Syringomyelia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

Syringomyelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 13:42

Hallo,

ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben of een hond hebben of gehad hebben met deze aandoening. Ik wil heel graag in contact komen. Liefst via een pb.

Dank je wel.

Kuggur

Re: Syringomyelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:08

Waarom via pb? Dat maakt het vrij nutteloos voor geïnteresseerden dit topic te openen.
Gewoon open bespreken, daar zijn zulke forums voor.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:12

Ik doe dit bewust omdat ik geen zin heb om allemaal negatieve reacties over mij heen te krijgen zoals al eerder is gebeurd.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:14

Als je geen negatieve reacties wil kun je deze vraag beter niet op bokt stellen denk ik... Topics zijn ervoor om mensen informatie te geven, die iedereen mag lezen. Zo kunnen andere mensen met een hond met deze aandoening ook weer informatie uit dit topic halen ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:23

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:00

Voor de geinteresseerden hierbij wat info over syringomyelia.
Het is TS haar goed recht bepaalde zaken niet openbaar te willen zetten.

Ik heb jaren cavaliers gefokt, maar wel altijd laten testen op syringo.
De symptomen van syringo zijn : overmatig krabben, dikwijls zelfs in de lucht, de kop tegen meubels of over de grond wrijven, op drie poten lopen, onverklaarbaar piepen of krijsen als de hond wordt aangeraakt in de nek, of als hij een leiband omheeft, schudden, smakken, in de lucht likken, kop scheef houden, evenwichtsstoornissen. De vooruitzichten voor een hondje met syringo zijn helaas niet goed.
Als je 100% zekerheid wil, kun je een mri-scan laten doen, maar dit is nogal aan de prijs.
Tramadol, prednisol, omeprasol en inflacam kunnen de symptomen verminderen, maar als het niet direct aanslaat is het de meest humane oplossing om het hondje uit zijn lijden te verlossen, want het is een extreem pijnlijke aandoening. Syringo is in elk geval ongeneeslijk. Het enige wat je kunt doen is symptoombestrijding, maar meestal is het effect beperkt en wordt de ziekte erger naarmate de hond ouder wordt. Ook kunnen er af en toe opflakkeringen voorkomen, gevolgd door betere periodes.
Ik weet van gevallen waar ze met hersenchirurgie geprobeerd hebben de schedel een stukje open te maken, om de hersentjes meer plaats te geven, maar in elk van die gevallen is de hond overleden kort na de operatie.
Syringomyelia is een vreselijke ziekte, en het spijt mij te moeten vaststellen dat er nog steeds gefokt wordt met syringohonden. Ik hoor er in elk geval nog heel regelmatig van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:03

Sevke hele nuttige informatie en ben het daar volkomen mee eens!!

Vrees enkel gezien TS geen negatief advies wil zij ook niet wil lezen dat bij deze heftife aandoening er maar 1 humane oplossing is in zeer veel gevallen.....

Mag dan van harte hopen dat deze vraag niet gesteld is omdat TS een hond heeft met deze aandoening en kostte wat het kost in leven wil houden....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:56

Dat is een vreselijke aandoening.
Onder andere de cavalier is hier bekend mee.

Wat wil je over deze aandoening precies weten?

Wat wil je

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:44

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:57

Ik onderschrijf die mening volledig, er zijn rassen die inmiddels letterlijk reddeloos verloren zijn, de cavalier is daar één van. Een ander tragisch voorbeeld is de engelse buldog. Niet meer mee fokken en uit laten sterven. Zeker in het geval van de cavalier geen groot verlies als je de bizarre geschiedenis van dit zeer recent opbelachelijk smalle genetische basis geschapen "ras" onder de loupe neemt.
Jammer genoeg zijn dergelijke fokmethoden wijd verbreid, conformatie is een waanzinnig doel. Positieve ontwikkelingen zijn er in ieder geval óók, er is een bewustwording gaande.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 06:12

O wauw, ik opende dit topic om te weten te komen wat dit precies is, en lees gewoon zoveel herkenbaarheden betreffende het Cavaliertje van mijn schoonouders. Ik weet niet of zij een definitieve diagnose hebben laten stellen maar ga ze dit zeker eens voorleggen.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 06:45

Het klopt inderdaad dat ik probeer hem langer bij mij te houden en vind het heel erg egoïstisch van mijzelf. Ik hoop gewoon dat de medicatie gaat aanslaan en de arts zegt dat ik het tijd met geven maar het is zo zwaar hem zo te zien. Hij komt nog kwispelend naar je toe maar heeft gewoon pijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:55

Dat snap ik wel.
Maar als de aanvallen echt van die hevige pijn aanvallen zijn, moet je hondje echt vergaan van de pijn.

Kon de dierenarts bepalen hoe ernstig je hondje dit heeft?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:33

Als assistente heb ik onlangs nog een geval gehad in de praktijk. Vreselijke aandoening en een hartverscheurende diagnose, zeker bij jonge hondjes (hondje was 8 maanden). Kwam overigens van een 'kennel' (lees broodfokker) uit de buurt. Elke keer als we een Cavalier van daar binnenkrijgen op de praktijk houden wij ons hart vast... Eigenaars horen het niet graag, maar echte behandelingen zijn er nog niet, en degenen die al wel worden toegepast hebben geringe resultaten.

Het testen van ouderdieren, zeker bij dit soort rassen is zó belangrijk! Waar heb je je hondje vandaan, TS?

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 10:36

Ik heb hem bij mensen vandaan die een eerste nestje hadden. Gewoon bij hun thuis. Hij is nu 8 jaar.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 10:37

Barbet schreef:
Dat snap ik wel.
Maar als de aanvallen echt van die hevige pijn aanvallen zijn, moet je hondje echt vergaan van de pijn.

Hij heeft het telkens als hij opstaat. Dan gilt hij het uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:08

loesjeislief schreef:
Barbet schreef:
Dat snap ik wel.

Hij heeft het telkens als hij opstaat. Dan gilt hij het uit.

Oh wat erg zeg.
Ik snap wel dat je je hondje niet wil missen.
Maar als het zo ernstig is dat je hondje elke keer zo'n pijn heeft.
En het is echt vreselijke pijn, dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Er is inderdaad geen medicatie voor, behalve je hondje zo verdoven of zoveel pijnmedicatie geven dat hij al bijna niet meer leeft.

Ik snap je dilemma wel.
Je wilt je hondje niet kwijt, maar je hondje leeft met afschuwelijke pijnen waar weinig tot niets aan gedaan kan worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:34

Barbet schreef:
Ik snap je dilemma wel.
Je wilt je hondje niet kwijt, maar je hondje leeft met afschuwelijke pijnen waar weinig tot niets aan gedaan kan worden.

Met alle respect, dat is géén dilemma.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:42

billionache schreef:
Als assistente heb ik onlangs nog een geval gehad in de praktijk. Vreselijke aandoening en een hartverscheurende diagnose, zeker bij jonge hondjes (hondje was 8 maanden). Kwam overigens van een 'kennel' (lees broodfokker) uit de buurt. Elke keer als we een Cavalier van daar binnenkrijgen op de praktijk houden wij ons hart vast... Eigenaars horen het niet graag, maar echte behandelingen zijn er nog niet, en degenen die al wel worden toegepast hebben geringe resultaten.

Het testen van ouderdieren, zeker bij dit soort rassen is zó belangrijk! Waar heb je je hondje vandaan, TS?

Zelfs dat testen is dubieus en niet betrouwbaar genoeg omdat het om late onset aandoeningen gaat. Lees die link maar eens die ik hierboven heb gepost.

Het is jammer van de cavalier. Het zijn zulke vriendelijke en makkelijke hondjes. Diegene die ik ken teminste. Maar zo ongezond.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:05

Het is inderdaad een vreselijke aandoening. Meest wrange is nog wel dat de cavalier zo'n fantastisch lief ras is..

Het ras laten uitsterven, ik hoop niet dat het zover moet komen. Een verbod op fokken met niet geteste ouders en het inbrengen van nieuw bloed lijkt me een goede eerste stap. Maar daar wil de cavalierclub niet aan vrees ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:26

Ts alsjeblieft; als je van je hondje houdt, laat het dan gaan. Je hunt het dier toch niet zijn vreselijke pijnen. Afschuwelijk. Iedere dag is een hel voor dat dier.