Is er leven na RC? (kattenvoer dilemma)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Is er leven na RC? (kattenvoer dilemma)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 14:49

Ik ben begin van de zomer RC hair ball control brokken gaan geven, omdat er toch echt teveel gebraakt werd. Nu heeft dit absoluut geholpen maar wil ik toch graag over op een ander merk. Ten eerste heb ik een soort conspiracy theorie gevoel erover, enkan het wat ingredienten betreft volgens mij veel beter. Dus meer vlees, geen graan en helemaal optimaal is geen bio industrie vlees.
Elke keer als ik een optie heb gevonden, lees ik wel ergens in een recentie dat er katten juist van gaan braken, diarree of stinkende ontlasting krijgen (hetgeen ik met 1 kat die niet voor niets Stinkie heet graag wil voorkomen :+ ).
Voor RC gaf ik Taste of the Wild, maar dat vonden ze van de 1 op de andere dag niet meer lekker. En geeft dus begin van de zomer veel kots.

Ik zit zelf te twijfelen tussen Applaws en Acara. Beide geven naast positieve reacties ook kotsende en stinkende katten. Of is het toch een kwestie van gewoon maar uitproberen aangezien elke kat weer anders is?

tengeltje11

Re: Is er leven na RC? (kattenvoer dilemma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:50

dagelijks een centimetertje anti-haarbal pasta helpt even prima,in combi met ander voer dan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:54

Ik zou gewoon een paar kleine zakjes kopen en elke soort uitproberen voor een paar weken.
Mijn kotser deed het gelijk goed op sanabelle no grain, is ook redelijk betaalbaar en ze vinden het allebei lekker. Durf het niet meer te veranderen :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:55

Hier ook altijd een kat die constant haarballen had of zn voer er weer uit gooide. Zeker 1x per dag..
Dus gaf ik naast (toendertijd Iams) nog de Hairball control van Hills. Dat werkte goed. Maar de katten stonken zo op de iams.. brr.

Nu voer ik cat lovers gold. Geen stinkende bakken meer maar vooral fijn; geen brakende/haarbal aanmakende kat meer, heel af en toe nog maar eens een haarbal (±1x maand of minder).
De andere kat hier heeft eigenlijk zga nooit haarballen..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:00

Qua voedingsproblemen zijn toch de beste merken RC en Hills.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:02

MelanieB schreef:
Hier ook altijd een kat die constant haarballen had of zn voer er weer uit gooide. Zeker 1x per dag..
Dus gaf ik naast (toendertijd Iams) nog de Hairball control van Hills. Dat werkte goed. Maar de katten stonken zo op de iams.. brr.

Nu voer ik cat lovers gold. Geen stinkende bakken meer maar vooral fijn; geen brakende/haarbal aanmakende kat meer, heel af en toe nog maar eens een haarbal (±1x maand of minder).
De andere kat hier heeft eigenlijk zga nooit haarballen..

Hier ook een catlovers voerder. Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar 1 keer bij een kat een haarbal gehad. Stinkt inderdaad niet glutenvrij (ik geloof dat ze ook een geheel graanvrije variant hebben nu) hoog proteine gehalte. Ben er zeer tevreden over!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:10

Applaws zou ik eerder laten staan. Tenminste als hoofdvoer. Calcium en fosfor verhouding is vrij hoog. Hier heb ik het naar volle tevredenheid gevoerd(maak nu de laatste zak leeg) naast kvv. Alleen o.a. door de calcium en fosfor en een kat die regelmatig zn brokken toch laat staan de laatste tijd gaan wij wisselen.

Een van de katten heeft gewoon op alles stinkende poep. Die heeft nu detox en probiotica sinds een paar dagen, en we kunnen weer gewoon normaal ademen als ie gepoept heeft! :D

Onze katten hebben anderhalf jaar op dit voer gestaan(kvv en vlees) en nooit haarballen. Toch was het van de zomer regelmatig raak. Dus kregen ze 1x per week haarbal pasta of een theelepel zemelen door de kvv. Niks meer gemerkt.

Overigens, de vis variant van applaws zou lager in calcium en fosfor zitten.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:26

Ik heb 2 kleine zakjes Acana gekocht, kijken of ze het wat vinden. ook weer laten verleiden tot een snackding, helaas maar 1 van de 3 die er wat aan vindt.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:40

Ken je het 'best life' voer van de dierenbescherming al? Heeft ook beter leven keurmerk

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:48

Orijen, Nutrivet of Purizon

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:00

Heb je wel eens gedacht aan een hypoallergeen voer? Ondere andere van Royal Canin, maar ook van bijvoorbeeld Trovet. Veel katten braken en verharen veel door een voedselallergie. Er zijn natuurlijk meer symptomen dan deze twee maar ook als katten enkel het voer uitbraken en ik hypoallergeen adviseer (en dan ook echt strikt alleen hypoallergeen geven) gaat het 9 van de 10 keer een stuk beter.

