Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:26

Zorgen dat hij niet meer weg kan komen. Een (stuk) tuin afzetten dus. Een onzichtbare omheining moet je ook ingraven en is nogal prijzig.
Je kunt ook een rol verplaatsbaar schapengaas aanschaffen en een gedeelte van de tuin daarmee afzetten, dat is niet zo duur en snel neergezet.
Castreren gaat niet helpen, je hond is een jaar en gaat de wereld ontdekken, hij heeft succes gehad met weglopen dus zal hij dat blijven doen als je geen actie onderneemt.
Luisteren en gehoorzaamheid zit niet in zijn ballen dus castreren gaat je niet helpen, ben altijd verbaasd over hoeveel mensen er zijn die dat denken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:28

Esther schreef:
Zorgen dat hij niet meer weg kan komen. Een (stuk) tuin afzetten dus. Een onzichtbare omheining moet je ook ingraven en is nogal prijzig.
Je kunt ook een rol verplaatsbaar schapengaas aanschaffen en een gedeelte van de tuin daarmee afzetten, dat is niet zo duur en snel neergezet.
Castreren gaat niet helpen, je hond is een jaar en gaat de wereld ontdekken, hij heeft succes gehad met weglopen dus zal hij dat blijven doen als je geen actie onderneemt.
Luisteren en gehoorzaamheid zit niet in zijn ballen dus castreren gaat je niet helpen, ben altijd verbaasd over hoeveel mensen er zijn die dat denken.

Het gaat hem niet om het luisteren. Maar zonder ballen kan ie wel minder schade aanrichten kwa pups als ie toch niet luisterd en TS verder geen verantwoordelijkheid op neemt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:57

Sophie_Wind schreef:
Ik vind dat wel erg raar dat je dat zo zegt, wij doen alles voor onze hond! Ik opende ook dit topic omdat ik gewoon aan jullie wilde vragen wat jullie het beste leek om te doen, en wat andere mensen hier op bokt voor zouden doen. Ik denk dat je er allemaal een beetje een fout beeld bij hebt, en ik vind het ook raar dat je van zo'n afstand medelijden hebt met onze hond :oo
Het gaat heel goed met hem hij is toevallig nog niet aangereden door een auto en heeft ons daar de schuld van gegeven _O-


Ach, als hij 'toevallig' wel word aangereden zal hij jullie de schuld ook niet geven hoor, ik denk dat jullie dat echter zelf wel zullen doen dan.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:33

Esther schreef:
Zorgen dat hij niet meer weg kan komen. Een (stuk) tuin afzetten dus. Een onzichtbare omheining moet je ook ingraven en is nogal prijzig.
Je kunt ook een rol verplaatsbaar schapengaas aanschaffen en een gedeelte van de tuin daarmee afzetten, dat is niet zo duur en snel neergezet.
Castreren gaat niet helpen, je hond is een jaar en gaat de wereld ontdekken, hij heeft succes gehad met weglopen dus zal hij dat blijven doen als je geen actie onderneemt.
Luisteren en gehoorzaamheid zit niet in zijn ballen dus castreren gaat je niet helpen, ben altijd verbaasd over hoeveel mensen er zijn die dat denken.


Ze zijn er ook draadloos ;)

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:46

Een onzichtbare omheining is misschien prijzig maar in mijn opzicht zou het me dat meer dan waard zijn als ik daar mee kan voorkomen dat hij wegloopt met alle gevolgen van dien.

Pers.zou ik me heel erg schuldig voelen als mijn hond aangereden zou worden. Ten eerste voor de hond maar ook zeker voor diegene die hem/haar aanrijd.
Ik heb ooit zelf eens een hond aangereden,compleet buiten mijn schuld om,maar ik heb me er een tijd lang echt vreselijk rot over gevoeld. Dat gun je echt niemand en ik hoop TS. dat je er echt alles aandoet om dat te voorkomen en het weglopen van je hond heel serieus neemt en aanpakt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:50

En dan hoop je nog maar dat er niemand zo schrikt en aan het stuur trekt en zich invalide rijd tegen een boom.
Dit gebeurt nu meerdere malen dus als je niet ingrijpt stopt dit niet.
Zoals ik in het katten topic zeg maak je tuin af, zeg ik dat hier net zo goed.
Wij hebben hier ons hele erf afgezet met gaas en draad zodat zowel de paarden en de honden op eigen terrein blijven. En dat werkt goed, maar ik voel me er ook verplicht toe.
Naar mijn dier toe, naar andere toe, maar ook naar mezelf omdat ik mezelf nooit zou vergeten dat er door mijn nalatigheid wat met mijn dieren gebeurt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:07

Faruba schreef:
Een onzichtbare omheining is misschien prijzig maar in mijn opzicht zou het me dat meer dan waard zijn als ik daar mee kan voorkomen dat hij wegloopt met alle gevolgen van dien.

Waar, maar het probleem met dit soort methoden is dat sómmige hooggemotiveerde honden de tandjes op elkaar bijten en er door rennen (en dan zijn ze buitengesloten).
Ik zou dat geld eerder in een conventionele hondproof omheining, of grote ren investeren.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:26

Ik zou de hond zowiezo castreren.
Ik zou niet voor een onzichtbare omheining gaan, je eigen hond kan er dan niet af maar andere honden kunnen wel op je erf.
Elke hond kan geleerd worden om op het terrein te blijven, maar dan heeft die wel een grens nodig. Zonder iets als grens gaat hij er voorbij, ik zou een stukje afzetten, poortje erin en daar al gaan oefenen.
Poortje open en zorgen dat de hond niet door de poort gaat, als dat goed gaat de hond trainen op een plek en hem terug sturen naar 'huis' (dus in het afgeschermde gebied). Zo kun je het uitbreidde tot je over heel je erf kunt lopen. Zie je een konijn/haas of iets anders in de wei, geef je het commando huis, bij een goede training zal hij terug gaan.
Wij hebben 2 jachthonden, maar zij gaan nooit voorbij onze poort. Ook altijd zo geleerd. Uit veiligheid is de poort altijd toe, want er durven andere honden ons terrein op te komen, maar als we thuis zijn kunnen we rustig de poort open laten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:08

Goed gedaan, maar dat jij het jouw jachthonden hebt kunnen leren is bepaald geen garantie dat dat "elke hond" aangeleerd kan worden.

janouk
Blogger

Berichten: 17905
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:23

Ons erf is helemaal afgezet met gaas en stroom om paarden, honden, schapen en katten binnen te houden. Apart gedeelte afgezet waar de pup los kan zónder toezicht.We wonen buiten. En buiten los onder appel, met stroombandje om in de pubertet als de oortjes tijdelijk uitgeschakeld zijn. Als ze een keer in de fout gaan bij wild, dan kan ik ze op afstand corrigeren in belang van veiligheid hond, wild en verkeer.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:28

Het is toch een goede tip? Bij mijn hond is een mini laagstaand draadje al genoeg om hem tegen te houden, ookal is het een jachthond. Niet dat die draad op 30cm iets doet, maar wel omdat dat duidelijker is voor mij om te zien wanneer ik moet terugroepen en voor hem om te weten hoever hij mag.

Bij mij thuis ook, als ik voor buiten bezig ben mag hij niet verder dan de klinkers (stoep - 2 meter grond - 2 meter klinkers - huis) omdat dat voor mij en hem makkelijker is. In principe kan hij ook 1 m van de stoep blijven maar dan is het mss de ene keer 20cm verder, en dan nog 10 en ga zo maar door tot die ineens wel heel dicht bij dat oude dametje met keffer staat terwijl hij nu in het midden van de klinkers ligt te kijken en nog niet denkt om verder te gaan zonder toestemming.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:34

Kugger@ eens hoor maar ook ik noemde de onzichtbare omheining omdat die waarschijnlijk goedkoper zijn dan een echt hekwerk in de hoop dat TS.iig.iets onderneemt.

Wij hebben meerdere honden,alle met jachtdrift en ons terrein is ook overal hond en puppyproef. Ik zou het me nooit kunnen vergeven als er een hond van ons dood gereden zou worden door onze eigen nalatigheid. En ik zou ook nog ziek worden van verdriet.
Onze honden staan buiten ons terrein goed onder appél want ik wil perse niet dat er gejaagd en een dier gedood/gewond wordt.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:00

Draad spannen met goede klap stroom
Werkt het beste. Mij hond loopt ook niet meer weg

tengeltje11
Berichten: 7160
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jachthondje blijft maar weglopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:24

Idd,hoe je het ook draait of keert,gaat enkel een goeie afsluiting je hond binnen houden.
Als je dat niet ziet zitten,had je je ook geen jachthond moeten aanschaffen,want je hoort te weten dat die een grolpot jachtinstinct hebben alvoor je zo eentje aankoopt!