Rattengif en ernstig zieke hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:54

Sorry hoor maar het is compleet je eigen verantwoordelijkheid. Dat je nu meld dat hij fout is , is compleet onterecht!

Hier mag niemand de hond mee nemen naar stal. Ook niet bij mij op het erf. Honden hebben helemaal niks iets op ons erf te zoeken

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:01

rien10 schreef:
Ja. Maar hier werd over "ook bij een trap van een een paard" gesproken. En dat is niet relevant. TS heeft met gif te maken.

het gaat erom dat je hond ten allen tijde onder jouw verantwoordelijkheid valt. Dus je moet oog op hem houden. Als je dat niet doet, en er gebeurt wat, hij eet gif, hij krijgt een trap va een paard of zij wordt per ongeluk door de buurhond gedekt, is dat nog steeds jouw verantwoordelijkheid. Je kunt wel met je vinger naar een ander gaan wijzen, maar het betekent gewoon niet dat het opeens zijn schuld is. Jouw hond, jouw verantwoordelijkheid...
Oh ja, en als hij iemand in de weg loopt, en die schopt hem en hij bijt....is dat ook niet de schuld van degene die hem geschopt heeft, maar van jou...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:10

Zelfs als de stalbaas het product mag gebruiken, heeft hij het nog op de foute manier gebruikt, nl niet in een speciale box zodat er geen gevaar is behalve voor de ratten en muizen waarvoor het bedoeld is.
Ik vraag me ook af of een pensionstal onder 'agrarier' valt of onder 'recreatie'.
In ieder geval is het geen reclame voor de stal, als hij op zo'n klunzige manier omgaat het het rattengif, hoe secuur is hij dan bv met het paardenvoer.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:16

Trieste situatie hoor TS, veel sterkte met je hondje, hopelijk komt alles nog goed.

Ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te gaan roepen dar het TS haar eigen schuld was, zo'n dingen kunnen heel snel gebeuren.
Het enige wat me hier relevant lijkt in deze situatie is of honden al dan niet welkom zijn op het erf, of TS ervan op de hoogte gebracht was dat er gif lag, en de manier waarop het gif gebruikt is.

Mijn staleigenaar is radicaal tegen gif, veel te bang dat er iets aan de paarden of andere dieren komt. Hij heeft twee Mechelaars die prima dienst doen als rattenvangers :))

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:32

Heb je al contact gehad met een jurist?

Misschien heb je een kans, omdat hij een verboden middel gebruikt heeft en niet in de juiste boxen heeft geplaatst.

Tuurlijk is je hond je eigen verantwoordelijkheid, maar die is wel een uitzonderlijke situatie.

Als het gif op de juiste afgedekte manier geplaatst was, was er waarschijnlijk niks gebeurd.

De stalhouder heeft ook een verantwoordelijkheid vind ik, hij weet dat er andere mensen, kinderen en honden op het erf komen. Dan heb je daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid voor.
Hij heeft toestemming geven om zijn erf te betreden.
Een waarschuwing over het gif was op z'n plaats geweest.

Hij had ook een brief op kunnen hangen.

In mijn ogen is hij erg laks geweest met de omgang met het gif.

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:39


Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:43

Sorry dan heb ik het verkeerd gelezen.

Maar het feit blijft dat het niet op de juiste manier is neergezet en dat hij er niet toe bevoegd was.
Dat is wel sterke nalatigheid in mijn ogen.

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:15

Dat is het zeker.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:46

Ben het zeer oneens met je toverbal
Nalatigheid van wat? Veiligheid van een hond die niet van hem is en die daar helemaal niet hóeft te komen? Kom nou. Straks moeten mensen nog gestraft worden voor het planten van een boom waar iemand zich te pletter aan rijdt

Waarom laten mensen die honden niet gewoon thuis? Weet je wel hoe vreselijk irritant het is dat iedereen dat beest mee neemt

Plus dat TS hier niet het hele verhaal neerzet... komt niet van 1 kant

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:30

ts was op de hoogte van het gif wat er stond dus nalatig?

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:35

Hoe sneu ook dit, ik ben wel benieuwd naar de versie van de stalhouder.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:58

Kabayo schreef:
Ben het zeer oneens met je toverbal
Nalatigheid van wat? Veiligheid van een hond die niet van hem is en die daar helemaal niet hóeft te komen? Kom nou. Straks moeten mensen nog gestraft worden voor het planten van een boom waar iemand zich te pletter aan rijdt

Waarom laten mensen die honden niet gewoon thuis? Weet je wel hoe vreselijk irritant het is dat iedereen dat beest mee neemt

Plus dat TS hier niet het hele verhaal neerzet... komt niet van 1 kant



Ik neem aan dat de TS toestemming had om haar hond mee te nemen?
Als je er mee instemt om "vreemde" mensen en dieren toe te laten, vind ik dat daar een een bepaalde verantwoordelijkheid bij hoort.

Dus het zelfstandig plaatsen van gif wat alleen door gecertificeerde bedrijven mag uitgevoerd worden en dan ook nog eens in de niet juiste lokdoos. Dan neem je bewust een hoog risico om mens en/of dier in gevaar te brengen.

Ik ken inderdaad niet het verhaal van de stalhouder. Maar zoals het het nu lees, vind ik het nalatigheid van de stalhouder.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:08

In principe is hij hoe dan ook nalatig al dan niet strafbaar. Aangezien het dus wettelijk verplicht is om de juiste lokdozen te gebruiken.

rien10 schreef:
OK, dan is het waarschijnlijk Frap Haverkorrels.
Even een stukje tekst van de importeur:

PRODUCTINFORMATIE
FRAP HAVERKORRELS
WETTELIJK GEBRUIKSVOORSCHRIFT

Toegestaan is uitsluitend het gebruik als middel ter bestrijding van zwarte en bruine ratten
en huismuizen in ruimten, met dien verstande, dat het middel moet worden uitgelegd in
speciaal hiervoor bestemde aan de bovenzijde afgesloten voerdoosjes
.

Het middel mag uitsluitend worden toegepast door:
 personen die in het bezit zijn van een vakbekwaamheidsdiploma ongediertebestrijding
dat is afgegeven of verlengd door een door de Minister van VROM geregistreerde
instelling of geregistreerd bedrijf en dat niet ouder is dan vijf jaren, of
 personen die in het bezit zijn van een door de Minister van VROM afgegeven bewijs
van gelijkstelling dan wel een verlenging daarvan, dat niet ouder is dan vijf jaren
 agrarische ondernemers die het middel op het eigen bedrijf gebruiken.
GEBRUIKSAANWIJZING
Het middel dient gedurende een aantal dagen in voldoende mate te worden gegeten door
ratten en huismuizen.
Zoals uit het Wettelijk Gebruiksvoorschrift blijkt mag het middel niet buiten worden[/i]

En dan volgt er nog een stuk tekst.

Frap is een anti coagulant. Dus werkt in op de (niet) stolling van het bloed.