Ervaringen nestje pups

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:45

Dat verklaart denk ik de misverstanden?
Je bent nog een kind en geen 30 zoals in je profiel staat. :)

Dan zou ik het fokken aan de deskundigen overlaten.
En kun jij zelf eventueel zelf een pup aanschaffen waar je mee kan sporten.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:00

Realiseer je je wat voor kosten je gaat krijgen? Er moeten hd fotos gemaakt worden ed fotos ogen testen en dat is nog maar het begin. En zoals gezegd het enorne risico dat je epilepsie borders fokt. Onverantwoord rn niet doen. Een hond met epilepsie is vreselijk. Als je een goede fokker wil spreken kan contavt opnemen met bv danielle boshouwers van nice of you to come bye als er iemand weet welke testen etc je moet doen is zij he

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:07

Barbet schreef:
Dat verklaart denk ik de misverstanden?
Je bent nog een kind en geen 30 zoals in je profiel staat. :)

Dan zou ik het fokken aan de deskundigen overlaten.
En kun jij zelf eventueel zelf een pup aanschaffen waar je mee kan sporten.



Dat denk ik ook. Had dat idee al maar in het profiel staat wat anders.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 01:32

Je stelt hier een vraag en veel ervaren mensen zeggen; niet doen. Vervolgens zeg je dat je nog gaat informeren en meekijken her en der? Dus je hebt al besloten.......

Ik vind het echt niet slim. Ik heb een Border Collie gehad met mooi papier uit goede lijnen. Gezonde hond die het erg goed deed op de hondenschool.

Al vanaf het begin zeiden mensen op de hondenschool; als je haar dekt, wil ik er een up van. Laat het me weten etc.
Maar ik heb er eigenlijk amper over na hoeven te denken en het nooit gedaan.

Ten eerste vind ik echt dat er meer dan genoeg honden worden geboren. Maar dat mag je niat altijd zeggen....
Ten tweede heb ik heel vaak gezien dat Border Collie's zonder papieren, niet echt 100% Border Collie's zijn of dat er een reden is, dat ze geen stamboom hebben.
De risico's en kosten gaan mensen veel te vaak aan voorbij helaas. Als mensen iets willen, lijkt niks meer uit te maken.

Ik ben niet per definitie tegen kruisingen en we hebben ook altijd kruisingen gehad, nu ook, maar ook daarmee neem je veel risico's die je niet van tevoren altijd kunt overzien.

Je hond verliezen bij of na bevalling is echt naar, net als pupjes kwijtraken. Maar je teef er bewust aan blootstellen, moet je wel heel zwaar overwegen.

Mijn Border Collie is 15 geworden en nu 2 jaar dood. Ik mis haar, ondanks onze 2 vreselijk leuke hondjes, echt vreselijk. Natuurlijk was een kind van haar nu hartstikke leuk geweest. Maar die was dan nu ook wel inmiddels hogere leeftijd. Hadden we misschien daar weer een nest van moeten nemen om daar weer een kind van te behouden etc.
Maar er zijn zoveel leuke hondjes te koop en waarmee ik net zo een goede, fijne band kan opbouwen. Mijn BC kreeg ik ook pas met 12 weken en is mijn beste maatje geweest altijd.
Nu een hondje met 11 weken en met 6 maanden gekregen en die zijn helemaal gelijk voor ons. Net als onze kat en vorige kat die volwassen bijv ons kwamen.

Als je ooit wilt fokken en je bent nog zo jong, komt er vast ooit wel een hond tegen de tijd dat je meer ervaren bent, dat het wel een keer goed en bewust kan. Nu heeft het een te groot aai gehalte en dat is geen goede reden of basis.

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 10:25

Telpeva schreef:
Je bent 30 en je moet je ouders vragen/overhalen of je een pup van je eigen hond mag houden? :o


Ow Dan klopt mijn leeftijd niet. Ik ben 17 maar woon nog bij mn ouders.

Heb het al aangepast sorry voor de andere misverstanden

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:29

Elsa1234 schreef:
Telpeva schreef:
Je bent 30 en je moet je ouders vragen/overhalen of je een pup van je eigen hond mag houden? :o


Ow Dan klopt mijn leeftijd niet. Ik ben 17 maar woon nog bij mn ouders.

Heb het al aangepast sorry voor de andere misverstanden



en waar zijn jou ouders in dit verhaal...

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:54

17 dan toch n9g naar school? Dan geen tijd voor nest puppen en geen geld er voor lijkt mij. Maar toch wel genoeg verstand om te beseffen dat 100den honden het leuk vinden om te sporten en er goed in zijn. Dus dat jou teef daar geen bijzondere hond door is?

Ik had 10 mensen die elk 2 a 3 jonge konijnen wilden van mij bewust gefokte combinatie jaren geleden. Zelf wilde ik er ook 2. Uiteindelijk had ik 10 jongen en zijn er 3 naar 1 iemand gegaan die ze dus idd kwam halen. Al de rest aan heel andere mensen gegeven.... bedoel maar eus dat zeggen dat men wel een pup wil iets heel anders is dan er 1 nemen.

