Poes geeft over

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xHoefijzer

Poes geeft over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 16:14

Ik heb jullie advise nodig.

Onze kat geeft de laaste 2 - 3 weken regelmatig over.

Het begon met dat ik een paar weken gelden wat kots zag liggen buiten bij het katten luikje. Ja dat kan wel eens gebeuren dacht ik op geruimd en toen een hele tijd niks. Toen weer buiten een hoopje okay kan. Er kwam ook wel eens een kat van buren binnen die onze poes dan weer naar buiten joeg dus dacht nou mischien is het daar wel van dat die heeft zitten schokken en het er daarna buiten uitgooid.

Ik denk 2 weken na dit 's ochtends in de slaapkamer met voornamelijk alleen maar gras dus toen dacht ik weer die heeft te veel gras gegeten. Toen ging het weer een hele tijd goed maar nu de afgelopen 2 weken is het bijna dagelijks zo kwam ik dinsdag thuis had ze overgegeven en dan zie je ook nog bijna hele broken zitten, gister avond weer en mijn vriend had vanmorgen ook weer wat opgeruimd.

Ik heb ik de gaten gehouden als ze eet of ze schokt maar dan zit ze echt te peuzelen en niet te schokken. dus vind het zo raar dat als we wat vinden zie ik wel hele brokjes zitten.

Omdat wij werken heeft ze altijd een vol bakje staan dit doen wij al vanaf begins af aan en ging altijd goed. We voeren van Orijen.

Verder gedraagd ze zich niet anders dan normaal en zie je het ook niet aan haar af. Ik heb zo juist met de dierenarts gebeld en die adviseerde om nu in kleine hoeveelheden de hele dag door te voeren. Dat kan ik nu wel in het weekend doen. en kijken of het helpt.

Maar misschien zijn er hier ook nog mensen die wat advies hebben want ik maak me er wel een beetje zorgen over want volgende week zaterdag gaan we voor 3 weken op vakantie en dan komen onze moeders langs voor de verzorging maar hoop wel dat het overgeven dan gestopt is.

Magrathea

Re: Poes geeft over

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:19

Kippensoep :Y)

Nee, echt. Kip in kleine stukjes snijden en koken. Poes hier heeft het soms ook. Kip is erg licht verteerbaar en kalmeert de maag daarmee. Daarna weer rustig aan normaal voer geven.

Hier aten ze ook Orijen maar dat schijnt een erg vette brok te zijn, dat werkt meestal ook wel op de maag. Applaws heeft dat minder (dat voer ik nu). Hoewel ik zelf geen significant verschil merk (aangezien het misschien eens per 2 maanden voorkomt ofzo) kun je hier misschien naar kijken :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:27

Eet ze buiten kikkers?

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 16:30

ze heeft er wel eens een gevangen maar ze speelt er alleen mee. Ook met muizen die neemt levend mee naar binnen en dan spelen als ze dood zijn vind ze er niks meer aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:37

Dit kan echt zoveel oorzaken hebben; van schrokken (niet schokken ;)) en gras eten, tot misselijk zijn door ziekte of irritatie van keel of maag ofzo. Daar valt naar aanleiding van alleen je verhaal echt niet zoveel over te zeggen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:46

Mijn kat heeft het ook gehad. Heb er 2, en vind iedere dag wel ergens kots, dus heeft even geduurd eer ik er achter was welke steeds overgaf.
Op zich merkte ik niets aan de kat zelf, maar toch maar naar de DA gegaan (was toen zeker een week al aan de gang)
Ze had een wat gevoelige buik, dus prikje tegen de misselijkheid en een pijnstiller, en poes mocht niet meer braken na het eten. Echter stopte ze toen 2dgn later compleet met eten...
Na veel onderzoeken bleek poes een verstopping te hebben. De DA vond haar eigenlijk klinisch nog niet slecht, maar toch een infuus met vocht gegeven, nog een pijnstiller en iets tegen de misselijkheid. Poes was daarna echt een hoopje ellende, maar knapte in de loop van de dag toch wat op door het vocht.
Moest een paar dagen laxeermiddelen geven en pilletjes tegen de misselijkheid, en toen was ze er weer.

Ik zou als ik jou was dus even langs de DA gaan, zelfs als ze blijft eten kan ze er toch minder goed aan toe zijn dan je denkt.
Sterkte!

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 17:23

@tingu zo dat is niet niks. Ik kijk even aan hoe het weekend gaat.

Ben nu net thuis uit mijn werk en er lag nu gelukkig niks. Had haar vandaag dan weer wel binnen gehouden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:28

Kan trouwens ook van eten van kamerplanten zijn. Die beesten zijn soms zo dom :roll: oorzaak-gevolg is een lastig begrip

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:38

Die van mij had net als TinGu een verstopping. Misschien kan je zelf even aan haar buikje voelen of die hard en vol voelt.

We hebben 3x per dag laxeermiddel gegeven voor 2 weken en nu is het over. Brokken gaan nog steeds niet helemaal geweldig maar vers vlees gaat weer prima.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:49

Hele brokjes is heel normaal hoor. Veel katten slikken brokjes in geheel door of bijten er maximaal eenmaal op. Ligt er uiteraard aan hoe veel tijd er tussen eten en overgeven zit (de maag hoort het wel af te breken).

