Een jaar of twee geleden heb ik een kater, Gizmo, van (toen) 7 jaar uit het asiel gehaald. Het is een heel lief beest dat gek is op aandacht. Wat ze me er niet bij verteld hebben, is dat hij altijd overal geluid bij maakt. En met name als hij iets wil en het niet krijgt.
Oftewel, hij kan enorm zeuren. Om eten, aandacht of naar buiten/binnen gaan.
Wat eten betreft, hij krijgt een afgemeten hoeveelheid, zodat hij niet te dik wordt. Hij is nu mooi op gewicht maar is bijna 2kg zwaarder geweest toen hij onbeperkt kreeg.
Aandacht: ik ben niet elke dag de hele dag thuis, maar ik zorg dat hem regelmatig aandacht geef. Als hij beleefd om aandacht vraagt (dus niet klagelijk), door bijv. in de krabpaal te gaan zitten (heb ik hem aangeleerd), dan krijgt hij sowieso aandacht.
Naar buiten: dit mag als het goed weer is en nog licht is, en ik thuis ben. In de zomer laat ik de deur open, maar daar is het nu te koud voor. Met als gevolg dat hij steeds naar buiten wil, en twee minuten later weer naar binnen, en dan vijftien seconden later weer naar buiten, enz... Dat doe ik dus niet.
Hem negeren in zijn klaagmodus werkt niet. Boos worden werkt ook niet (hij wordt bang en blijft doorzeuren, en ik wil hem niet bang maken). Positief belonen werkt wel wat, maar hij blijft wel steeds weer terug gaan in de klaagmodus. Hem even aanspreken werkt niet. Hem zijn zin geven werkt het beste, maar dat kan niet altijd en wil ik ook niet altijd...
Zover ik weet is hij gezond, hij krijgt elk jaar een check-up en volgens mij werkt alles naar behoren.
Iemand tips? Ik word na een aantal uur echt gek van hem, hoe lief hij ook is.
Als er meer info nodig is hoor ik het graag.