Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 06:11

Afbeelding
Afbeelding. eerste vier maanden en tweede zes maanden

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:52

Ik vind het een leuke en sportieve hond om te zien. Of ze 100% Rottweiler is? Daar kan je alleen achter komen door dna te laten testen. Belangrijk? Nee, want stamboomloos blijft ze hoe dan ook. Idem geldt voor de reu.
Supergoed dat je je inleest en het goed wil doen ipv alleen aan het eventuele geld wat het oplevert denkt, daar zouden velen een voorbeeld aan mogen nemen.
Persoonlijk zou ik met deze hond niet fokken en er ook geen pup van willen. Puur omdat ik weet dat er veel Rottweilers zijn met problemen en omdat de achtergrond van zowel de teef als de reu onbekend zijn. Dat er in beide een heleboel Rottweilerbloed zit kan je aan de buitenkant wel zien, maar gezondheids- en karakterproblemen (lang niet alles wordt getest of valt te testen, ook niet bij 100% stamboomhonden welke volgens de eisen van de rasvereniging worden gefokt) helaas niet.
Plus... fokken neemt ook altijd een risico met zich mee voor de teef. Het risico is klein, maar er zijn teefjes welke tijdens/na de bevalling overlijden door complicaties.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:06

Ik zou sowieso het hele hoog risico honden verhaal eerst eens afwachten voor je tegen die tijd echt besluit een nestje te fokken
Als je een nestje fokt en je brengt daarmee een 6tal vogelvrij verklaarde honden die de rest van hun sowieso een muilkorf om moeten en aan de lijn moeten blijven als die wetgeving verkeerd wil
Wil je dat?

(Het is sowieso nog allemaal erg onduidelijk volgens de laatste berichten die ik zag ... het hele verhaal verplicht op cursus bijvoorbeeld , ze weten zelf nog totaal biet wat voor cursus , hoe die er uit moet zien en wie die cursussen dan moeten gaan geven )

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:26

En niet elke les of club is voor een beetje pittige rottweiler reu geschikt of ze worden geweigerd bij een vereniging

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:02

Of je doet een cursus bij een hondenschool en krijgt de opmerking "ja Tis toch een rottweiler"
Als je als hondenclub/schooltje te kort schiet qua kennis/ervaring net bepaalde type/karakters of gewoon niet door vooroordelen heen kunt kijken
Zeg dat aub als ik voor info kom en niet halverwege een cursus waar mijn hond echt niet beter van is geworden (was het vervolg op puppycursus )

Of als je tegen een probleem aan loopt dat je hondenschool doodleuk zegt : kom maar terug als het opgelost is (kennisje van me die ook na het oplossen van, niet meer Naar die club is teruggekeerd natuurlijk )

Ik zou in ieder geval echt die nieuwe wetgeving afwachten om te zien wat dat echt gaat brengen

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:19

Zou er in de lijn geen Beauceron kunnen zitten? Zeker gezien de hubertusklauw die de hond van TS heeft en ook omdat de jonge hond gewoon in zijn totaliteit wat smaller is qua kop en lijf.

Misschien dat eens navragen TS,dat weet je ook waar het vandaan komt.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:33

Faruba schreef:
Zou er in de lijn geen Beauceron kunnen zitten? Zeker gezien de hubertusklauw die de hond van TS heeft en ook omdat de jonge hond gewoon in zijn totaliteit wat smaller is qua kop en lijf.

Misschien dat eens navragen TS,dat weet je ook waar het vandaan komt.


Heb het topic eventjes door gelezen maar wat jij zegt Faruba was ook mijn gedacht.
Dat kan dan bijvoorbeeld een paar generaties terug zitten.


Ik ken iemand met 2 'mechelse herders' die black and tan van kleur zijn.
Blijkt dus paar generaties terug Dobermann in te zitten.
Enkel de kleur zie je hier nu nog van terug.

Verder zou ik er niet mee fokken TS
-Het neemt risico's met zich mee (tijdens de dracht, bevallen, nazorg pups en moeder,...)
-Financieel draai je sowieso verlies als je het goed wilt doen
- Je kan op erfelijke gebreken en dergelijke gaan testen maar je weet verder niets van de ouders en de generaties er voor

Betreft de uitspraak dat de pups wel vrij snel weg kunnen zijn, zoals je bijvoorbeeld op marktplaats ziet.
Het is een gewild ras bij bepaalde mensen, maar wil je zo'n mensen aan jouw deur hebben staan?
(Dit bedoel ik dus in het slechtste geval, al screen je mensen nog zo goed en komen ze geloofwaardig over, je weet het nooit)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:33

Vergeet ook niet te denken aan de complicaties bij de dracht. Op het hondenforum staan alleen van dit jaar al voorbeelden van teven die tijdens/door dracht overleden zijn.

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 10:49

Complicaties met dracht en bevalling ben ik mij van bewust. Ben dit jaar immers ook een merrie en veulen kwijtgeraakt op 9 maand dracht.
Dat weerhoud mij echter niet om nooit van leven meer te gaan fokken. Dan zou ik zelf ook geen baby meer kunnen krijgen want stel je voor ik ga dood.

Beauceron.. hmm nooit van gehoord :o zal zo even googlen. De fokker heeft Fenna aan mij verkocht als volle stamboomloze rottweiler. Daarom vond ik het ook niet zo leuk als mensen hier zeiden dat dat niet klopt :o maar ik begin nu inderdaad te twijfelen...

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:06

Als je het zo zeker mogelijk wilt weten, dan kan je een dna-test laten doen: http://www.dierenshop.nl/dna-test-voor-de-hond.html

Maar zo zie je direct het belang van een stamboom. Het gaat niet om de kosten, maar om dat je met zo veel mogelijk zekerheid weet wat je koopt en zicht hebt op wat er aan lijnen achter zit zodat als er problemen zijn, er meer startpunten zijn om te gaan zoeken.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:18

Ik kom veel op rottweilerclubs en op de clubmatches, dus zie een boel rotties, maar eigenlijk nooit hele spitse snuitjes. Bij sommigen gaat het mij zelfs wat te extreem met de korte neuzen maar daar word gelukkig al beetje op terug gekomen. En ik vind Fenna echt een Super leukerd, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er ik gok aan moeders kant want anders doorheen gemixt zit. En dat kan best paar generaties terug zijn dat het bij jouw pup er dan uitkomt. Maar ook ik vind haar wel weg hebben ve beaucheron (ook vanwege hubertusklauw want dat zie je bij rotties niet veel) of misschien zelfs iets van dober erdoor. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen nest mee mag fokken. Dat is iedere eigen ding. Ik zou het vanwege dat hr gebeuren niet doen. Rottweiler met stamboom mag ook bepaalde landen niet in en ik merk dat dat toch wel echt een belemmering is laat staan dat je nog meer aan banden gelegd word met je hond.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:23

Stel, een van je pups is nu 3 jaar oud. De eigenaren bellen dat ze uit elkaar gaan en de hond niet kunnen houden.

Of, een van je pups is 8 maanden en pubert flink. De eigenaren bellen je dat ze de hond véél te druk vinden en hun kleuter nu al 3x omver gelopen is. Ze zijn het zat en willen de hond niet meer houden.

Wat doe je? Vind je dat je hier iets mee moet als fokker?

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:29

Lisitano schreef:
Stel, een van je pups is nu 3 jaar oud. De eigenaren bellen dat ze uit elkaar gaan en de hond niet kunnen houden.

Of, een van je pups is 8 maanden en pubert flink. De eigenaren bellen je dat ze de hond véél te druk vinden en hun kleuter nu al 3x omver gelopen is. Ze zijn het zat en willen de hond niet meer houden.

Wat doe je? Vind je dat je hier iets mee moet als fokker?

Dan neem ik de hond over en zoek een nieuw huisje of ik hou hem ;)

Trouwens. Fenna haar volle broer. Heeft een lange vacht. Dat vonden wij ook al zo vreemd...

Edit beauceron lijkt ze inderdaad op! Alleen haar oren en neus zijn wel iets korter.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:30

Lisitano schreef:
Stel, een van je pups is nu 3 jaar oud. De eigenaren bellen dat ze uit elkaar gaan en de hond niet kunnen houden.

Of, een van je pups is 8 maanden en pubert flink. De eigenaren bellen je dat ze de hond véél te druk vinden en hun kleuter nu al 3x omver gelopen is. Ze zijn het zat en willen de hond niet meer houden.

Wat doe je? Vind je dat je hier iets mee moet als fokker?


Bij de eerste eigenaren zou ik op afstand willen helpen, maar het blijft hun probleem en als ik de ruimte niet heb, dan deze niet terug halen.
Bij de tweede eigenaren heb ik als fokker helaas een fout gemaakt door de hond daarheen te hebben gedaan. Toch niet voldoende doorgevraagd of ze zich realiseren wat een jonge hond in houdt. Deze haal ik op.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:30

Kabayo schreef:
Lisitano schreef:
Stel, een van je pups is nu 3 jaar oud. De eigenaren bellen dat ze uit elkaar gaan en de hond niet kunnen houden.

Of, een van je pups is 8 maanden en pubert flink. De eigenaren bellen je dat ze de hond véél te druk vinden en hun kleuter nu al 3x omver gelopen is. Ze zijn het zat en willen de hond niet meer houden.

Wat doe je? Vind je dat je hier iets mee moet als fokker?

Dan neem ik de hond over en zoek een nieuw huisje of ik hou hem ;)

+:)+

Dorus

Berichten: 13219
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:33

Ik train op een rottweiler club, maar de instructrice is zelf van de Duitse herders. Zelfs ik hoor regelmatig "ja, een rottweiler hè, dat heb je met andere rassen niet".

Ik ben bij ons trouwens een uitzondering met mijn dikkop. Hier lopen er meer met smallere langere snuiten dan de mijne.

