Vragen over muizen als huisdier

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Noortjelena6

Vragen over muizen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 09:50

Hallo allemaal,

Ik ben mij rustig aan het inlezen over het houden van muizen als huisdier. Zijn hier misschien muizen-kenners / eigenaren die mij hiermee kunnen helpen?

Als eerste: in hoever is het ‘humaan’ om een mannetjes muis in z’n eentje te houden? In een groot deel van buitenlandse artikelen over muizen staat dat je mannetjes het beste alleen kan houden, terwijl een ander deel zegt dat het beter is om ze samen te houden.

Dan als volgende: is mijn kooi nog geschikt?
Op dit moment heb ik een met kippengaas omgebouwd ‘konijnenhok’ van 100 x 50 x 50. Hier zit op dit moment mijn syrische hamster in.

Het liefst zou ik 1 muis nemen, maar als dat niet mogelijk is, dan natuurlijk meerdere. Ik had iets gelezen over dat mannetjes muizen hun territorium gaan verdedigen in (te) grote kooi en dan gevechten kunnen volgen. Zoals jullie snappen heb ik daar geen zin in.

En dan nog over soorten muizen. Zijn er naast kleurmuizen nog (redelijk makkelijk verkrijgbare) andere soorten muizen die ook tam zijn te krijgen?

Alvast bedankt!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:58

Ik ben bang dat het gaas in combinatie met klim-grage muizen niet helemaal oké zal zijn. Het risico dat de staart verkeerd blijft zitten en dusdanig beschadigd op kapot gaat zal niet mijn voorkeur hebben.

Een mannetjes muis kun je op zich prima samen houden. Echter hoe groter de ruimte hoe meer mannen je moet houden om de rust er in te houden. Naast dat mannen hier wellicht feller op kunnen reageren hebben vrouwen dit net zo. Ook die gaan rangordes bepalen en kan er onderling een hoop gemopper op elkaar zijn.

Een muis kan je niet in zijn of haar eentje houden. Dit is zielig tegenover een groepsdier.

Hier zestien dames muizen gehad in een 1.20 bak. Was ontzettend leuk; altijd beweging. Toch een hoop rangorde onder elkaar. Uiteindelijk een aantal toch niet zo gezond die de rest hebben aangestoken. De geur werd voor mij/ons ook te heftig waardoor ik besloten heb om geen muizen meer te houden. Heel jammer want ze zijn ontzettend leuk en tam te krijgen!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

8nnemiek

Re: Vragen over muizen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:13

Mijn zusje heeft ooit muizen gehad, maar die stonken zo erg dat ze al vrij snel naar de schuur zijn verhuisd := Dat was niet te doen op de slaapkamer.
Maar ik zou zelf wel voor een aquarium/terrarium kiezen ipv een knaagdierkooi met gaas. Minder rommel, maar door glas zijn de muizen ook veel beter zichtbaar, en uiteraard veiliger.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:17

Ik heb vroeger enkele jaren 2/3 vrouwtjes samen gehad. Was in een terrarium met ongeveer dezelfde afmetingen. Met gaas zou ik wel opletten qua staartjes.

Ze hadden echt veel aan elkaar, zou ze nooit alleen houden. Mij is gezegd dat mannetjes veel harder zouden stinken dan vrouwtjes, maar zelf heb ik dus alleen maar vrouwen gehad. Ik heb kleurmuizen, satijnmuizen en naaktmuizen gehad. Allemaal heel leuke, attente en lieve beestjes! Alleen waren de kleurmuizen bij mij wel beduidend zwakker. Die ontwikkelden gezwellen enzo. De rest niet. Waren allen heel tam, sprongen zo op je hand en volgden op kot echt mee met mijn dag/nacht-ritme. Altijd leven in huis :-)

de geur is idd een probleem. Zelfs met het hok zeer regelmatig uit te scheppen en te verschonen en een dikke laag korrels, kon je het nog steeds niet verbergen. 'T was nu ook weer niet om van flauw te vallen, maar toch vele malen sterker dan mijn cavia, gerbil of hamsters. Ik had ook houten speeltjes (huisjes, kastelen,...) waar ze heel graag mee speelden, maar waar de plas dus ook echt introk.

Paardengek in hart en nieren!

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 10:27

Ik was al bang dat mijn kooi niet zo geschikt zou zijn. Mocht de keuze op muizen vallen dan zal ik een andere kooi aanschaffen.

Het geurprobleem herken ik wel, heb jaren ratten gehad dus kan me voorstellen hoe dat ruikt en nog erger.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:27

Ik heb in de afgelopen 3 jaar denk ik zo'n 300/400 muizen gehad.

Mannen kun je samen houden, maar dan het liefst in een grote groep in een kleinere bak. In die opstelling gaat het qua vechten het langst goed naar mijn idee. Ook broertjes uit hetzelfde nest kunnen op een bepaalde leeftijd gaan vechten, het maakt niet uit of ze elkaar al hun hele leven kennen. Op een bepaalde leeftijd krijgen ze last van hun hormonen. Let wel: dit hoeft niet te gebeuren, maar ik zou ze niet kiezen als huisdier.
Alleen houden vind ik niet humaan, ze zijn ontzettend sociaal namelijk. Het beste voor een mannetjesmuis is lekker samen met een paar vrouwtjes, maar goed, dan heb je heel snel meer muizen dan je lief is.

