Iemand verstand van kattengedrag?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

daantjuhhh

Iemand verstand van kattengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 20:17

Wij hebben tommy ong 2 jaar geleden uit het asiel gehaald. Hij is ong 8 a10 jaar.
Ontzettend lief dier en een grote slijmbal.
Er mankeert hem verder niks. Is ook keurig opgevoed.

Het enige wat hij doet is aan zijn staart zabbelen alsof hij bij zijn moeder drinkt.
Hij doet dit echter alleen als hij tegen je aan ligt.
https://youtu.be/aTAGiYQGCNU
(Tip:geluid aan)

Nu vind ik dit verder niet storend.
Maar ik ben benieuwd waar het vandaan komt?
Mist hij iets?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:22

Het komt over het algemeen voort uit een kitten die niet goed gehecht is door bijvoorbeeld te kort bij de moeder te zijn geweest.

De kat probeert zichzelf te ontspannen/sussen door middel van kitten gedrag, namelijk sabbelen. (Ontspannen aan de tepel liggen sabbelen is namelijk fijn/een fijne herinnering)

Wanneer hij bij jou op de bank ligt is hij veilig, en ontspant hij zichzelf door te sabbelen.

Schattig, een beetje sneu maar gelukkig niets ergs voor zijn gezondheid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:23

Ik herken het gedrag een beetje,ik heb een poes als kitten gevonden op een verlaten weg,ze was toen een week of 3 ,nu is ze 13.Ze sabbelt regelmatig op haar voetzool,het is volgens mij toch een behoefte die te vroeg gespeende kittens hebben en de blijft hangen.Raskatten worden op 12 weken bij hun moeder weg gehaald als je een goede fokker hebt toch.Bij de meeste huis,tuin en keukenkatten worden de poesjes op 6/8 weken weg gegeven eigenlijk wat te vroeg en dan zie je dat ze vaak dat sabbelen gaan doen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:26

Dit is kittengedrag! Sommige katten blijven dit hun hele leven doen. Je kunt het vergelijken met duimzuigen bij kinderen, het geeft ze een fijn gevoel.
In mijn ervaring zijn het de grootste en stoerste katers die dit gedrag blijven vertonen :D

@ Nachtlampje, het kan komen doordat een kitten te vroeg weg is gehaald bij de moeder, maar er zijn genoeg katten die het ook doen als ze niet in die situatie hebben gezeten :)

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

daantjuhhh

Re: Iemand verstand van kattengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 20:41

Ja. Maar ik snap dus niet dat hij dat gevoel enkel bij mij moet oproepen?
Ik denk dan: voelt hij zich niet op zijn gemak. Is hij extra gespannen dat hij dit nodig heeft om te ontspannen?

[o] [o] [o]

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:43

Het hoeft inderdaad niet te komen van te vroeg weg halen bij de moeder. Genoeg raskatten die dit doen. Sommige rassen staan er om bekend dat ze overal aan sabbelen.

daantjuhhh schreef:
Ja. Maar ik snap dus niet dat hij dat gevoel enkel bij mij moet oproepen?
Ik denk dan: voelt hij zich niet op zijn gemak. Is hij extra gespannen dat hij dit nodig heeft om te ontspannen?

Nee hoor, hij voelt zich vast prima op gemak. Sommige dieren vertonen gedrag om een bepaalde reden, daarna kan die reden gewoon weg gaan en doen ze het nog steeds. Genoeg paarden die bijv. blijven luchtzuigen (een negatief voorbeeld) terwijl de oorzaak er niet meer is. Het kan zijn dat je kat zich er in het verleden mee gerust stelde, maar dat het nu een andere of zelfs helemaal geen reden heeft.
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 30-08-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 20:44

Het is in ieder geval geen raskat. Helaas weten wij verder heel weinig van hem. Alleen dat hij ontzettend gehecht is aan mensen. Alle mensen. Hij is onwijs lief. Wil niks liever dan de hele dag gekriebeld worden. En pakt je hand zonder nagels vast als je weg wil gaan

[o] [o] [o]

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:52

Kitten van mijn ouders deed dit ook heel lang, maar dan op zo'n lange staart die aan zo'n speelstok hangt. Als je haar aan aaien was rende ze plots weg om te gaan sabbelen. Ze is nu bijna 3 en nu is het over (plus de stok ik weggegooid, die was zó vies :r )

Oude kat deed soortgelijk iets. Als ze bij mn vader lag, ging ze kneden en sabbelen in zn oksel. Alleen bij mn vader en als hij haar aan het kroelen was. Is nooit over gegaan, laat is 17 geworden.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie