Waar slaapt jullie buitenkat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Waar slaapt jullie buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 14:06

Hoi,

Ik wil graag wat inspiratie opdoen.
Mijn oudste kat is 14 en heeft artrose. Ze is het liefste buiten. En komt nauwelijks binnen.

Ze slaapt momenteel in het hooihok in een mandje. Ht hooihok is simpel met platen en aan de voorkant een zeil. Geen warmte dus.
Ik wil in dit hok voor haar een plaatsje/hok maken.

Ik heb momenteel een kip en hond die haar eten opeten. Dus belangrijk zou zijn dat hun er niet bij kunnen. Echter kan de kat niet meer klimmen ivm artrose.

Ik heb tot nu toe bedacht;
- een speciekuip op zn kop zetten, verzwaren en bekleden(?) En daarin een kussen met eten. 2 gaten maken zodat ze er altijd uit kan.
-een konijnenhok ombouwen tot plekje en de poten er onderuit halen.

Misschien hebben jullie meer ideeën of slimme oplossingen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:19

Afbeelding

Wij hebben dit huisje staan.
ik heb de doorgang beneden breder voor hem gemaakt zodat hij er ook in kan gaan liggen ( tussen de twee gaten beneden zit nog een tussenschot ;) )
Bovenin heeft hij het voer staan, onderin een tuinkussen.
Als jou kat niet meer kan klimmen zou je alles onderin moeten doen.
Ik weet niet hoe groot je hond is, maar ik denk dat hij niet door het gat zal passen om binnen te kunnen.
Kip heb ik geen idee van :o
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbed_kattenkussen/kattenhuis/312997

soesie

Re: Waar slaapt jullie buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:41

Mijn buitenkat, die wel naar binnen kan, maar niet wil....
Ze slaapt in een kunststof mandje met een dikke wollen deken erin. Zo ligt ze uit de wind, en het wolletje houd haar lekker warm. Ze is al een oudje, daarom heb ik opstapjes gemaakt dat zodat ze via via, en zonder te klimmen op de oude tuintafel kan komen. (Via een Ikea-opstapje, tuinstoel en dan op tafel).

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 16:30

@ evelyne, wat een heerlijke foto. Dat koppie! Heb je een grote kat dan? omdat je zei dat je het middenstuk breder had gemaakt. ik hou hem in gedachten, Ik vrees dat mn kip zich zo naar binnen duwt. Kippie eet bij iedereen het eten op, alleen is ze extra fel tegen de katten. Heel sneu.

@soesie; mijn kat valt helaas kilo's af in de winter. kruising siamees is het, dun vachtje. Ze kan niet klimmen, heeft vermoedelijk ooit haar elleboog gebroken. Deze is vergroeid en weinig bruikbaar.
De ruimte is te klein om opstapjes te maken helaas. Wollen deken houd ik in gedachten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:57

Weet niet of zij bang is voor een kattenluik anders deze voor een ingang maken. Dan heb je de kip misschien al opgelost. Zolang het hok wint en regen dicht is. Evt met piepschuim platen isoleren kan je een simpel hokje bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:06

Ik heb in de deur van de schuur een kattenluikje en in de schuur zelf een konijnenhok waar een dikke laag hooi in ligt. Mijn katten vinden het heerlijk vertoeven daarzo :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:25

Pelryo schreef:
@ evelyne, wat een heerlijke foto. Dat koppie! Heb je een grote kat dan? omdat je zei dat je het middenstuk breder had gemaakt. ik hou hem in gedachten, Ik vrees dat mn kip zich zo naar binnen duwt. Kippie eet bij iedereen het eten op, alleen is ze extra fel tegen de katten. Heel sneu.

Willy is een vrij grote kat van 6 kg.
het middenstuk is een plank met een cirkel erin, daar heb ik een rechthoek van gemaakt zodat hij languit kan gaan liggen.
Afbeelding
Hij ligt graag languit
op de foto's van de link in mijn vorige post zie je het ronde gat, dat heb ik dus zodanig open gemaakt dat het gelijk met de vloer loopt maar toch nog stevigheid biedt.
Hoewel ik ook denk dat je het wel weg zou kunnen laten.
Wat ook nog een idee is zoals geopperd wordt, zo'n huisje met inderdaad een kattenluikje ervoor zodat je kip niet naar binnen kan maar je kat wel.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:33

Hier een grote witte kat van 5 kg en zo'n 16/17 jaar oud.
Ze is veel buiten, vooral met mooi weer dan is ze ook snachts buiten. Slaapt ze of in het hooi of stro of in de machines van mijn vader. Overdags is ze meestal altijd in de buurt en anders als ik haar roep komt ze eraan. Nog best actief, pas een konijntje gevangen en ook geregeld vogeltjes en muisjes.
Met slecht en koud weer -ze is ook bang voor onweer- wil ik haar graag binnen hebben maar meestal is ze er zelf dan al. Op de overloop hebben we een kleedje waar ze op slaapt maar ze slaapt ook wel in mijn kamer op bed. :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:37

Wat een leuk hokje zo Evelyne87!

Als onze kat 's nachts buiten is slaapt hij in het konijnenhok (ook als het konijn erin ligt trouwens). Gaat dan ook netjes omhoog via het trappetje en door het deurtje naar het nachthok :') Is niet de bedoeling uiteraard, maar blijkbaar vindt hij dat het gezelligste. Mijn konijn ook trouwens, die ligt er dan gewoon bij.

Edit:
Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:25

Onze buitenkat slaapt (als hij buiten slaapt, is vaak 50/50) vaak in een struik in de voortuin, zit altijd onder de plantenresten als hij uit de struiken komt :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:48

Mijn buitenkat kan binnen, wat ze alleen in de winter soms doet. Maar ze ligt veel liever in de hooischuur, lekker warm met al mn pakjes hooi. Maar dit is wel een gezonde kat, die de winterkou prima kan hebben.
Ik heb ook een kater gehad voor wie ik een hok had gebouwd (die mocht de schuur niet in van de andere), van overgebleven balken en wat tuinhout. Het hoeft echt geen mooi groot hok te zijn, iets groter dan een klein mandje vinden ze vaak al prima!
Wol is zeker aan te raden, zo'n schapenvelletje is echt lekker warm.

Is de kat gechipt? Het is niet goedkoop, maar die luiken met chip werken erg goed en dan kan alleen je kat genieten van zn hokkie en staat het eten ook veilig. Met een luik is je hok ook afgesloten, wat extreem veel scheelt in de kou. Isoleren is dan niet eens echt nodig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:59

Mijn kat slaapt snachts altijd binnen,ze reageerd als ik fluit. Heel soms vertikt ze het en geen idee waar ze dan slaapt... overigens,weet ik niet hoe slim kippen zijn maar het voeren had ik hier opgelost met de hond om het bakje voor de kat in een reismandje te zetten en het deurtje eruit halen,de ingang vrij dicht tegen een muur zodat alleen de kat erdoor kon en de hond niet. Maar nogmaals,geen idee hoe slim kippen zijn en dan alsnog zich erdoor wormen...