Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:24

Inderdaad zou het al heel fijn zijn als mensen beseften dat het niet wenselijk is om ongevraagd aan iets van een ander te zitten.
Daarnaast werkt waarschuwen ook niet afdoende.
Pas nog een mevrouw met haar kleine hond die ze onder haar jas droeg. Alleen koppie stak eruit. Tot 3x toe waarschuwde ze dat hij bijt toen een jongen de hond wilde aaien.
Toch proberen en inderdaad gebeten.

Kennis van mij is haar hond gaan muilkorven, haar hond is een angstbijter. Ondanks waarschuwen bleven mensen het proberen onder het mom van; jaaaa, maar ik ben lief. Of; jaaa maar ik weet wat ik doe.
Keer op keer had die hond een vervelende ervaring. Sinds ze met muilkorf loopt geen last meer van gehad want nou denkt iedereen dat ze flink agressief is terwijl als je haar op de juiste manier benadert ze juist graag wil kroelen.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:24

Ik krijg flashbacks van mijn topic. Even aaien hoor
Ook ontzettend veel commentaar op gehad.. Ik vind het vreselijk als mensen ongevraagd mijn hond aaien. Onfatsoenlijk gewoon.

Maar agressiviteit praat ik in geen enkel woord goed

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:25

Maar wat is agressief? Misschien moet je daar eerst een goed overnadenken voordat je alles als agressief bestempeld.

Eigenaren moeten ten alle tijden hun verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag van hun hond, maar dat wil niet zeggen dat een hond altijd maar moet doen wat wij maatschappelijk aanvaardbaar vinden.

Neem een hond vastgebonden bij de supermarkt, die hoeft niet agressief te zijn maar misschien wel angstig, die hond probeert misschien wel bewust iedereen op afstand te houden.
Natuurlijk niet slim van de baas maar wij 'als maatschappij' moeten miet altijd overal zo'n negatieve draai aan geven.

Het is een dier, geen robot. En ongelukken gebeuren, hoe vervelend dat ook is.
Een hond die achter een paard aan gaat heeft dat misschien daarvoor echt nog nooit gedaan, dat kan echt hoor.
Natuurlijk zijn er zat gevallen van eigenaren die het op z'n zachts gezegd niet slim aanpakken, maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die oprecht een foutje maken, of verrast worden door het gedrag van hun dier.

Ik vind echt dat we met z'n allen best wat toleranter mogen zijn, en mensen het voordeel van de twijfel geven. We kunnen wel lekker veel dood en verderf zaaien met alle regeltjes die verzonnen worden maar daar worden ongelukken echt niet mee voorkomen.
Laatst bijgewerkt door lien_87 op 18-08-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:32

Daar heb je ook gelijk in. Iedereen maakt fouten, en meestal wordt dat opgelost door excuses. Waarop de andere zich dan ook excuseert en zegt dat ook hij een beetje fout was. Als je dan van je fouten leert, kan het alleen maar beter gaan. Als je in je eigen grote gelijk blijft steken verbetert er niets.
Maar een angstige hond ergens vastbinden, daar heeft niemand wat aan. Niet de voorbijgangers en de hond zelf al zeker niet.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:33

lissisanne schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb hier wel een "agressieve" hond.
Hond is erg angstig naar vreemde mensen en heeft enorm veel invloed van prikkels. vreemde mensen kunnen dan ook niet aaien, en dat wil ik ook niet. Normaal valt ze uit bij rechtsreeks oogcontact en mensen die bedreigend wandelen of afkomen. Heel soms ook als iemand gewoon passeert en zij dat bedreigend opvat.
Is het lastig? Ja. Mensen kijken soms raar. Vind ik het een groot probleem?
Nee. Ik pak mijn verantwoordelijkheid. Altijd aangelijnd. Desnoods gekorfd. Ik kruip op een terras in een hokje met hond achter mij/weg van passerende mensen. Ik geef aan mensen en kinderen aan dat ze er niet mogen aankomen. Als je toch idioten hebt die het willen proberen. Het grote voordeel is dat ze naar kleine kindjes niets doet. vanaf een jaar of 6 verandert dat maar dan.zijn die koters oud genoeg op mijn waarschuwing te snappen.
Kwestie van goed op te letten.


Ik vind dat jij dit op een nette manier oplost! Al blijft het natuurlijk wel iets om aan te werken lijkt mij. Ik ben verder niet heel bekend met gedragsveranderingen van honden, maar denk je dat jouw hond ooit braaf kan worden door training bijvoorbeeld? en ben je daar dan ook mee bezig? puur uit interesse.

Dankjewel!

Het is inderdaad iets om aan te werken. Het ras dat we gekozen hebben (Tsjechoslowaakse wolfhond) staat erom bekend om geen allemansvriendjes te zijn. Maar eigenlijk zijn het gewoon grote schijtluizen. Waar een saarloos in zo een geval eerder gaat weglopen/ontwijken, zal een tsjech eerder intimiderend gaan reageren (om dan als ze de kans krijgen weg te lopen.)
Het probleem is natuurlijk dat ze niet altijd wegkunnen. (Als er vreemde mensen ernaartoe gaan als ze in haar kennel zit, gaat ze gaan ontwijken door in haar binnenhok te gaan zitten. In huis of aan de leiband kan ze voor haar gevoel niet weg én heeft ze ook de neiging om over the top te gaan reageren omdat ik er bij ben als bescherming.).

We werken er uiteraard hard aan, zorgen ook voor haar veiligheid door te zorgen dat ze zich niet bedreigd hoeft te voelen (maar zoals ik zei, je hebt altijd mensen die het negeren), maar we zijn ons er wel van bewust dat we in het beste geval een hond gaan krijgen die andere mensen kan tolereren, maar dat het ook een hond zal zijn dat nooit écht sociaal zal worden naar vreemden. Ze zal naar echt vreemde mensen simpelweg nooit helemaal betrouwbaar worden, maar dit vooral omdat wij het gedrag van andere mensen niet kunnen sturen. Iemand die luistert naar ons, en dus niet te dominant gaat bewegen, hond negeert, geen oogcontact maakt, niet wil aaien maar gewoon wacht, dit gaat gewoon zo goed als altijd goed. Maar je hebt altijd de mensen die wel "even gaan testen of ze zal bijten", die vanachter een hoek geschoten komen, die gewoon een algemene dominante houding hebben en dat niet kunnen verbergen. Met dergelijke mensen zal het altijd een risico blijven. Ook omdat ze vaak triggert op omgevingsfactoren. (een rustige terras na 15 km wandelen is bv een groot verschil bij een druk terras naast een speeltuin als ze net uit haar kennel komt waar ze ook al stress gehad heeft, dan gaat ze sneller gaan triggeren, bijvoorbeeld.)

Eenmaal ze iemand echter kent (als in: meerdere keren mee gaan wandelen, en geaccepteerd heeft), dan zijn die mensen ook part of the roedel. Dan kunnen die alles doen en zal ze nooit meer iets doen. Ook als ze die personen een tijd niet meer gezien heeft.
Ook naar de kinderen van de familie is ze heel erg tolerant. Maar dat is wel iets moeilijker als ze kinderen een langere tijd niet gezien heeft omdat ze volgens mij "te snel" opgroeien. maar over het algemeen is ze naar kinderen wel betrouwbaar in het gewoon passeren en in de buurt zijn, kinderen die haar speelgoed of slaapplaats willen inpakken is uiteraard iets anders.

Het is natuurlijk ook een deel verantwoordelijkheid nemen. Ik ben me ervan bewust dat ik een potentieel "gevaar" vastheb. Stel dat ze iemand ons van achteren besluipt om hond een knuffel te geven en ze bijt. Dat kan altijd. Ook al let ik zoveel mogelijk op, zoiets is nooit helemaal uit te sluiten. Dan is het ook gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid te nemen, slachtoffer hulp te bieden, verzekering in te schakelen etc...
Ik ben er echter wel van teruggekomen als het een incident is met pakweg een loslopende hond of kat die niet onder appél staan. Mijn hond is ALTIJD aangelijnd, minstens aan de flexi, maar bij het passeren van andere mensen en honden gaat ze altijd kort en dichtbij, als er dan een hond komt neuzen (ik roep dan altijd op voorhand om de hond bij hun te houden, indien nodig ga ik ook gaan blokken ertussen, etc), maar als de eigenaars ook hun verantwoordelijkheid niet nemen en er gebeurt iets ,dan weiger ik ervoor op te draaien.

lien_87 schreef:
Maar wat is agressief? Misschien moet je daar eerst een goed overnadenken voordat je alles als agressief bestempeld.

Eigenaren moeten ten alle tijden hun verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag van hun hond, maar dat wil niet zeggen dat een hond altijd maar moet doen wat wij maatschappelijk aanvaardbaar vinden.

Neem een hond vastgebonden bij de supermarkt, die hoeft niet agressief te zijn maar misschien wel angstig, die hond probeert misschien wel bewust iedereen op afstand te houden.
Natuurlijk niet slim van de baas maar wij 'als maatschappij' moeten miet altijd overal zo'n negatieve draai aan geven.

Het is een dier, geen robot. En ongelukken gebeuren, hoe vervelend dat ook is.
Een hond die achter een paard aan gaat heeft dat misschien daarvoor echt nog nooit gedaan, dat kan echt hoor.
Natuurlijk zijn er zat gevallen van eigenaren die het op z'n zachts gezegd niet slim aanpakken, maar dat wil niet zeggen dat er ook mensen zijn die oprecht een foutje maken, of verrast worden door het gedrag van hun dier.

Ik vind echt dat we met z'n allen best wat toleranter mogen zijn, en mensen het voordeel van de twijfel geven. We kunnen wel lekker veel dood en verderf zaaien met alle regeltjes die verzonnen worden maar daar worden ongelukken echt niet mee voorkomen.

Dat is inderdaad een probleem, de interpretatie ervan.
Zoals hierboven uitgelegd reageert mijn hond uit angst/onzekerheid/stress.
De manier waarop ze reageert (staart omhoog, kraag omhoog, uitvallen met een hoop geblaf en blikkerende tanden, effectief happen/klappertanden), komt wel erg agressief/dominant over. Dus wordt ze als agressief bestempeld.

En dan heb je mensen (zelfs in mijn dichte familie helaas) die vinden dat een hond NOOIT mag grommen of uitvallen naar mensen, ook al is de hond bang, ook al doet er iemand haar (bewust of onbewust) pijn, dat mag simpelweg niet en moet afgestraft worden.
Met zoiets ben ik het niet mee eens, omdat een hond imo wél mag waarschuwen (bij voorkeur iets minder uitbundig als de mijne, maar waarschuwen mag en moet wel, honden die niet meer waarschuwen zijn tikkende tijdbommen en simpelweg een potentieel gevaar. Honden hebben ook het recht om aan te geven wat ze wel of niet willen. De mijne is geen knuffelhond bv, mag ze prima aangeven. We knuffelen wel, maar op haar voorwaarden. Voor mij prima, ik wil ook niet dat jan en alleman mij zomaar bepotelen. Maar blijkbaar mogen mensen die grenzen wel aangeven en dieren niet ..)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:38

Het verbaast me eerlijk gezegd hoeveel mensen last hebben van ongewenste aaiers. Bij de 2 honden die wij vroeger hadden is dit echt heel zelden gebeurd, hooguit als ze los liepen en zelf iemand benaderden, maar dat vind ik prima. Nou waren beiden heel vriendelijk, maar zou het zelf ook niet tof vinden als iedereen er maar ongevraagd op afduikt, zelfs bij waarschuwen.

Toch vind ik dat je als baas de nodige maatregelen moet treffen om te voorkomen dat het fout gaat. Nu eenmaal niet iedereen weet hoe je met honden om hoort te gaan (en dan bedoel ik vooral de subtielere signalen zoals bijv aankijken, dus niet erop af duiken want dat kan iedereen wel weten), dus bijv vastbinden in een openbare ruimte vind ik dan not done. Ook zo'n rolriem op de langste stand lijkt me geen geweldig idee, als je daardoor geen kans hebt om in te grijpen.

Als ik zie hoe vaak hardlopers aangevlogen worden, en dat de baasjes dan zeggen dat mensen dan maar niet daar moeten hardlopen. Of loslopende honden die aanrijdingen veroorzaken en dat de baasjes dan zeggen dat mensen maar beter op moeten letten. Echt omgekeerde wereld hoor. Als ik ergens loop en er komt iemand mij met een hond tegemoed, mag ik er toch vanuit gaan dat ik deze hond kan passeren zonder aangevallen te worden? Helaas is ook dat niet altijd zo. Lekker makkelijk om dan te zeggen dat ik vast iets fout deed, stel je voor dat er eens grondig naar de hond (of eigenlijl, de baas, want die is ten allen tijde verantwoordelijk) gekeken wordt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:40

Als je het vergelijkt met honden die achter je paard aan komen in het bos, aan de houding te zien duidelijk niet om een kusje te geven...... wat dan? Had je dan maar niet hem moeten uitlokken door er langs te rijden?
Als je dier dergelijke dingen uithaalt, hoort hij gewoon aan de lijn. Bij ons in de straat lopen er nu 2 zelfs met een muilkorf. Die bijten mensen die langs lopen gewoon in hun handen.... en de eigenaar staat glashard te ontkennen.
Ook verbaas ik me over die lange rollijnen, leuk voor de hond maar als fietser of voetganger breek jij bijna je nek omdat baasje zit te bellen of appen.....Nederland wordt zo soft dat alles maar wordt goed gepraat, sociale controle mag niet meer en je mag zeker nergens kritiek op hebben.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:42

Ik heb eigenlijk geen last meer van aaiers, want door de muilkorf houden mensen vanzelf wel afstand, want dat ziet er eng uit. Maar ik krijg wel heel veel kijkers/staarders.
Van een afstandje gaan staan staren naar mijn hond, en dan beledigd zijn/boos worden als ze daarom uitvalt. (blaffen en rugharen omhoog)

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:50

Laura82 schreef:
Het verbaast me eerlijk gezegd hoeveel mensen last hebben van ongewenste aaiers. .

Hier gebeurt het meer dan we willen.
Ter beeldvorming, ik heb dit

Afbeelding
Ik weet dat ze mooi is, ik vind haar zelf ook prachtig. Maar toch zijn er mensen die er gewoon op afduiken om te aaien.

Om een mooie situatieschets te maken.
Ik kom aan de losloopweide met de wagen, hond zit in de kennel. Ik doe de schuifdeur open, hond uit kennel, in de wagen doe ik haar harnas etc aan. laat haar voor me eruit springen en draai me om.
Op drie m afstand staan 2 vrouwen met 2 grote honden (1 ervan enthousiaste dalmatier.
Tot zover geen probleem. De DM ziet mijn hond, en begint enthousiast te springen en te doen, Mijn hond zet haar (duidelijke ) kraag op. ik zet haar ondertussen achter mij en probeer mijn wagen te sluiten en sluitels weg te stoppen, ondertussen kijkend hoe ik eromheen kan en hond toe te sprekend.
Mevrouw geeft haar hond de volle leiband en laat haar DM dichterkomen om "even te komen spelen", hierop begint mijn hond te grommen/blaffen en ik geef duidelijk aan dat ze niet zo vriendelijk is en niet wil spelen.
Totnutoe nog geen groot probleem, DM wordt beetje achteruit getrokken en mevrouw vraagt of ze een foto mag maken. Prima, mits je wat ruimte geeft en je hond weghaalt. Dus ze geeft haar hond aan haar vriendin, haalt haar telefoon uit om foto's te maken. Mijn hond heeft het niet zo op fototoestellen, dus staat naar de camera te blaffen, ik zag dat ze op dat moment niet echt agressief meer was, kraag was gaan liggen, maar ze stond wel pittig te blaffen en haar tanden flikkerden netjes in het zonlicht :D
Mevrouw zegt dankjewel, steekt haar camera weg, en met dat ik aandacht van hond vraag om weg te stappen, zet mevrouw zo twee stappen dichter met haar hand uitgestoken en al bukkend om hond over haar kop te aaien!
Ik heb ze kunnen wegtrekken en hond heeft gelukkig niet uitgevallen, maar toch, hoe haal je het in je hoofd?
Mevrouw haar uitleg: "mijn buurman zijn hond blaft ook maar die bijt nooit hoor!"
Dit gebeurde trouwens allemaal in pakweg, 5minuten.

Van dit incident vorig jaar heb ik wel geleerd om zelf ook een stuk assertiever te zijn, duidelijker te gaan vragen om op afstand te gaan blijven (ikzelf stond met mijn rug tegen mijn wagen dus wij konden geen afstand maken), niet meer toe te laten om foto's te nemen en gewoon in het begin al te gaan zeggen dat ze durft bijten.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:57

Dat vind ik ook wel bizar ja, dan heeft ze wel een hoop signalen gemist.

Naar een hond kijken vind ik wel een lastige, als ik een mooie hond zie wordt mijn blik er ook naartoe getrokken. Maar zou bijv nooit de hond aanstaren oid.
Maar hoe goed ik mij kinderen ook probeer te leren wat wel en niet kan, zij missen nog wel de nuance in wat ze doen. Mn dochter is een kletskous en zegt ieder dier (en vreemde man :roll: ) die ze tegenkomt gedag. Hoe vaak ik daar ook iets van zeg, dat krijg ik er niet zomaar uit. Mn zoontje is een wijzer, dat laat zich wat makkelijker corrigeren omdat ik dan gewoon zijn handje kan pakken.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:59

En laten mijn twee agressieve kattenvangers nou op datzelfde losloopveld heerlijk met kinderen spelen wel nadat de kinderen vragen of het mag natuurlijk.
Nogmaals horen katten imo ook gewoon niet daar te komen had ik daar geen kitten verwacht en heb ik alles gedaan om het dier te redden
Ik zorg altijd dat als iemand ze wil aaien dat ze bij mij zitten en laat zeker bij kinderen eerst ruiken

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:01

Duhelo schreef:
Zoals hierboven uitgelegd reageert mijn hond uit angst/onzekerheid/stress.
De manier waarop ze reageert (staart omhoog, kraag omhoog, uitvallen met een hoop geblaf en blikkerende tanden, effectief happen/klappertanden), komt wel erg agressief/dominant over. Dus wordt ze als agressief bestempeld.

En dan heb je mensen (zelfs in mijn dichte familie helaas) die vinden dat een hond NOOIT mag grommen of uitvallen naar mensen, ook al is de hond bang, ook al doet er iemand haar (bewust of onbewust) pijn, dat mag simpelweg niet en moet afgestraft worden.
Met zoiets ben ik het niet mee eens, omdat een hond imo wél mag waarschuwen (bij voorkeur iets minder uitbundig als de mijne, maar waarschuwen mag en moet wel, honden die niet meer waarschuwen zijn tikkende tijdbommen en simpelweg een potentieel gevaar. Honden hebben ook het recht om aan te geven wat ze wel of niet willen.


Dat een hond gromt om iets te vertellen, geen probleem daarmee. Zelfs als het verder gaat hoeft de hond niet persé gestraft te worden, hangt ervan af wat de context is.
Mar wat je beschrijft van uitvallen met geblaf en blikkerende tanden, dat komt imo toch wel heel dicht bij echte agressie. Of dat nu uit angst is of door een andere oorzaak, maakt niet uit, het lijkt me toch dichtbij een grens te zitten die je niet wil overschrijden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:02

tess_84 schreef:
Helemaal met jou eens. Honden geven al zo veel signalen af als ze onzeker of bang zijn, vóór ze hun tanden gebruiken... Maar als je dat als mens niet kan lezen, vind ik het wel degelijk de fout van de mens, en niet van de hond. Hij heeft dan wel degelijk geprobeerd om duidelijk te maken, dat hij een bepaalde situatie helemaal niet fijn vindt.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat mensen een vreemde hond zomaar gaan aaien. Dat doe je bij vreemde kinderen toch ook niet?? Waarom wordt het bij een hond dan vaak normaal gevonden?


Bij kinderen gebeurd het ook (zeker in kinderwagens) en bij zwangere wordt er over de buik gewreven door vreemde mensen etc... (Ik heb er ook een hekel aan!)
Je kunt wel zeggen dat je dat niet ongevraagd zou moeten, maar het gebeurd!

Wil je dat niet, dan moet je dat proberen te voorkomen.

Heb je een hond die daar niet tegen kan, dan moet je het voorkomen! Dan ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk.

Verantwoordelijkheid afschuiven is net zo hufterig in mijn ogen. Het goed praten dus ook.

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:11

Tja lastig, deels vind ik het verantwoordelijkheid van de eigenaar (niet vastbinden en achterlaten voor een winkel bijvoorbeeld) maar grotendeels is ook veel te wijten aan onwetendheid of onnadenkheidheid van andere mensen.
Gister zag ik nog een oudere man op een blaffende Golden Retriever (die voor een winkel lag) afstappen met uitgestoken hand. Ook niet heel verstandig richting een vreemde hond.

Aan de andere kant is mijn paard helaas een keer aangevallen door een Mastiff. Die liep in een gebied (geen officieel losloop gebied) en ik liep langs de weg aan de andere kant. Er zat een sloot tussen, een brede berm, een weg en ik liep in de andere berm. De hond was blaffend langs de sloot aan het rennen en zijn eigenaar riep hem (zonder reactie) terug en kwam rustig aan zijn richting op gelopen. Tot de hond over de sloot heen vloog, weg over en recht in de benen van het paard hing. Toen ging hij wel rennen (de baas). Hond was totaal niet onder appèl. :n paard (kruising trekpaard) deelde een paar flinke klappen uit en uiteindelijk droop de hond af, maar absoluut niet omdat hij luisterde naar zijn baas. Hele vervelende situatie :n sindsdien heb ik echt een kijkje op loslopende honden indien ik met paard ben.

Maar over het algemeen vind ik dat mensen elkaar vooral moeten laten, niet met elkaar bemoeien em vooral niet een andermans hond ongevraagd benaderen. Het zijn en blijven dieren met een instinct.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:17

Duhelo schreef:
Ik heb hier wel een "agressieve" hond.
Hond is erg angstig naar vreemde mensen en heeft enorm veel invloed van prikkels. vreemde mensen kunnen dan ook niet aaien, en dat wil ik ook niet. Normaal valt ze uit bij rechtsreeks oogcontact en mensen die bedreigend wandelen of afkomen. Heel soms ook als iemand gewoon passeert en zij dat bedreigend opvat.
Is het lastig? Ja. Mensen kijken soms raar. Vind ik het een groot probleem?
Nee. Ik pak mijn verantwoordelijkheid. Altijd aangelijnd. Desnoods gekorfd. Ik kruip op een terras in een hokje met hond achter mij/weg van passerende mensen. Ik geef aan mensen en kinderen aan dat ze er niet mogen aankomen. Als je toch idioten hebt die het willen proberen. Het grote voordeel is dat ze naar kleine kindjes niets doet. vanaf een jaar of 6 verandert dat maar dan.zijn die koters oud genoeg op mijn waarschuwing te snappen.
Kwestie van goed op te letten.

Ik snap je helemaal en je gaat blijkbaar ook gewoon de risico's uit de weg. Maar dan gewoon een vraag: Waarom heeft je hond in het openbaar alleen soms en niet altijd een muilkorf om?? Niet om de hond verder maar ik zou dat namelijk wel doen, wanneer ik met zo'n hond loop en ik struikel dan kunnen er dus hele nare situaties ontstaan.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:35

lissisanne schreef:
- moet je maar niet te dicht langs vreemde honden lopen, hij voelde zich bedreigd. Dan moet je maar omlopen.
- moet je er maar voor zorgen dat jouw kat niet in de buurt van een losloopgebied komt. Dat is gewoon jaaginstinct en dan heb ik geen controle meer over mijn hond.

Eens

lissisanne schreef:
- Je moet je kinderen al vanaf jongs af aan leren om van andere honden af te blijven (mee eens) maar als kinderen dat niet meteen snappen is dat hun eigen schuld of hebben ze hun lesje geleerd.
- Mensen moeten er altijd van op de hoogte zijn dat je andermans honden niet mag aanraken, uithalen is dan terecht. Mijn hond hoeft andere mensen niet leuk te vinden.

Hallo? Communicatie? Zodra je ziet dat een kind of mens je hond gaat aaien al zeggen nee dat wil ik niet en hond naar je toe trekken. Mocht er toch een ongelukje gebeuren (kind luistert niet) is dat voor de verzekering en kan dat probleem worden opgelost.

lissisanne schreef:
Wat nou als er een keer een kind langs zo een hond loopt? Of als iemand die niet zoveel van honden weet wordt gegrepen?

Communicatie!!

lissisanne schreef:
Of hij zich een keer losrukt en de straat op schiet om ergens achteraan te gaan?

Kan gebeuren.

lissisanne schreef:
Daarnaast lijkt het me toch algemeen bekend dat honden met bijtincidenten worden ingeslapen en slachtoffers eventuele schade kunnen verhalen op de eigenaar?

Daar heb je de aansprakelijkheidsverzekering voor.

lissisanne schreef:
Ik heb al meerder keren meegemaakt dat een agressieve hond achter mijn paard aankwam en zelfs in zijn benen hing. Als ik daar een opmerking over maak of mijn paard trapt terug dan kan ik vaak ook nog een sneer/scheldkanonnade krijgen.

Niet elk mens is zo sociaal.

lissisanne schreef:
Waarom laat je zulk soort honden los?

Dat moet je aan die mensen vragen vrees ik :+

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:50

Zag de vraag al eerder voorbij komen 'wat is agressief?'.

Ik vind het vaak ook bijzonder om te lezen dat honden en blijkbaar een soort publiek bezit zijn én dat ze vormen van communicatie moeten laten vallen omdat wij dat niet prettig vinden.

Verder sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen, ja het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar maar er valt ook nog veel te halen bij onwetendheid, onnadenkendheid en eigenwijsheid van (veel) mensen.

Waarom moet een hond zomaar (op z'n kop) geaaid worden? Wij geven voorbijganger die we er leuk of aantrekkelijk uit vinden zien toch ook niet zomaar een aai over hun bol of zoen op de wang?
Waarom moet een hond op bijv. een terras tóch een stukje brood/chips/frietje, ondanks dat de eigenaar nee zegt. (en dan vooral met 'hier één stukje hihi, laat je baasje het maar niet zien')
Waarom kan een hond niet aangelijnd worden als een andere eigenaar daar om vraagt, maar volgt er 9 van de 10 keer 'oh ja maar die van mij wil alleen maar spelen!'

En ook de andere kant, die ik ook veel te veel zie en niet begrijp;
Waarom moet je met je hond los door het centrum van een dorp of stad lopen, en moeten mensen het maar accepteren dat jouw hond wildvreemden zomaar bespringt of besnuffeld, of een terras op duikt?
Waarom kan je je hond niet bij je houden als mensen dat vragen? (ook hier 'oh maar hij doet niks hoor!')
Waarom moet je stug doorlopen als je duidelijk ziet dat een kind of volwassene in paniek raakt bij het zien van je hond? (voor deze hoef je niet bang te zijn hoor!)

En misschien zijn deze afbeeldingen nog nuttig :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:13

Mijn hond is een keer flink pijn gedaan door een kind. Ging perongeluk maar het is vervelend..

Hond is nu bang van kinderen, zijn reactie hij blaft als ze langs rennen of hij laat zich niet aaien en als ze het door pushen hapt ie..

Ik weet dit dus hij zit op verjaardagen in de tuin, bij mij of even in de bench. En op straat of bij winkels let ik erop. Maar mijn ervaring is dat kinderen het bijna altijd vragen mag ik aaien?

Helaas kan het niet en ik baal er ook flink van maar ik ben nu de gene die er voor moet zorgen dat hij niet in een slag daglicht komt doordat ie wat zou doen..

Als iedereen een beetje meedenkt gaat het prima..

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:19

Ik liep een week of wat geleden op straat, en aan de overkant van de straat stond een vrouw met een hond die naar mij begon te grommen.
Ik ben er met een grote boog omheen gelopen.
Een stukje verderop bleek dat we bij dezelfde winkel moesten zijn, weer begon de hond te blaffen en daarna te grommen. Baas werd boos en begon naar mij te schreeuwen. Het was volgens haar MIJN schuld dat de hond gromde. Omdat ik bang was dat de baas de hond niet kon of wilde houden, ben ik maar weer een blokje om gelopen.
Volgens sommige hondenliefhebbers zal ik wel iets fout gedaan hebben, op 30 meter afstand had ik niet richting de hond mogen kijken of zo. Of niet bang mogen zijn voor een grommende staffordachtige.
Zelf vind ik dat de hondeneigenares haar dier niet in de hand had, en vermoedelijk ook niet begreep dat zij verantwoordelijk is om haar hond de baas te zijn.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:29

Wij hebben vier honden (en momenteel twee opvangers). Pas liepen we met een paar in het bos toen een oma en opa met twee kleine kindertjes aan kwamen lopen. Ik deed Foxy aan de lijn omdat zij nogal lomp kan zijn. Digger die toch niks zou doen liet ik los lopen. Vervolgens rent het kleine meisje met uitgestoken armpjes naar Digger toe. Ik zeg op zijn allervriendelijkst... Dat moet je niet doen hoor, zo op een vreemde hond aflopen. Misschien bijt hij wel.... Waarop opa hartstikke kwaad wordt en begint te schreeuwen dat ik mijn hond aan moet lijnen. Ik probeerde nog aan opa uit te leggen dat het verstandig is om kleine kinderen te leren dat ze vreemde honden met rust moeten laten, maar er was geen beginnen aan.

Net zo goed als je je kinderen leert voorzichtig met oversteken te zijn, hoor je ze ook te leren om vreemde honden met rust te laten. Doe je dat niet dan schiet je echt tekort als opvoeder. En dat is niks van deze tijd, want mijn moeder leerde mij dat bijna 50 jaar geleden al.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:51

Sclimpre schreef:
Dat een hond gromt om iets te vertellen, geen probleem daarmee. Zelfs als het verder gaat hoeft de hond niet persé gestraft te worden, hangt ervan af wat de context is.
Mar wat je beschrijft van uitvallen met geblaf en blikkerende tanden, dat komt imo toch wel heel dicht bij echte agressie. Of dat nu uit angst is of door een andere oorzaak, maakt niet uit, het lijkt me toch dichtbij een grens te zitten die je niet wil overschrijden.

Tuurlijk komt dat naar agressie toe. Mijn hond is rete-onzeker naar vreemde mensen toe, en ze uit zich door zich veel te assertief op te stellen (pas op: ze heeft nog nooit gebeten, het beperkt zich tot uitvallen en klappertanden, maar doet dit vooral voor de show. Als iemand haar echt in een hoek gaat drummen dan zal ze volgens mij wel bijten.).
Dat is inderdaad een grens dat we niet willen overschrijden (maar op dit moment helaas soms wel gebeurt), maar dat is ook iets waar we aan moeten (en bezig zijn ) om aan te werken.
Maar we moeten haar wel in dergelijke situatie's brengen om eraan te kunnen werken. Pas als ze leert dat voorbijgaande mensen geen gevaar zijn, en zelfs mensen die komen praten niet erg zijn, kan dat gedrag ook gaan veranderen.
Dat proberen we dan ook te doen door andere mensen te sturen en te informeren waarom ze zo reageert en eenmaal de mensen onze tips aannemen is er ook meestal gewoon geen probleem meer.

bigone schreef:
Ik snap je helemaal en je gaat blijkbaar ook gewoon de risico's uit de weg. Maar dan gewoon een vraag: Waarom heeft je hond in het openbaar alleen soms en niet altijd een muilkorf om?? Niet om de hond verder maar ik zou dat namelijk wel doen, wanneer ik met zo'n hond loop en ik struikel dan kunnen er dus hele nare situaties ontstaan.


We gaan de risico's niet uit de weg. oke, jawel, maar ik bedoel, we laten niet om moeilijke situaties op te zoeken omdat ze uiteraard er wel mee om moet leren gaan, dit uiteraard met beleid en met voorzorgen van ons (hond niet aan 5 m leiband op een druk terras in het midden leggen, maar wel een hoekje uitkiezen, hond onder tafel / naast of achter onze stoel met wij errond, een van ons let ten allen tijde op de hond terwijl de ander de omgeving in de gaten houdt en een heads up geeft indien nodig. hond wordt nooit ergens alleen achtergelaten, wordt nooit bij mensen dat we niet 100 % vertrouwen in handen gegeven, etc.)

De reden waarom ze niet altijd een korf aanheeft is omdat er meestal ook geen probleem is. Tijdens het gewoon wandelen is ze sociaal, heeft ze mensen leren negeren en komt ze bij het kruisen van anderen al zelf terug naar ons zodat we ze kort kunnen houden. idem op terrasjes en dergelijke ligt ze gewoon kort bij ons en zij wij in staat om haar te beschermen naar anderen. Stel dat ik zou struikelen en ze los zou laten dan weet ik heel zeker dat ze nooit iets of iemand gaat aanvallen, omdat haar eerste reactie altijd vluchten is. Dus in dat geval ben ik mijn hond kwijt, maar gaan er geen incidenten zijn.
De enige keren als ze een muilkorf omheeft is als we bv door een drukke avondmarkt moeten gaan, dit als we contact met andere mensen niet kunnen vermijden. Hier zal ze ook niet gaan uitvallen omdat het dan te druk is (haar gedrag komt meest voor als mensen ons gaan stilhouden om te vragen welke hond het is, omdat ze dan niet meer in beweging is gaat ze zich nerveus gaan maken en dan durft ze op mensen die gaan fixeren te reageren.). de muilkorf in deze gevallen is dan niet perse zodat ze niet zou bijten, maar zodat mensen er zouden afblijven.

En dat is waar ik een verschil maak in een agressieve hond en een bange hond. Onze hond is bang zal nooit of te nimmer uit het niks gaan bijten, ook niet naar mensen die te snel en te dichtbij gaan passeren, ze zal nooit zomaar die mens in zijn hand of enkel bijten.
Indien ze zich bedreigt voelt dan is ze hééééél duidelijk in haar communicatie, gaat achteruit deinzen, kraag rechtzetten, grommen, als de bedreiging dan niet weg is gaat ze zich rechtop stellen, blaffen en uitvallen, pas daarna zal ze ook in de lucht gaan happen. Dit is dan al in een hoog stadium en dan zitten wij er natuurlijk al lang bovenop om hond weg te trekken / te bufferen/ bron van angst weg te sturen.

Een hond die agressief is die grijpt zonder aanleiding en naar willekeurige dingen dient imo ten allen tijde gekorfd te zijn, zeker omdat je dat bij deze exemplaren niet kan zien aankomen.
Indien een hond uit angst reageert maar ook de duidelijkere waarschuwingen zou overslaan, zou die van mij ook altijd een korf aankrijgen. Maar voor het gedrag van mijn hond is dit totaal niet aan de orde omdat ze gewoon heel duidelijk is, enkel een beetje vocaal waardoor ze snel de stempel agressief krijgt, terwijl ze eerder zal weglopen van iemand dan zal aanvallen.
En dit zeg ik zeker niet om mijn hond te vermooien en eigen kind schoon kind hoor, maar wel omdat ik haar ondertussen al bijna 4 jaar door en door ken, weet vanwaar we gekomen zijn, weet welke stappen we allemaal al doormaakt hebben,om nu op het punt te zijn dat we haar overal zonder problemen mee naar toe kunnen nemen, ze op een druk terras rustig onder onze tafel gaat gaan liggen, en we gewoon moeten in de gaten houden dat ze zich veilig kan voelen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:00

Wat kinderen betreft, ik heb hier een peuter van twee jaar die heel voorzichtig is met dieren. Hij is ermee opgegroeid, maar ook weleens omver gelopen en nu houdt hij liever afstand. Uitstekend wat mij betreft, maar ik merk nu andersom dat hondeneigenaren dan naar hem komen met "hij doet niks hoor". En dan vraag ik me op mijn beurt af waarom mijn kind zo nodig een hond zou moeten aaien?

