Egelopvang gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Egelopvang gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:04

Ik werk bij een dierenambulance in het midden van het land.
Momenteel hebben wij een groot probleen met de egeltjes.
Nergens kunnen we ze brengen,de opvangen hier in de omgeving zitten vol(voor zover ze er zijn).
In Halle zit een opvang(Noah),maar die vragen veel geld voor elk dier wat je brengt.
Daarbij is Halle voor ons een uur rijden.
Huizen zit vol.
Met Eck en Wiel wordt gebeld(onder de regenboog).
Wie weet er nog andere opties??

Kuggur

Re: Egelopvang gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:08

Puur uit nieuwsgierigheid, wat is er aan de hand met al die egeltjes dat ze bij jullie belanden en opvang nodig hebben?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:15

En moet het echt een opvang zijn of mag het ook bij iemand thuis die er voor zorgt?

Ik zou bijv. best een egeltje thuis op willen vangen en verzorgen. Heb een niet geïsoleerde binnenruimte en een hele grote omheinde thuis.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:22

Delphi schreef:
En moet het echt een opvang zijn of mag het ook bij iemand thuis die er voor zorgt?

Ik zou bijv. best een egeltje thuis op willen vangen en verzorgen. Heb een niet geïsoleerde binnenruimte en een hele grote omheinde thuis.

Durf het niet met zekerheid te zeggen omdat ik de exacte regelgeving niet weet, maar ik dacht dat dit niet toegestaan is omdat egels beschermd zijn.

Totaal uit de richting, maar in Hoek van Holland (voorbij Rotterdam) heb je nog de Houtsnip, dat is ook een egel opvang

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:28

Die in woudenberg zit vol? Verbaasd me over Halle trouwens hoe kunnen ze nu geld vragen voor een wild dier? Heb wel eerder contact met ze gehad over een egel midden in de winter. Mocht het dier thuis wel houden met de goede voeding en huisvesting tot het voorjaar. :j

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:31

Stichting eekhoorn al benaderd? Misschien dat die nog wat adressen voor jullie weten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:32

Telpeva schreef:
Delphi schreef:

Durf het niet met zekerheid te zeggen omdat ik de exacte regelgeving niet weet, maar ik dacht dat dit niet toegestaan is omdat egels beschermd zijn.

Totaal uit de richting, maar in Hoek van Holland (voorbij Rotterdam) heb je nog de Houtsnip, dat is ook een egel opvang

Ik weet inderdaad dat je ze niet in je tuin mag houden omdat ze beschermd zijn. Maar hoe dat zit als het met toestemming is van de dierenbescherming en dat ze hem later weer op komen halen om uit te zetten?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:34

In Roosendaal zit er ook een, daar heb ik heel lang geleden een egeltje gebracht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:35

karuna schreef:
Die in woudenberg zit vol? Verbaasd me over Halle trouwens hoe kunnen ze nu geld vragen voor een wild dier? Heb wel eerder contact met ze gehad over een egel midden in de winter. Mocht het dier thuis wel houden met de goede voeding en huisvesting tot het voorjaar. :j

Ik vind geld vragen niet zó vreemd, als je zo'n dier wilt "redden" dan moet je daar ook zelf voor dokken.
Egels zijn ook een bekende vloek voor dierenartsen, die ze binnen krijgen voor behandelingen waar de brengers ook niet voor willen betalen, want "het zijn toch wilde dieren". Maar de da, die moet daar vanzelfsprekend wél tijd en geld in steken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:37

De wildopvang in Delft vangt ook egels op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:38

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:59

Delphi schreef:

Ik weet inderdaad dat je ze niet in je tuin mag houden omdat ze beschermd zijn. Maar hoe dat zit als het met toestemming is van de dierenbescherming en dat ze hem later weer op komen halen om uit te zetten?

Bij ons lopen de egels de tuin in- en uit, ik zal ze zeggen dat ze in overtreding zijn. :oo

Voor zover ik weet is het niet verboden een egel in je tuin rond te laten lopen/overwinteren, tenzij je de egel echt in een hok opsluit.

Zorg er wel voor dat de egel een schuilplek heeft (omgekeerde rieten hondenmand met opening, of een hele echte egelmand uit een tuincentrum of wat dan ook (website egelopvang heeft tips).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 12:01

De egeltjes die wij krijgen zijn ziek of gewoond.
Afgekopen nachten heb ik 2 baby egeltjes gehad met de oogjes nog dicht.
Waarschijnlijk is de moeder dood.
Ze zaten helemaal onder de vliegeneitjes en maden.
1 heeft het niet gered,de ander heb ik helemaal schoon kunnen krijgen.
De eerste opvang doe ik,maar dan zullen ze toch naar een opvang moeten die de zorg over kan nemen.
Gelukkig konden ze nu naar iemand die eekhoorntjes opvangt.

Woudenberg zit al bijna 1,5 jaar dicht,en mocht al een tijdje geen egels meer opvangen.

Volgend onze voorzitter vraagt Halle
40 euro per egel(dit is mij verteld,weet het dus niet zeker)

Het is niet toegestaan om egels in huis te houden als particulier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:02

Ja hier ook egels in de tuin.
En van mij mogen ze elders gaan wonen hoor.
Word schijtziek van de jack russel die ze wil pakken in de avond maar dat natuurlijk niet kan en dan er tegen blijft blaffen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:08

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:37

Ik heb wel eens een egel naar de opvang in Halle gebracht (ook wel andere dieren) maar daar hoefde ik niet voor te betalen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:12

Hoe lang is dat geleden.
Wij hoefde eerst ook niet te betalen,maar sinds een tijdje wel.
Misschien geld dat alleen voor de dierenambulances.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:48

Wij brengen alles naar de Fugelhelling en Faunavisie, maar dat is voor jullie wel erg uit de richting.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:59

Dat was in februari dit jaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:32

Ik heb jaren geleden een baby egel naar een egel opvang in Woudenberg gebracht, kan er nu niks meer van vinden op internet maar misschien is het er nog wel. Is niet degene met ook vogelopvang aan de Voskuilerdijk. Die mogen al een tijd geen egels meer aannemen maar als je contact met hun opneemt weten zij misschien waar je terecht kan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:04

http://egelopvangcaspar.nl

Deze heb ik hier niet voorbij zien komen. Sla Google er eens op na. En als er alleen een opvang overblijft waarvoor betaald moet worden is dat niet anders. Klop dan eens bij de gemeente aan aangezien zij over "aangetroffen goederen" gaan en dus ook verantwoordelijk zijn voor kosten van aangetroffen dieren. Verder hebben jullie als het goed is als dierenambu een protocol wat aangehouden moet worden.