Bloedluis bij kippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Bloedluis bij kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 15:08

Ja hoor, er zit weer bloedluis in het kippenhok. Ik heb weer wat op de naden en kieren gespoten. Weet even niet zo gauw wat, maar het is een soort sneeuw waar de luizen aan moeten blijven plakken.

Maar nu zat ik te denken: na dat eierenschandaal met fipronil....hoe kun je zeker weten dat hetgeen je bij je eigen kippen in het hok spuit/strooit wel zo gezond voor mens en kip is?

Ik heb ook algenpoeder liggen. Dat zou niet schadelijk moeten zijn voor de kip. Droogt de schild van de luis van uit zodat deze sterft, maar hoe zit dat met dat schuimachtige sneeuw? of met die gewone sprays wat je ook op de kip kunt spuiten?

tamary

Re: Bloedluis bij kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:11

Ik gebruik voor preventie en bestrijding witkalk. Niet schadelijk voor kip/ei/mens, maar het duurt iets langer voordat alles echt weg is. Elke 3 maanden opnieuw nachthok insmeren en je hebt er weinig omkijken naar. Al die spray's ben ik niet zo'n fan van, teveel zooi waar ik te weinig van af weet. Wat al dan niet schadelijk is, komen we vaak pas later achter.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 15:14

tamary schreef:
Ik gebruik voor preventie en bestrijding witkalk. Niet schadelijk voor kip/ei/mens, maar het duurt iets langer voordat alles echt weg is. Elke 3 maanden opnieuw nachthok insmeren en je hebt er weinig omkijken naar. Al die spray's ben ik niet zo'n fan van, teveel zooi waar ik te weinig van af weet. Wat al dan niet schadelijk is, komen we vaak pas later achter.

Daarom gebruik ik meestal de algenpoeder. Maar die hadden ze voor de vakantie niet, dus ben ik uitgeweken naar een spuitbus met een soort sneeuwpoeder en de "gewone" vogelspray.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:14

Eigenlijk vond ik het heel leerzaam dat je blijkbaar bloedluis goed kan bestrijden met fipronil, oftewel frontline. En dat de dosering in het ei eigenlijk heel laag is dan, maar wel meer aanwezig dan dat ze nu toestaan i.v.m. babies en dreumessen. Als ik een ernstige bloedluisbesmetting heb, dan zou ik dus nu gewoon een setje frontline pipetten halen en verdunnen in een spuitbus en in het hok spuiten. Bij hoge doseringen voor lange tijd zou je er schade aan kunnen oplopen aan je organen, maar dat komt echt niet van die één of twee eieren per dag waarin een fractie fipronil zou kunnen zitten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:28

Kokend water in het hok en alles is dood. Niet giftig en goedkoop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:31

Finecto plus is een zeker niet giftige vrij efficiente manier om van je bloedluis af te komen. Stof maakt dat de bloedluis die erover heen loopt een geschuurde buik krijgt en uitdroogt. Zelf krijg je er ook erg droge handen van. Moet in het hok zitstokken enz niet op de kip

Andere optie maar dan moet je geen finecto gebruiken is roofmijten uitzetten. Deze lusten graag bloedluizen. Anders eventueel alvast ter bestrijding verfbrander erop los laten zodat eventuele luizen uitdrogen ook. Is ook op hout te gebruiken maar wees allert op brand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:36

karuna schreef:
Finecto plus is een zeker niet giftige vrij efficiente manier om van je bloedluis af te komen. Stof maakt dat de bloedluis die erover heen loopt een geschuurde buik krijgt en uitdroogt. Zelf krijg je er ook erg droge handen van. Moet in het hok zitstokken enz niet op de kip

Andere optie maar dan moet je geen finecto gebruiken is roofmijten uitzetten. Deze lusten graag bloedluizen. Anders eventueel alvast ter bestrijding verfbrander erop los laten zodat eventuele luizen uitdrogen ook. Is ook op hout te gebruiken maar wees allert op brand.

De verfbrander niet toepassen als je hok netjes helemaal wit geverfd is aan de binnenkant om de bloedluizen eerder te zien.

Wij hebben zelf ook finecto plus gebruikt, werkte goed. Maar de besmetting was nog niet al te groot.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:22

Hok reinigen met stoom of hoge druk met warm water die kan tot minstens 90 graden. De beestjes gaan dood bij 70 à 80 graden.
Gaat het om een niet al te grote hok, kan je ook water gaan koken en deze erover gieten.
Erna roofmijt erin voor de resterende bloedmijten (Roofmijten eten maar 5 bloedluizen op 1dag!) dus bij een serieuze plaag, krijgt de roofmijt het alleen niet onder controle!!!
Na de inzet van roofmijt kan je behandelen met Diatom, dit is natuurlijk product die je ook op je kippen kan gaan gebruiken.

Op deze manier ben je heel vlot van de bloedluizen af, zonder gebruik van chemische producten. Dus ook gezond voor zowel mens als kip!

Het beste is voorkomen en enkel maar gladde oppervlakten gebruiken als hok die heel gemakkelijk schoongemaakt kan worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 10:00

Ik had het hok zaterdag schoongemaakt/leeggemaakt, maar durf er niet met een verfbrander aan. Ben bang dat de boel in de fik vliegt en dan heb ik geen hok meer voor de kippies :+ .

Ik heb alle kippen met 404 spray ingespoten, alle kieren, naden en plaatsen waar ik ze zag zitten ingespoten. Algenpoeder op randjes/hoeken/naden, in leghok goed gestrooid en de dag erna zaten alle bloedluizen in het leghok niet in de hoeken waar ik gestrooid had, maar boven op het zaagsel ;( . Wel goed zichtbaar, dus daar meteen weer 404 op gespoten. Nu hopen dat ze er ook kapot van gaan.
Op de kip spuiten leek wel te werken. Ik had vrijdagmorgen een kippie die met haar start omlaag in de ren rondliep, at niet. Die heb ik toen meteen ingespoten en die liep 's avonds weer gezellig rond.

Omdat het kippenhok (oud houten speelhuis met veranda :), met wat aanpassingen, zoals zitstokken en een leghok links en rechts, een achterwand die geheel uitgenomen kan worden zodat het makkelijker schoongemaakt kan worden) zijn beste tijd heeft gehad, hebben we van het weekend voor een kapitaal aan hout gekocht en is manlief een nieuw kippenhok aan het bouwen. Eentje met 2 openslaande deuren aan de voorkant, zodat je er goed in kan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:04

Hang daar dan wel even preventief roofmijten in :) Het is niet zo; ene hok weg, nieuwe hok terug dat alle roofmijt daadwerkelijk weg zijn helaas.

Succes! Dit is zo hardnekkig.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:14

404 op de kip werkt idd goed. M'n vader doet op het moment in het hok een mengsel van groene zeep en spiritus. Dat lijkt ook wel goed te helpen.
Zorgen dat je iedere week iig al het strooisel weghaald en dan het hok behandelen (en evt laten drogen). In het strooisel blijven ze ook zitten.
Het nieuwe hok zou ik dan idd met witkalk doen. Lekker licht van binnen dan ook meteen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:21

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 11:15

Heeft iemand ervaring met dit soort legnesten?
https://www.kleinveeservice.nl/legnest.html

Ik heb gelezen dat roofmijten maar 10 bloedluizen per dag wegeten. Dan moet ik het hok volgooien met roofmijten. Heeft weinig zin met zo veel bloedluis ben ik bang.

Dan maar algenpoeder strooien.

Het nieuwe hok bekleden we van binnen met een witte voorzetwand. Die kunnen we later ook nog met witkalk behandelen.