Ik zou inderdaad naar de dierenarts gaan, helemaal gezien je bijna op vakantie gaat.. Het kan van alles zijn. Is haar buik ook gevoelig/opgezwollen? Zou het een allergie kunnen zijn? Onlangs gewisseld van voer? Voer je ook wel eens natvoer?Dit kan allemaal effect hebben en is heel lastig om te toetsen via een website. Als het in geld zit, kan je overwegen om naar de DA van Ranzijn te gaan. Die zijn relatief goedkoop en hebben over dit soort zaken genoeg kennis.

Door overgeven raakt je kat (die meestal sowieso veel te weinig drinken) uitgedroogd en krijgt te weinig voedingsstoffen binnen. Je hebt het al twee weken aangekeken...
Laatst bijgewerkt door miramii op 06-10-17 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:52

De kat geeft niet meerdere keren per dag over he :) zoals ik het lees misschien 1x per dag. En vandaag niet. Bovendien gaan katten echt wel drinken als ze dorst hebben hoor

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:00

Hier ook een kat die regelmatig overgaf. Vorige maand werd dat meer en gaf hij uiteindelijk alleen nog vocht over. Hij bleek acute alvleesklierontsteking te hebben. Dit bestaat ook in een chronische vorm, vaak geven dit soort katten al langere tijd regelmatig over omdat het met de stofwisseling te maken heeft, een complicatie is diabetes, dat wil je echt niet! Deze katten mogen beslist geen vette voeding hebben! Onze kat krijgt nu voer met een laag vetgehalte en het gaat inmiddels weer erg goed met hem.

Als je twijfelt zou je je dierenarts kunnen vragen om dit te laten testen.

Hoe oud is de kat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:18

Die van mij heeft dat als ze last van haarballen heeft. Als de haarbal eruit is gaat het weer beter.

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 18:33

Ik heb geen kamer planten maar waar ze buiten op kauwt daar heb ik geen zicht op.

Ik zal zo eens even aan haar buikje voelen of ik verschil voel. Ben niet van voer gewisseld dit krijgt ze nu al meer dan een jaar en altijd goed gegaan. Nat voet eet ze niet graag ze krijgt het 1x in de week en dan vind ze het lekker. En ze is heel kies keurig.

Ze drinkt wel goed en ze is nu 2,5 jaar.

Ik heb haar nog nooit een haarbal zien opgeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:40

xHoefijzer schreef:
Ik heb geen kamer planten maar waar ze buiten op kauwt daar heb ik geen zicht op.

Ik zal zo eens even aan haar buikje voelen of ik verschil voel. Ben niet van voer gewisseld dit krijgt ze nu al meer dan een jaar en altijd goed gegaan. Nat voet eet ze niet graag ze krijgt het 1x in de week en dan vind ze het lekker. En ze is heel kies keurig.

Ze drinkt wel goed en ze is nu 2,5 jaar.

Ik heb haar nog nooit een haarbal zien opgeven.

Juist omdat je nog nooit een haarbal hebt gezien kan het nu wel degelijk zo zijn dat er een grote in de maag zit. Zou er op staan dat er een echo of foto van de maag gemaakt word, of eerst een middel tegen haarballen geven.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:55

Verhaart ze op het moment veel toevallig? Mijn kat heeft het ook (gehad), echt van die gele maagsap kots. Paar dagen lax a past gegeven em toen was het dagelijks overgeven zo goed als over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:16

Wanneer heb je voor het laatst ontwormd?
Dat kan ook een reden zijn voor overgeven

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 21:59

Het was weer tijd voor ontwormen dus die heeft ze gisteren gehad.

Haar buikje is ook niet hard toen ik voelde.
Ze heeft deze avond al paar keer gegeten en niet over gegeven gelukkig.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:18

Haarballen? Die van ons lopen op het moment er ook mee te klooien dus krijgen dan Lax A Past en dat vinden ze heerlijk! Dit middle helpt met het afvoeren van de haarballen

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 13:11

Van het weekend is het toch ook weer 2 x gebeurt dus vandaag heb ik om 16:00 een afspraak bij de dierenarts om haar na te laten kijken. Hopelijk dan meer duidelijkheid.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:25

Onze kater had dit een tijdje terug ook, alleen die was toen duidelijk ook niet lekker. We zijn ermee naar de dierenarts geweest, maar die kon toen niets vinden. Het bleek uiteindelijk dat hij een elastiekje had opgegeten. De dag erna kon hij het gelukkig opbraken.
Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me inderdaad een verstandig plan. Ik ben benieuwd wat ze bij jouw kat zullen vinden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:45

Hopelijk kan de DA snel uitsluitsel geven. Mijn kat deed dit ook, zij bleek nierinsufficiëntie te hebben. Gaat nu erg goed met haar op haar nieuwe voer (Hill's K/D voor de nieren) en medicatie.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:36

En?

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 10:26

De dierenarts denkt dat haar maagslijmvlies ontstoken was van wege het overgeven wat waarschijnlijk een virus was want met voelen voelde ze aan haar darmen niks bijzonders. Omdat ze pas 2.5 is verwacht ze niet dat het haar nieren zijn. Maar ze heeft een prikje gehad en 2 tabletjes voor het over geven ook de royal canin hyperallogeen brokjes mee gekregen omdat die licht verteerbaar zijn en ook geen allergie triggeren mocht dat het zijn en dan zou het snel over moeten zijn zei ze. Omdat het maagslijmvlies zich ook weer snel hersteld. Word het niet beter in de ander halve week dan moet ze verder onder zocht worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:28

Hopelijk is dat de oplossing :(:)

Mijn kat begon met 3 ook elke dag te spugen. Die bleek nierfalen te hebben ;( gelukkig doet ze het goed op medicatie en is ze inmiddels 11 :)