Quessant schapen aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Quessant schapen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:45

Hoi!
Mijn moeder vind het leuk om bij ons wat schaapjes neer te zetten, voor de hobby. (ongeveer 4) Ik heb zo mijn bedenkingen en wil eerst wat meer weten. We hebben 1.5 hectare land in drie delen gedeelt, het idee is dat ze iedere keer op het stuk gaan waar de paarden net vanaf komen. Klopt het dat je gras hier van goed blijft/beter wordt?

Klopt het dat schapen geen uitbrekers zijn en je daarom makkelijk stukjes voor ze af zou kunnen zetten? Klopt het ook dat je gewoon een kleine overkapping kunt plaatsen bijvoorbeeld een iglo die je kunt verplaatsen?

Verder heb ik gevonden dat ze qua onderhoudt 1 tot 3x bekapt moet worden per jaar en natuurlijk geschoren. Kost het duur dit te laten doen? Is het haalbaar dit zelf te doen?

Kunnen schapen eventueel zelfs samen met paarden?

Ik ben een schapen leek :+ uiteraard ben ik ook al wat op sites aan het rond neuzen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:54

Moos99

Re: Quessant schapen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:58

Dit topic mag wat mij betreft op slot, dan stel ik daar mijn vraag. Had iets verder moeten kijken dan mijn neus lang is :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:07

Het helpt met informatie zoeken als je zoekt op Ouessant, dat is namelijk de officiele naam. Bij ons blijven ze braaf achter het schrikdraad, en ook de stukken die met 80cm gaas afgezet zijn blijven ze achter. Ze hebben 250m2 per schaap (eventuele lammeren tellen niet mee) nodig om ze vrijwel jaarrond op het gras te hebben. Met 1.5 hectare gaan ze het dus met 4 schapen niet bij kunnen houden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:15

Mizora schreef:
Het helpt met informatie zoeken als je zoekt op Ouessant, dat is namelijk de officiele naam. Bij ons blijven ze braaf achter het schrikdraad, en ook de stukken die met 80cm gaas afgezet zijn blijven ze achter. Ze hebben 250m2 per schaap (eventuele lammeren tellen niet mee) nodig om ze vrijwel jaarrond op het gras te hebben. Met 1.5 hectare gaan ze het dus met 4 schapen niet bij kunnen houden.

Oke, maar als ze telkens op een stuk staan van een halve hectare waarvan eerst het hoogste gras is opgegeten door de paarden, denk je dat dit dan wel lukt? Of is dat ook teveel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:27

Ik denk dat het ook dan te veel is. Wij hebben er 3 en ze staan sinds een aantal weken op een stuk van ±800m2, het gras wordt alleen maar langer terwijl het echt (te) kort was afgegrazen door een merrie met veulen die vanwege de benen van het veulen 24/7 op het gras moest.

Ga er maar vanuit dat je zo'n 15 schapen nodig hebt minimaal. (5000/250 = 20 schapen + lammeren)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:30

Als je heel graag schapen erop wil zou je ook eens kunnen kijken bij plaatselijk begrazingsbeheer...wel schapen erop maar geen lasten...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:30

Hier een slotje vanwege dubbel topic :)