Kort geschetst: ik heb thuis altijd honden gehad, border collies. Heerlijke dieren, 100% baasgericht, maar te onderdanig en onzeker voor mij. Ik woon nu iets meer als een jaar in een koopwoning, met een mooi stukje tuin (1300m²

De eerste maanden (3 tot 6m) is hij wekelijks mee naar de puppycursus geweest, waar ze voor de les een 15/20 tal minuten mochten spelen in groepjes. Vond ie geweldig, nooit een probleem geweest. Gehoorzaamheid ging ook vlot. Vlot doorgestroomd naar de verdere groepen. Uiteindelijk gestopt met gehoorzaamheid, omdat de lessen te traag gingen voor onze pup. Héél veel wachten, héél veel stilstaan. Op die momenten ging de aandacht er volledig af en was de gehoorzaamheid ook niet 'leuk' meer. Overgestapt naar IPO, waar de gehoorzaamheid één op één met trainer is (duizend keer beter!) en het pakwerk erbij kwam. Perfecte keuze voor onze hond. Je zag'm daarin groot worden.Tijdens die trainingen staan we wel hooguit met 2 andere honden op het trainingsveld.
Nu uiteindelijk, 1 jaar. Meneer is uitgegroeid naar een fijne sociale hond. Hij is zelfzeker, gehoorzaam, en heeft nergens bang van. Hier en daar nog wel een willetje of bananen in zijn oren, maar het is nog een puber natuurlijk

Wat is nu het "probleem".
Vanaf dat hij pup was, was hij heel erg alert. Na de hondentraining de kantine in, om iets te drinken, waarbij pup uitgeteld op de grond ligt? Zat er niet in, pup zat altijd rechtop, oren gespitst, hyperalert op alles rond hem. Liefst zou hij naar elke andere hond toe gaan. We konden dat 'min of meer' opvangen door hem in een houding (zit/af) te leggen, maar dan bleef hij alert op ons letten, wachtend op zijn beloning. Nooit die ontspanning die je bij 90% van de pups wel ziet.
Hetzelfde verhaal tijdens een wandeling. Hij kan super netjes ontspannen aan de lijn lopen, maar als we ergens op een nieuwe plaats komen, of er komen 'elementen' (blaffende honden aan de omheining, galopperende paarden in de wei) bij, dan is het vanaf dan trekken en sleuren. Correcties komen op dat ogenblik ook niet meer door. Je merkt hierbij ook dat zijn drolletje in het begin van de wandeling mooi consistent is, aan het einde van de wandeling is die plat.
Plaatsen met veel honden, zijn heel lastig ondertussen. Zodra hij alle honden opmerkt, wordt hij opgewonden, gaat dat hoofdje omhoog en gaan zijn oren recht. Trappelen ter plaatsen, janken, en ik besta niet meer. Zijn bal (waar hij meters hoog voor zou springen in een andere situatie) bekijkt hij zelfs niet meer, en je kan de lekkerste worst voor zijn neus steken, hij ruikt'm zelfs niet meer. Als er een andere hond in de buurt komt, kan het dan twee kanten opgaan. Ofwel hyperopgewonden snuffelen en draaien, ofwel gaat het over in grommen en blaffen. Hij vertoont op zich heel weinig dominantie, dus ik vermoed dat dat laatste ook puur te maken heeft met het emmertje dat overloopt. Zolang we bewegen, is het 'enkel' trekken. Zodra we stilstaan is het blaffen blaffen blaffen.
Nieuwe omgevingen (bv op bezoek bij schoonfamilie) zijn ook moeilijk voor hem, constant rondlopen en zelfs behoeften binnen doen (terwijl hij dat als pup maar 3 of 4 keer bij ons thuis gedaan heeft). Dit terwijl het thuis de rustigste hond is die je je kan voorstellen (toch voor een Mechelaar te zijn

Voor mij is het dus een hond die gewoon héél gevoelig is voor prikkels en vrij snel hoog komt in zijn driften, en zodra het emmertje vol is wordt hij moeilijk om te kanaliseren. Nu is dit de eerste hond waar ik dit probleem bij tegen kom, en ik vind het wat moeilijk om mijn vinger op een oplossing te leggen. Corrigeren helpt niet, er komt amper nog iets door bij hem op die momenten. Werken op beloningen op dat moment ook niet meer. Meer afstand nemen, werken op aandacht op afstand enzovoorts hebben we gedaan. Werkt wanneer het aantal prikkels beperkt is, maar ook niet altijd, en sommige situaties zijn niet meteen te vermijden of 'afstand' van te nemen. Vaker blootstellen aan de stresssituaties hebben we geprobeerd, ik zie hier weinig / geen vooruitgang in. Wanneer we ergens naartoe gaan, waarvan ik weet dat hij 'te hoog' gaat komen, gaat er wel een prikbandje aan. Niet om aan te sleuren, wel om controle te kunnen houden (een brok spieren van 30kg die hoog komt in zijn driften, is nog niet zo evident). Verder leert de ervaring ook dat hij door de prikband nét dat scherpe van zijn driften afneemt, waardoor hij minder snel te hoog komt. Voorlopig lijkt dat laatste het enige te zijn dat écht een effect heeft, maar die wil ik er uiteindelijk ook gewoon af.... Ik wil eigenlijk gewoon een 'relaxte' hond.
Dagelijkse kost voor de hond:
- smorgens 20 min spelen / oefeningen
- smiddags (vroege namiddag): uurtje wandelen
- namiddag: 10 min oefeningen
- avond: 15/20min wandelen
- avond: nog wat spelen in de tuin
- 1x per week IPO training (gehoorzaamheid+pakwerk)
- 1x per week speuren
- 1x per week canicross (sinds een aantal weken)
- 1x per week gewoon 'joggen' (los mee als ik ga hardlopen, zonder harnas, zonder treklijn)
Op zich heeft hij zijn uitdaging en beweging zeker voldoende. Hij is thuis ook heel rustig, sloopt niet, vertoont geen stress gedrag. Enkel dus wanneer die prikkels erbij komen....
Dus, bij deze, heeft er iemand ervaring met dit soort 'hyperalerte' en gevoelige honden? Hoe ga je hier het best mee om? Hoe krijgen we hem zover om zijn omgeving wat "los" te laten?
Ter illustratie