Muilkorf training

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Carliijn

Muilkorf training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 13:34

Goedemiddag bokkers,

Wij zijn onze hond aan het trainen om een muilkorfje te dragen en dat gaat eigenlijk heel goed. Ze blijft er over het algemeen netjes af en doet tijdens het dragen nu ook een plas. Dat vond ze een week terug nog maar gek.

We zijn al een tijd bezig en het gaat steeds beter dus vond ik het een goed moment om het rondje af te lopen met korfje. De stukjes trainen hield ik namelijk wat korter. Meestal doet ze een hoop als de korf af is maar die hield ze nu dus om. Ze wilde niks doen, maar ik ken mijn hond en weet zeker dat ze wel aandrang heeft om te gaan (ze poept alsof het klokwerk is :+ )

Als ik hem af zou doen houd ik bepaald gedrag in stand (je kan wat doen als de korf af is) dus ik ben doorgelopen alsof er niks aan de hand is en heb het korfje omgelaten.
Maar het idee vind ik heel vervelend.

Mijn oplossing: ik loop straks (over anderhalf uur) nog een klein stukje zonder korf en dan kan ze wat doen als het moet. We oefenen namelijk eenmaal daags en mijn inziens zou ze dat rondje dan niet meer verbinden aan het korfje. Correct ?

Ervaren bokkers met tips? Hoewel we ons goed inlezen en naar de hond kijken twijfel ik soms nog aan mijn handelen. We hebben nooit eerder een hond gehad die met korf wordt uitgelaten dus het is echt al doende leren.

Bedankt !

Palmera

Re: Muilkorf training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:39

Knoop een commando aan het poepen zelf. :)

Mijn hond kent 'poepie doen'. :+ Aan de lijn, los, het maakt niet uit. Als ik zie dat hij moet gaat neem ik hem mee naar waar het mag en op commando poept hij daar.

Hij heeft nu een kniebrace als we uit gaan, en poepen was even een dingetje maar met geruststellen en commando blijven herhalen gaat dat nu prima. :)

Retiens la nuit... ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 13:47

Daar zeg je wat, dat doe ik met de plas ook en dat werkt prima :j Voor de hand liggend maar slim, dankjewel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:18

De mijne heeft gewoon de korf om gekregen en heeft hem elke wandeling aan als we in het bos zijn. Is nooit een probleem geweest. Ik vond dat ding normaal en hij dus ook. Hoewel hij nergens moeilijk over doet ;)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:22

Moet dat in een bepaalde omgeving of zo? Ik zie hier nooit geen mensen wandelen met gekorfde honden.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

PintoNatalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:24

Toevallig zeg dat ik dit nu tegen kom.
Misschien beetje off-topic maar mijn hond die gaan we ook leren een korf te dragen.
Naar zij wordt dus echt gek en begint meteen te krabben enzo dat hij eraf moet. Hoe pak ik dit aan?

So close,
no matter how far.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:35

Gewoon eens naar het bos en beginnen met lopen en pas stoppen als ze iets heeft gedaan.

Al mijn honden leer ik aan om met een muilkorf te kunnen lopen. Je weet nooit wat er gebeurd in hun leven en zeker als ze eens naar de dierenarts moeten als ze erge pijn hebben is het fijn als de muilkorf geen extra spanning oplevert. Hier loop ik dus 3 weken met de muilkorf om en daarna af en toe ' in paniek ' oefenen met de korf omdoen.

Heb voor mijn honden een korf waar je gewoon koekjes door kunt geven en zelfs mijn akita die vaak in de snuit is gebeten en moeilijk daar te aaien is komt aanrennen als ik de muilkorven weer eens uit de kast pak. Maak er een feestje van en verder gewoon een normale wandeling.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:28

Jackie82 schreef:
Moet dat in een bepaalde omgeving of zo? Ik zie hier nooit geen mensen wandelen met gekorfde honden.

Of je komt enkel vriendelijke honden tegen of ook onverantwoordelijke bazen...

Mijn muilkorf hond is niet te vertrouwen richting andere honden. Om toch verantwoord los te kunnen in het bos heeft hij korf om. Ook aangelijnd in bos heeft hij korf om. Gezien niet iedere losse hond luisterd naar zijn of haar baas en ik zo alsnog problemen voorkom. Heb meerdere honden dus als een vreemde hond binnen riem bereik komt kan ik weinig als hij er in zou gaan hangen. Nu kan hij niets dus stuk relaxter ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 23:12

Jackie82 schreef:

Nee hoor, niet verplicht. Maar wel een sterk reactieve hond. Ik let zelf onwijs goed op maar zie wel dat weinig mensen er stil bij staan dat een hond wat minder vriendelijk kan zijn. Toch even willen aaien, hun hond op haar af laten rennen etc. Dan ben ik liever voorbereid :)
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 04-10-17 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 23:14

StonedRomy schreef:
Gewoon eens naar het bos en beginnen met lopen en pas stoppen als ze iets heeft gedaan.

Al mijn honden leer ik aan om met een muilkorf te kunnen lopen. Je weet nooit wat er gebeurd in hun leven en zeker als ze eens naar de dierenarts moeten als ze erge pijn hebben is het fijn als de muilkorf geen extra spanning oplevert. Hier loop ik dus 3 weken met de muilkorf om en daarna af en toe ' in paniek ' oefenen met de korf omdoen.

Heb voor mijn honden een korf waar je gewoon koekjes door kunt geven en zelfs mijn akita die vaak in de snuit is gebeten en moeilijk daar te aaien is komt aanrennen als ik de muilkorven weer eens uit de kast pak. Maak er een feestje van en verder gewoon een normale wandeling.

Ja precies, ik probeer het zo leuk mogelijk te maken. Het korfje staat gelijk aan lekkers, veel kriebels en lekker wandelen :D Ik zal eens een groter stuk gaan wandelen.

En voor bij de dierenarts is het inderdaad handig. Better safe than sorry.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 04-10-17 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 23:19

PintoNatal schreef:
Toevallig zeg dat ik dit nu tegen kom.
Misschien beetje off-topic maar mijn hond die gaan we ook leren een korf te dragen.
Naar zij wordt dus echt gek en begint meteen te krabben enzo dat hij eraf moet. Hoe pak ik dit aan?

Ik heb me eerst goed ingelezen. Je kan online wel terug vinden wat een goed stappenplan is. Eerst leren om de neus erin te steken voor je gaat wandelen bijvoorbeeld.

Maar mijn hond zat er ook veel met haar poten aan hoor. Dan zeg ik streng "nee" en loop ik gewoon verder. Dat commando kent ze. Als ze netjes doorliep beloonde ik vreselijk enthousiast en vanaf daar ging ze het steeds normaler vinden.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 04-10-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 23:22

dierenfan schreef:
De mijne heeft gewoon de korf om gekregen en heeft hem elke wandeling aan als we in het bos zijn. Is nooit een probleem geweest. Ik vond dat ding normaal en hij dus ook. Hoewel hij nergens moeilijk over doet ;)

Ideaal ! Mijn hond was de eerste dagen net zo een teckel met een regenjasje dat denkt niet te kunnen lopen :+ Het wende gelukkig snel omdat ik er inderdaad vrij nuchter mee omging.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:28

Carliijn schreef:
dierenfan schreef:

Ideaal ! Mijn hond was de eerste dagen net zo een teckel met een regenjasje dat denkt niet te kunnen lopen :+ Het wende gelukkig snel omdat ik er inderdaad vrij nuchter mee omging.

Ze kunnen zo heerlijk dramatisch doen! :+ Toen die van mij voor het eerst 10 minuutjes zijn brace omkreeg liep hij er ook bij alsof ik eigenhandig zijn poot had geamputeerd. :')
Ik heb een hele eenvoudige test gedaan: kijken hoe vlot hij bij de koektrommel kon komen. Net zo vlot als altijd. :+

Retiens la nuit... ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:41

Carliijn schreef:
dierenfan schreef:

Korf gekocht. Naar losloopgebied gereden korf om gedaan en los gegooid. Hij was zooo blij mee te kunnen rennen en vliegen met de rest vd roedel dat hij er niet naar om keek. Toen hij het na half uur begon te beseffen bij mij geroepen en beloont en aangelijnd en korf af. Uit met de pret ;)
Korf om betekent grote kans op lekker rennen en ravotten dus korf is leuk ;)

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:35

Is het een korf of een snuitje? Daar zit verschil tussen.
Mijn witte herder draagt sinds een week ook een snuitje en heeft alleen de eerste dag lopen mopperen. Ze wilde toen ook haar behoefte niet doen. Inmiddels gaat het goed.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:55

Cayenne schreef:
Is het een korf of een snuitje? Daar zit verschil tussen.
Mijn witte herder draagt sinds een week ook een snuitje en heeft alleen de eerste dag lopen mopperen. Ze wilde toen ook haar behoefte niet doen. Inmiddels gaat het goed.

Mag ik vragen wat de reden is dat je een snuitje gebruikt?
Een snuitje beperkt je hond namelijk enorm in het hijgen en kan daardoor zijn warmte slecht kwijt. Een snuitje zou je alleen bij korte situaties als een dierenarts bezoek moeten gebruiken. Een snuitje is niet bedoeld voor wandelingen of langere periodes.

@TS Ik denk dat de hond zich met korf nog niet zeker genoeg voelt om de tijd te nemen voor het poepen. Idd gewoon vaak herhalen, oefenen en natuurlijk goed blijven belonen. Commando om te poepen zal denk ik ook helpen om toch te gaan poepen met korf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:10

Snuitjes zijn zelfs levensgevaarlijk want kotsen kan ook een dan ook niet dit kan bij een korf wel. Daarnaast is het bij te grote maat (dus als de bek wel deels open kan) ook maar schijnveiligheid want kunnen ze alsnog vast pakken ;)

Snuitjes zouden uit de handel genomen moeten worden voor particulieren is mijn mening. Idd handig voor een dierenarts even snel kort om doen maar bijv. Een trimmer is al weer te lang bezig voor veilig gebruik van een snuitje ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie