Rattengif en ernstig zieke hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9630
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:12

Bruintje geloof lekker wat je zelf wil geloven!! Echter vertel het maar niet door en experimenteer er ook maar niet mee want het kost je echt je hond (mocht je die hebben).
Een rattenvanger zal vast meer weten over ratten dan over honden. Ik weet meer over honden dan over ratten maar ben met beiden bekend door giga ratten probleem te hebben gehad in een dierenasiel.

TS hopelijk red je hondje het!! Ik denk dat je niets kan doen tegen de stal eigenaar. Wel proberen er samen uit te komen dat als er ooit weer gif staat hij dit van tevoren meldt aan jou. Je kan zeker informatie in winnen en aan geven dat het om mogelijk illegaal spul gaat. Echter als er daar actie op wordt ondernomen dan zal dat zijn vanwege illegaal middel maar niet omdat jou hond op zijn terrein ziek werd denk ik. Bewijs het ook maar eens dat hij niet elders tijdens uitlaten bijv. Gif gegeten kan hebben.... jij weet dat hij dat niet gedaan heeft maar kunt dat niet bewijzen ;)
Ik vermoed ook dat als jij het zo gaat spelen je per direct je paard op kan halen... of je daar op zit te wachten? Let op met wat je doet bedoel ik maar omdat je dus min of meer afhankelijk bent van de stal eigenaar.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 02-09-17 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:15

Het is hier al eens per ongeluk gebeurt.
Ik wist het toen ook niet.
Maar ik wist wel 100% zeker dat dit de eerste keer was.
Da stelde me gerust en had gelijk.
Op groene stront na niets gebeurd.
Ratten man heeft daarna verhaal van da bevestigd.

Ook een jr trouwens.

https://www.kijk-op-ongedierte.nl/bestr ... -eigenlijk

KimD

Berichten: 20441
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:39

GDG schreef:
Ach wat vreselijk sneu voor je hond! Ik hoop dat hij het redt :(:) .

Bij mijn weten mag je muizen-/rattengif niet meer zomaar ergens neerzetten en moet het altijd in een doosje oid. Maar goed, dat heeft de stalbaas dus ook gedaan, al zij het een boterkuipje. Of dat afdoende is is maar de vraag, voor jouw hond in elk geval niet. Voor kinderen natuurlijk ook niet en ik gok zomaar dat de PH in geval van een kind zéker aansprakelijk zou zijn.

Maar het is natuurlijk belangrijker te weten hoe het dan toch wettelijk zit, dus misschien even contact opnemen met het juridisch loket?


Een kind kan natuurlijk niet op alle plekken komen waar een Jack Russell kan komen. Jachthondje, dus die wurmen zich wel overal tussen.

Zelf ook (verboden) rattengif gestrooid, gelukkig geen kleine honden of kinderen in huis. Anders hadden we dat niet kunnen doen natuurlijk.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:57

Ik denk dat je advies moet inwinnen van iemand die weet waar die over praat. Want ik denk toch zo maar dat je zal moeten bewijzen dat jouw hond op stal gif op heeft. En dan ook nog eens wat voor gif. Als het illegaal spul is, is hij niet goed bezig maar dan zal je toch moeten zorgen dat je iets tastbaars hebt.
Als je rechtsbijstand hebt kan je misschien daar eens gaan vragen. En anders juridisch loket en als het door wil zetten lijkt het me ook zo verstandig om voor je paard ook een andere stalling te zoeken want het zal er niet gezelliger op worden.

jacqdenh
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 00:18

Vreselijk voor je hond en voor jou.vergis je niet zelfs maderhand kan je hond het mog slecht krijgen als lever en of mieren zijn aangetast

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:54

Met de hond gaat het met de dag steeds beter en daar ben ik heel blij dat de grootste bloeduitstorting ook begint te verdwijnen en is er niks nieuws bij is gekomen kwa bloedingen dus de medicatie slaat gelukkig goed aan. Heb in ieder geval weer mijn kleine stuiterballetje terug het enige is dat hij nog behoorlijk snel moe word en nog veel ligt te slapen voor zijn doen.
Ben zoizo Vanlandschoot om een jurist raad te plegen hier voor.
Ik ga zeker een klein portie gif laten testen of het inderdaad om verboden rommel gaat.
Hoop hier mee wat meer te kunnen bereiken mocht dit een rechtzaak gaan worden.
Tevens word er een kompleet nieuwe uitloop stal gebouwd voor mijn paard dit vanwege een toekomstige verhuizing naar de noordoost polder dus daar gaat mijn paard ook zsm naar toe en weet dat zeker dat mijn paard er helemaal goed staat dus dat stukje zal wel goed komen gelukkig.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:03

Of het nu verboden gif is of niet het doet niet ter zake.
Als honden normaal gesproken welkom zijn op het terrein, dan had de stalhouder moeten waarschuwen dat hij gif ging gebruiken. Dat heeft hij niet gedaan en dat maakt hem wel zeker aansprakelijk voor de dierenartskosten die TS heeft moeten maken. Of het nu zijn eigen terrein is of niet. Omdat honden normaal gesproken welkom zijn, had de TS erop mogen vertrouwen dat het daar veilig genoeg is voor haar hond zoals gebruikelijk. Ik begrijp ook niet dat de stalhouder daar moeilijk over doet. Als hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft (en die zal hij best hebben) dan kan dat gewoon via de verzekering geclaimd worden. .

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:06

Na het laatste bericht van ts te hebben gelezen ben ik benieuwd naar het verhaal van stal eigenaar.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:07

Maar in hoever lag het gif verborgen? Honden zijn slim en komen soms op de meest vreemde plaatsen. Je hond meenemen betekend niet dat je er niet meer op hoeft te letten, ts heeft zelf niet opgelet. Als het gif ergens stond waar normaal geen honden mogen komen dan kan de stalbaas er ook niks aan doen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:10

Kijk je stal eigenaar wist dat je weleens je hond meenam? Kijk dat hij gif neerzet is hem goed recht maar hij had toch op zijn minst dat even tegen je kunnen zeggen?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:15

lolotjeh schreef:
Met de hond gaat het met de dag steeds beter en daar ben ik heel blij dat de grootste bloeduitstorting ook begint te verdwijnen en is er niks nieuws bij is gekomen kwa bloedingen dus de medicatie slaat gelukkig goed aan. Heb in ieder geval weer mijn kleine stuiterballetje terug het enige is dat hij nog behoorlijk snel moe word en nog veel ligt te slapen voor zijn doen.
Ben zoizo Vanlandschoot om een jurist raad te plegen hier voor.
Ik ga zeker een klein portie gif laten testen of het inderdaad om verboden rommel gaat.
Hoop hier mee wat meer te kunnen bereiken mocht dit een rechtzaak gaan worden.
Tevens word er een kompleet nieuwe uitloop stal gebouwd voor mijn paard dit vanwege een toekomstige verhuizing naar de noordoost polder dus daar gaat mijn paard ook zsm naar toe en weet dat zeker dat mijn paard er helemaal goed staat dus dat stukje zal wel goed komen gelukkig.

Neem eerst even emotionele afstand van dit gebeuren. Legaal of illegaal maakt nl voor de aansprakelijkheid van de stalhouder niks uit. Wel komt het op mij nu over als een trap na richting stalhouder aangezien je toch vertrekt en dat is een heel verkeerde reden om juridische stappen te nemen.

Mijn vermoeden is combi van bereikbaar (je moet die dingen kunnen plaatsen en bijvullen) en nog restje boter in het kuipje wat het erg aantrekkelijk maakt voor zowel rat als hond. Waarschuwen was wel zo handig geweest, hond opsluiten in de box (want daar zet je echt geen gif neer) is dan genoeg voor preventie.

Ratten/muizen komen vrijwel overal voor waar mensen wonen zijn en helemaal samen met vee. Niks toegankelijk hebben qua voer (dus goede voertonnen ipv gewoon een zak voer voor de box) helpt veel, stalregels dus, overlast komt van teveel ratten (dan worden ze ook fors brutaler) dan van het feit dat ze er zijn. Overleg met je stalhouder, over preventie en laat anders een keer een bestrijder langs komen enkel voor advies waar ze nu voer, etc. vandaan halen en dus niet meer bij moeten kunnen om de aantallen onder controle te houden. Dat scheelt een bult gif en het wordt veel beter gegeten (er is dan niks anders, honger helpt ook mee met de werkzaamheid).

KimD

Berichten: 20441
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:41

Wat ik niet begrijp is dat je je paard al moet verkopen bij een rekening van €400,- euro, maar je gaat wel een rechtzaak aanspannen mocht het zover komen?

Overigens mag het gif hier niet meer verkocht worden, wel gebruikt, daar zit een verschil in. Dus als de staleigenaar het bijvoorbeeld in België gekocht heeft is hij helemaal niet in overtreding.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:50

Tooske schreef:
Kijk je stal eigenaar wist dat je weleens je hond meenam? Kijk dat hij gif neerzet is hem goed recht maar hij had toch op zijn minst dat even tegen je kunnen zeggen?


Via via gehoord dat op deze stal bekend is dat er gif staat. Dus vraag me nu nog meer af wat ts wil.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:06

Jou hond, jouw verantwoordelijkheid.
Een russel laat zich niet weerhouden door een trucje. Daar moet je als eigenaar rekening mee houden.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:12

Staleigenaar had het op z'n minst even kunnen melden. En zo is het.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:19

Babootje schreef:
Of het nu verboden gif is of niet het doet niet ter zake.
Als honden normaal gesproken welkom zijn op het terrein, dan had de stalhouder moeten waarschuwen dat hij gif ging gebruiken. Dat heeft hij niet gedaan en dat maakt hem wel zeker aansprakelijk voor de dierenartskosten die TS heeft moeten maken. Of het nu zijn eigen terrein is of niet. Omdat honden normaal gesproken welkom zijn, had de TS erop mogen vertrouwen dat het daar veilig genoeg is voor haar hond zoals gebruikelijk. Ik begrijp ook niet dat de stalhouder daar moeilijk over doet. Als hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft (en die zal hij best hebben) dan kan dat gewoon via de verzekering geclaimd worden. .


Geen enkele stal is veilig voor loslopende honden. Mijn hond loopt ook altijd los bij de paarden. Maar wel op mijn eigen risico en niet die van de stalhouder. Dus rijdt er een trekker overheen of krijgt die een klap van een paard, dan is dat mijn verantwoording.
Als onze stalhouder gif gebruikt dan meld hij het wel en dat is fijn. Maar dan nog, de eigenaar van de hond moet gewoon op zijn hond letten. En glipt die dan toch een keer uit het oog, tja, heel vervelend maar eigen risico. Zo kijk ik er tegenaan als paarden en hondenbezitters.

Myfairytale
Berichten: 5395
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:10

Freggle_Edge schreef:
Babootje schreef:
Of het nu verboden gif is of niet het doet niet ter zake.
Als honden normaal gesproken welkom zijn op het terrein, dan had de stalhouder moeten waarschuwen dat hij gif ging gebruiken. Dat heeft hij niet gedaan en dat maakt hem wel zeker aansprakelijk voor de dierenartskosten die TS heeft moeten maken. Of het nu zijn eigen terrein is of niet. Omdat honden normaal gesproken welkom zijn, had de TS erop mogen vertrouwen dat het daar veilig genoeg is voor haar hond zoals gebruikelijk. Ik begrijp ook niet dat de stalhouder daar moeilijk over doet. Als hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft (en die zal hij best hebben) dan kan dat gewoon via de verzekering geclaimd worden. .


Geen enkele stal is veilig voor loslopende honden. Mijn hond loopt ook altijd los bij de paarden. Maar wel op mijn eigen risico en niet die van de stalhouder. Dus rijdt er een trekker overheen of krijgt die een klap van een paard, dan is dat mijn verantwoording.
Als onze stalhouder gif gebruikt dan meld hij het wel en dat is fijn. Maar dan nog, de eigenaar van de hond moet gewoon op zijn hond letten. En glipt die dan toch een keer uit het oog, tja, heel vervelend maar eigen risico. Zo kijk ik er tegenaan als paarden en hondenbezitters.


Mee eens, hoe vreselijk ik het ook voor het hondje van TS vind.
Mijn hart zou breken als mijn hond ziek werd van zoiets, maar ik denk ook dat het TS haar eigen verantwoording is.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:38

Er zijn verschillende soorten gif. 1 waarvan 1 opname voldoende is en 1 waar dat ook is maar de rat of muis een langzame dood sterft over dagen.

Ik vind dit ook echt eigen verantwoording. Jij neemt de hond mee. Als het het paard was was het wat anders.

Een rechtzaak lijkt me ook overdreven evenals het gif onderzoeken. Kost je misschien nog wel meer...

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:29

Babootje schreef:
Of het nu verboden gif is of niet het doet niet ter zake.
Als honden normaal gesproken welkom zijn op het terrein, dan had de stalhouder moeten waarschuwen dat hij gif ging gebruiken. Dat heeft hij niet gedaan en dat maakt hem wel zeker aansprakelijk voor de dierenartskosten die TS heeft moeten maken. Of het nu zijn eigen terrein is of niet. Omdat honden normaal gesproken welkom zijn, had de TS erop mogen vertrouwen dat het daar veilig genoeg is voor haar hond zoals gebruikelijk. Ik begrijp ook niet dat de stalhouder daar moeilijk over doet. Als hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft (en die zal hij best hebben) dan kan dat gewoon via de verzekering geclaimd worden. .


Freggle_Edge schreef:
Geen enkele stal is veilig voor loslopende honden. Mijn hond loopt ook altijd los bij de paarden. Maar wel op mijn eigen risico en niet die van de stalhouder. Dus rijdt er een trekker overheen of krijgt die een klap van een paard, dan is dat mijn verantwoording.


Dat klopt inderdaad, maar dat gaat dan om de risico's waarvan je weet dat ze er zijn.
Net als dat je met je paard een risico neemt als je hem losgooit in een bak waarvan je weet dat de omheining niet deugdelijk is. Dingen die je kunt weten of zien.

Niet als er gif wordt neergezet en dat niet wordt gemeld. Dan gaat het om iets dat je niet weet.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:43

Het is bekend op deze stal dat er gif staat zie vorige reactie

KimD

Berichten: 20441
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:44

TS is een poosje op vakantie geweest, ligt eraan wanneer hij het gezet heeft, maar ik zou er hoogstwaarschijnlijk ook niet meer aan denken.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:46

Dat je er zelf niet aan gedacht hebt is eogen verantwoordelijkheid

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:47

Maar ts weet dat er gif word gebruikt schijnbaar.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:34

Gif op een stal is toch niets iets unieks. Muizengif, rattengif, slakkengif, onkruidbestrijder etc. En bij de meeste stallen staat niet bepaald achter slot en grendel. Ik ben er persoonlijk dan ook niet van onder de indruk van dit verhaal. Al vind ik uiteraard wel super sneu voor de hond van ts en voor ts zelf. Dit gun je niemand, vergiftiging is echt zo naar.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:14

ik stoot toevallig op je bericht. Losstaand of eht vergif nu verboden is of niet, jouw hond liep los op terrein dat niet jouw eigendom is...

Ik heb gisteren toevallig een gelijkaardige situatie gehad. Mijn hond vind achteraan het domein van de stallen in een rioolbuis "vis" met gifkorrels op. Na enig opzoekingswerk lijkt het om Temik te gaan, wat eveneens al jaren verboden is (Labo onderzoek meot dit nog uitwijzen). Ik kan of moet hier nergens voor gaan klagen, want mijn hond mag officëel niet mee naar stal, maar wordt gedoogd achteraan het terrein aan de weides. Ik had zelf maar beter moeten opletten, maar was te laat om haar terug te roepen...
En verder ik kan niet aantonen wie het er gelegd heeft of dat er echt terug veel vossen zitten.

Wat ik begrepen heb is actieve kool (norrit) toedienen, niet voldoende is bij een vergiftiging bij rattenvergif. Je hebt 2 soorten, het geen wat idd bloeduitstortingen veroorzaakt: vit K nodig om de bloedstolling weer te doen optreden, verder moet je hond echt al wel veel vergif gegeten hebben, wij leggen ook zakjes rattenvergif op stal en ook 1 hond die enkele zakjes opgegeten heeft zonder gevolgen.
Indien strychnine een spierontspanner om de tremor tegen te gaan en ademhalingsproblemen tegen te gaan en een infuus om uitdrogign te voorkomen.