Kitten van 6 maanden weigert brokjes te eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraaxx

Kitten van 6 maanden weigert brokjes te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:33

Sinds februari heb ik 2 kittens in huis.
Nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar, want 1 van de 2 dames weigert haar brokjes te eten.

Via de fokker heb ik meegekregen dat ze bij hun wel brokjes at, maar ze kregen ook natvoer van goede kwaliteit.
Nu ben ik hiermee doorgegaan en bij mij krijgen ze nu precies hetzelfde voer. Onbeperkt staat er brokjes en er staat ook onbeperkt natvoer, zodat ze in kleine porties eten. Dit zijn ze gewend.

De dingen die ik al geprobeerd heb:
Natvoer mengen met brokjes, ze filtert de brokjes er dan uit en spuugt de vervolgens uit.
Andere brokjes proberen, weigert ze ook te eten.

Ze mist wel haar onderhoektand rechts, omdat deze verkeerd groeide. Dierenarts geeft aan dat ze gewoon nog brokjes kan eten..

Dus wie heeft de gouden tip? Het lijkt mij voor haar tandjes veel beter om brokjes te eten.

tengeltje11

Re: Kitten van 6 maanden weigert brokjes te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:35

welke brokjes krijgt ze?

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:36

Ze krijgt brokjes van Meadowfield, omdat ze dit bij de fokker al kreeg.

Ik heb nu Royal Canin, Applaws en Science plan in huis gehaald, maar ook dit raakt ze niet aan.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:40

Ze eet dus geen brokjes maar wel natvoer? Opzich snap ik dat, natvoer vinden ze vaak veel lekkerder. Ik zou het onbeperkte natvoer weghalen en onbeperkt brokken geven en bijv in het weekend twee keer een portie natvoer. Natvoer is geloof ik ook nog eens niet heel goed voor het gebit. En anders misschien overstappen op andere brokken?

[edit]
Andere brokken dus niet.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:42

Ik heb haar nu de hele dag alleen op brokjes staan en ze heeft nog niks gegeten, dus maak me nu een beetje zorgen..
Ben bang als ik nu natvoer ga geven ik het helemaal verpest heb en ze straks helemaal geen brokjes meer eet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:49

Gewoon idd geen natvoer meer.
Ze zal wel beginnen eten.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:58

Dan ga ik gewoon verder met hoe ik nu bezig ben.

Ik hoop dat ze morgen dan gaat eten..

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:04

En als je de brokjes eens wat vochtig maakt zodat ze zachter worden? Eet ze dan wel? In dat geval zou ze misschien toch last van haar gebit kunnen hebben. Anders zou ik inderdaad even doorzetten, krijgt vanzelf honger. Als dat echt te lang duurt de DA raadplegen.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:06

Nee er staan ook zacht geweekte brokjes en ook die eet ze niet..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:15

Sourire schreef:
Ze eet dus geen brokjes maar wel natvoer? Opzich snap ik dat, natvoer vinden ze vaak veel lekkerder. Ik zou het onbeperkte natvoer weghalen en onbeperkt brokken geven en bijv in het weekend twee keer een portie natvoer. Natvoer is geloof ik ook nog eens niet heel goed voor het gebit. En anders misschien overstappen op andere brokken?

[edit]
Andere brokken dus niet.

Natvoer zou ik wel minimaal 2x per dag geven, want het is niet slecht voor het gebit mits er geen koolhydraten in zitten en het vocht dat erin zit is wel heel belangrijk voor de nieren. Veel katten leven op het randje van uitdroging en dat is één van de redenen dat katten zo vaak nierproblemen krijgen in de loop van hun leven.

Ik zou me er dus niet druk om maken, mits je natvoer voert zonder/vrijwel geen koolhydraten. Dat kan je gemakkelijk uitzoeken door de percentages van de analyse op te zoeken.

Hierbij de analyse van Animonda carny multi-vleescocktail, deze voer ik graag vanwege de betaalbaarheid gecombineerd met de kwaliteit:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ees/556631
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 6.5 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 1.8 %
vocht 79.0 %

100-79-11.5-6.5-0.5-1.8 = 0.7% koolhydraten. Dit valt ruimschoots in de categorie "Vrijwel geen koolhydraten" en is dus niet slecht voor de tanden. Als je dit naar droge stof (ds) omrekent, dan kom je op 3.3% koolhydraten

Dit is Felix Elke dag feest
ruw eiwit 13.0 %
ruw vet 3.0 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 2.2 %
vocht 80.0 %

100-80-13-3-0.5-2.2 = 1.3% koolhydraten. In ds is dit 6.5%. Dit valt al buiten de categorie "vrijwel geen koolhydraten", dit is vrijwel het dubbele van animonda carny en zou ik dus niet voeren als ze geen brokjes eten (los van de kwaliteit), hoewel het nog wel zou kunnen.

