Konijn, vermoedelijk botbreuk of botkanker

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eoweyn_x

Konijn, vermoedelijk botbreuk of botkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 16:19

Hallo allemaal,

Goed... Een heel verhaal. Ik zal beginnen bij het begin.

Sinds een halfjaartje heb ik een koppel Vlaamse reuzen binnen.
Meneer de Wit, een witte Vlaamse reus ram van 5 kg, 1,5 jaar oud, sprong gisteravond bij mij op de bank. Zoals wel vaker aaide ik hem en ter hoogte van zijn heup voelde ik ineens iets botachtigs uitsteken.
Nu is meneer gistermiddag tijdens een van zijn brokkenpilootstunts uitgegleden, maar toen was er nog niets...
Het is echt een apart konijn, klimt en doet als een kat en het lijkt hem echt niet te boeien hoe of waar ie tegenaan rent of valt. Ik hou daar uiteraard rekening mee in de inrichting in huis,maar goed, je kunt niet alles voorkomen.

Wij dachten aan een heup uit de kom of evt een breuk. Vanochtend heb ik meteen de dierenarts gebeld en ik ben erheen geweest voor controle en foto's. De heup was niet uit de kom maar inderdaad, dat stukje bot hoorde daar niet.

Op de foto's was te zien dat de ene heup niet klopte. Er leek of een stuk bot afgebroken te zijn, of een woekering vanwege botkanker...
De foto's zijn doorgestuurd naar een orthopeed, en die belt mij terug over hoe en wat.
Voor nu ben ik zelf rond aan het vragen of kijken, ook met verschillende dierenartsen.

Mijn eigen dierenarts liet merken dat ze een breuk toch niet echt in het plaatje vond passen. Konijnen zijn prooidieren die weinig laten zien, en dat weet ik na een aantal jaar konijnen natuurlijk ook, maar toch. Hij doet nog steeds dingen die een konijn met een dusdanig gebroken heupbot, niet zou doen.
En als je goed naar de zijfoto kijkt zie je ook eigenlijk geen breuklijnen...

Voor nu hebben we besloten dat we het de komende tijd aankijken. Wanneer het botkanker is, is dat zo dusdanig agressief dat je er toch weinig aan zou kunnen doen. Het nu operatief verwijderen zou beteken dat zijn achterpoot eraf moet wat eigenlijk niet mogelijk is met zijn gewicht en houdinigedrag...
Hij krijgt pijnstilling, en over een maandje oid maken we een controlefoto. Merk ik eerder verandering, en is het dus kanker, wil ik hem in laten slapen wanneer het genoeg is.
Merk ik niets en blijkt het een breuk te zijn, gaan we kijken naar opties om te opereren.

Wat ik met dit topic wil, tja... Eigenlijk m'n verhaal kwijt en misschien dat er hier mensen zijn met ervaring, of dat iemand iets anders ziet op de röntgen.

Voor nu kan ik toch niet zoveel dan alleen afwachten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie