Steppen met husky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaniqueM

Steppen met husky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 16:56

Ik wik graag gaan steppen met mijn husky en hem hierbij ook laten trekken. Maar nu weet ik niet wat voor step hier het handigst voor is. Is er iemand die hier wat tips voor heeft?

dierenfan

Re: Steppen met husky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:43

Kijk eens op facebook bij "de husky groep"
Overigens een kickbike cross is een ideale step en zijn nog veel meer geschikte steppen. Ook weer op Facebook via "poolhonden 2dehandse artikelen" kun je vaak ook leuke 2de handse step vinden ;)
Hier in elk geval kickbike cross ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:46

Officieel hoor je een hond dan te laten controleren voor hij mag gaan trekken. Zelfs al was dit geen regel, zou ik een hond altijd even op de foto laten zetten voor je zo iets laat doen.

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 21:36

StonedRomy schreef:
Officieel hoor je een hond dan te laten controleren voor hij mag gaan trekken. Zelfs al was dit geen regel, zou ik een hond altijd even op de foto laten zetten voor je zo iets laat doen.

Ja weet ik ik wil hem zeker nog na laten kijken voordat ik hem laat trekken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:43

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 21:53

Ja ontheffing moet ik ook aan vragen, als ik het goed begrepen heb. Aangezien mijn hond geen stamboom heeft.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:58

ja volgens mij ook als ik het zo lees

Geen ontheffing nodig
Beoefent u de sledehondensport met een of meer van de hieronder genoemde hondenrassen met stamboom? Dan geldt een vrijstelling en kunt u zonder ontheffing uw sport beoefenen:

Alaskan malamute
eskimohond
Groenlandse hond
samojeed
Siberian husky
U hoeft ook geen ontheffing aan te vragen voor hardlopen met honden (canicross). Heeft u een van deze hondenrassen, maar heeft uw hond geen stamboom? Dan geldt er geen vrijstelling voor uw honden. U heeft dan wel een ontheffing nodig.

Edit: nederland loopt echt achter met dit soort dingen imo :Y)

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:20

Je hebt een ontheffing nodig, inderdaad. Daar zijn ze heel duidelijk over. Alleen de 5 zojuist genoemde rassen mogen, indien de dieren een stamboom hebben, zonder ontheffing gebruikt worden als trekdier.

Al zou ik zelfs dan adviseren het dier bij de dierenarts na te laten kijken.

Wat de step betreft; er bestaan veel verschillende modellen/merken (van héél uiteenlopende prijsklassen) die hier geschikt voor zijn. Voor een beetje hobbymatig rondcrossen is een merkloos kickebike-achtig stepje van marktplaats hartstikke prima. Wil je het serieuzer aanpakken, dan zou je even op de sites van verschillende sledehondenspullendealers kunnen kijken. Kekuatan, Run with Pride, Hondensteps etc.

Daarbij kan je letten op de banden, de verschillende soorten remmen, de hoogte van de treeplank en natuurlijk de grootte van de step zelf. Als je veel in bossen gaat steppen, is een iets hogere treeplank aan te raden omdat die dan minder snel tegen takken/in kuilen komt te zitten. Het nadeel hierbij is wel dat meesteppen meer moeite kost, het is dus maar net wat je het fijnst vindt.

Verder heb je een treklijn met een schokdemper nodig, afhankelijk van je treklijn mogelijk ook een bevestigingsstuk, een lijnuithouder en een goed trektuig (bijvoorbeeld een x-back harnas). Je hebt ook steps met een zogenaamde brushbow (pawtrekkers), dan zit het aanlijnpunt lager en heb je geen lijnuithouder nodig.

Via facebook worden soms speciale dagen georganiseerd waarop je het steppen met de hond en/of verschillende steps kan uitproberen. Dat is wellicht de moeite waard.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:40

Ik zie altijd bij ons in het dorp ook iemand met een husky hond op zo’n lange hoge step geen idee wat voor 1 dat is

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 01:35

Die ontheffing stelt niets voor hoor ;) dus dat is erg gemakkelijk aanvragen en zeker doen!

Op de röntgenfoto zetten is zeker niet nodig voor deze sport. Je kan het doen voor jezelf maar in tegendeel tot enorm veel andere sporten is deze sport niet zwaar belastend voor de hond. Daarnaast rent de hond enkel als hij het spel leuk vind en lekker in zijn vel zit. Anders zal hij niet zomaar gaan trekken. Een hond die met plezier trekt is een hobd die lekker in zijn vel zit ;) zeker als je er maar 1 of 2 voor step of mountainbike heb en alleen traint ;)
Mijn oudje van 8 jaar met ED (6 jaar terug aan geopereerd) werd zonder problemen goed gekeurd en met ontheffing afgelopen jaar heerlijk gelopen zonder centje pijn. Wel maar max 3 km ivm leeftijd en kruising (labrador x rottweiler). Hij is niet erg energiek maar vond dit geweldig!! Helaas wordt het nu te zwaar. Hij wil wel maar hersteld moeilijk dus na 2x training van 600 meter besloten niet meer te laten keuren voor dit jaar want ik vind het teveel ;)
Weet echter zeker dat een dierenarts hem gewoon goed zou keuren!
Mijn jonge herder wordt wel gekeurd binnen 2 weken net als de x herder en de 2 husky's

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 06:22

Ik heb jaren mijn twee witte herders voor de step gehad en we gingen er zo heerlijk uren erop uit. Meestal de helft voor de step en de andere helft lekker los en dan de step aan de hand. Nu zijn ze er te oud voor geworden maar ik heb de step nog steeds, inmiddels al zo'n 8 jaar. Dat is een Pawtrekker. Heb er wel andere banden dan de standaard onder gedaan en dit is de 3e set denk ik. Ook andere handgrepen en de remblokjes al eens vervangen. Gebruik hem nog voor mijn paard buiten!