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:31

Ik heb het volgende nog niet voorbij zien komen, maar dat is wel reuze belangrijk in het maken van je keuze.

Mensen die in de sport zitten willen over het algemeen geen BC zonder stamboom, want dan mag je aan een hoop wedstrijden en selecties niet meedoen.

Daarom ben ik ook wel benieuwd naar hetgeen wat jou hond gepresteerd heeft binnen de sport?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:44

In nederland mag je met stamboekloze honden meelopen in de fhn zat wedstrijden dus

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:04

callum schreef:
In nederland mag je met stamboekloze honden meelopen in de fhn zat wedstrijden dus



Maar daar gaat de bewuste wedstrijd hondenbaas niet voor. Dat zijn meestal mensen die de hond al hebben en ontdekken dat dat leuk is en gaan daarna voor een stamboom hond.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:19

Zo'n belachelijke eis in verschillende hondensporten, dat alleen honden met stamboom mee mogen doen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:21

Wilawander schreef:
callum schreef:
In nederland mag je met stamboekloze honden meelopen in de fhn zat wedstrijden dus



Maar daar gaat de bewuste wedstrijd hondenbaas niet voor. Dat zijn meestal mensen die de hond al hebben en ontdekken dat dat leuk is en gaan daarna voor een stamboom hond.

Oh jawel hoor de fhn heeft het drukker dan de cyno dus dat gaat niet op. De fhn is ook groter en meer prijzen. En daar lopen idd zowel kruisingen als rassen. Heb er zelf ook gelopen met zowel een kruising als stamboekhonden.

Dat daar gelaten vind ik dat ts het niet moet doen

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:22

Kuggur schreef:
Zo'n belachelijke eis in verschillende hondensporten, dat alleen honden met stamboom mee mogen doen.


Gelukkig bij de fhn niet

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:37

Wilawander schreef:
callum schreef:
In nederland mag je met stamboekloze honden meelopen in de fhn zat wedstrijden dus



Maar daar gaat de bewuste wedstrijd hondenbaas niet voor. Dat zijn meestal mensen die de hond al hebben en ontdekken dat dat leuk is en gaan daarna voor een stamboom hond.


Meestal wel inderdaad, zeker als je serieus verder wilt komen in de sport. Gelukkig maar, ik sta dus absoluut achter dat reglement. Waar het mij "vroegah" niet kon schelen of een hond een stamboom had hecht ik daar nu véél waarde aan. :j

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:48

Heb net een nest gefokt uit een stamboomloze Rhodesian Ridgeback. Moeder wel een stamboom, de vader van de moeder niet (bloedlijn wel bekend). De vader is een officiele dekreu met stamboom. Omdat onze teef zonder stamboom een fantastisch superlief karakter heeft en we eerder een teef met prachtige stamboom en karakterfoutje hadden, wilden we toch dolgraag een x een nest. En dan zelf een teefje houden.
Onze teef was al 7 dus op de valreep en een eerste nest.

Ga er maar vanuit dat voor je je nest al hebt al zo'n kleine 2000 hebt uitgegeven.
750 dekgeld, progresteron testen, echo, rontgenfoto (want ik wilde wel graag weten wat ik kon verwachten)
Mega grote werpkist. Warmtelamp.
Puppymelk. Want ze heeft er 10 gekregen. Dus we moesten rouleren. En bijvoeden, want de teef kreeg tietonsteking. In de eerste week (jaja natuurlijk weer in het weekeinde) dus op de spoeddienst gezeten. Hoppa weer 500 euro. Je kunt het ook niet even over het weekeind heen tillen, want de pups moeten echt elke dag voldoende voeding binnenkrijgen.

En ja 1 zorgenkindje. Bleek na een week. Zn koppie werd groter als dat van de andere pups en ronder. 1 pup met een waterhoofdje. Toevallig ook de pup waarbij het bevallen niet vanzelf ging.
Het waterhoofd is echt een foutje van de natuur. Een geboorteafwijking. Weer naar de dokter, weer een rontgenfoto. Hoppa 130 euro.
(Gelukkig heb ik er 10 denk ik dan). En gelukkig (voor zover we het allemaal kunnen beoordelen) zijn de andere pups ubergezonde dikkiediks. Met het waterhoofdje is het afwachten hoe hij zich ontwikkelt.
Maar dan dient het volgende probleem aan. Wie wil nu zo'n hondje straks? We wilden een teef en Tambo (zo hebben we hem genoemd) is een reu. Maar ja, moet ie blijven, dan moet ie maar blijven.

Voor het geld hoef je het dus echt niet te doen. Het is veel werk, echt heel veel. We hebben er echt de eerste weken (nu dus nog, want we zijn de derde week in) naast geslapen, omdat je de pups moet rouleren en de kleintjes ook moeten eten.
Het is leuk, ze zijn uberschattig maar je moet er ook allemaal achter staan. En het financieel op kunnen brengen allemaal, want de pups zijn natuurlijk nog niet verkocht. En kan allemaal dus wel heel anders lopen dan dat je van tevoren had gepland.