Ik zal agressief gedrag zeker niet goedpraten, maar vind wel dat honden veel moeten tolereren en er veel flexibiliteit van ze gevraagd wordt. Ze worden vaak alleen gehouden, moeten hele dagen alleen thuis zijn, moeten maar meelopen als ze uitgelaten worden, alles maar snappen en pikken als vreemde mensen ze aaien. Er worden veel signalen genegeerd door ons.

Wat ik me daarom oprecht afvraag, is waarom honden steeds jonger uit het nest gehaald worden om te "socialiseren"? Bij katten verschuift het van 7 weken richting de 16 weken en bij honden lijkt het eerder andersom. Hebben niet juist honden hun moeder en nestgenoten nodig om met van alles om te leren gaan? Ik hoor ook steeds vaker dat honden onderling agressief zijn en vraag me af of dat ook niet komt door te vroege socialisatie? Daarbij vind ik het ook vaak sneu als mensen zo'n pup van 8 weken uitlaten en het beestje over straat sleuren omdat het de wereld te eng vindt om te lopen. En dan inderdaad iedereen die het beestje wil aaien..

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:25

sneeuwpop schreef:
tess_84 schreef:
Helemaal met jou eens. Honden geven al zo veel signalen af als ze onzeker of bang zijn, vóór ze hun tanden gebruiken... Maar als je dat als mens niet kan lezen, vind ik het wel degelijk de fout van de mens, en niet van de hond. Hij heeft dan wel degelijk geprobeerd om duidelijk te maken, dat hij een bepaalde situatie helemaal niet fijn vindt.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat mensen een vreemde hond zomaar gaan aaien. Dat doe je bij vreemde kinderen toch ook niet?? Waarom wordt het bij een hond dan vaak normaal gevonden?


Bij kinderen gebeurd het ook (zeker in kinderwagens) en bij zwangere wordt er over de buik gewreven door vreemde mensen etc... (Ik heb er ook een hekel aan!)
Je kunt wel zeggen dat je dat niet ongevraagd zou moeten, maar het gebeurd!

Wil je dat niet, dan moet je dat proberen te voorkomen.

Heb je een hond die daar niet tegen kan, dan moet je het voorkomen! Dan ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk.

Verantwoordelijkheid afschuiven is net zo hufterig in mijn ogen. Het goed praten dus ook.


Alle voorbeelden die je noemt, vind ik gewoon ook van geen respect getuigen. Dat vraag je eerst. Het is niet omdat het gebeurt, dat het oké is.

Ik probeer dat ook te voorkomen bij mijn honden, maar je hebt gewoon niet altijd alles gezien. Ik heb geen ogen op mijn rug en kan niet om een bocht kijken. Ik ben wel al-tijd alert, mocht er iemand met een andere hond komen, worden mijn honden gewoon erg kort aan de lijn gehouden. Gelukkig wonen we in zo'n gat, dat we amper andere mensen (met honden) tegenkomen, wat natuurlijk weer als nadeel heeft, dat er weinig op geoefend kan worden. De honden in onze straat kennen ze al, en negeren ze ook grotendeels. Vreemde honden blijven gewoon lastig, gelukkig hier héél begripvolle mensen, die zelf goed afstand nemen/houden.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:26

beert schreef:
Wat kinderen betreft, ik heb hier een peuter van twee jaar die heel voorzichtig is met dieren. Hij is ermee opgegroeid, maar ook weleens omver gelopen en nu houdt hij liever afstand. Uitstekend wat mij betreft, maar ik merk nu andersom dat hondeneigenaren dan naar hem komen met "hij doet niks hoor". En dan vraag ik me op mijn beurt af waarom mijn kind zo nodig een hond zou moeten aaien?

Ik zal agressief gedrag zeker niet goedpraten, maar vind wel dat honden veel moeten tolereren en er veel flexibiliteit van ze gevraagd wordt. Ze worden vaak alleen gehouden, moeten hele dagen alleen thuis zijn, moeten maar meelopen als ze uitgelaten worden, alles maar snappen en pikken als vreemde mensen ze aaien. Er worden veel signalen genegeerd door ons.

Wat ik me daarom oprecht afvraag, is waarom honden steeds jonger uit het nest gehaald worden om te "socialiseren"? Bij katten verschuift het van 7 weken richting de 16 weken en bij honden lijkt het eerder andersom. Hebben niet juist honden hun moeder en nestgenoten nodig om met van alles om te leren gaan? Ik hoor ook steeds vaker dat honden onderling agressief zijn en vraag me af of dat ook niet komt door te vroege socialisatie? Daarbij vind ik het ook vaak sneu als mensen zo'n pup van 8 weken uitlaten en het beestje over straat sleuren omdat het de wereld te eng vindt om te lopen. En dan inderdaad iedereen die het beestje wil aaien..


_/-\o_

Mooi verwoord! :j

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:31

Een hond bijt niet zomaar dat als eerste. Niet honden mensen denken vaak maar makkelijk en lopen op elke hond af en niet elke hond vind dit leuk en veel hondenmensen laten hun honden maar los lopen en vinden dat alles maar kan.

Heb zelf meerdere honden waaronder hele sociale maar ook honden die dat allemaal niet zo hoeven. Bijten doen ze niet maar bescherm hun daarin. Los lopen doen ze nooit, ik wil niet dat mensen last hebben van onze honden. En in het spel met vreemde honden weet je het maar nooit en dat ga ik liever uit de weg.