Vrouwtjesmuizen kun je in grotere groepen houden of bijvoorbeeld met 3. Als je een dier alleen wilt zou ik voor een dier gaan dat van nature solitair leeft, zoals bepaalde soorten hamsters, anders doe je ze echt tekort.
Qua verblijf is het belangrijk dat er geen openingen zijn van meer dan 1 cm (liefst nog iets kleiner). Of het gaas is of tralies maakt dan niet uit, hoewel tralies misschien fijner zijn voor de pootjes.
Mijn muizen zitten in grote aquaria.

edit: qua geur zou ik altijd kiezen voor plastic loopwieltjes/huisjes/speelgoed e.d. Hout is veel mooier maar gaat vreselijk stinken door de urine die er in trekt en dat krijg je niet schoon.

Joker's Valentine

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 10:30

Ik was al verbaasd om te lezen dat muizen best alleen konden worden gehouden. Mocht ik muizen gaan houden dan worden het minimaal 3.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:55

Mocht je nog verder willen denken dan muizen, Gerbils zijn ook echt vermakelijk om naar te kijken. Ruiken minder.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 16:58

@IMJ zijn die net zo tam te krijgen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:03

Nou.. dat wisselt.
Máár denk niet zo tam als muizen eigenlijk.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:33

Gerbils zijn idd hartstikke leuk :j
Ze kunnen heel tam worden, die van mij liet ik vaak door de kamer huppelen en die kwamen dan ook naar je toe en kropen op je schoot/hand.
Voordeel aan gerbils is dat het woestijndieren zijn die nauwelijks plassen, en de bodembedekking kan echt maanden blijven liggen zonder dat het gaat stinken.
Ik legde altijd een complete baal zaagsel in de kooi, met flink wat hooi, en dat gingen ze dan helemaal uit elkaar graven en gangen in maken. Erg leuk.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:48

Vriendin van mij had zowel muizen (3 gehad in totaal) als gerbils (5 gehad in totaal). En de gerbils waren veeeel tammer. Gaan echt bij haar liggen en willen heel graag even rondlopen door de kamer.

Fotoshoot met je hond? PB me! | Volg mijn fotografie op insta! Klik! | [FK] [FOTO] Bordercollie Lizzy | [FK] [FOTO] Johnnie de niet-pony!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:03

Nou daar is je antwoord :D

Wij hebben ze voor onze dochter gekocht. Ze mag ze niet pakken dat vinden we haar te klein voor. Maar ze kijkt er graag naar.
Overigens kan je ze zo pakken. Bij het eten geven komen ze altijd op je hand.
Mijn ratten van vroeger waren veel tammer. Daar vergeleek ik muizen mee. Maar mogelijk is dat geen vergelijk.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:04

IMJ schreef:
Nou daar is je antwoord :D

Wij hebben ze voor onze dochter gekocht. Ze mag ze niet pakken dat vinden we haar te klein voor. Maar ze kijkt er graag naar.
Overigens kan je ze zo pakken. Bij het eten geven komen ze altijd op je hand.
Mijn ratten van vroeger waren veel tammer. Daar vergeleek ik muizen mee. Maar mogelijk is dat geen vergelijk.

Nee muizen zijn vooral heel vlug en klein. Maar wel vaak zachtaardig van karakter. 1 van haar muizen had een pijnlijk wondje die verzorgd moest worden. Liet hij elke dag gewoon toe. Hoef je niet te proberen bij een gerbil of mijn hamsters hoor. :')

Fotoshoot met je hond? PB me! | Volg mijn fotografie op insta! Klik! | [FK] [FOTO] Bordercollie Lizzy | [FK] [FOTO] Johnnie de niet-pony!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:15

Gerbils bij een goede fokker vandaan zijn reuze tam!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 09:01

Bedankt voor alle reacties, ik zal mij ook eens inlezen over gerbils.
In hoeverre zijn zowel muizen als gerbils vergelijkbaar met ratten?
Bij ratten vond ik het zo leuk dat ze echt gericht op jou zijn, dat miste ik bij de hamster een beetje.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:24

Een gerbil is een woestijnratje.

Hamsters vind ik zelf ook niet zo leuk.
Zodra ik hier het hekje open, staan ze bij het deurtje, ik heb een terrarium. Ze gebruiken dat wat je in het hok gooit. Ze krijgen van min geregeld toiletrollen (de lege uiteraard) of eierdozen. Daar zijn ze heel druk mee.
Ik vind ze vermakelijk.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-10-17 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:26

Ik heb destijds zowel muizen, ratten als gerbils verzorgt. Alledrie ontzettend leuke dieren. Hoe tam ze worden heeft uiteraard grotendeels te maken met de energie die je er in steekt. Maar in mijn ervaring waren de gerbils het meest tam (en het zachtst). Zij stonken ook minder. Hoewel zij destijds gehouden werden in een aquarium met 40 a 50 cm zaagsel erin, om gangenstelsels te graven. Was altijd erg leuk om te zien!

Voor alledrie de soorten geldt: zorg er alsjeblieft voor dat je mannetjes en vrouwtjes goed scheid.. je hebt binnen no-time 30 muizen of gerbils ;).

:+

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 09:36

Bedankt. Mijn voorkeur gaat meer uit naar muizen dan gerbils.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie