Heup uit de kom bij kat, advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Heup uit de kom bij kat, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 01:55

Vorige week heb ik mijn kat Sem bij de dierenarts gebracht nadat hij zeer waarschijnlijk was aangereden.

Uiteindelijk bleek de heup uit de kom en kon die niet meer terug worden gezet. We moesten ook afwachten of er geen zenuwen waren beschadigd, waardoor plassen en poepen niet meer mogelijk was. Godzijdank was dat gelukkig niet het geval. Ze hebben van donderdag tot afgelopen maandag intensief voor hem gezorgd. Zelfs een flinke koorts hebben ze vrij snel weten te verslaan! Na flink pijnstilling etc konden ze ook uitgebreid foto's maken en gelukkig was er niks gebroken.
De heup hebben ze alle opties voor bekeken en besloten om voor nu geen verdere operaties te doen (er was eerder sprake van evt de kop van het gewricht te zagen), maar nu het traject in te slaan van bench-rust.
Hij probeert ook zo nu en dan wat stapjes te staan en lopen.. het ziet er heel akelig uit, maar de DA zei dat de spieren de gewrichtsfunctie gaan overnemen en dat het na verloop van tijd wel weer veel beter wordt. Nooit meer de oude natuurlijk, maar wel weer goed genoeg voor een katwaardig leven.

Ik vroeg me af of er wellicht meer zijn die hier ervaring mee hebben?
En hoe het verloop dan is geweest.
Tips en adviezen om het zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken voor Sem zijn erg welkom!

Ik heb ook een dierenfysio om advies en evt behandeling gevraagd. Zou hij er baat bij kunnen hebben? En hoe snel start je evt met zoiets? Hij moet natuurlijk rust hebben dus te snel starten zal wellicht averechts werken.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 02:57

Jeetje, heftig! Ik hoop dat hij snel beter wordt!

Ik heb het niet zelf meegemaakt, maar ik kan me wel herinneren dat er in de show van dr. Pol ook een soortgelijk geval kwam; ook een kat die door een klap op de heup het gewricht niet meer goed kon gebruiken en waarbij de spieren het over moesten nemen. Voor zover ik me herinner, kwam die kat er heel mooi bovenop :)

Misschien dat je daar iets aan hebt, ik zou zo alleen niet weten welke aflevering het was, maar wie weet is er ergens iets over te vinden. :)

Relien

Re: Heup uit de kom bij kat, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 05:09

De kat van mijn moeder heeft een keer hasr heup uit de kom gehad.
Deze hebben ze met een pin vast gezet.
Ik heb de zorg toen over haar genomen en ze is helemaal goed hersteld. Ze heeft ook bench rust gehad.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 06:27

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:19

Ik heb het doorgelezen, bedankt! Er was nog een ouder topic ook te vinden over katten met heupproblemen, dat was ook wel informatief. :j

Met Sem gaat het nu redelijk, hij heeft al wel genoeg van zijn bench en was gister ontsnapt :oo
Heb het nu allemaal goed dicht gemaakt. Ik heb de kattenbak buiten de bench staan, dus daar zat net een opening waar hij door kon.
Hij zit een paar keer per dag lekker onder een infraroodlamp, de warmte is erg goed voor de spieren en zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hij vind het ook echt lekker om onder de warmte van de lamp te liggen en gaat het liefst precies liggen waar de meeste warmte komt :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:23

Lous heeft het topic al genoemd. Ik heb alleen ervaring met een dubbele heupkopresectie bij mijn kater.
Hij heeft ontzettend veel baat bij zijn behandelingen door een osteopate en zijn laser behandelingen.
Net na de operatie heeft hij een aantal fysio behandelingen gehad zodat ik ook kon leren zijn spieren te rekken.

Nox heeft veeeeeel metacam gekregen voor en na zijn operatie. Na de operatie ook morfine en morfine pleisters.
Qua rustplek hadden we een oude baby box geregeld en daar lakens tussen de spijlen gewoven.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:45

Ja dat had ik inderdaad gelezen, ik heb ook meteen contact opgenomen met een fysio en die raadde aan om eerst nog even wat rust te geven voordat we beginnen met behandelen.
Omdat mijn DA uiteindelijk besloten heeft de heup niet te opereren dacht ze ook dat een second opinion wellicht raadzaam was. Zij maakte zich nog zorgen over een bloedvat wat er langs liep, dat gaan we ook laten controleren.
Pijnstillers krijgt Sem ook een flinke dosis plus antibiotica ivm een wond op zijn pootje.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:51

Dit is zijn plekje nu, de bench van mijn Husky, die is tenminste lekker ruim. De kattenbak heb ik links ernaast staan.
Hij staat boven op mijn slaapkamer zodat hij lekker rust heeft.

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:58

Ik had zo'n trovast bak van ikea in de box als bak. Als bodem ikea fleecedekentje met daaronder puppypads (en onderleggers uit mijn kraampakket)
Box inderdaad op onze slaapkamer omdat hij anders door zijn broer gepest werd.
Maar hij was totaal immobiel en sleepte de achterkant mee.
Met fysio na een week of 2 3 na de operatie begonnen. Met de ostheo had ik eerder moeten beginnen achteraf.

Succes. Hopelijk werkt rust voldoende