Bange jonge kat steriliseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Bange jonge kat steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 09:13

Sinds 10 juli dit jaar, ben ik in trots bezit van een heel mooi lief poesje.

Nu is het zo, dat ze niet veel in handen is geweest en alleen ik kan haar aaien en pakken. Ik woon alleen en daardoor went ze ook niet aan anderen.

Zodra er iemand anders in huis is, verstopt ze zich.

Het zal geen buitenkat worden, ik wil haar hier niet op straat hebben.

Maar nu zit ik in dubio, ik wil haar graag laten steriliseren, maar wil haar eigenlijk dit niet aandoen om het vervoer naar DA, vreemde mensen en drukte..

Wat zouden jullie doen, maak ik mij te druk?

Afbeelding

_AB_

Re: Bange jonge kat steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:14

Zal ze in de toekomst wel naar buiten gaan?
Zo nee, wat is dan de motivatie om haar te steriliseren? :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:18

Zitten nogal wat medische nadelen aan niet steriliseren AB ongeacht ze wel of niet naar buiten gaan.

Ik zou rustig de tijd nemen met wennen aan alles. Er zit geen haast achter. Dus mandje in de woonkamer en rustig laten wennen. Dan eens in het mandje, stukje lopen enzo net zolang tot ze zich relaxed voelt. Desnoods eerst paar keer maar de da zonder dat ze wat doen.

Of, gewoon in 1x de pleister eraf en doorzetten. De meeste katten zijn enorm weerbarstig en ze zou misschien een paar dagen van slag zijn maar daarna weer als vanouds zijn..

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:21

MPH schreef:
Zitten nogal wat medische nadelen aan niet steriliseren AB ongeacht ze wel of niet naar buiten gaan.

Ik zou rustig de tijd nemen met wennen aan alles. Er zit geen haast achter. Dus mandje in de woonkamer en rustig laten wennen. Dan eens in het mandje, stukje lopen enzo net zolang tot ze zich relaxed voelt. Desnoods eerst paar keer maar de da zonder dat ze wat doen.

Of, gewoon in 1x de pleister eraf en doorzetten. De meeste katten zijn enorm weerbarstig en ze zou misschien een paar dagen van slag zijn maar daarna weer als vanouds zijn..

Oh echt? Wist ik niet!
Heb me er ook niet in verdiept moet ik zeggen. Onze meisjes gaat sowieso onder het mes. Hetzij een maand later dan gepland :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 09:22

MPH schreef:

Mandje is nooit de woonkamer uit geweest, dat was haar veilige plekje toen ik haar opgehaald heb.

_AB_ schreef:
Zal ze in de toekomst wel naar buiten gaan?
Zo nee, wat is dan de motivatie om haar te steriliseren? :)

Dat is niet de bedoeling, maar mocht ze nieuwsgierig worden zou ze een keer kunnen ontsnappen.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:23

Ik heb het ook gedaan bij mijn bange kater en poes.

Ja het geeft ff stress,maar daar komen ze snel overheen.

En daarna een wereld van verschil in gedrag,ze zijn lang niet zo bang meer

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:29

Ja je maakt je te druk. Pakken, in een mandje doen, naar de DA brengen, een paar uur later ophalen, 2 dagen een 'boze' kat hebben en klaar!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:33

Alsof ik mijn eigen verhaal lees...

Mijn jongste (Faery, nu 5 jaar. Zie profiel) kent ook alleen mij en is/was als de dood voor vreemden...ook verstoppen als er visite kwam al gaat dat nu langzaam steeds wat beter. Woon ook alleen en mijn katten zien dus ook niet veel andere mensen. Faery haar half zusje was ook zo maar die is gelukkig al heel erg veranderd en komt de kamer wel inlopen als er bezoek is..niet direct maar wel na een tijdje.

Faery zelf gaat met mini stapjes vooruit, anderen kunnen haar niet aaien. Mijn beste vriendin heeft ze al vaker gezien en daar gaat het beter mee. Daar loopt ze gewoon voor langs en ze kan soms een klein beetje kriebelen.

Maar toen ze krols werd wilde ik haar ook laten helpen maar ik vond het vreselijk...ik heb staan janken als een klein kind toen ik haar bij de DA achter liet..voelde mij zo'n monster dat ik haar dat aan deed. Ze was doodsbang..zo zielig. ;( Ik wilde haar niet achterlaten, ze was mijn alles en wilde haar altijd bij mij hebben. Misschien wat overdreven maar zo voelde ik het toen en dat gevoel is niet veranderd. Toen de DA belde hoe het was geweest hoorde ik idd dat het geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken. :o Ze was idd doodsbang voor alles en iedereen. Ik voelde mij zo schuldig dat ik haar dat aan had gedaan...ik was zo blij toen ik haar op kon halen en weer in haar vertrouwde omgeving los kon laten...ik heb gezworen haar nooit meer zoiets aan te doen...

Maar ja, mocht ze om één of andere reden naar de DA moeten dan zal ik geen keus hebben....ze is mijn wereld en daar doe ik alles voor...

Maar idd even door de zure appel heen bijten...voelt vreselijk maar het is wel beter... :(:)

Heel veel succes!!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:35

Ik vind zo moment (sterilisatie) ook fijn om ze te chippen. Ik weet niet of ze al gechipt is. Maar ze zijn dan toch al onder narcose en merken het dan toch niet. Chip plaatsen is volgens mij vrij pijnlijk. Zou met een poes toch bang zijn dat die een keer ontsnapt en dan zwanger terug komt.

kimberlyve

Als er iets is zal je toch ook naar een dierenarts moeten. Dus ik denk dat je het maar gewoon moet doen. Misschien een paar dagen van slag maar dat komt wel goed

Anoniem

Captain schreef:
Ja je maakt je te druk. Pakken, in een mandje doen, naar de DA brengen, een paar uur later ophalen, 2 dagen een 'boze' kat hebben en klaar!

Dat dus

Een paar keer naar de DA zonder wat te doen, asjeblieft zeg :(:)
Alsof dat geen stress is

Bij sommige klinieken mag je bij het onder narcose brengen en wakker worden zijn.
Overweeg voor in huis een rustgevend middel, bijv in het stopcontact een verspreider

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 09:43

Jullie hebben helemaal gelijk. Zal niet leuk zijn, maar ze zal het me vast vergeven.

Chippen was ik inderdaad dan ook gelijk van plan.

Bedankt voor de reacties!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:46

Captain schreef:

:j
Gewoon gaan. Ook niet bange katten worden daar overdonderd door nieuwe indrukken, niet te druk om maken. 's Ochtends wegbrengen, 's middags ophalen en klaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:48

Ik ben er wel vanaf het begin tot het eind bijgebleven tot ze in slaap werd gebracht en weer wakker werd.
Bij sommige dierenartsen kan je je dier brengen en die worden dan in de loop van de dag geholpen. Ik wilde dat niet, mijn da ook niet aangezien onze kat niet zo aardig is naar hem.
Bij de hond hadden we dat wel gedaan en die heeft daar een klein traumaatje aan over gehouden dus bij de kat erbij gebleven

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:55

Hier 2 extreem bange katers. Als er thuis visite is moet ik ze opsluiten want die gaan letterlijk over het plafond. Bij de dierenarts aangegeven hoe ze waren en inderdaad. In de mand stoppen brengen en je hebt een paar dagen een boze/bange kat en dat is daarna ook wel weer over :j

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 10:04

Toushie schreef:
Hier 2 extreem bange katers. Als er thuis visite is moet ik ze opsluiten want die gaan letterlijk over het plafond. Bij de dierenarts aangegeven hoe ze waren en inderdaad. In de mand stoppen brengen en je hebt een paar dagen een boze/bange kat en dat is daarna ook wel weer over :j

Gelukkig is dat hier niet aan de orde. Toen er een tijdje iemand elke dag langskwam, werd het gelijk al beter.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:06

Ik zou inderdaad gewoon een afspraak maken en haar laten castreren.
Er zijn tegenwoordig ook kattendierenklinieken wat sommige eigenaren een prettiger idee vinden, wellicht geeft je dat meer rust.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:13