Toch adviseer ik hierin om eerst de Royal Canin te proberen. In dit voer zijn de dierlijke eiwitten zodanig bewerkt dat het lichaam het niet herkent en er dus niet meer op reageert. Bij Trovet werken ze met eiwitbronnen van dieren die niet in de reguliere voeding gebruikt worden en waardoor ook vele dieren hier niet allergisch op reageren, maar je kan natuurlijk altijd de uitzondering zijn.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:17

Hier staat het op de korte termijn planning (voor kitten komt half oktober) onze kat over te schakelen van RC naar graanvrij. Ik heb ook al heel veel gebruikerservaringen gelezen, en blijf twijfelen uit schrik voor diarree of kotsen. Ik ga dit weekend bestellen en ga denk ik (twijfel twijfel ;) ) voor Josera Nature Cat. Slechts 8 beoordelingen op Zooplus maar wel allemaal positief.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 15:40

moislief schreef:
Ken je het 'best life' voer van de dierenbescherming al? Heeft ook beter leven keurmerk

bedankt voor de tip!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:44

Ik ben nog steeds het meest te spreken over Applaws. Nog redelijk betaalbaar, graanvrij en mijn kat vind het heerlijk. Geen last van stinkende ontlasting o.i.d. dus ook een fijne bijkomstigheid. :))

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:45

Voor mij is er geen beter voermerk als RC en Hills.

Ooit vond mijn moeder het te duur worden en ging over op goedkoop voer.
Binnen een maand hadden we 3 katten rondlopen met blaas en nier gruis.
Nou veel duurder dus!! Nee nooit geen ander merk meer voor ons als RC of Hills

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:12

Je zou eens kunnen kijken naar Wellness Core, erg fijne katten voeding van nature Hypo-allergic (vrij van mais, tarwe, tarwegluten, graan, rund, eieren, lactose producten, kunstmatige geur, kleur en smaak stoffen) deze is in verschillende varianten en smaken te krijgen. Ik verkoop en voer het product ook. Mijn kat is heel gevoelig op de huid en gaat dan echt eindeloos zitten krabben en likken aan zichzelf. Tot nu toe één klant gehad waarvan de kat het niet bliefte maar verder eten alle katten er graag van en zijn ze er van opgeknapt. Zelfs een klant waarvan de kat prednison kreeg tegen de jeuk, die is inmiddels aan het afbouwen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:24

Ik voer carnilove en of jarco beide graanvrij en hoog vleesgehalte en mijn blaasgruis katten doen het er super op. Geen gruis meer goeie vacht en eten het graag

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:26

Yarrah is biologisch en heeft ook een graanvrije variant, wellicht ook nog interessant voor je om te bekijken :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:44

Ik voer RC en CatLovers tegelijk maar heb nooit kostende katten of haarballen. Ik heb overigens Maine Coons. Heb ook onbeperkt DogLovers staan en dat eet er ook 1. Alles ziet er supergoed uit en stik gezond.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:53

Ik heb twee katten die gevoelig zijn voor haarballen en daar als gevolg ook van gaan kotsen en niet eten. Maar dit heb ik onder controle gekregen door een kuur van een week laxapast en daarna met regelmaat te herhalen(lees eens per 1/2 weken een portie te geven).
Qua brok voer ik gewoon een goede brok (Purizon, Applaws of zoiets dergelijks).

De andere kat heeft nergens last van en krijgt ook geen laxapast. Verschilt hier dus per kat.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:52

Ik ben ook een Hills-fan. Beiden katten zien er super uit en zijn ook fit. Zelf wissel ik pas van voer als ik aan eentje merk dat iets niet lekker zit.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 10:25

Nou ze zijn nog niet echt enthousiast, maar misschien moeten ze nog even wat wennen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:23

Hoe bevalt de katten het inmiddels?

Hier hebben we gister Power of Nature besteld. Ze krijgen nu RC, maar wilde daar sowieso al vanaf. Daarnaast rent er eentje steeds naar de drinkbak (tandjes zijn in orde), met water erbij gaat het wel goed.
Power of Nature is graan-gluten etc vrij, 95-95% vlees, ben benieuwd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:31

Voor mij nooit meer RC. Daar doen ze een vetje over de brokkej waardoor je kat er enorm veel vam gaat eten (te lekker). Ik voer nu al jaren Orijen. Ik heb halflangharige katten en geeft ze iedere week cat a lax of een andere haarbalpasta.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 16:46

Ik ben voor de acana gegaan. Ik zie mooie glansvelletjes in ieder geval en de ontlasting van Stinkie is een stuk minder brijig (laatste stukje was dat altijd). Hij heet nog steeds Stinkie :+ Maar ook dat is echt wel minder. Kan nog niet zoveel over het kotsen zeggen omdat dit voorjaar zomer spelt. Vooralsnog nu niks meer in ieder geval *\o/*