.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:15

Ik heb niet zo veel ervaring met katten opvoeden. Heb een maand op de terrorist van een kat van een vriendin gepast en die deed zo ONNOEMELIJK veel wat ik echt niet oke vond dat ik gillend gek werd. Daarom heb ik nu dus ook een hond en zal een kat er bij mij niet snel meer in komen. In die tijd heb ik de meest idiote dingen geprobeerd om dat dier sommige dingen af te leren:
- Aluminium folie schijnen ze geen fan van te zijn (dit hielp bij mijn oppasterrorist niet)
- Ballonnen opblazen en vastplakken op oppervlaktes waar ze niet mogen komen (geheid dat er 1 klapt als hij erop springt)
- Object niet bespringbaar maken (er voor zorgen dat er iets opligt wat naar beneden glijdt als hij erop springt).
- Oppervlaktes plakkerig maken (ik had een stuk karton beplakt met dubbelzijdig plakband en dat neergelegd op het aanrecht).
Het idee van de meeste dingen was ook wel (volgens mijn online goeroe) dat je kat slechts een paar keer de negatieve associatie hoeft te hebben (mits er niet ook eten ofzo te vinden is) en dan hoef je de ballonnen of het plakband ofzo niet meer te gebruiken.

Verder heb ik toen ook gelezen dat katten graag hoog zitten, dus misschien een paar boekenplanken ophangen als alternatief voor je tafel of aanrecht?

Ik heb de kat overigens slechts 1 ding succesvol kunnen afleren. Het plakspul, het aluminium was hij allemaal niet van onder de indruk (of dat lag aan mijn executie). Wat me wel gelukt is is hem afleren op de hoogste plank in mijn kamer te springen, daar stonden namelijk heel veel glazen potten op en ik vond het gewoon bloedlink dat hij daar ging chillen. Hij was erop gesprongen via de magnetron die op de vriezer stond. Ik heb toen de magnetron vol gezet met bakjes enzo zodat hij dat niet zou zien als mogelijke terugweg (het was wel een flinke sprong van de plank naar de magnetron). Hij had hierdoor geen andere optie dan proberen op de plank rechtdaaronder te komen (die ook vol stond). Ik wist al dat dat mission impossible was. Dus hij proberen, vervolgens keihard naar beneden gepleurd. Toen was het klaar =P

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:41

Wat vervelend dat je toch niet zo'n warm gevoel meer hebt bij je katten, vooral Puck. Niet elke kat is een knuffel-kat en ik merk ook zeker verschil in periodes bij onze twee mannen. Misschien hangt het toch af van je mood 'hij vind mij niet leuk, hij wil alleen naar buiten'.

Ik heb twee katten van 7 en heb de broertjes vorig jaar overgenomen van een gezin. En dat katten iets te leren is - ook op deze leeftijd - is zeker, want ik heb ze netjes leren zitten op commando. Zo moeten ze altijd zitten voordat ze eten krijgen en ook voor snoepjes gaan ze graag zitten :) . Hier een filmpje dat een van de katten het net had geleerd: https://www.instagram.com/p/BMJBMiehmY- ... =sammy_dex

Daarnaast hebben we ze ook geleerd dat in onze vingers knippen betekent dat ze iets fout doen. Heel simpel. Doen ze iets fout (op tafel staan) = plantenspuit en tegelijkertijd in je vingers knippen. Bij ons hebben ze dat nu helemaal gekoppeld, en wanneer er eentje op de eettafel springt of bijvoorbeeld het aanrecht dan knippen we in onze vingers en springen ze er vaak weer af. De grootste boef klaagt dan nog even luid miauwend maar springt wel weg :+

Al met al is het vaak testen wat werkt.. En ik weet zeker dat als ik weg ben, de katten toch graag even op de tafel springen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:30

Annet: even in chillmodus. Het komt goed, geef het even een dag of 2.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:57

Daar heb je je antwoord. Je bent de woonkamer aan het herinrichten, alles is anders, overal spullen. Mensen onderschatten vaak hoe stressvol het voor een kat kan zijn om veranderingen te zien in zijn territorium. Je ene kat uit zijn stress door bang in een hoekje te zitten, je andere kat uit zijn stress door ofwel buiten te zijn, ofwel binnen zichzelf gerust te stellen door zijn geur te verspreiden (krabben is ook een manier om territorium af te bakenen, alleen minder algemeen bekend dan bv sproeien of wrijven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:22

Ik heb het inmiddels met 6 katten geprobeerd, maar echt, katten zijn zo stronteigenwijs, wanneer je boodschappen gaat doen en een van de twee doet toch iets wat niet mag, dan is al je harde werk voor niets, ze trekken zich er gewoon geen reet van aan :+

Edit: krabpaal insprayen met catnip spray?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:26

Onze katten hebben geen interesse in krabpalen maar wel in zo'n deurmat. Daar krabben ze dagelijks aan, allebei. Misschien dat dat voor je werkt.

Gaat het verder wél goed met jou? Niet vervelend bedoelt, maar misschien dat je je dit téveel aantrekt. Ja het is vervelend dat hij krabt aan de nieuwe bank, maar het zou mijn ontspanning niet kunnen wegnemen. Vervelend dat de ander zo bang is, geef hem de tijd en dat komt wel weer. Niks om jouw avond te verstoren.

Mijn katten willen ook wel eens niet knuffelen, reageren soms ook overdreven of springen regelmatig op het aanrecht.. maar zoiets heeft dan niet de invloed op m'n dag/avond te verpesten.. misschien goed om te kijken waarom je je dit zo aantrekt.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:34

Eens met Catnip, jij zet je halve huis op zn kop, pakt hun hun kamer af. Hebt stress om de nieuwe bank en om hun gedrag. Voila! Katten zijn meesters in het precies doen wat jij niet wilt. Ze kennen het woordje 'niet' niet, als jij denkt van oh ik hoop dat ze niet op de bank zitten dan juist zitten ze op de bank. Zij pikken 'bank en zitten' van jou op dus doen ze dat.
Oh als poes maar niet dit of dat omgooit of hier of daar aan krabt.... geheid....
Laat het los! Je hebt katten geen honden, ze doen zelden wat jij wilt en dat maakt ze zo geweldig.
Ik heb er 4 dus reken maar dat ik genoeg meemaak van kattenfratsen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 00:10

Heel banketstaaf, maar dan had je dus een andere stof moeten kiezen. Je hebt nu eenmaal katten, die van ons krabt ook wel een op de nieuwe bank, tsja, halen er weer vanaf knippen/branden en je ziet er zo min mogelijk van. Je doet er toch niks aan want mevrouw doet het als we er niet zijn.
Die katten kunnen niet tegen zoveel veranderen, en die pikken de enorme stress en chaos van jou ook op als de beste. En helaas, een kat is nou eenmaal tegendraads.
Tips en adviezen? Laat het los. Katten zijn niet zo op te voeden als honden.

Dorien66

Berichten: 1658
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:16

Annet_Dottie schreef:
@Saskia9 gelukkig kan ik niet alles in de hand hebben, lijkt me niks aan alles maar in de hand hebben ;) :+ Ik vind als zij naar buiten wil het genoeg als de deur hier de halve dag open staat.

Maar ts, hier spreek je jezelf toch een beetje tegen... Je stelt niet alles in de hand te willen hebben, maar beperkt haar wel in haar bewegingsvrijheid. Soms mag ze wel in en uit lopen, en soms niet. Dat snapt een kat toch niet?

Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor, maar waarom kun/wil je geen kattenluikje? Is het bijvoorbeeld mogelijk een luikje in de kattenkamer te maken (moet je hem wel weer teruggeven aan ze)? In een raampje bijvoorbeeld?
Dan vang je meerdere vliegen in 1 klap. Ze is vrij om te gaan en te staan wanneer ze wil, als je weg bent, doe je de deur van de kattenkamer dicht en kunnen ze niet aan je banken zitten. En - de meest belangrijke - je neemt stress weg bij jezelf en Puck.