Pup is erg misselijk in de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Pup is erg misselijk in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:03

Beste bokkers,
Ik heb een 4.5 maand oude pup die echter altijd misselijk is met autorijden. Ik wil graag weten wat ik er tegen moet doen

Ik rij meestal 3 keer per week van huis naar mijn ouders (20 minuten rijden) waarbij we heel veel drempels en hobbels tegen komen. Ik denk wel zo'n 20 stuks of meer. Ik ga meestal direct van mijn werk naar mijn ouders dus de pup kan de gehele dag door zelf bepalen wanneer ze eet. Soms geeft ze brokken over, en soms kwijlt ze alleen erg veel
Andere dagen gaan wij te wandelen in een natuurgebied (5minuten rijden) dan ook misselijk en veel kwijlen.
Verder 1x per week puppycursus (nu afgerond, straks andere cursus) heenreis vanaf mijn ouders 15 minuten, terugreis halfuur. Dan ook weer misselijk
Laatst een foto meeting gedaan, 40 minuten rijden, hele kofferbak onder de kots..
Er word niet hard gereden. Wel vele wegen met veel hobbels en drempels

Heel sneu voor de hond en vervelend, want de auto word er niet schoner op

Wat kan ik doen?
Ik druk er geen medicatie of andere middelen in.

Wat heb ik geprobeerd?
In de kofferbak vervoeren
Geen eten aanbieden 2 uren voordat wij weggaan
Aan de passagiers kant vervoeren (waar je benen zitten)

Ze word al vanaf dat ze uit het nest is wekelijks vervoerd (8-9 weken oud)
Mijn vriend denkt dat het komt omdat ze (te vroeg?) in de kofferbak is gezet, en daar zag ze toen niks. Omdat ze nog klein was

Ik zit eraan te denken om een tuig te kopen. Dan kan ze op de achterbank (veilig)

Heeft bokt misschien ook tips?

Ghosttown

Re: Pup is erg misselijk in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:10

Ik volg even. Wij hebben ook een pup die heel wagenziek is.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:12

Onze Jack Russel kotste de hele auto onder in het begin. Bij hem hielp het als hij mee kon kijken waar we heen gingen, dus achterin op een verhoging in de gordel. Na een tijdje kon hij ook weer achterin bij onze andere hond en ging het goed. Onze Jack was wel altijd heel gespannen in de auto, nu is dat ook voorbij en vind hij het leuk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:13

Daantjuh88 schreef:
Onze Jack Russel kotste de hele auto onder in het begin. Bij hem hielp het als hij mee kon kijken waar we heen gingen, dus achterin op een verhoging in de gordel. Na een tijdje kon hij ook weer achterin bij onze andere hond en ging het goed. Onze Jack was wel altijd heel gespannen in de auto, nu is dat ook voorbij en vind hij het leuk!

Hond is inmiddels gegroeid (rottweiler) en kan nu mee kijken! Word er helaas niet beter op :(

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:19

Misschien nog wel iets langer van te voren niet voeren. De pup van mijn ouders is er overheen gegroeid op den duur, hopelijk gebeurd dat met die van jou ook!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:19

primatourtje geven half uurtje voor je weggaat...( of halve ,of klein stukje als je een klein hondje hebt)

honden worden steeds zieker en worden niet blij van auto rijden,met Primatour hebben ze geen last en kan autorijden ook leuk worden,plus scheelt kots in je auto.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:23

kimmie261 schreef:
primatourtje geven half uurtje voor je weggaat...( of halve ,of klein stukje als je een klein hondje hebt)

honden worden steeds zieker en worden niet blij van auto rijden,met Primatour hebben ze geen last en kan autorijden ook leuk worden,plus scheelt kots in je auto.

Moet dat de rest van zijn 13 jaren? (Weet natuurlijk niet hoe oud ze word, is een indicatie haha )
Wil liever niet teveel medicatie in dat jonge lijfje drukken

Ik moet niet zeggen dat het erger word. Blijft hetzelde. Ze kotst wel minder, maar het kwijlen blijft.

Sourire, zou ik willen, ze krijgt op 4 tijdstippen eten. 7 uur, 1 uur, 5 uur en 10 uur. Alleen eet ze wanneer het haar uitkomt. Dit kan zomaar betekenen dat ze om 3 uur bijvoorbeeld pas de bak leeg eet. Misschien dan 1 uur de voerbeurt overslaan.. Ik weet niet hoe ik het doen moet

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:30

Mijn grote hond was vreselijk misselijk als pup zijnde maar is daar echt overheen gegroeid. :)

Mijn kleintje kwam met 2 jaar uit de opvang bij mij, ook verschrikkelijk spugen in het begin, maar door letterlijk per meter op te bouwen met haar is ook zij erover heen gekomen. :)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:30

Mijn hond heeft ook heel vaal overgegeven toen ze nog pup was. Ik had haar altijd op de passagiers stoel destijds. Sinds ze achter mij zit op de achterbank heeft ze nooit meer overgegeven, of het daaraan ligt of dat ze er over heen is gegroeid weet ik niet maar ze is nu 9 en heeft de laatste 8 jaar niet meer overgegeven.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:32

Onze hond vroeger (heel lang geleden) was ook altijd wagenziek.. in het beste geval emmers vol met kwijl en anders vaak kotsen. Ik had de eer om de achterbank met de hond te mogen delen dus ik zat altijd onder 3 handdoeken en 2 dekens en nog steeds nat van het kwijl. Hondlief kroop dan ook altijd op schoot (was een drentse patrijshond, dus best forse hond).
Op de korte stukjes probeerden we het wel zonder pilletjes maar op de langere ritten (langer dan 30 minuten) ging er een half primatoertje in.. en dat werkte prima. en ja dat hebben we zijn hele leven vol moeten houden want die wagenziekte ging niet over.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:33

Hoi,

Onze lurcher Charlie werd voorheen ook altijd wagenziek, inderdaad kotsen + kwijlen etc. Echter sinds hij de eerste keer de overtocht van Engeland naar Nederland maakte met de auto / boot was het plots over.. geen idee hoe of waarom maar tegenwoordig is het geen probleem meer voor hem. Nooit meer kwijlen/kotsen en een blije hond.

Wij vervoeren hem trouwens op de achterbank in een tuigje + zo'n vuilbestendig kleed dat aan de achterbank en onze stoelen vasthangt en dus voorkomt dat hij tussen de stoelen kan glippen.

Helaas kan ik je dus niet echt iets aanraden om het beter te maken voor je beestje behalve een lange rijs te maken met overtoch, haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:34

bellehorses schreef:
Mijn hond heeft ook heel vaal overgegeven toen ze nog pup was. Ik had haar altijd op de passagiers stoel destijds. Sinds ze achter mij zit op de achterbank heeft ze nooit meer overgegeven, of het daaraan ligt of dat ze er over heen is gegroeid weet ik niet maar ze is nu 9 en heeft de laatste 8 jaar niet meer overgegeven.

Dus op de achterbank werd het beter?
Had je haar daar los of in een tuigje?

Ik wil dan misschien toch een tuigje kopen voor op de achterbank. Is dat aan te raden?

Fijn om te horen dat de meeste honden er gewoon over heen groeien

Pjer, wat vervelend... En ook dat het nooit over gegaan is... Heb je dat primatoer al gegeven van af pup? Groeien ze er dan ook moeilijker of niet overheen? Als je ze 'helpt' zeg maar?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:35

heb een maand of 8-9 met een bench in m'n auto rondgereden vuilniszak over het kussen.
Beest is er overheen gegroeid en nooit geen problemen meer gehad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:35

Felinde schreef:
Hoi,

Onze lurcher Charlie werd voorheen ook altijd wagenziek, inderdaad kotsen + kwijlen etc. Echter sinds hij de eerste keer de overtocht van Engeland naar Nederland maakte met de auto / boot was het plots over.. geen idee hoe of waarom maar tegenwoordig is het geen probleem meer voor hem. Nooit meer kwijlen/kotsen en een blije hond.

Wij vervoeren hem trouwens op de achterbank in een tuigje + zo'n vuilbestendig kleed dat aan de achterbank en onze stoelen vasthangt en dus voorkomt dat hij tussen de stoelen kan glippen.

Helaas kan ik je dus niet echt iets aanraden om het beter te maken voor je beestje behalve een lange rijs te maken met overtoch, haha

Bedankt voor je berichtje! Plan ik ook maar een overtocht whaha :P

Ik ga dan zaterdag toch om een autotuigje :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:45

Onze pup was ook erg wagenziek, kotsen en veel kwijlen. Hij zat achterin aan de hondengordel met een tuigje. Mijn moeder heeft veel geoefend met hem. Even in de auto zitten en iets lekkers geven. Heel even in de auto en de deur dicht en iets lekkers. En dit uitbouwen, iedere dag even in de auto zetten met iets lekkers zonder te rijden. Bij hem kwam het ook vanuit een stukje angst denk ik. Door te oefenen en door ouder te worden zit hij nu gerust uren in de auto zonder problemen! Ik heb sinds
kort zelf een pup en hoorde dat veel pups wagenziek zijn, wordt vanzelf minder.
Laatst bijgewerkt door kiimberley op 16-08-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:45

Heb een hond gehad die altijd in bench met kleed er over in auto moest dan geen kots. Gelukkig huidige pup en puber en volwassen honden nergens last van maar hun gaan meerdere keren per dag mee in auto dat zal vast schelen.

Je kan ook proberen iets te knagen te geven. Dat verlegd de focus van het rijden naar het knagen ;)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:50

De onze is er gelukkig overheen gegroeid.
Zit altijd op de achterbank, tussen 2 kinderen in, of in haar eentje languit te slapen.
Als ze merkt dat we naar de hei gaan zit ze vrolijk in mn nek te hijgen, gaan we de snelweg op, dan zoekt ze haar gemakje, dan zijn het ritjes van minimaal 2 uur.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:55

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:03

Kabayo schreef:
,
Moet dat de rest van zijn 13 jaren? (Weet natuurlijk niet hoe oud ze word, is een indicatie haha )
Wil liever niet teveel medicatie in dat jonge lijfje drukken

mijn 2 kruisingen hadden het vroeger,Joes het teefje is eroverheen gegroeit,haar broertje niet die kreeg op zijn ruim 14de nog steeds een pilletje als we weggingen en vooral geen eten vlak voordat we gingen rijden...

de honden die er nu zijn zijn allemaal gek op autorijden en worden niet ziek,maar de eerstvolgende die wagenziek zou zijn gaat gewoon op de Primatour...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:23

Hier ook 1 en die heeft laatst voor een lange rit Vomex gekregen. Dat ging goed. Normaal geeft ze al met 5 minuten over. Daarna op vakantie kleine ritjes die prima zonder gingen en de terug weg weer met vomex, toen dik 4 uur over gedaan. Lijkt goed te werken. Al het andere hadden we voor de tijd al uitgeprobeerd en alleen op schoot werkte maar dat is met 18 weken niet meer een optie.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:37

Kabayo schreef:
bellehorses schreef:

Dus op de achterbank werd het beter?
Had je haar daar los of in een tuigje?

Ik wil dan misschien toch een tuigje kopen voor op de achterbank. Is dat aan te raden?

Vanaf het moment dat zij op de achterbank zat heeft ze nooit meer overgegeven. Ik had haar gewoon los. Maar net wat ik zeg, of het werkt echt, of ze is er over heen gegroeid. Ik heb haar vorig jaar nog wel eens een ritje naast me gehad op de passagiersstoel maar dit vond ze niet eens meer leuk, ze wou lliever naar het vaste plekje achter mij.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:47

Mijn stabij had er ook heel erg last van. We waren de straat nog niet uit. En was het al zover.

Dat ging uit eindelijk over doordat we een heel eind gingen rijden. En sindsdien was het over. En daarna ook geen last meer van gehad

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:51

Heel veel puppy's zijn wagen ziek, en groeien er vanzelf overheen.
Het scheelt als ze door de voorruit mee kunnen kijken en anders kan je ook de tip aannemen die Kimmie zegt, of hetzelfde middel vragen bij je DA. (alleen dan met een ander merknaampje en ander prijsje)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:28

Ahh wat zielig voor je pupje. Een hondje van een vriendin had het ook. Ook zij was tegen medicijnen, maar is in overleg met de dierenarts toch primatour gaan geven.

Vind het zelf eigenlijk echt oneerlijk om dat niet te doen. Autoziek zijn is zo'n vreselijk gevoel (ik spreek helaas uit ervaring) en zo makkelijk op te lossen door een pilletje. Je rijdt ook zo veel met je pupje dat hij nu dus meerdere keren per week kotsmisselijk is, dat kan toch niet?
Met een beetje ongeluk kom je ook nog in een viceuze cirkel. Pupje weet dat de auto betekent misselijkheid, krijgt daar stress van, wordt daardoor sneller niet lekker en wil misschien op een gegeven moment de auto niet meer in.

Ik hoop echt dat je het oplost, want vind dit ontzettend zielig.

Succes!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 10:10

Simbaa schreef:
Ahh wat zielig voor je pupje. Een hondje van een vriendin had het ook. Ook zij was tegen medicijnen, maar is in overleg met de dierenarts toch primatour gaan geven.

Vind het zelf eigenlijk echt oneerlijk om dat niet te doen. Autoziek zijn is zo'n vreselijk gevoel (ik spreek helaas uit ervaring) en zo makkelijk op te lossen door een pilletje. Je rijdt ook zo veel met je pupje dat hij nu dus meerdere keren per week kotsmisselijk is, dat kan toch niet?
Met een beetje ongeluk kom je ook nog in een viceuze cirkel. Pupje weet dat de auto betekent misselijkheid, krijgt daar stress van, wordt daardoor sneller niet lekker en wil misschien op een gegeven moment de auto niet meer in.

Ik hoop echt dat je het oplost, want vind dit ontzettend zielig.

Succes!

Nou nou dat is natuurlijk iets overdreven. Kotsmisselijk is ie niet. Wel heel veel kwijlen , maar niet elke keer overgeven. Ik los het liever op zonder medicatie. Mocht dat niet lukken kan ik het altijd eens proberen
Hond is wel misselijk maar loopt niet 20 min te kotsen. Soms 1x maar meestal blijft t bij kwijlen

Ben vanochten direct begonnen met rond de auto wandelen. Snoepje en dan verder uitlaten. Bij thuiskomst weer rondje er om heen en weer snoepje. De auto vind ze inderdaad niet erg leuk meer. Straks uitbouwen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 17-08-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt