Hond en kat samen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:01

marinke182 schreef:
sanowa schreef:
Ik heb een Mechelse herder, en wou dolgraag poezen.
Wat ik gedaan heb is als de hond in huis was, deed ik de poezen in een grote bench,hond gewoon los in de kamer elke dag een paar uurtjes samen dus eigenlijk, op een gegeven moment verliest de hond de aandacht omdat het steeds gewoner werd en deed ik het deurtje open op een kier, zodat de poezen eruit konden maar de hond er niet bij in, en in het begin was het natuurlijk wel eens feest voor de hond om er achter aan te gaan maar bij vaak doen werden de poezen steeds brutaler en sloegen ze de hond soms ook zo over de neus, dus hond werd vervolgens ook wat voorzichtiger. En nu loopt alles los bij elkaar, 1 poes is dikke maatjes met de hond ze spelen zelfs, de andere blijft nog wat voorzichtiger en komt de hond te dicht bij dan haalt hij uit, hond weet nu dat ze afstand moet houden.
Dus het is mogelijk!


Zulke verhalen geven mij hoop! Zeker omdat ik zelf ook al duidelijk verbetering merk.
Bleef de hond niet continu om de bench heen springen? Negeer je dat dan gewoon?

Het klopt inderdaad dat ik er misschien iets te bewust mee bezig ben. Ik wil voorkomen dat er iets gebeurt, waardoor we een paar stappen terug zijn. Misschien dat ik er zelf inderdaad ook wat 'gewoner' over moet doen. Ik wil natuurlijk niet dat hij alleen de kat negeert als ik wat lekkers in mijn hand heb.

Bedankt voor jullie meningen en adviezen!



Arme kat. Die moet zeven kleuren scheiten in die bench. :n

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 15:05

Ik schrik wel een beetje van de vele negatieve reacties |( . Ik dacht juist zo goed bezig te zijn. Ik ben twee weken bezig geweest met heel internet afspeuren, boeken lezen en filmpjes bekijken over het samen laten wonen van katten en (katgefixeerde) honden, voordat ik het ging uitproberen. Alles om het zo goedmogelijk te laten verlopen voor allebei de beestjes.

Ik (een beetje te gevoelig) voel me nu wel flink stom. Ik wil echt het allerbeste voor ze allebei! Het lijkt nu alsof ik m'n kop in het zand steek en geen verantwoordelijkheid neem. Ik ben juist opgevoed met de gedachte: een dier neem je voor het leven. Ik ben zelf juist altijd negatief over mensen die zomaar hun dier afstaan, omdat er een nieuwe binnenkomt. Wij hebben ervoor gekozen om een lastig-te-plaatsen hond te nemen, dus ik vind dat het onze verantwoordelijkheid is om hem op te voeden als goede huishond.

Misschien lijkt het alsof het een ongeleid projectiel is, maar dat is hij echt niet! Hij luistert heel goed, ik ben actief met hem bezig met gehoorzaamheid en hij leert ontzettend snel. Nee, hij is inderdaad niet perfect, maar hij heeft dna ook de 1e drie jar van leven mogen doen wat hij wilde.

Ik heb er echt vertrouwen in dat dit misschien wel gaat lukken. Anders zou ik nooit expres stress veroorzaken bij de diertjes. We zijn nu 2,5 weken bezig en hij heeft al flink veel stappen gezet.
De eerste keer werd Meru helemaal gek toen we aan de lijn door het huis liepen en de kat in de transportbox zat. Hij bleef continu blaffen en trekken naar de mand (uit enthousiasme, geen agressie). Hij had een plaat voor zijn kop, waardoor de commando's erg slordig werden opgevolg en het geduld was ver te zoeken.
Vandaag kon ik de kat aaien, terwijl ze op het dressoir zat. Meru had het blijf-commando en zat 1,5 meter verderop toe te kijken hoe ik haar aandacht gaf. En hij was gewoon stil! Toen poeslief een mauwtje gaf en opstond, had hij het wel even moeilijk (lees: een soort van kreunende piep en een kont van de grond), maar hij bleef op zijn plaats.
Door de kamer lopen lukt nog niet, maar we maken wel vooruitgang naar mijn mening.

Ik hoop dat jullie niet denken dat ik maar wat aanklooi en geen verantwoordelijkheid neem. Dat zou ik heel erg vinden. :j

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:53

Ik denk zeker niet dat je je best niet doet! Ik denk alleen dat je misschien te perfectionistisch bent en alleen met het perfecte resultaat genoegen wilt nemen. Soms lukken dingen niet, ook als je alles perfect probeerd te doen. Daarom gaf ik aan dat ik voor 1 van de dieren een ander plekje zou zoeken, een jaar worstelen is ontzettend lang en niet heel eerlijk voor de dieren, die hebben hier niet voor gekozen.

Maar, als ik je laatste update lees dan lijkt er nog wel vooruitgang in te zitten. Dus ik snap dat je nog niet zo ver bent om verder te kijken. Ik raad je wel aan om de optie van herplaatsen serieus in je achterhoofd te houden. Dan kan een stuk diervriendelijker zijn dan constant in stress leven.