Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 19:47

Afbeelding

Dit is Spike, een Engelse springer spaniël, en oo zo onschuldig :o
Hij is een reutje van bijna een jaar oud, en super lief!
Thuis luistert hij goed (bij de puppycursus meestal ook wel, maar daar wordt hij snel afgeleidt), alleen vergeet hij alles om zich heen als hij een spoor heeft geroken, of als er mensen op straat lopen, en al zeker met een hond, dan is hij vaak niet meer te houden. Even voor de duidelijkheid: wij wonen in het buitengebied, waar het heel rustig is, met een best grote tuin (paarden staan ook achter het huis) en een straat(je) voor het huis, en aan een kant van de tuin, die licht een beetje onder ons, zodat spike heel goed kan kijken wanneer er weer mensen aan komen. Soms rent hij heel enthousiast naar wandelaars toe, en hoe lief hij ook kan zijn, ik snap helemaal dat zij daar niet van gediend zijn, dan haal ik hem ook op en zeg ik dat het me heel erg spijt, hoewel de meeste mensen het niet zo erg vinden.
Maar nou was het dus ook al twee keer gebeurd dat hij helemaal naar het dorp was gerend, wij de hele tuin doorgezocht, en met de fiets naar het dorp toegegaan, hebben we hem wel een kilometer van huis gevonden. En dat is zoo vervelend, zeker voor mensen met honden die dat helemaal niet fijn vinden :n

Hij zit bijna altijd op het terras vast aan de longeerlijn, maar soms als we de paarden voeren, of bijvoorbeeld naar de moestuin even gaan, is het fijn voor hem om hem even mee te nemen, en dan kijk je even niet en soms is hij dan al weg! Ik snap helemaal dat wij hem dan ook gewoon vast moeten maken, en dat doen we ook eigenlijk altijd, maar soms is hij ons net iets te snel af :( #)
Nu was dus mijn vraag of jullie ervaring hebben met zoiets, en wat hebben jullie er dan aan gedaan?
De hele tuin afzetten is nu nog gewoon even geen optie, dat is zoveel werk, en kost best veel geld, en daar hebben we nu gewoon even geen tijd voor.
We dachten al aan een anti wegloop band, zo een die eerst een piepje geeft, en dan een schok, hebben jullie daar misschien ervaring mee? of zou castreren het beste zijn? (want hij is nogal... op de teefjes gericht zal maar even zeggen :oo :o )
Gr. Sophie

Sjolvir

Berichten: 25276
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:50

Zou sowieso een gps voor jullie avonturier aanschaffen, is handig, kan je hem zo weer opsporen.
(klein ding aan halsband met app op je telefoon, waarop je kan zien waar hij uithangt)

Die van mij is geen jachthond, maar als ze een haas ziet is ze foetsie.... (dus heb ik een gps).

]

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 19:57

Sjolvir schreef:
Zou sowieso een gps voor jullie avonturier aanschaffen, is handig, kan je hem zo weer opsporen.
(klein ding aan halsband met app op je telefoon, waarop je kan zien waar hij uithangt)

Die van mij is geen jachthond, maar als ze een haas ziet is ze foetsie.... (dus heb ik een gps).

]


Dat is handig! Nog nooit van gehoord :D :o

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:00

castreren en je erf afschermen.

Het kan met schokdraadje of inderdaad met een halsband, is maar net wat je zelf handig vindt.
Let er ook op dat je hond genoeg beweging krijgt, zowel lichamelijk als mentaal.

Maar zodra hij weet dat hij lekker op stap kan gaan is het natuurlijk wel logisch dat hij dat vaak doet, zou ik ook doen als ik hond was :Y)

Misschien ook nog een gehoorzaamheidscursus doen? zodat hij komt als je roept?

Veel succes!

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:04

Hier twee Engelse Springers. Ik zal heel eerlijk zijn... wij hebben het er ook nooit uit gekregen. Zodra ze iets ruiken, gaan de oren op slot. Wel zijn ze dan weer zo dat als ze te ver weg zijn, ze ons zelf weer opzoeken omdat ze dus te ver zijn en hun "roedel" kwijt zijn. (Negen van de tien keer, laatst had de gecastreerde reu een egel gevonden en was daarmee gaan spelen, toen kon ik m wel ophalen.) Maar ik gok dan dat dit niet geldt voor Spike als hij gerust een kilometer weg rent.

Misschien een gek idee, maar kan je niet iets van jachttrainingen met m doen zodat ie leert wanneer ie op jacht moet en wanneer ie ontspannen kan zijn.
Je zit hier misschien wel helemaal niet op te wachten, maar ik probeer mee te denken :P

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 20:07

Lijkt me anders zeker ook wel een leuk idee! Maar ik weet niet zeker of dat hier in de buurt is, en of mijn moeder dat zou willen :D eerst nog maar even volgende examen halen bij de volgende cursus dan :P

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:08

Ik zou idd zeggen ga jachttraininh doen zodat je het op commando kan zetten dat wil nog wrl eens helpen. Verder idd je erf afzetten en aan de lange lijn. Meer kan je nu niet doen

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:02

Ik heb zo'n electrische omheining omdat mijn hond niet binnen opgesloten kan worden. Werkt perfect, je moet hem leren dat een piepje betekent dat hij weg moet gaan. Mijne had het snel door en heeft maar 1x echt een schokje gehad. ik ook want ik liep met zn halsband in mn handen en liep over de draad. Schokjes zijn in te stellen en kunnen van licht naar zwaar. De onze is al jaren defect maar dat weet de hond niet.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:03

Jachttraining. Hebben wij al vanaf pup gedaan en daarmee leren ze hun neus te mogen volgen vanaf het moment dat jij het commando geeft :)

Edit: je gaat dan ook echt doen met je hond waar hij talent voor heeft en wat hij leuk vind. Dat geefr vaak voldoening en ontspanning voor je hond. Net zoals bijv border collies schapen laten drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:06

Tsja, je hebt geen tijd om de tuin af te zetten maar wel tijd om een jonge jachthond aan te schaffen.. was te verwachten dat dit zou gebeuren. Enige optie is om hem op je erf te kunnen houden, of door een band als hij daar niet doorheen gaat of door in ieder geval een stuk af te zetten waar hij kan rondlopen zonder te ontsnappen. Naast de eventuele trainingen zal je hem ook thuis moeten kunnen houden want jachttraining gaat er niet voor zorgen dat hij zelf niet meer op pad gaat.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:09

Citaat:
Hij zit bijna altijd op het terras vast aan de longeerlijn, maar soms als we de paarden voeren, of bijvoorbeeld naar de moestuin even gaan, is het fijn voor hem om hem even mee te nemen, en dan kijk je even niet en soms is hij dan al weg! Ik snap helemaal dat wij hem dan ook gewoon vast moeten maken, en dat doen we ook eigenlijk altijd, maar soms is hij ons net iets te snel af :( #)
Nu was dus mijn vraag of jullie ervaring hebben met zoiets, en wat hebben jullie er dan aan gedaan?



Nou ik heb niet de ervaring dat het steeds gebeurt, want dat voorkom ik gewoon: weglopen is gewoon echt een dikke vette no-go. Dat geldt ook voor naar wandelaars toe rennen.

Dus wat je moet doen is gewoon compleet in je systeem inbouwen dat hij ECHT NIET weg mag. Dus zolang jij niet je aandacht voor 100% op hem kunt hebben dan zit hij gewoon vast (aan een object of aan jou), dat is gewoon echt heel simpel.

Dan: inderdaad zorgen dat je je terrein afzet. Dat kan middels een onzichbare omheining, middels schrikdraad (maar daar gaan ze soms over-/tussendoor) en middels een gaasomheining. Dat laatste zie je nu om financiële redenen niet zitten dus dat valt voor nu even af, maar je kunt er ook voor kiezen om nu een deel van de tuin af te zetten met gaas: niet direct een financiële aderlating, wél een plek waar je hond lekker een beetje kan rommelen en struinen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:10

Hier een windhond met een enorm jachtinstinct, en dat is heel simpel; niet los laten. Nu luistert die van mij nog vrij goed voor een windhond, maar toch heb ik onze hele tuin met gaas omheind, en daarnaast ook nog de hele paardenwei.

Gaas is trouwens enorm goedkoop bij Cranenbroek, al helemaal als het in de aanbieding is. Ik had voor nog geen 200 euro onze complete paardenwei omheind.
Dit gaas heb ik:
Afbeelding

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:36

Een jachttraining is wel leuk om te doen natuurlijk.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die dit doet, zijn hond vrij los kan laten lopen zonder toezicht.
Als er een haas voorbij rent, gaat de hond er vast achteraan.

Ik heb namelijk zelf ook een jachthond, jachttraining en gehoorzaamheid gedaan.
Hij is verder super gehoorzaam en heel erg gericht op mij.
Maar wij wonen buitenaf, veel hazen hier in de weilanden.
Daar gaat mijn hond dan alsnog echt wel achteraan, als hij de kans zou hebben. :+
Hier is ook alles afgezet en omheind.
Ik zou een jachthond nooit zonder toezicht vrij laten lopen, in een gebied met hazen of ander wild.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:43

Onze engelse springer luisterd wel, maar moet ik wel eerlijk toegeven dat we bewust voor de showlijn gekozen hebben. Maar daarnaast neem ik geen risico. Hij loopt gewoon los met wandelingen maar heeft nooit van ons de velden in gemogen, mag niet van het pad af, niet door de struiken lopen en moet ook binnen een bepaalde afstand blijven ongeveer 20 tot 25 meter. Maar we belonen heel vaak met snoepjes als we roepen, roepen ook zomaar tussendoor als er niks is bij ons. Wij blijven zelf ook rond kijken of we geen wild zien en bij twijfel of weinig overzicht lijnen we aan.

Waar in limburg woon je? Ik weet iemand die jachttraining geeft in weert, omgeving bunde en in echt. Maar in sevenum zit ook een jachthondenschool.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:46

Barbet schreef:
Een jachttraining is wel leuk om te doen natuurlijk.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die dit doet, zijn hond vrij los kan laten lopen zonder toezicht.
Als er een haas voorbij rent, gaat de hond er vast achteraan.

Ik heb namelijk zelf ook een jachthond, jachttraining en gehoorzaamheid gedaan.
Hij is verder super gehoorzaam en heel erg gericht op mij.
Maar wij wonen buitenaf, veel hazen hier in de weilanden.
Daar gaat mijn hond dan alsnog echt wel achteraan, als hij de kans zou hebben. :+
Hier is ook alles afgezet en omheind.
Ik zou een jachthond nooit zonder toezicht vrij laten lopen, in een gebied met hazen of ander wild.


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Thuis alles afzetten. Die van ons is nu 3 jaar en ik merk dat ik hem nu wat meer vertrouw met het mee nemen naar de wei. Eerder mocht hij alleen mee als ik kon blijven kijken, nu kan ik voer pakken en hem laten lopen.

Belangrijkste is de hond leren lezen. Zodra ik zie dat hij iets gefixeerd is op ganzen dan uit de fixatie halen, gaat die daarna weer fixeren gelijk aan de lijn. En idd waar wild zit gaat hij niet los. Ook onze boxer is een keer achter een eend aan gegaan. Dat jacht instinct hebben ze toch en helaas ooit van het spelletje geproeft en ze vonden het leuk dan zoeken ze het ook sneller op.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:51

Dankjullie wel voor het meedenken :)
We laten hem nooit zomaar buiten terwijl wij iets heel anders (binnen) aan het doen zijn.
Ik kan voorstellen om een stukje tuin af te zetten, maar ik weet niet of dit kan, aangezien alles een beetje aan elkaar verbonden is, en het dus niet fijn is als er iets opeens afgezet is, maar het zal wel heel handig zijn :j
We kunnen hem niet in de paardenwei laten omdat niet alle paarden evenveel van dit kleine bemoeialtje houden, en de schapen kunnen helaas ook niet omdat die in een wei staan met een beek ernaast, en daar zwemt hij maar al te graag doorheen, en hij ziet de schapen als loopse teefjes, wat nogal storend kan zijn voor ze :D :')
Ik denk ook dat we misschien ergens voor niet al te veel geld een band kunnen kopen om te proberen.
8nnemiek bedankt voor de tip misschien dat we die nog een keer kunnen gebruiken!
Verder let ik ook altijd op, en ben hem ook al heel vaak voor geweest hoor! En als ik door heb dat hij echt niet luisterd dan heeft hij maar even pech

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:28

Verder kan je altijd een keer chemisch castreren proberen. Dat heeft bijna geen bijwerkingen en bevalt castreren toch niet is het na een jaar uitgewerkt.

Tuin afzetten lijkt mij vanzelfsprekend eigenlijk... En anders aan een lange lijn de tuin in.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:59

Castreren is een optie
Maar daar ontneem je geen jacht instinct mee
De halsband kan een idee zijn
Maar dan nog moet je hem in de gaten houden en op t juiste moment corrigeren .
Een onzichtbare omheining kan ook
Maar kost evengoed geld .

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:06

Sophie_Wind schreef:
Ik kan voorstellen om een stukje tuin af te zetten, maar ik weet niet of dit kan, aangezien alles een beetje aan elkaar verbonden is, en het dus niet fijn is als er iets opeens afgezet is, maar het zal wel heel handig zijn :j


En met een onzichtbare omheining heb je daar dus geen last van.
Ik neem aan dat je wil voorkomen dat je hond een keer onder een auto rent? Dan actie ondernemen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:56

Hoe staat het met het treffen van afdoende maatregelen? Ik heb het idee dat jullie de gevaren voor jullie hond, het verkeer en het wild niet serieus nemen. Heb een beetje medelijden met het beestje ;( .

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 23:30

Ik vind dat wel erg raar dat je dat zo zegt, wij doen alles voor onze hond! Ik opende ook dit topic omdat ik gewoon aan jullie wilde vragen wat jullie het beste leek om te doen, en wat andere mensen hier op bokt voor zouden doen. Ik denk dat je er allemaal een beetje een fout beeld bij hebt, en ik vind het ook raar dat je van zo'n afstand medelijden hebt met onze hond :oo
Het gaat heel goed met hem hij is toevallig nog niet aangereden door een auto en heeft ons daar de schuld van gegeven _O-

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:19

Sophie_Wind schreef:
Ik vind dat wel erg raar dat je dat zo zegt, wij doen alles voor onze hond! Ik opende ook dit topic omdat ik gewoon aan jullie wilde vragen wat jullie het beste leek om te doen, en wat andere mensen hier op bokt voor zouden doen. Ik denk dat je er allemaal een beetje een fout beeld bij hebt, en ik vind het ook raar dat je van zo'n afstand medelijden hebt met onze hond :oo
Het gaat heel goed met hem hij is toevallig nog niet aangereden door een auto en heeft ons daar de schuld van gegeven _O-


Ja, jij vindt het raar dat ik dat zeg? En jullie doen alles voor je hond zeg je? Waarom is je hond dan gisteren wéér weggelopen zonder dat jullie het doorhadden? En waarom zet je daar een ' :') ' bij? Dat geeft mij toch heel sterk de indruk dat jullie het gewoon helemaal niet serieus nemen en dan moet er ook nog een ' _O- ' bij als het gaat over dat het weglopen serieus/dodelijk gevaar oplevert voor hond en mens :n . En dat terwijl hij (en weggebruikers) dus gisteren doodleuk dat risico weer liep(en) :\ .


En gezien hij gisteren dus wéér is weggelopen en je niet ingaat op welke maatregelen jullie getroffen hebben ga ik ervan uit dat jullie gewoon geen maatregelen getroffen hebben. Ja, dan heb ik medelijden met dat hondje doordat zijn baasjes hem moedwillig zoveel risico laten lopen.
Ik kan er gewoon niet bij dat jullie dit telkens maar weer laten gebeuren en te beroerd zijn om maatregelen te treffen om je hond (en weggebruikers) veilig te houden (terwijl in je topic nota bene talloze goede tips/oplossingen staan) :n .

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:49

Waar zie je dat ie gisteren weer is weggelopen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:53

tuin afzetten of de hond zonder fout ergens vast maken.
Had je je niet voor dat je de hond nam kunnen bedenken dat je de tuin zou moeten afzetten? :?
Castreren is wel het minste dat je kan doen als ie alle vijf goed elders zit. Dan kan ie iig al niet andermans teefjes bezwangeren.
De oplossing is simpel, de wil is er alleen niet blijkbaar.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 12:18

GDG wat ik zei in een ander topic van dat hij was weggelopen was dat hij naar de stal was gelopen (dat is gewoon op ons eigen erf), mijn moeder lag in de tuin, dus vroeg of ik hem even wilde halen, Doe toch eens niet zo gemeen...