Pup poepplek aanleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Pup poepplek aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 11:26

Sinds woensdag 16 augustus heb ik een pup thuis... En niet zomaar een! <3
Ze is nu zo'n 15 weken / 4 maanden.

Ik heb in mei / juni een maand op een ranch gewerkt in Australië en daar ben ik verliefd geworden op een pup met een gebroken pootje. De mensen daar wilden haar daarom afmaken, dus besloot ik haar mee naar huis te nemen :+
In Australië is er verder weinig met het hondje gebeurd, op wat dagelijkse aaitjes na. Ze kent dus nog helemaal niets en moet alles leren. Ze is hier nog maar een paar daagjes, maar ze doet het al erg goed!

Nu is het zo dat wij niet willen dat ze bij ons op het gras in de tuin poept en plast, dus hebben we een apart poep/plas-plekje voor haar gemaakt. In Australië heeft ze echter altijd op het gras gepoept waar en wanneer ze zelf wilde :') Dat ze hier dus niet overal mag poepen is helemaal nieuw voor haar.

Hier wil ze eigenlijk gewoon op het gras poepen/plassen. Elke keer als ik dat zie, neem ik haar mee naar 'de bak', de plek waar ze wel mag poepen/plassen. Eenmaal op de bak gaat ze lekker zitten of liggen :') Poepen of plassen komt niet in haar op. Het is een zandbak. We hebben er al poepjes van haar neergelegd, maar ook dat werkt niet. Nu hebben we ook de zandbak volgelegd met een stuk grasmat uit de tuin.

Gisteren waren we er bijna. Ze wilde op het gras poepen, dus ik tilde haar snel op en nam haar mee naar de bak (toen nog alleen zand). Ze draaide en snuffelde wanhopig omdat ze zo nodig moest maar ze hield het binnen. Ze begreep niet dat ze hier mocht poepen :o En dat nemen we haar ook echt niet kwalijk!
Uiteindelijk ben ik met haar gaan wandelen, omdat ze op het gras niet mag poepen en op de bak nog niet begrijpt. Hier ligt een beek dichtbij het huis, met een strook gras ernaast. Daar poept en plast ze dan ook elke keer meteen :)

En natuurlijk begrijp ik dat ze hier nog maar nét is en houd ik rekening met haar leeftijd :)
Maar wellicht zien we iets over het hoofd? Of zijn er mensen die nog een goede tip hebben?

Afbeelding

nine1987

Re: Pup poepplek aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:33

Waarom inderdaad niet gewoon met haar gaan wandelen? (of roep ik dan wat geks? :) )

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:33

Waarom wil je haar leren om in de tuin te poepen en plassen? Je kunt haar toch ook meerdere keren naar die beek meenemen tot dat ze snapt dat ze daar wél haar behoeften mag doen en niet in de tuin? En daarna gewoon op vaste tijden uitlaten?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:37

Wij hebben in het gras 1.5 bij 1.5 meter een puppenren gezet van ongeveer 100 cm.hoog en daar toen onze hond geleerd om daar zijn behoefte te doen. Een bak,wij hadden een grote schelp,werkte niet,ik denk omdat hij daar echt in moest stappen. In de ren ging prima,idd.steeds er in zetten en net zolang laten zitten tot hij wat gedaan heeft en dan flink belonen. Op een gegeven moment rende hij zelf naar de ren,duwde het deurtje open en deed dan iets. Begrijp dat niet iedereen een puppenren heeft maar zie wel eens van die rennetjes voor bv.konijnen,misschien kun je daar iets mee. Inmiddels is de hond een jaar geweest en gaat hij gewoon mee met de rest uit wandelen.

Wij hadden de ren vooral voor de nachten,dan is het voor ons te ver om naar een uitlaatplaats te lopen. Overdag was het ook fijn,je hoeft dan niet elke 2 uur naar de uitlaatplaats. Die is voor ons maar een klein stukje maar voor een pup te ver.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:32

We gaan sowieso met haar wandelen! Dat gaat ook niet veranderen :)

Maar ze mag in principe de hele dag loslopen in de tuin :) Alleen niet als ze dan op het gras plast en poept, daarvoor heeft ze dan haar eigen plek. Alleen snapt ze dat nog niet :p

De bak is overigens geen echte 'bak' waar ze in moet stappen, maar gewoon een vierkant stukje in de tuin waar ze haar behoeften mag doen. Wij noemen die "de bak" als commando :)

Zo'n ren zou misschien iets kunnen zijn...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:24

Mijn reu heb ik vanaf 6 weken. Inmiddels is hij bijna 8.

Vanaf dag 1 heb ik iedere keer als hij poepte waar dat mocht (dus niet in huis) hem tijdens het hurken en poepen al aangemoedigt met het commando 'poepie doen'. :+ En uiteraard beloond.

Dat commando kent hij nu nog steeds. Als ik zie dat hij moet poepen laat ik hem poepen daar waar dat mag. Ook in de tuin is daarvoor een verre hoek.

Bij het wandelen stuur ik hem van het pad af en laat hem naast het pad poepen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:47

Maar een hond poept toch niet vaker dan 1 a 2 x per dag?
Als je hond verder normaal uitgelaten wordt, hoeft hij toch helemaal niet te leren op een bak te poepen?
Hier kunnen de honden ook de hele dag naar buiten, groot grasveld.
Maar daar poepen ze nooit, dat doen ze alleen als ze uitgelaten worden.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 13:59

@Palmera, dat doe ik inderdaad ook :) elke keer een commando benoemen als ze poept!

@Barbet, klopt. Maar ze heeft in Australië 'geleerd' te poepen wanneer ze maar moet, wanneer ze moet. Ze mag bij ons ook best poepen wanneer ze moet, maar wel op haar eigen plek :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:49

Geduld ☺️. Gewoon elke keer na een dutje haar oppakken, in de bak zetten en wachten. Niets vragen, niet proberen motiveren. Gewoon wachten. Als ze het dan uiteindelijk doet, de hemel in belonen. En dat herhalen.
Wij hebben hier ook een stuk apart in de tuin. In het begin werden wij ook telkens met grote vragende ogen aangekeken

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:22

Ik vind het wel handig bedacht, dat ze in de tuin een vaste poep en plasplek heeft. Het scheelt je gewoon opruimen > opzoeken. Ik vraag me alleen af of ze dan straks wel het verschil tussen wel overal kunnen poepen / plassen als je gaat wandelen oid. Zo heeft onze hond geleerd op zachte ondergronden haar behoeften te doen en als ik dus ergens ben waar alleen maar straat is, wil ze nergens gaan zitten.

Om terug te komen op je vraag; ik denk gewoon zo doorgaan, net alsof je een zindelijkheid-training doet. Zodra ze aandrang maakt op de daarvoor bestemde plek en zodra ze het ook maar doet meer dan de hemel in prijzen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:11

_Anneruth schreef:
Ik vraag me alleen af of ze dan straks wel het verschil tussen wel overal kunnen poepen / plassen als je gaat wandelen oid. Zo heeft onze hond geleerd op zachte ondergronden haar behoeften te doen en als ik dus ergens ben waar alleen maar straat is, wil ze nergens gaan zitten.

Daar hebben wij geen probleem mee gehad. Op wandeling mag het gewoon overal. Als we gaan trainen bv, hebben we ook een afgesloten plasveldje. Voordat we de plein opgaan, is het eerst langs daar. Kennen ze snel genoeg allemaal... Als de onze echt héél hevig is om te werken, moeten we daar zelfs opletten dat hij ons niet bedot, want dan durft hij gewoon snel zijn poot op te heffen zonder iets te doen, omdat hij weet dat dat verwacht wordt :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:34

haha! grapjas. Goed te lezen dat ze daar dus wel onderscheidt in kan maken. Ik ga het zeker onthouden voor een volgende hond, het lijkt me ideaal.