Kat plast op de bank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

Kat plast op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:00

Ik heb een gecastreerde kater van 3 jaar oud. Vanaf begin is het al mijn zorgenkindje. Stress, bang voor alles enz. Anders dan anders.

Een paar weken geleden is hij begonnen met het plassen op de bank (snachts). Eerst wist ik niet waardoor maar dat is me nu bekend. Mijn 2 katten hebben samen buiten ruzie gehad met een andere kat en hebben het samen verloren van dit beest. Mijn beesten zitten binnen en deze is buiten(weet niet waar die vandaan komt). Opeens een hoop gegil in de vensterbank en ja daar was die kat. Weggejaagd en klaar.

Ik heb nu al heel veel gedaan om mijn bange kat te helpen maar het lukt niet. De ene nacht gaat het goed en de ander weer niet
- da check op blaasontsteking
- felliway in stopcontact
- felliway spray over de bank
- homeopathische flesjes via de dierenarts waar hij aan moet ruiken (helpt tegen angst,blaas en geeft hem zelf vertrouwen)
- bach druppels over het voer
- heel veel aandacht en vertrouwen geven door veel te knuffelen en spelletjes met hem te doen
- rolgordijn dicht
- aluminium folie op de bank
- foto reading om zn verhaal te horen(idd het "monster" buiten speelt hem op zn blaas)

In de woonkamer staan 2 kattenbakken en in een andere kamer nog 1

Iemand anders nog tips?
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 27-09-17 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Re: Kat plast op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:02

Niet in de woonkamer laten 's nachts? Vervelend probleem, helaas zelf ook zo'n stresskat gehad (is overleden).

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:07

Imre schreef:
Niet in de woonkamer laten 's nachts? Vervelend probleem, helaas zelf ook zo'n stresskat gehad (is overleden).

Ik heb nog wel een andere kamer maar dan moet ik dus alles verhuizen qua mandjes eten water.
Daar heb ik niks voor het raam dus weet niet of dat zn optie is. Ik wil het best proberen maar dan wel als een van de laatste opties. Ik wil me tot zekere hoogte aanpassen aan mn beest. Op de slaapkamer komen ze niet omdat ik ze daar niet wil hebben

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:08

Vochtabsorberend kleed over de bank? Of buiten kat-proof maken als dat mogelijk is zodat die 'enge' kat niet meer zo dichtbij kan komen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:17

Royal Canin heeft korreltjes, calm heten ze. Speciaal voor angstige/ nerveuze katten. Hebben het een tijdje aan onze kat gegeven, dat hielp wel voor haar. Ze zijn wel niet echt goedkoop de korreltjes. Maar het is misschien iets wat je nog kan proberen

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:19

Memories schreef:
Vochtabsorberend kleed over de bank? Of buiten kat-proof maken als dat mogelijk is zodat die 'enge' kat niet meer zo dichtbij kan komen?

Dit idd, een stroomdraadje rondom je eigen tuin zodat de andere kat er niet meer in kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:26

Is het niet ook territorium afbakenen wat jou kat doet?
Kattenplas is heeeel smerig, ik persoonlijk zou een nieuwe bank kopen want die stank krijg je er echt amper nog uit, en zolang die geur er nog in zit zullen ze daar blijven plassen :=
Maar ook de geur van o.a. chloor vinden ze erg lekker om overheen te plassen, dus ook met schoonmaakmiddelen kan je het in stand houden.

Ik denk dat je het meer als gedragsprobleem moet aanpakken dan als lichamelijk probleem, want het lichamelijke heb je al uitgesloten.

Oplossing voor voer en water in de andere kamer is gewoon extra bakjes kopen, dat is zo duur nog niet.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:32

Oh zn vochtaborberend kleed is idd nog een optie!Ik ga het opzoeken. Ik heb zelf niet de mogelijkheid om ze volledig buiten kat te maken. Ik mag geen kattenluik plaatsen

Ik ken de Royal canin korrels niet maar ga eens kijken. Moet wel rekening houden met mijn andere kat want die heeft niks nodig. Nu doe ik de druppels over het vlees en kan ik ze mooi scheiden

Stroomdraad heb ik ook over na zitten te denken. Vind het een oplossing maar wel een van de laatste. Ik Vind het super lelijk en betekend ook dat de mijne dus de tuin niet meer uit kunnen. Maar hou de optie er bij

Ik weet niet of het afzetten van territorium is. Kan, maar goed wat doe je er aan?
Gelukkig ruik je het bij mij niet zolang je je bank maar goed schoonmaakt ;)
Oplossing voor een andere kamer is er op dit moment nog niet. Hou dat als een van de laatste opties. This mijn opslagkamer en daar staat een loungeset en ja als die daar ook plast ben ik niet blij en wat ik al zei, geen gordijnen of rolgordijn daar dus kan niks voor hem afschermen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:43

Ik heb helaas geen tips voor je. Maar mocht je iets willen om de geur op te lossen, kijk eens naar ecodor. :) top spul.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:51

Ik heb ook een stresskater welke gaat sproeien bij stress.
Jarenlang ellende gehad.

Heb gelukkig inmiddels een manier gevonden wat bij hem werkt.
Toch de ramen afdekken.
In de nacht gaat alles hier dicht zodat ie buiten niets ziet.

In het voorjaar gaat het steevast mis.
Hij krijgt dan van mij zylkene.
Dan is het weer rustig.

De rest van het jaar gaat het goed, tenzij hij stress heeft van iets anders.
Zylkene erin en afgelopen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 12:08

Zylkene heb ik idd al eens van gehoord! Kan die ook wel eens gaan proberen ipv de druppels

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:07

hunter87 schreef:
Oh zn vochtaborberend kleed is idd nog een optie!Ik ga het opzoeken. Ik heb zelf niet de mogelijkheid om ze volledig buiten kat te maken. Ik mag geen kattenluik plaatsen

Ik ken de Royal canin korrels niet maar ga eens kijken. Moet wel rekening houden met mijn andere kat want die heeft niks nodig. Nu doe ik de druppels over het vlees en kan ik ze mooi scheiden

Stroomdraad heb ik ook over na zitten te denken. Vind het een oplossing maar wel een van de laatste. Ik Vind het super lelijk en betekend ook dat de mijne dus de tuin niet meer uit kunnen. Maar hou de optie er bij

Ik weet niet of het afzetten van territorium is. Kan, maar goed wat doe je er aan?
Gelukkig ruik je het bij mij niet zolang je je bank maar goed schoonmaakt ;)
Oplossing voor een andere kamer is er op dit moment nog niet. Hou dat als een van de laatste opties. This mijn opslagkamer en daar staat een loungeset en ja als die daar ook plast ben ik niet blij en wat ik al zei, geen gordijnen of rolgordijn daar dus kan niks voor hem afschermen.

Maar dat betekent dan dus ook dat jouw katten ook niet bij andere mensen overlast kunnen gaan veroorzaken, net zoals die andere kat dat in jouw tuin komt doen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:27

hunter87 schreef:
Ik heb een gecastreerde kater van 3 jaar oud. Vanaf begin is het al mijn zorgenkindje. Stress, bang voor alles enz. Anders dan anders.

Een paar weken geleden is hij begonnen met het plassen op de bank (snachts). Eerst wist ik niet waardoor maar dat is me nu bekend. Mijn 2 katten hebben samen buiten ruzie gehad met een andere kat en hebben het samen verloren van dit beest. Mijn beesten zitten binnen en deze is buiten(weet niet waar die vandaan komt). Opeens een hoop gegil in de vensterbank en ja daar was die kat. Weggejaagd en klaar.

Ik heb nu al heel veel gedaan om mijn bange kat te helpen maar het lukt niet. De ene nacht gaat het goed en de ander weer niet
- da check op blaasontsteking
- felliway in stopcontact
- felliway spray over de bank
- homeopathische flesjes via de dierenarts waar hij aan moet ruiken (helpt tegen angst,blaas en geeft hem zelf vertrouwen)
- bach druppels over het voer
- heel veel aandacht en vertrouwen geven door veel te knuffelen en spelletjes met hem te doen
- rolgordijn dicht
- aluminium folie op de bank
- foto reading om zn verhaal te horen(idd het "monster" buiten speelt hem op zn blaas)

In de woonkamer staan 2 kattenbakken en in een andere kamer nog 1

Iemand anders nog tips?

Via de dierenarts kun je tabletjes krijgen, is een soort antidepressiva. Wordt ook wel voorgeschreven voor honden met verlatingsangst. Een maand moet je die geven, dan is het in 98% van de gevallen over.

Toevallig heb ik dat laatst bij mijn DA nagevraagd voor de kat van mijn vriendin. Heeft inderdaad alles met stress te maken. Dus informeer bij je dierenarts. Hoe sneller je begint, hoe groter de slagingskans.
En nooit straffen, maar dat weet je zelf denk ik ook wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:05

Clomicalm heet het, even als toevoeging.