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:36

Achterste is mams. Een smalle rottweiler (?)
Afbeelding

Edit.
Met hubertus klauw
Alle 8 pups uit dit nest hebben die klauw
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 23-10-17 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:36

Jammer dat zelf op een rottweiler club zulke vooroordelen zijn :o

Kabayo dan is de kans toch wel erg groot dat er ergens in de lijnen een anders ras zit.

Dorus

Berichten: 13219
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:37

Kabayo schreef:
Trouwens. Fenna haar volle broer. Heeft een lange vacht. Dat vonden wij ook al zo vreemd...

Dat zegt niks over al dan niet een volle rottweiler zijn. Het ras was ooit bijna uitgestorven en er zijn oa Berner Sennen honden gebruikt om ze terug te brengen. Een volle stamboom Rottweiler kan dus het langhaar gen dragen. Mijn hond, met stamboom, heeft twee langharige zusjes.

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:38

Dorus schreef:
Kabayo schreef:
Trouwens. Fenna haar volle broer. Heeft een lange vacht. Dat vonden wij ook al zo vreemd...

Dat zegt niks over al dan niet een volle rottweiler zijn. Het ras was ooit bijna uitgestorven en er zijn oa Berner Sennen honden gebruikt om ze terug te brengen. Een volle stamboom Rottweiler kan dus het langhaar gen dragen. Mijn hond, met stamboom, heeft twee langharige zusjes.

Oh dat wist ik helemaal niet!
Zo leer je nog eens wat :D

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:40

Ik heb in Oss en Almere gelopen maar daar hebben ze echt vnml echt enorme koppen. Prachtig. Trainen ook veel fokkers met hun fok reuen. Mijn reu is een flinke jongen zo in het dagelijks leven maar naast die fokreuen is het een kabouter haha. Maar Kabayo, er zit ook zat rottie in bij de jouwe hoor maar denk ook wat anders. Maar ze is goed gelukt hoor

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Rottweiler pup , nest , vruchtbaarheid , sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:41

Op de shows zie je nog wel eens een nest wat een terugkom dag heeft en dan zitver soms ook 1 of twee langharen tussen.niet gewenst maar vind het wel mooi. Ook witte aftekeningen zie je soms

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 11:42

Afbeelding
De reu van een vriend heeft ook een prachtig hoofd !

Ach voor mij blijft ze perfect :P maar breed zal ze niet worden denk ik..
Afbeelding

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:43

Ik moet zeggen dat ik Fenna prachtig vind! Ze is inderdaad niet echt standaard rottweiler, maar ik denk eigenlijk dat als er meer dit soort bloed (gezondere snuit, hoofdvorm) in het rottweiler ras zou komen het niet zou misstaan. :) Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld, ik vind het uiterlijk van een typische rottie niet heel mooi en vind een spitser hoofd veel mooier. :j Maar ik ben ook dobers gewend. :')

Ik heb de kruisingen van beauceron x rottweiler eens opgezocht en het komt inderdaad sterkt overeen met het uiterlijk van Fenna.
http://37.187.91.226/photo4-chiots-rott ... 947496.jpg
http://www.phototoutou.com/photos/a188n ... uceron.jpg

Ik denk, weet bijna wel zeker dat ze niet 100% rottie is, maar dat maakt haar niet minder mooi. Ik vind haar persoonlijk veel mooier :o

Wat betreft fokken. Dit is uiteraard je eigen keuze. Als jij gewoon alles laat controleren aan je teef en de aankomende vader (deze zou ik wel met stamboom doen) dan kunnen er erg leuke pups uitkomen met een iets minder grof hoofd. Echter zou ik voordat je hier aan begint, alvast horen of er interesse is in de pups, zodat je alvast zekerheid hebt dat jij ze kwijt kan. Als jij je er verder 100% voor wilt inzetten, pups terug kan nemen en verantwoordelijk blijft als fokker, zou het natuurlijk enorm leuk zijn! :)

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:46

ik zie idd ook beauceron erin. diens vacht is ook vaak wat langer dan een rottie.

ook door de achterliggende ziektes die in lijnnen zitten (waar jij geen zicht op hebt helaas), die niet te testen zijn (zoals bv kankers), zou ik er niet voor kiezen te fokken. ik heb ook een teef zonder stamboom (border collie) ze is aangekeurd bij de KKush in België en heeft op show nog 1 punt nodig om ene RISH stamboom te krijgen. Ze doet het goed ops how en is volledig rastypisch. toch zal ik door het niet weten van een achtergrond nooit met haar fokken. (ik ga voor de stamboom door de richtlijnen in de sport in België). Mijn reu daarintegen kan ik tot midden 1800 in amerika, australië en brazilië teruggaan. de gehele geschiedenis is bekend. hij zal wel aangekeurd worden en als dekreu gebruikt. Er is altijd ene kans op ziektes maar die wordt aanzienlijk verkleind