Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:36

Duhelo schreef:
Dus: situatieschets:
Je hebt een hond van een behoorlijk formaat (pakweg 30-40 kilo).
Hond heeft problemen met andere honden en verliest dan alle aandacht voor de baas, gaat grommen en uitvallen en probeert de andere hond te grijpen (worst case scenario)

Dan vind jij het logischer dat je met een dergelijke hond toch blijft doorwandelen, terwijl hij aan het uitvliegen is aan de leiband (en in beweging je dus gemakkelijker uit evenwicht krijgt en zo kans kan krijgen om dichter bij die andere hond te raken), waardoor uiteindelijk je hond zijn zin krijgt, want in het beste geval heeft hij de andere hond en mens idd bang gemaakt / geraakt, of in het minste kan hij stoer zijn op zichzelf want de andere hond en mens zijn "weggejaagd".
Dit op een smal paadje van pakweg 3 m.

Terwijl mijn oplossing, de uitvallende hond stil gaan zetten (kan je hem gemakkelijker een hoekje of een berm gaan inparkeren), waardoor het gemakkelijker is om de hond zijn aandacht af te leiden én het ook een heel stuk gemakkelijker is om die hond te gaan afblokken moest hij toch beslissen om uit te vallen, waardoor je ervoor kan zorgen dat er altijd minstens 2 m ruimte tussen beide honden zitten.
Als de andere eigenaar dan ook nog zo snugger is om zijn hond aan zijn buitenkant te nemen, dan kan hij gewoon rustig passeren zonder zijn tempo of gang te moeten aanpassen en zonder bang te zijn dat er 40 kilo hond op zijn hond vliegt.

Ik weet wel langs welkeen van beide scenario's ik bij voorkeur ga passeren hoor, de tweede is simpelweg veel veiliger omdat je de uitvallende hond beter op zijn plaats kan houden.
Helpt het mee tot de training van die uitvallende hond? Dat misschien niet, maar imo moet je in eerste instantie ook niet met vreemde mensen en honden gaan trainen die daarom niet gevraagd hebben, maar ga je mensen gaan oproepen die bereid zijn om met hun hond samen te gaan wandelen of te gaan trainen zodat je dergelijk gedrag kan gaan aanpakken. En dan kan je wel op plaatsen waar je ruimte hebt gaan werken tot elkaar in beweging passeren etc. Maar niet op een smal wandelpad met toevallige tegenliggers.


Mag ik effe mee discussiëren? :D

Ik kies in gelijkaardige situaties net wél om verder te wandelen, zo snel mogelijk afstand creëren tussen ons en de bron die voor spanning en tijdelijk-niet-werkende-oren zorgt. Misschien zit daar bij ons wel de factor tussen dat ik helemaal niet het idee heb dat ik haar fysiek beter kan controleren als ik zelf stil blijf staan (voor degenen die ons niet kennen, hond weegt meer dan ik). Naar mijn gevoel gaat het beter als ik zelf doorloop en haar uit evenwicht trek als ze op haar achterpoten wil gaan staan. Of is dat het naïeve paardenmeisje in mij dat alles "voorwaarts en in beweging" probeert op te lossen? :+

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:37

amy_leftover schreef:
Zie het als een oefening :) Ja, het is irritant, maar het gebeurd.
Leg je het wel eens uit dan?

Ik ga niets uitleggen. Mijn dagelijkse hondenuitje is ook mijn training. Die ga ik niet onderbreken voor een praatje. Ik doe de honden aan de lijn, minder vaart, passeer de mensen en wil direct weer verder op snelheid.


lissisanne schreef:
Ik verwijs je naar mijn voorbeeld, als hij braaf is zou zoiets toch ook werken? Jij blij omdat hij niet wordt geaaid en het publiek blij omdat ze vriendelijk gewaarschuwd worden.

of dit: http://www.aaieneerstvragen.nl/rood-gro ... ngssleeves


Hoewel, blijkt uit dit en andere topics, het gros van de mensen zoiets niet (her)kent. :)


@Sneeuwpop: ik woon niet in Nederland. ;) In theorie hoef ik mijn niet gevaarlijke ras niet eens aan te lijnen als ik mensen tref. Ze mogen gewoon door mijn enthousiast springende hond afgelebberd worden.
Het klinkt misschien wat vreemd dat ik dat niet graag heb. Dus heb ik hem opgevoed.

Maar de veelal Nederlandse toerist vind alle honden weteldwijd blijkbaar publiek bezit. De Spanjaard daarentegen groet en loopt verder.

En ik hoop voor je dat je vannacht beter slaapt. :(:)

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 14:44

Palmera schreef:
amy_leftover schreef:
Zie het als een oefening :) Ja, het is irritant, maar het gebeurd.
Leg je het wel eens uit dan?

Ik ga niets uitleggen. Mijn dagelijkse hondenuitje is ook mijn training. Die ga ik niet onderbreken voor een praatje. Ik doe de honden aan de lijn, minder vaart, passeer de mensen en wil direct weer verder op snelheid.


lissisanne schreef:
Ik verwijs je naar mijn voorbeeld, als hij braaf is zou zoiets toch ook werken? Jij blij omdat hij niet wordt geaaid en het publiek blij omdat ze vriendelijk gewaarschuwd worden.

of dit: http://www.aaieneerstvragen.nl/rood-gro ... ngssleeves


Hoewel, blijkt uit dit en andere topics, het gros van de mensen zoiets niet (her)kent. :)


@Sneeuwpop: ik woon niet in Nederland. ;) In theorie hoef ik mijn niet gevaarlijke ras niet eens aan te lijnen als ik mensen tref. Ze mogen gewoon door mijn enthousiast springende hond afgelebberd worden.
Het klinkt misschien wat vreemd dat ik dat niet graag heb. Dus heb ik hem opgevoed.

Maar de veelal Nederlandse toerist vind alle honden weteldwijd blijkbaar publiek bezit. De Spanjaard daarentegen groet en loopt verder.

En ik hoop voor je dat je vannacht beter slaapt. :(:)


Dan misschien verder gaan en een tuig met duidelijk "gevaar" erop? Mensen herkennen dat echt wel. Bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/CAUTION-Harness- ... RN28TKNT1T
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 19-08-17 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:45

Toch bijzonder dat nederlanders in het buitenland blijkbaar veranderen in een soort hersenloze debielen.... want als het echt die 95 procent is die dat doet, dan zou ik hier voor mn deur de hele dag niet anders moeten zien dan mensen die andermans hond aaien, benaderen etc. Echter zie ik dat zelden gebeuren. Daarentegen zie ik wel heel veel honden die mensen bespringen en besnuffelen, zonder dat de baas dit corrigeert.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:04

Echwel schreef:
Denk eerder dat de verandering zit in een knuffelcultuur waarbij mensen honden niet meer corrigeren en opvoeden
Als ik een hondenschool hier neem waarbij alleen beloond wordt en niet gestraft gat het volgens mij al fout...en straffen hoeft echt niet met slaan maar duidelijk fout gedrag hoort bestraft te worden..

Zoals ik van de week al zei als die van mij echt iets doen wat niet mag en ik kan er niet bij geef ik echt wel een schop, niet dat ik ze doodschop maar wel zo dat ze even uit hun gedrag worden gehaald

Als ik met mijn honden aan de lijn loop wil ik ook geen andere honden erbij dan moeten ze op mij letten en niet op ander dingen gefixeerd zijn en ik heb geen probleem honden maar toch..
Hier dus in losloopgebied een vrouwtje met haar hond met de bal aan het spelen komt een rotweiler van ver die los liep waar het niet mocht en die bijt haar in de hand, waarop de eigenaar alleen zegt ja dat doet hij als hij een bal ziet


Dat hoeft echt niet... mijn reu loopt in de IPO sport is geheel opgebouwd met clicker, voer en bal en geen stress of druk of wat dan ook. Hond is heel sociaal en staat perfect onder appel. Het hoeft echt niet met schoppen en druk. Tuurlijk geld dat niet voor elke hond maar dat dat de oorzaak is geloof ik niet.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 19-08-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:05

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat veel honden eigenaren gewoon niet bewust zijn van het gedrag van de hond. Iets wat ik helaas in de familie ook al regelmatig zien. Maar ja, ze zijn naar cursussen geweest, hebben hun diplomaatjes gehaald dus ze weten het echt wel beter dan jij. Zelfs nadat je hebt laten zien dat het irritante gedrag wat hun lieve hondje vertoont, bij jou, door je gedrag, door een correctie of wat dan ook weg is.
Hier eigenaar van twee ''powerbreeds''. Twee Staffordshire bull terriers. Diezelfde mensen van de hond die ik dus eerder beschreef, benaderen de honden altijd. Waar ik dan weer zeg, dat ze pas aandacht krijgen wanneer ze rustig zijn. Dus bij de eerste verjaardagen,(toen nog 1 maar 1 hond) lag de hond altijd aan de lijn. Zodra er mensen binnen kwamen en braaf bleef liggen kreeg hij een beloning, en als iedereen zat mocht ie even kennis maken en als hij dan terug op zijn kleed ging liggen kreeg hij iets lekkers.

Onze honden lopen altijd en overal aan de lijn. Op rustige plekken lopen ze aan de 8 meter flex, dat betekend dat als het rustig en overzichtelijk is, ze best een paar meter mogen scharrelen. Op drukke plekken zoals centrum of de stad, lopen ze aan een vaste lijn. In wandel gebieden lopen ze over het algemeen aan een 10 meter flex. Hier geld ook weer, overzichtelijk en rustig mogen ze de 10 meter benutten, anders minder. En ook hier geld net als aan alle andere lijnen, als ik je roep/ je een commando geef, luister je. Dus als ik andere honden zie, roep ik(roepen we.. ) ze bij ons.
Dan heb je nog de toon die de muziek maakt zoals ik het altijd zeg. Honden die rustig en vriendelijk kennis komen maken, niks mis mee, klikt het, lekker spelen dan.
Alles wat aangerend komt en ''op'' de honden duikt'' is een no-go. Onze honden doen daar niks op, het is absoluut niet dat ze dan de andere honden aanvallen, maar ze vinden het gewoon niet prettig. Daarnaast vind ik, dat een hond nooit zomaar op andere honden of andere mensen af hoort te komen rennen. Nagenoeg altijd klikt het dan ook niet met de honden die zo op die van ons afgerend komen.

Kort geleden liepen we in een een natuurgebied hier in de buurt. Een zandvlakte, waar in het midden(als soort scheiding) een rij struiken en bomen staan. letterlijk uit het niks komt daar ineens een hond op onze honden afgestormd die met zn haren omhoog, zn lip opgetrokken en grommend over een van onze honden heen ging staan. Eerst boven mijn reu, die heel rustig bleef zitten en niet begreep waar dit nou precies op sloeg(terecht) En daarna richting mijn teefje, die inmiddels door onze reactie ook al wat alerter geworden was. Baasje nergens te bekennen. Dus uiteraard wij roepen over dat veld en toen hij ook op mijn teefje af dook heb ik eens met mijn voet richting hem gezwaaid.
Komt het baasje met een vriendin aangerend :'' nou nou hij doet helemaal niks hoor''.

Kort daarna komen we een man met een klein hondje tegen, loopt helemaal aan de rand van het gebied, hondje aan een vaste lijn netjes naast hem. Vriendelijke man, vriendelijk hondje. Komt er een vrouw met een langharige hond aan, beest loopt los, niks mis mee, maar hij dol enthousiast op dat kleine hondje en de man af. Springt in zijn enthousiasme OP dat kleine hondje, die daarop natuurlijk eens een keer blafte, die langharige hond sprong met 4 poten omhoog en rent weg bij dat kleintje. Niks van geleerd, ziet onze honden en wil daar net zo hard op af vliegen. Dus wij laten de honden zitten, houden ze kort en kijken eens naar het gedrag van die hond. En eigenlijk vooral naar het baasje. Die het hele gebeuren lekker stond te bekijken. Op het moment dat we haar aanspreken, of ze haar hond niet eens bij wil houden, aangezien ons teefje dus van de drukte van die hond naast haar begon te grommen en de hond daar NIET! op reageerde, kregen we de opmerking, ach ze willen alleen spelen, laat ze lekker doen joh. Uiteindelijk met veel pijn en moeite blies ze dan toch op haar hondenfluitje en kwam dan haar hond toch maar mee. Tussen dat kleine hondje en onze honden zat maximaal 2 minuten. Blijkbaar leert zowel baasje als hond niet wat het gedrag van de andere honden betekend.

Maar zo zijn er zo ontzettend veel baasjes van honden die dat niet weten. In de straat woont een klein wit hondje, maltezer ofzoiets. Beest heeft al twee keer bijna mijn hond te pakken gehad. Baasje weet het, maar laat toch steeds dat hondje aan het einde van de flexlijn lopen(of gebruikt de rem niet, net hoe je het ziet) Beestje loopt ook regelmatig los. Maar ja dan krijg ik te horen, ach het is maar een kleintje, heb je weinig last van hoor als ie bijt. Pardon? Ook dat kleine hondje heeft zn kaken op elkaar te houden(zonder een deel van mijn/een hond er tussen! )

Onze honden reageren perfect op kinderen. Het teefje is er mee opgegroeid en onze reu heeft tot nu toe engelengeduld met ze vertoont, zelfs toen een kindje viel en uit reflex onze reu vastpakte bleef hij keurig staan, en toen hij haar ''op kon vangen'' en zo kon zorgen dat ze dus niet viel deed ie dat volledig uit zichzelf helemaal goed. Dat betekend echter niet dat ik hem lekker tussen de kindjes laat scharrelen of iedereen hem maar mag aaien. Mag best, maar dan ga ik bij hem zitten/buk ik en houd ik hem aan zijn tuig vast. Want wat als hij wel ineens enthousiast word, of per ongeluk het kindje om stoot? Hij zit altijd ''dood''stil met kindjes maar toch. Het zelfde voor het teefje.
Als je mijn hond wil aaien, en je maakt contact en roept ze dan en ze mogen van mij zeg ik ''toe maar'' en dan zullen ze gaan kijken. Zeg ik ''nee'' kun je roepen tot je een ons weegt, dan komen ze echt niet.

Veel mensen weten NIET wat het gedrag van hun hond betekend, als ze het gedrag al zien. Hij is speels, hij is enthousiast, hij is dit hij is dat. Altijd wel weer een excuus.

Als je hond niet met vreemde overweg kan, fietsers ''aanvalt'', de postbode aanvalt of wat ie dan ook doet neem je als baas je verantwoordelijkheid. Hij zal altijd aangelijnd moeten lopen, en als ie niet te beroerd is om zn tanden ergens in te zetten, of zo reageerde als die rottweiler, heeft ie gewoon met een muilkorf op rond te lopen.
Mijn teefje ''jaagt'' ook op konijntjes en vogels en dergelijke, die laat ik ook niet los lopen. Nu laat ik ze om meer dan dat niet los lopen. Aangezien ik vind dat niemand last mag hebben van mijn honden. En ja het zijn en blijven honden, die allemaal wel eens even bananen in hun oren hebben. Dan is het aan mij, als baas, de taak om te zorgen dat anderen daar geen last van hebben. Dat kan ik in mijn beleving door ze aan te lijnen. Zo kan/moet ik ze ook nog eens goed in de gaten houden.

Toen het teefje hier binnen kwam op 2 april 2017, gedroeg ze zich voor ons vreemd. Was bang, alert, onrustig, had een mega voernijd.(gelukkig alleen naar andere honden.. ) en at continu uit de kattenbakken.
Konden wij ook weinig mee. Maar na wat inlezen over haar gedrag, en ja dat kwam gewoon van simpelweg het gedrag(deels dan) intikken op google, en gaan lezen, kwamen we er achter wat haar problemen waren. Een goede maand later was alles nagenoeg over. Hiermee zeg ik niet dat wij alles perfect doen, maar probeer het wel voor alle partijen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen.

Maar blijkbaar is dat best een opgave voor sommige mensen om je te verdiepen in je hond...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:05

amy_leftover schreef:
Ik heb me ook verbaasd over de reacties in het specifieke topic....

In mijn ogen ben je als eigenaar naar je hond toe verplicht om hem/haar te beschermen voor dit soort situaties.
Een hond die niet geaaid wil worden, om wat voor reden dan ook, ga je niet onbeheerd bij een winkel aanbinden :n

Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
Mijn hond is een schat eersteklas, vindt alle mensen leuk, maar toch ga je haar nooit onbeheerd aangebonden voor een winkel vinden :n omdat ik vind dat ik het naar haar toe verplicht ben haar te beschermen tegen onprettige situaties. Dat kan niet als je er niet bij bent.

Aaien heb ik weinig last van. Als pup gebeurde het wel eens, maar sinds ze volgroeid is, gaan mensen over het algemeen aan de kant.
Maar ook daar vind ik: als je weet dat je hond kan uitvallen, hou 'm aan de lijn. Loslopen, prima, mits onder appèl en dan roep je ze even bij je als er mensen aan komen.
Niet omdat mensen anders maar het recht hebben om je hond aan te halen, maar wel om je hond niet in een lastige positie te brengen. De hond is uiteindelijk immers altijd de dupe...



+:)+

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:36

lien_87 schreef:
Margee schreef:
Een hond is een huisdier en is ondergeschikt aan mensen


Ik vind toch wel nare uitspraak en geeft voor mij ook wel een beetje de kern van het probleem aan.
Een hond is een individu die net zoveel recht heeft op een plekje op aarde als jij en ik. Het is een ontzettend intelligent dier met ieder een eigen karakter.
Omdat je er bewust voor kiest om een hond in huis te nemen vind ik dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen, maar niet omdat een hond 'ondergeschikt' zou zijn.

Denk dat dat een beetje 'ons' probleem is. Alles moet zich maar aan de mensheid aanpassen.


Stel jij een hond dan gelijk met jezelf in de rangorde thuis?
Bepaalt hij wanneer het etenstijd is? mag hij met je kinderen vechten om de rangorde, kijken wie de sterkste is?
Een hond heeft zich door de eeuwen heen aan de mens aangepast, daarom heet het een huisdier.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:57

Margee schreef:
Stel jij een hond dan gelijk met jezelf in de rangorde thuis?
Bepaalt hij wanneer het etenstijd is? mag hij met je kinderen vechten om de rangorde, kijken wie de sterkste is?
Een hond heeft zich door de eeuwen heen aan de mens aangepast, daarom heet het een huisdier.


Ik doe niet aan de dominantie theorie als je daar op doelt.
De reden dat mijn honden niet bepalen wanneer ze eten is omdat ze het niet zelf kunnen pakken. En dat ze niet door de deur stormen als die open gaat is omdat ik niet wil dat ze onder een auto lopen.
Ik kom niet aan hun eten want dat is van hun, ik kan het wel afpakken als ik dat wil maar dat is op basis van vertrouwen, niet omdat ik boven hun sta.

Ik zal een hoop mensen over mij heen krijgen maar qua verhouding zie ik mijn honden als een kind, en daarmee bedoel ik niet dat ik ze vermenselijk. Maar ik ben de ouder en ik weet wat goed voor ze is. Ze mogen wel hun eigen keuzes maken, ik begeleid ze richting de goede keuze. Maar ze zijn zeker niet ondergeschikt aan mij.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:47

Mijn dieren zijn mijn vrienden en er is geen sprake van een hogere of lagere rangorde. maar in crisissituaties moeten ze naar mij luisteren omdat we in een door mensen gereguleerde samenleving verblijven,en het gevaarlijk kan worden als zij hun instincten gaan volgen.Als ik een dier heb die het daar niet mee eens is en niet naar mij wil luisteren zodat er gevaarlijke situaties ontstaan,dan zoek ik een ander baasje voor hem die hem wel aankan. Want zelf ben ik niet erg bazig.Dit is me in mijn lange leven met (gelukkig!) veel dieren maar 1 keer overkomen.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:41

Ach ieder zijn ding en zo lang men kan garanderen dat de kans op schade 99% is (kan nooit 100% garantie geven denk ik) dan vind ik alles goed.

Mijn puber is sociaal maar groot sterk lomp en onbehouden. Is bang voor andere honden en lost dat op door er recht op af te vliegen en vol in de nek te duiken te gaan hangen en schudden....

Voor mij dus logisch dat hij of aangelijnd is of los met muilkorf. Hij mag niet naar andere honden gaan en bij het zien van andere honden gaat hij aan de lijn. Voor de onverwachte honden de muilkorf als hij los is. Enkel waar echt veilig is los zonder korf en lekker met bal. Iedereen veilig en hij lekker de vrijheid en ik loop veel relaxter. Uiteraard volgt hij commando "hier" erg vlot op en altijd beloning.

De muilkorf is geen vrijbrief maar trainingsartikel. Hopelijk kunnen wij uiteindelijk zonder en anders blijft het met ;)

Hier nog nooit schade gehad bij een andere hond. Bij het opmerken van dit gedrag gelijk deze stap gezet. Er is al teveel ellende en ik neem geen risico's ook niet omdat ik met roedel van 6 grote honden loop en dus niet op problemen zit te wachten.


Overigens ik verbaas mij erg vaak over wat er wel niet allemaal voorbij komt tijdens de wandelingen maar heb ik gelukkig in de 3 jaar dat ik hier loop met roedel van 6 grote honden nog 0 gevechten gehad of wondjes of wat dan ook. Was niet altijd even gemakkelijk uiteraard maar loop nog steeds ontspannen. Overigens nu wel een puber en een pup in de roedel (2 oudjes overleden) dus nu wel hard werken aan gehoorzaamheid en ook een veel actievere roedel die ook veel vlotter reageren en heel anders in elkaar zitten. 2 oudjes die achterop mee lopen of 2 jonge honden die rennen en vliegen en alles interessant vind. Zodra ik het niet meer veilig vind zal ik toch de roedel gesplitst uit gaan laten. Beide jonge honden gaan namelijk straks ook 40 kg wegen ongeveer dus ligt aan hun hoe de toekomst eruit gaat zien. Ook ligt het zeker aan het feit hoe de opvoeding gaat slagen. Maar weet ook dat niet elke hond prefect is en er soms gedrag in zit wat er niet uit te krijgen is en waar je mee zal moeten dealen. Dit is niet erg maar gaan hun bijv. Uitvallen aan de lijn dan zal dat beperkingen geven omdat het anders niet te houden is. De oudste (9) krijg ik het trekken ook niet uit. Een gentle leader biedt uitkomst (hij weegt ook bijna 40 kg). Echter 3 van die kwallen zou ik mezelf en anderen voor de veiligheid niet aan doen.

De komende tijd hier dus veel trainen maar dat doen wij graag dus echt geen probleem en komt vast goed

Lisitano

Berichten: 4939
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 02:27

Jachtinstinct wordt helaas veel te vaak gemakkelijk weggewuifd alsof dat op te voeden is. Dat is geen karakterfout of gebrek aan socialisatie, dat is aangeboren. Daarmee is een ras ontstaan want vrijwel alle rassen zijn ontstaan met een te beoefenen functie.

Ik kan het jachtinstinct van mijn honden in toom houden door hen altijd voor te zijn. Ik kan dat nooit wegtrainen en het zijn dan ook twee rassen die bovenaan het lijstje; "kan niet loslopen" staan. Echter zijn het heel actieve honden en vind ik het heel belangrijk dat ze de poten kunnen strekken in vrijheid. Dat betekent dat ik daar geschikte gebieden voor uit moet zoeken en altijd alert moet zijn. 100%, altijd. Maar dat betekent ook dat je er keihard aan moet werken qua training in ombuigen. Leuker dan een wegsprintend konijn kan ik nooit zijn en een straf werkt gewoon echt niet. Ik vind het altijd jammer te lezen dat het verward wordt met agressie, mijn honden zijn enorme sukkels en ze gaan mee naar stal, liggen naast het konijnenverblijf en zijn af en toe in huis met katten. Zet zo'n dier echter een sprint in, dan is de switch aan en kun je niets meer. Daarom moet je het altijd voor zijn en als je het niet kunt garanderen omdat je bijvoorbeeld moe bent of je hebt niet genoeg overzicht, houd je ze aangelijnd.

Een bange hond bij de winkel vastbinden vind ik dan ook zoiets. Je moet dat voor zijn en dus gewoon niet in die situatie brengen. Overigens vind ik geen enkele hond geschikt om vast te binden voor een winkel. Ik stond bijvoorbeeld laatst met mijn sukkel te wachten bij de supermarkt toen een mevrouw over zijn staart reed met haar karretje. Ze kon er omheen maar ze had me niet gezien geloof ik. Mijn hond valt echt nooooit uit naar mensen maar hij viel nu wel uit. Ik wil dat gewoon niet, niet voor voorbijgangers maar al helemaal niet voor mijn honden.

Ik vind dat niet agressief trouwens. Het is een reactie van een hond. Honden spreken niet dezelfde taal als mensen. Als de (normaal redelijk stabiele) hond zijn grenzen gerespecteerd worden thuis zal hij ook minder snel zelf ingrijpen. Ik zie helaas veel te vaak honden die gestraft worden voor grommen of tandenblikken voor onnodig gedrag van hun baas zoals een omhelzing, plagen etc. Een hond zal leren dat hij over moet gaan op direct ingrijpen en dat is dus bijten. Daarom ben ik groot voorstander van grommen, grom maar een eind weg. Soms moet je je mond houden en doen wat ik wil, bijvoorbeeld voor medische doeleinden. Maar 95% van de tijd pas ik mijn actie aan zodat de hond het wel prettig vindt. Dat scheelt al met veel bijtincidenten thuis.. Want dat zijn nog steeds de meest voorkomende.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 03:03

Ik denk dat een hond nooit echt agressief geboren wordt maar zo "gemaakt" is door (gebrek aan) opvoeding. Natuurlijk speelt karakter ook mee, maar écht vals?

Vind het best erg als je moet omlopen omdat je anders gebeten wordt door een hond die blijkbaar vindt dat je te dichtbij komt...

Dat ze wat achterdochtig zijn oid vind ik nog best normaal maar echt bijten niet meer.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 04:13

DynamiteS schreef:
Ik denk dat een hond nooit echt agressief geboren wordt maar zo "gemaakt" is door (gebrek aan) opvoeding. Natuurlijk speelt karakter ook mee, maar écht vals?


Er zijn echt honden met een aangeboren steekje los.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:12

bakkabouter schreef:
Duhelo schreef:
Dus: situatieschets:
Je hebt een hond van een behoorlijk formaat (pakweg 30-40 kilo).
Hond heeft problemen met andere honden en verliest dan alle aandacht voor de baas, gaat grommen en uitvallen en probeert de andere hond te grijpen (worst case scenario)

Dan vind jij het logischer dat je met een dergelijke hond toch blijft doorwandelen, terwijl hij aan het uitvliegen is aan de leiband (en in beweging je dus gemakkelijker uit evenwicht krijgt en zo kans kan krijgen om dichter bij die andere hond te raken), waardoor uiteindelijk je hond zijn zin krijgt, want in het beste geval heeft hij de andere hond en mens idd bang gemaakt / geraakt, of in het minste kan hij stoer zijn op zichzelf want de andere hond en mens zijn "weggejaagd".
Dit op een smal paadje van pakweg 3 m.

Terwijl mijn oplossing, de uitvallende hond stil gaan zetten (kan je hem gemakkelijker een hoekje of een berm gaan inparkeren), waardoor het gemakkelijker is om de hond zijn aandacht af te leiden én het ook een heel stuk gemakkelijker is om die hond te gaan afblokken moest hij toch beslissen om uit te vallen, waardoor je ervoor kan zorgen dat er altijd minstens 2 m ruimte tussen beide honden zitten.
Als de andere eigenaar dan ook nog zo snugger is om zijn hond aan zijn buitenkant te nemen, dan kan hij gewoon rustig passeren zonder zijn tempo of gang te moeten aanpassen en zonder bang te zijn dat er 40 kilo hond op zijn hond vliegt.

Ik weet wel langs welkeen van beide scenario's ik bij voorkeur ga passeren hoor, de tweede is simpelweg veel veiliger omdat je de uitvallende hond beter op zijn plaats kan houden.
Helpt het mee tot de training van die uitvallende hond? Dat misschien niet, maar imo moet je in eerste instantie ook niet met vreemde mensen en honden gaan trainen die daarom niet gevraagd hebben, maar ga je mensen gaan oproepen die bereid zijn om met hun hond samen te gaan wandelen of te gaan trainen zodat je dergelijk gedrag kan gaan aanpakken. En dan kan je wel op plaatsen waar je ruimte hebt gaan werken tot elkaar in beweging passeren etc. Maar niet op een smal wandelpad met toevallige tegenliggers.


Mag ik effe mee discussiëren? :D

Ik kies in gelijkaardige situaties net wél om verder te wandelen, zo snel mogelijk afstand creëren tussen ons en de bron die voor spanning en tijdelijk-niet-werkende-oren zorgt. Misschien zit daar bij ons wel de factor tussen dat ik helemaal niet het idee heb dat ik haar fysiek beter kan controleren als ik zelf stil blijf staan (voor degenen die ons niet kennen, hond weegt meer dan ik). Naar mijn gevoel gaat het beter als ik zelf doorloop en haar uit evenwicht trek als ze op haar achterpoten wil gaan staan. Of is dat het naïeve paardenmeisje in mij dat alles "voorwaarts en in beweging" probeert op te lossen? :+


'voorwaarts en in beweging' is eigenlijk de perfecte samenvatting, zo zou het moeten. Als één van de 2 combinaties die mekaar moeten kruisen het laat afweten en gaat stilstaan verdubbel je het risico omdat de tijd dat de honden mekaar kunnen ergeren verdubbelt. Degene die stilstaat maakt het zichzelf gemakkelijk en de andere moet het maar oplossen. Vervelende situatie, zelfs met een zelfzekere hond want het voelt als een soort spitsroeden lopen . Voor een jonge of onzekere hond kan het echt een deuk in zijn zelfvertrouwen zijn, zeker als het vaker voorkomt. In een noodgeval is natuurlijk alles toegestaan, maar dan zou ik het logisch vinden om er alles aan te doen dat het geen 2de keer moet voorkomen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:56

Babootje schreef:
DynamiteS schreef:
Ik denk dat een hond nooit echt agressief geboren wordt maar zo "gemaakt" is door (gebrek aan) opvoeding. Natuurlijk speelt karakter ook mee, maar écht vals?


Er zijn echt honden met een aangeboren steekje los.


Tuurlijk zijn die er, net als mensen. Bij de ontwikkeling van de hersenen kan op zich natuurlijk veel fout gaan (op veel verschillende vlakken). Natuurlijk speelt de opvoeding ook een rol bij die verdere ontwikkeling van de hersenen. Echter zal niet elk mens of dier doorslaan die in dezelfde slechte situatie zijn grootgebracht.

Lisitano

Berichten: 4939
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:43

We selecteren al heel erg lang honden met een bepaald karakter. Dat karakter moet ook kunnen beantwoorden aan een functie.

Sommige rassen hebben er een bepaalde mate van agressie ingefokt zitten net als dat de border collie drijft. Of dat nu is om konijnen te jagen, beren en wolven te verjagen of honden te vechten en vermoorden. Dat is gewoon aangeboren agressie. Het kan naar uitpakken als je gelooft dat alles met opvoeding te fixen valt. Erken raseigenschappen en houd er rekening mee bij aanschaf. Dat zal al een hoop asielklantjes schelen.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:02

Lisitano schreef:
We selecteren al heel erg lang honden met een bepaald karakter. Dat karakter moet ook kunnen beantwoorden aan een functie.

Sommige rassen hebben er een bepaalde mate van agressie ingefokt zitten net als dat de border collie drijft. Of dat nu is om konijnen te jagen, beren en wolven te verjagen of honden te vechten en vermoorden. Dat is gewoon aangeboren agressie. Het kan naar uitpakken als je gelooft dat alles met opvoeding te fixen valt. Erken raseigenschappen en houd er rekening mee bij aanschaf. Dat zal al een hoop asielklantjes schelen.


Merci!! Dat is al een belangrijk deel. Mensen moeten zich daar eens meer in verdiepen. Daarnaast zijn er ook rassen die niet gefokt zijn om altijd maar gezellig gevonden te worden en om geknuffeld te worden. Ja..als baas ben je verantwoordelijk voor je hond en moet mensen daar ook op wijzen maar sommige mensen hebben een bord voor hun kop of wel weer een of andere theorie. Een ieder moet daar gewoon respect voor hebben.
Plus het leren kennen en lezen van hondengedrag.
Maar het zal de ideale wereld wel zijn haha

Dammie

Berichten: 3324
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:39

@dalmarieke, mensen moeten zich in raseigenschappen verdiepen voordat ze een hond kopen. En eerlijk zijn over hun eigen kwaliteiten als honden opvoeder.
Ik heb er een zwaar hoofd in of dat ooit zal gebeuren.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:43

Interessante discussie.
Vind het wel apart dat er toch veel bokkers zijn die zeggen dat als je met een hond loopt die aggressief is/kan zijn naar mensen, dat je daar niet aangelijnd mee over straat moet lopen.
Pardon?
Iedereen. Maar dan ook iedereen, kinderen, volwassenen, ouderen etc. horen van een hond of ander dier af te blijven wanneer deze aangelijnd over straat loopt. En willen ze toch aaien? Even vragen.

Ik heb sinds een aantal weken een pup. Geweldig dier, maar hij kijkt echt 'de kat uit de boom'. Hij vind mensen gewoon erg spannend en wanneer een onbekend persoon zomaar naar hem toe loopt en hem wil aaien dan rent hij of weg, of hij gromt en hapt.
Betekend dit dat ik mijn pup niet meer mee neem op de weg? Nee. Op dat moment zeg ik duidelijk tegen deze mensen 'Niet aaien.' En dan krijg ik 9 van de 10 keer terug: 'Maar het is een pup, die van dat toch leuk?' Nee. Mijn pup niet.

(En we oefenen er heus wel op, maar ik heb geen zin om dat met iedereen die ik tegenkom te doen. + ik heb er geen behoefte aan dat mijn hond een echt allemansvriendje wordt.)

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:38

Esaqar schreef:
Interessante discussie.
Vind het wel apart dat er toch veel bokkers zijn die zeggen dat als je met een hond loopt die aggressief is/kan zijn naar mensen, dat je daar niet aangelijnd mee over straat moet lopen.
Pardon?
Iedereen. Maar dan ook iedereen, kinderen, volwassenen, ouderen etc. horen van een hond of ander dier af te blijven wanneer deze aangelijnd over straat loopt. En willen ze toch aaien? Even vragen.

Ik heb sinds een aantal weken een pup. Geweldig dier, maar hij kijkt echt 'de kat uit de boom'. Hij vind mensen gewoon erg spannend en wanneer een onbekend persoon zomaar naar hem toe loopt en hem wil aaien dan rent hij of weg, of hij gromt en hapt.
Betekend dit dat ik mijn pup niet meer mee neem op de weg? Nee. Op dat moment zeg ik duidelijk tegen deze mensen 'Niet aaien.' En dan krijg ik 9 van de 10 keer terug: 'Maar het is een pup, die van dat toch leuk?' Nee. Mijn pup niet.

(En we oefenen er heus wel op, maar ik heb geen zin om dat met iedereen die ik tegenkom te doen. + ik heb er geen behoefte aan dat mijn hond een echt allemansvriendje wordt.)

Je zegt het nu zelf wat er vaak aan de hand is. In veel gevallen spiegelt een dier zijn eigenaar.Jij wilt niet dat je hond een allemansvriendje wordt,dus doet hij dat ook niet!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:32

lien_87 schreef:
Ik doe niet aan de dominantie theorie als je daar op doelt.
De reden dat mijn honden niet bepalen wanneer ze eten is omdat ze het niet zelf kunnen pakken. En dat ze niet door de deur stormen als die open gaat is omdat ik niet wil dat ze onder een auto lopen.
Ik kom niet aan hun eten want dat is van hun, ik kan het wel afpakken als ik dat wil maar dat is op basis van vertrouwen, niet omdat ik boven hun sta.

Ik zal een hoop mensen over mij heen krijgen maar qua verhouding zie ik mijn honden als een kind, en daarmee bedoel ik niet dat ik ze vermenselijk. Maar ik ben de ouder en ik weet wat goed voor ze is. Ze mogen wel hun eigen keuzes maken, ik begeleid ze richting de goede keuze. Maar ze zijn zeker niet ondergeschikt aan mij.


ik kan mij in al jouw posts ontzettend vinden. Dit is ook de manier waarop ik met mijn honden omga. (dus je hebt in elk geval één medestander ;) )

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:55

Nikass schreef:
lien_87 schreef:
Ik doe niet aan de dominantie theorie als je daar op doelt.
De reden dat mijn honden niet bepalen wanneer ze eten is omdat ze het niet zelf kunnen pakken. En dat ze niet door de deur stormen als die open gaat is omdat ik niet wil dat ze onder een auto lopen.
Ik kom niet aan hun eten want dat is van hun, ik kan het wel afpakken als ik dat wil maar dat is op basis van vertrouwen, niet omdat ik boven hun sta.

Ik zal een hoop mensen over mij heen krijgen maar qua verhouding zie ik mijn honden als een kind, en daarmee bedoel ik niet dat ik ze vermenselijk. Maar ik ben de ouder en ik weet wat goed voor ze is. Ze mogen wel hun eigen keuzes maken, ik begeleid ze richting de goede keuze. Maar ze zijn zeker niet ondergeschikt aan mij.


ik kan mij in al jouw posts ontzettend vinden. Dit is ook de manier waarop ik met mijn honden omga. (dus je hebt in elk geval één medestander ;) )


Haha dankje!

Wat hierboven beschreven staat over de hond spiegelt de baas is natuurlijk in dat geval dikke onzin. Als het niet in de karakter van een hond zit om een allemansvriend vriendje te zijn dat zal hij dat ook nooit worden.
Die honden kun je beter helpen door ze een alternatief te bieden ipv grommen etc. Bijvoorbeeld dat ze bij de baas gaan staan, zodat die het voor hun op kan lossen als de situatie te spannend wordt.
Help je hem echt veel meer mee dan alleen maar te willen dat die hond 'sociaal' wordt. (Wat hij in mijn ogen trouwens prima is)

Lisitano

Berichten: 4939
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:24

Een sociale hond is ook iets wat de mens bedacht heeft. Wat is sociaal? Van nature horen ze niemand buiten de roedel te accepteren. Dat is potentieel gevaar en brengt onrust. Zo raar is het helemaal niet dat behoorlijk wat honden geen zin hebben in buurtende wildebrassen. Wij mensen bedenken dat. Ah koetsjiekoetsjie omdat het zacht is als je het aait ook schattig moet zijn ofzo.

kim_hester

Berichten: 1092
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:37

maar wat is dan een agressieve hond?
Een look-a-like 'vechthond'?

Ik lees nogal achterlijke dingen, 'agressieve hond hing paard in de benen', ja wtf, een hond is een jachtdier van nature, die moesten zelf hun eten vangen, dan is hij nog niet agressief.
Lekker kortzichtig.
Mijn hond, bulldog met ergens in de achtergrond pitbull, is absoluut niet agressief.
Tenzij je verkeerde bedoelingen hebt, ongevraagd het terrein op komt lopen en de hond totaal negeert.
Oh ja, en als ze in de auto zit, probeer maar niet in te breken, kost je vingers ;)