Tropische vissen aanschaffen voor het eerst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Tropische vissen aanschaffen voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:50

Hoi allemaal.

Na 8 jaar lang een goudvis te hebben gehad. Was mijn plan om geen vissen meer te nemen.
Maar mijn zoontje en vriend hebben mij nu overgehaald om weer vissen te nemen.

We zouden graag dit keer wat tropische vissen willen.
Nu weet ik dat hier een hele andere handleiding aan vast zit dan aan een goudvis.
Dus ben internet ook al een beetje aan het afstruinen maar word een beetje overspoelt met veel informatie en soms ook ingewikkelde informatie.

Ik ben nog in bezit van een jewel aquarium koralllux 60 (60x30x30) Met lamp en een nog ongebruikte warmte staaf.
Een nieuwe pomp zal ik dan nog aan moeten schaffen de huidige is bijna op maar wil er dan ook 1 die voldoende doet voor tropische vissen.

Nu wil ik graag weten:

Welke vissen zijn het beste om mee te beginnen ?
Wij hadden het idee een leuke algen eter erbij te doen kan dit ?
Moeten we speciale aankleding in z'n aquarium doen speciale bodembedekking?

Eigenlijk alles wat anders is dan bij de goudvis.. Voor ik hier aan begin wil ik gewoon genoeg kennis hebben.

Links naar duidelijke site's mogen ook hoor :)

Goof

Re: Tropische vissen aanschaffen voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:53

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:56

Als ik heel eerder mag zijn vind ik een jewel 60 veel te klein om echt als permanent aquarium dienst te doen. Daar kan je hoogstens wat garnalen in houden. Ik gebruikte zo'n bakje als kweekbak wanneer een platy ging bevallen zodat ik daar de jongen groot genoeg kon laten worden voordat ze terug mijn grotere bak in gingen.

Voor mij was zelfs 125liter niet groot genoeg achteraf gezien, ik ben daarom ook met mijn hobby gestopt. Als je echt een mooie biotoop wil creëren, heb je daar echt veel meer inhoud voor nodig.

Ik hoop dat je ook overweegt een andere bak aan te schaffen of anders het bij hele kleine (en weinig) diertjes te houden. Veel succes alvast met verder inlezen! Ik liet me altijd informeren bij een goede aquariumzaak, maar die verkopen ook zo'n bakjes niet als een permanente bak voor vissen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:59

Ine23 schreef:
Als ik heel eerder mag zijn vind ik een jewel 60 veel te klein om echt als permanent aquarium dienst te doen. Daar kan je hoogstens wat garnalen in houden. Ik gebruikte zo'n bakje als kweekbak wanneer een platy ging bevallen zodat ik daar de jongen groot genoeg kon laten worden voordat ze terug mijn grotere bak in gingen.

Voor mij was zelfs 125liter niet groot genoeg achteraf gezien, ik ben daarom ook met mijn hobby gestopt. Als je echt een mooie biotoop wil creëren, heb je daar echt veel meer inhoud voor nodig.

Ik hoop dat je ook overweegt een andere bak aan te schaffen of anders het bij hele kleine (en weinig) diertjes te houden. Veel succes alvast met verder inlezen! Ik liet me altijd informeren bij een goede aquariumzaak, maar die verkopen ook zo'n bakjes niet als een permanente bak voor vissen.

Ik hoef ook geen groot scalia aan vissen :).. Helaas een andere bak ga ik niet aanschaffen heb dit aquarium al maanden te koop staan en er komt geen koper op af. ja voor 50 euro.. Het onderstel heeft al 120 gekost.. Zonde dus.. vandaar de keus er toch iets mee te doen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:01

60x30x30 is niet extreem groot. Als je een algeneter er bij wilt let dan goed op hoe groot ze worden. Sommige soorten kunnen namelijk de 30 cm met gemak halen. Je zou kunnen gaan voor barbeeltjes of samutraantjes. Deze worden niet erg groot en kun je in groepjes houden. Hou er rekening mee dat de vissoorten bij elkaar kunnen. Samutraantjes zijn bijv vinnenbijters dus een snelle vissoort er bij is dan handig. Als bodembedekking zou je aquariumzand kunnen gebruiken. Dat is zacht en beschadigd de vis niet. Voedingsbodems zijn de meningen over verdeeld. Het nadeel ervan is dat het kan gaan rotten. Wij hebben het niet in ons aquarium. Kijk ook naar het soort plant wat je wilt hebben. Past dit bij de vis en zijn leefomgeving. Sommige vissen houden meer van rotsformaties en anderen van hout of planten. Laat je eerst goed informeren en sneup het internet af want een hoop viswinkels. Doen het alleen maar om het geld. Die verkopen je dus van alles en zeggen doodleuk oh ja dat kan terwijl het niet kan.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:06

Ik heb ook een aquarium van dat formaat, ik heb er een school boraras urophthalmoides in zitten en een groep vuurgarnaaltjes :) allebei kleine diertjes waardoor je er wel een fatsoenlijk aantal kan houden. Ik heb zeker niet het idee dat de bak voor hen te krap is. Algeneters worden inderdaad vaak veel te groot en helpen ook niet tegen een overschot aan algen. Als je algenbloei krijgt kun je er beter meer planten in zetten en minder lang het licht aan hebben. Vissen die wat op algeneters lijken zijn pygmee corydoras, die passen ook nog wel in dit formaat bak. Let er dan wel op dat je zand als bodembedekking kiest anders gaan de tastharen stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:17

Tropisch is echt niet moeilijker dan goudvisjes. Het wordt pas lastiger als je hele speciale soorten wilt houden of een mooie plantenbak wilt.

In een 60cm kan je echt wel een leuk schooltje klein blijvende visjes houden. De rasbora soorten zoals al genoemd kunnen daar prima in. En garnalen zijn ook erg leuk.

Blijf zeker weg bij de levendbarenden zoals platy's of guppen. Hoe mooi ook daar krijg je spijt van, want konijnen zijn er niets bij.

Algeneters gaan niet lukken op dat formaat. Zelfs de kleinst blijvende l-nummers worden te groot en die platte chineese algeneters zijn behoorlijk agressief en worden erg groot.

Als je een leuke nuttige opruimer wilt kan je het beste gaan voor de otocinclussen. Zien er saai uit maar zijn erg leuke visjes die vooral 's avonds aan de ruiten hangen. Ze eten algen en restjes visvoer. Ze zijn wat schuwer en kunnen het beste vanaf 8 stuks worden gehouden, dan zie je ze meer. Ze worden eigenlijk voor bakken vanaf 80cm geadviseerd maar ik heb ze zelf ook in 60cm gehad inclusief nakweek (ze kweken heel heel erg moeilijk).

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:25

Lees je inderdaad goed in! Scheelt een hoop ziekte, dode visjes, schoonmaak werk en frustraties. Een algeneter is al vaak te groot voor dit formaat. Bodemeters zou je nog kunnen overwegen in de vorm van mini corydoras. Als je echt een schoonmaker wilt dan kun je ook een paar appelslakken overwegen. Hele grappige beestjes! Die van ons vreten de plantjes niet aan en houden de bodem en ruiten netjes schoon.
Qua plantjes kun je denken aan javamos of varen. Die moet je wel regelmatig even inkorten maar zijn makkelijke plantjes.
Visjes die in deze bak zouden kunnen zijn Rabora (Galaxy), of een enkele Betta man (echte blikkenvanger, maar kan niet met anderen samen), Rocket Clown (killi).
Garnaaltjes zijn ook erg leuk en heb je in vele soorten en maten, kleurtjes en met leuk gedrag om naar te kijken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:33

Guppen en platy's zijn leuke visjes (met tropische kleuren) om mee te beginnen. Dit kan prima als je alleen mannetjes koopt, mocht er toch een vrouwtje tussenzitten dat zie je die vanzelf dik worden := . Algeneter zou ik, zeker gezien het formaat aquarium, niet doen. :) Dan kun je beter kijken naar Corydoras. Houd bij die laatste weer rekening met je soort bodem.

Ik zou naar een aquariumzaak in de buurt gaan. Die kunnen je uitstekend adviseren! Bijvoorbeeld in planten en bodemkeus etc. Houd er bijv. rekening mee dat je niet water in je bak kan doen en meteen de vissen er in kan doen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:57

Ik heb ook dat formaat, daarin heb ik een klein groepje kardinaal tetra's, (daarvoor moet je bak eigenlijk groter voor zijn, maar ik heb ze gekregen en ze doen het prima!) een paar guppen, 2 marmer Molly's en een black Molly.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 21:30

Bedankt voor de info algeneter is bij deze door gestreept. We hebben hier in de buurt een hobbie winkel in tropische vissen zag ik. Lijkt me geen winkel die me onzin verteld ☺️

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:50

Kijk wat voor vissen je graag hebben wil en lees je dan in over hoe je ze moet houden.
Ik heb hier 2 bakken staan van 60.
In de ene zitten zwarte fantoomzalm en garnalen en in de andere heb ik rasbora espei en ook garnalen.
Rasbora espei heb ik er 12 van,geen ander vissen en ze zijn ontzettend leuk.
Leggen ook eitjes, hele leuke scholenvisjes :j

Maar winkels willen verkopen,dus lees je gewoon goed in op internet.
Aquaforum vind ik een erg goede site voor info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:56

Winkels zijn er om te verkopen. Je bent dan echt overgeleverd over de kennis en kunde van de persoon. Er komen veel mensen met uiteindelijk de verkeerde aankoop naar buiten helaas. Dus lees je goed in!