Ik heb een gecastreerde kater van 1,5 jaar oud. Meneer weegt 4 kg en is keurig op gewicht (volgens de DA). Hij is met 6 maanden gecastreerd. Ik voer hem al vanaf kitten af Smolke voer, eerst de kitten variant, vervolgens de 'normale variant' en vanaf een jaar de gecastreerde variant. Dit in overleg met de dierenarts, gezien hij aanleg heeft om heel groot te worden (in lengte én breedte helaas).
Onlangs was ik vergeten voer te halen en heeft mijn vriend uit nood een goedkope zak uit de supermarkt gehaald (Jumbo eigen merk of iets dergelijks). Ik was zo naïef om te denken dat het geen kwaad kon om het op te voeren. Dit voer hebben we 2 weken gevoerd en toen ging het mis. Meneer zat steeds te miauwen bij de kattenbak, ging er heel vaak in en deed vervolgens niets. Na twee uurtjes aankijken, vond ik ineens bloed naast de bak. Direct mijn DA gebeld, maar die had helaas geen plek meer. Stuurde me door naar een kliniek hier in de buurt die wel tijd had (gezien ze bang waren voor een plaskater).
Dit laatste bleek gelukkig niet zo te zijn. Hij had blaasgruis veroorzaakt door een te hoge Ph waarde, struviet als ik het goed heb. Wij kregen vervolgens blaasgruisoplossend voer meegekregen van Sanimed Veterinary Nutrition (Anti-Struvite) en een pijnstiller voor één week. Na een dag knapte hij al ontzettend op. We hebben ook gelijk een drinkfonteintje aangeschaft en natvoer gekocht.
Op internet lees ik veel dat ik zou moeten overstappen op volledig natvoer. Natvoer is helaas een dingetje. Zelfs met kleine hoeveelheden (1/4 van een zakje) kotst hij dat ongeveer de helft van de tijd weer uit. Dit doet hij al vanaf kitten af aan, na een tijd proberen was ik toen gestopt. In verband met blaasgruis dus weer geprobeerd, maar een succes is het nog steeds niet. Ik voer het nu nog wel, maar twijfel of dit verstandig is (naast dat het ook gewoon heel vies is om op te ruimen

We zijn intussen 2,5 week verder en het gaat ontzettend goed met hem. Hij is weer helemaal te oude, geen vreemd gedrag en normale ontlasting. Het fonteintje maakt hij vaker gebruik van en hij lijkt meer te drinken.
Nu mijn dilemma:
Ik wil graag goed voor mijn kat zorgen, maar niet onnodig veel te duur voer gaan kopen. Dit was de eerste keer dat hij blaasgruis had en het was in 'beginnende' fase.
De DA assistente van die dierenarts kwam bij het geven van advies een beetje bevooroordeeld over. Het voer kón ik alleen maar bij haar komen en ook het onderhoudsvoer wat hierop volgt moest ik daar kopen. Ik vind het echter belachelijk duur, in verhouding tot andere merken. Hoe kan ik erachter komen of ik de rest van zijn leven onderhoudsvoer moet blijven voeren (gezien hij het op Smolke voer ontzettend goed deed). En zo ja, welk voer kan ik voeren dat goed, maar niet zo ontzettend duur is?