg door in het fokken van brede koppen en korte snuiten. Ik houd van een dikke kop, maar als je de hondjes uit Servië voorbij ziet komen dan is dat echt te extreem als je het mij vraagt.

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:03

De buitenlanders hebben idd wat extremere koppen. Maar wat er op genoemde clubs loopt draait er zat op topniveau mee. Ik denk dat jouw beeld niet geheel juist is van wat daar loopt. Ik kan alleen maar kwijlen Van dat niveau. En dan doet de mijne het ook geeneens slecht. Jammer ook vh zure gedrag tegen elkaar onder de fokkers, zou voor mij ook een reden zijn om niet te willen fokken. Dat is dan een voordeel van stamboomloos fokken, geen last van dat zure gedoe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:21

Kabayo schreef:
Maar stel je dan voor. Ik fok er mee.

Hoe moet ik ze dan aanbieden? Ik heb geen zin om smalle rottweilers te verkopen of brede beaucerons. En wie bevestigd die beauceron? Is dat te testen?


Officieel mag je het zonder stamboom al geen rottweiler noemen. Het is slechts een look-a-like.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze geen stamboom heeft als beide ouders volle rottweilers zijn? Stamboom aanvragen is dan kleine moeite?
Mag ik vragen waar je haar gekocht hebt? Desnoods via pb.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:26

Mocht je toch willen gaan fokken,wat ik zeker niet aanraad,zou ik echt je hond op meerdere dingen laten testen dan alleen de heupen.
Pers.zou ik de ellebogen laten checken maar ook de ogen.

Dit is een stukje van een fokker wat ze schrijft over erfelijke afwijkingen/ziekte's wat bij de Beauceron voor zou kunnen komen.
*Voor zover ik weet zijn er enkele gevallen bekent die lijden aan HD (Heup Dysplasie), ED (Elleboog Dysplasie), OCD (afwijking aan de schouder), komt er toch wel wat Eplilepsie voor (mij bekent ik zowel NL, Belgie, Duitsland als in France), Spondylose (chronische ziekte van de ruggengraat), hartkwalen en wat mij opvalt is dat er toch wel veel Beaucerons overlijden aan kanker, waarbij ik toch wel vaak de vorm van lymfklierkanker hoor.*

Ik neem aan dat je goed ingelezen bent wat voor gebreken er voor kunnen komen bij de Rottweiler. Van de ziekte JLPP schrok ik toch wel van,ik had er nog niet van gehoord/gelezen. http://rottweilerstart.nl/jlpp/

En ik zou ze ook zeker niet aanbieden,wat Cayenne ook zegt,als een Rottweiler.

Kabayo

Berichten: 14108
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:31

Cayenne schreef:
Kabayo schreef:
Maar stel je dan voor. Ik fok er mee.

Hoe moet ik ze dan aanbieden? Ik heb geen zin om smalle rottweilers te verkopen of brede beaucerons. En wie bevestigd die beauceron? Is dat te testen?


Officieel mag je het zonder stamboom al geen rottweiler noemen. Het is slechts een look-a-like.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze geen stamboom heeft als beide ouders volle rottweilers zijn? Stamboom aanvragen is dan kleine moeite?
Mag ik vragen waar je haar gekocht hebt? Desnoods via pb.

Ik heb haar van de buurvrouw van mijn ouders. Teef is gewoon een boerderijhond. Ze heeft geen kennel oid. Dit was haar eerste nest. Komt volgend jaar nog 1. Beide ouders geen stamboom maar werden aangeboden als rottweilers. Daarom had ik haar gekocht. Achteraf misschien dom..

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:41

Welnee kabayo, tis een leuke hond en je bent et hartstikke gek op, wat wil je nog meer. Gewoon lekker genieten van elkaar

Dorus

Berichten: 13240
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:15

Tinkermuts schreef:
De buitenlanders hebben idd wat extremere koppen. Maar wat er op genoemde clubs loopt draait er zat op topniveau mee. Ik denk dat jouw beeld niet geheel juist is van wat daar loopt. Ik kan alleen maar kwijlen Van dat niveau. En dan doet de mijne het ook geeneens slecht. Jammer ook vh zure gedrag tegen elkaar onder de fokkers, zou voor mij ook een reden zijn om niet te willen fokken. Dat is dan een voordeel van stamboomloos fokken, geen last van dat zure gedoe

Ik denk dat jij mij niet goed begrijpt. Ik zeg helemaal niet dat een dikke kop niet goed mee kan in de sport. Ik zeg enkel dat je op shows nou eenmaal meer dikke koppen ziet dan lange smalle snuiten. En de fokkers die ik ken die bij jouw op de club lopen ken ik van de shows en hebben gemiddeld genomen dikkere koppen dan wat er bij ons rondloopt. Oftewel: bij jullie is een dikke kop vrij standaard, ik ben bij ons een beetje een uitzondering met m'n dikkop.

Tinkermuts

Berichten: 9394
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:28

Ach zo, dacht al ..daar gaan we weer met dat zure gedoe haha. Maar het zou mij ook wel vh fokken weerhouden hoor want wat kunnen die fokkers onderling zuur doen zeg. Overigens trainen we niet meer op die clubs hoor want is voor ons anderhalf uur rijden elke week weer. Dus nu bij ern herder werkgroep om de hoek waar onze dikkop wel een joekel is haha.

KimD

Berichten: 20473
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:43

Kabayo schreef:
Cayenne schreef:


Officieel mag je het zonder stamboom al geen rottweiler noemen. Het is slechts een look-a-like.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze geen stamboom heeft als beide ouders volle rottweilers zijn? Stamboom aanvragen is dan kleine moeite?
Mag ik vragen waar je haar gekocht hebt? Desnoods via pb.

Ik heb haar van de buurvrouw van mijn ouders. Teef is gewoon een boerderijhond. Ze heeft geen kennel oid. Dit was haar eerste nest. Komt volgend jaar nog 1. Beide ouders geen stamboom maar werden aangeboden als rottweilers. Daarom had ik haar gekocht. Achteraf misschien dom..


Je mag dit eigenlijk niet anders aanbieding als kruising. Want zonder stamboom is per definitie een kruising. Wat je wel kunt doen is zeggen dat het zowel vader als moeder een rottweiler kruising is waardoor ze veel op een rottweiler lijken.

Maar als Rottweiler kun je ze niet verkopen.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:51

Zonder stamboom is het niet per definitie een kruising, het is alleen geen gecertificeerd raszuiver exemplaar. Een kruising is per definite een mix tussen iets, en dat hoeft bij een look-a-like absoluut niet het geval te zijn. Ik heb zelf ook 2 stamboomloze honden, waarvan ik kopieën van de stambomen van beide ouderdieren heb meegekregen. Officieel vallen ze alsnog onder de look-a-likes.

KimD

Berichten: 20473
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:00

Mizora schreef:
Zonder stamboom is het niet per definitie een kruising, het is alleen geen gecertificeerd raszuiver exemplaar. Een kruising is per definite een mix tussen iets, en dat hoeft bij een look-a-like absoluut niet het geval te zijn. Ik heb zelf ook 2 stamboomloze honden, waarvan ik kopieën van de stambomen van beide ouderdieren heb meegekregen. Officieel vallen ze alsnog onder de look-a-likes.



Officieel is dat gewoon een kruising, of rasloos.

Jij hebt een ras, of een kruising. Geen andere benamingen.

Dorus

Berichten: 13240
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:55

KimD schreef:
Mizora schreef:
Zonder stamboom is het niet per definitie een kruising, het is alleen geen gecertificeerd raszuiver exemplaar. Een kruising is per definite een mix tussen iets, en dat hoeft bij een look-a-like absoluut niet het geval te zijn. Ik heb zelf ook 2 stamboomloze honden, waarvan ik kopieën van de stambomen van beide ouderdieren heb meegekregen. Officieel vallen ze alsnog onder de look-a-likes.



Officieel is dat gewoon een kruising, of rasloos.

Jij hebt een ras, of een kruising. Geen andere benamingen.

De raad van beheer gebruikt anders zelf de naam look-a-like voor honden die qua uiterlijk exact hetzelfde zijn als ras honden, maar dan zonder stamboom.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:24

Geen stamboom zou voor mij niet het grootste struikelblok zijn, dat je niet weer wat voor lijnen erachter zitten wel. Ziektes, agressie etc etc kan genetisch bepaald zijn en nu weet je niets behalve je eigen hond maar wat die evt draagt kun je ook niet bepalen.

Ik heb zelf ook een stamboomloze hond, een mechelaar reu. Echter is bij hem de gehele bloedlijn vast gelegd en zijn ouders, voorouders zijn wel getest dan hoeft dat papiertje van de raad voor ons niet meer zo nodig. Maar dat zie je bij werk gefokte mechelaars veel meer.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:56

Kabayo schreef:
Ik heb haar van de buurvrouw van mijn ouders. Teef is gewoon een boerderijhond. Ze heeft geen kennel oid. Dit was haar eerste nest. Komt volgend jaar nog 1. Beide ouders geen stamboom maar werden aangeboden als rottweilers. Daarom had ik haar gekocht. Achteraf misschien dom..

Als fokken je doel is dan is het niet de slimste aankoop.
Maar je bent toch gek op de hond en ze is lief ,dat is toch het belangrijkste.
Misschien kan je sparen voor een 2e hond met stamboom en dan daar met de tijd een nest mee fokken.

Onder tussen kan je je dan verdiepen in het ras en problemen die fokken van een ras kan voortbrengen.Op die manier heb je al een betere basis ook als je een hond wilt aankopen.
Zelf vind ik de voorpret van het kopen van een hond ook al leuk,ik pluis toch graag stambomen uit bekijk afstammelingen enzo.Kijk hoe ze evt zijn in de sport.