Onze poes was ook super bang en schoot weg zodra er vreemden kwamen. Wij wilden ook steriliseren, maar wilden haar het ook niet aandoen bij de dierenarts. Wij hebben toen met de dierenarts overlegd en zij zei dat het wel belangrijk was om te steriliseren, omdat ze onder andere verklevingen in de baarmoeder kunnen krijgen. Wij hebben toen hormoonpilletjes gekregen voor korte duur om haar wat rustiger te maken voor ze naar de dierenarts zou gaan. Zij was inmiddels al 2 en bij haar hebben ze alles eruit gehaald omdat de verklevingen al begonnen waren.
En achteraf hadden we heel veel spijt dat we zo lang gewacht hebben, want ze is er zo enorm van opgeknapt! Veel minder bang, ze schiet niet meer weg, maar gaat rustig naar boven als er vreemden komen. En bij mensen die vaker komen, blijft ze gewoon beneden. Ze is bij ons ook 100x relaxter.
Ik zou dus even langs je dierenarts gaan en je zorgen uitspreken. Zij kunnen je verder helpen dat het voor jullie beide een zo relaxt mogelijke onderneming wordt. En echt, het is het meer dan waard :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 10:27

Jullie hebben me goed geholpen, in februari zal ze gesteriliseerd en gechipt worden. Ze is nu nog te jong :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:42

kan prima hoor, op het asiel castreren/steriliseren we met 8 weken al, nooit probemen.
Ik vang ook (wilde) katten op en dan laat ik de DA aan huis komen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:47

Hier hebben we inmiddels een jaar een zwerfkat binnen zitten. Die is ook nog bang. We hebben haar laten helpen omdat ze minimaal 1x per maand krols werd. Knettergek werden we er van, maar het ergste, als ze krols was hoefde ik de kattenbak niet meer schoon te maken maar verder kon ik dagelijks alles schoonmaken. Dan was ze spontaan niet meer zindelijk.

Inmiddels is ze dus geholpen, gewoon zindelijk en een heel stuk relaxter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:03

hier nog nooit gedoe over gemaakt.
wij willen alles geneutraliseerd,bang of niet,dat is prioritair.

dus bang of niet,ze gaan in het transportbakje en naar de DA.

ik blijf er wel bij,hou ze dus vast om ze in slaap te doen en nog voor ze ontwaken zijn ze alweer thuis.

stress is zo minimaal dat het voor mij zeker niet opweegt om het risico te lopen dat het toch een fout gaat....

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:08

Gewoon aangeven bij de DA dat het een angstige kat is. Dan passen ze hun tactiek wel aan. Althans, wij wel. Rustig, zo snel mogelijk en zonder al teveel contact. Kat is dan misschien een dag van slag maar hé... een beetje stress mag best.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:44

Er bestaat inderdaad zoiets als vroeg castratie/ sterilisatie.
Zelf zou ik er niet zo een probleem mee hebben, maar als je tot Februari wilt wachten is dat ook prima.
Alleen oppassen dat jou dametje niet ongechipt per ongeluk buitenkomt.
Wel goed hoor dat je beide ingrepen tegelijk laat doen.
Ik heb wel eens een bange kater thuis laten chippen, maar dat werd een groot drama/ trauma voor de kater.

Goed dat je gewoon door gaat zetten
Waarom zou je al die hormoonwisselingen op haar los laten?
Kittens worden er bovendien al veel te veel geboren.
Haar gedrag en jou zorgen melden bij de dierenarts, dan komt dat helemaal goed.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:57

Collega van mij heeft op een woensdag een tweedehands poes opgehaald. Ook best een heel schuw beest. Afspraak gemaakt voor chip en sterilisatie voor direct vrijdag en 's middags al ontsnapt door het luikje (geheel gesloopt!). Alles en iedereen gemobiliseerd en uiteindelijk een straat verderop bij een hele lieve buurvrouw kwam ze in de tuin. Wekenlang gevoerd en een vangkooi geregeld met positief resultaat.
Poes liep dus wekenlang als compleet poesje in een omgeving te zwerven die ze niet kende, ongechipt. Met een beetje pech vindt je daar nooit meer iets van terug, ook niet als ze aangereden wordt.
Dat moet je niet willen! Dan maar een paar dagen boos op een kamer zitten wezen en jij maar een potje janken..... komt heus weer goed!