Felix Sensations
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 2.5 %
ruwe vezel 0.1 %
ruwe as 2.5 %
vocht 81.0 %

100-81-11.5-2.5-0.1-2.5 = 2.3% koolhydraten. In ds is dit 12.1%, dat is dus nog eens het dubbele en raad ik dus absoluut af zonder brokjes.

Edit: een kat mag absoluut niet 24 uur of langer niets eten! Dat is ontzettend slecht voor hem: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/kat-niet-eten

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:29

Mizora schreef:
Sourire schreef:

[edit]
Andere brokken dus niet.

Natvoer zou ik wel minimaal 2x per dag geven, want het is niet slecht voor het gebit mits er geen koolhydraten in zitten en het vocht dat erin zit is wel heel belangrijk voor de nieren. Veel katten leven op het randje van uitdroging en dat is één van de redenen dat katten zo vaak nierproblemen krijgen in de loop van hun leven.

Ik zou me er dus niet druk om maken, mits je natvoer voert zonder/vrijwel geen koolhydraten. Dat kan je gemakkelijk uitzoeken door de percentages van de analyse op te zoeken.

Hierbij de analyse van Animonda carny multi-vleescocktail, deze voer ik graag vanwege de betaalbaarheid gecombineerd met de kwaliteit:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ees/556631
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 6.5 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 1.8 %
vocht 79.0 %

100-79-11.5-6.5-0.5-1.8 = 0.7% koolhydraten. Dit valt ruimschoots in de categorie "Vrijwel geen koolhydraten" en is dus niet slecht voor de tanden. Als je dit naar droge stof (ds) omrekent, dan kom je op 3.3% koolhydraten

Dit is Felix Elke dag feest
ruw eiwit 13.0 %
ruw vet 3.0 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 2.2 %
vocht 80.0 %

100-80-13-3-0.5-2.2 = 1.3% koolhydraten. In ds is dit 6.5%. Dit valt al buiten de categorie "vrijwel geen koolhydraten", dit is vrijwel het dubbele van animonda carny en zou ik dus niet voeren als ze geen brokjes eten (los van de kwaliteit), hoewel het nog wel zou kunnen.

Felix Sensations
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 2.5 %
ruwe vezel 0.1 %
ruwe as 2.5 %
vocht 81.0 %

100-81-11.5-2.5-0.1-2.5 = 2.3% koolhydraten. In ds is dit 12.1%, dat is dus nog eens het dubbele en raad ik dus absoluut af zonder brokjes.

Edit: een kat mag absoluut niet 24 uur of langer niets eten! Dat is ontzettend slecht voor hem: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/kat-niet-eten

Ontzettend bedankt voor dit bericht.

Animonda zou voor mij echt een uitkomst zijn, dus dit ga ik bestellen en uittesten!

Bewaar je dit dan in de koelkast? Ik geef nu steeds blikjes van 100 gram en dan bewaar ik niks.

En ik neem aan dat ik nog de kitten variant moet geven, of maakt dat niet uit?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:47

Ik heb nu deze gekozen, maar ze hebben ook een juniorvariant. Toch maak ik me daar niet te druk om want dat hoeft zeker niet per se. Als ik hun informatie goed begrijp ( http://www.animonda.de/de/detailseite/&cid=1446# ) is de gedachte dat kleine katten tot zo'n 6 a 7 maanden junior krijgen en grote katten (volwassen gewicht boven de 4.2kg) nog zo'n 2 maanden langer. Wat vroeger adult-voer geven geeft over het algemeen niets, dus ik zou gewoon de adult-variant gebruiken.

Wij voerden een blikje van 200g per dag en bewaarden het in de bijkeuken waar het altijd koel bleef, dus het stond buiten de koelkast. Als je langer dan een dag doet over een blik zou ik het inderdaad in de koelkast bewaren.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:52

Mizora schreef:
Ik heb nu deze gekozen, maar ze hebben ook een juniorvariant. Toch maak ik me daar niet te druk om want dat hoeft zeker niet per se. Als ik hun informatie goed begrijp ( http://www.animonda.de/de/detailseite/&cid=1446# ) is de gedachte dat kleine katten tot zo'n 6 a 7 maanden junior krijgen en grote katten (volwassen gewicht boven de 4.2kg) nog zo'n 2 maanden langer. Wat vroeger adult-voer geven geeft over het algemeen niets, dus ik zou gewoon de adult-variant gebruiken.

Wij voerden een blikje van 200g per dag en bewaarden het in de bijkeuken waar het altijd koel bleef, dus het stond buiten de koelkast. Als je langer dan een dag doet over een blik zou ik het inderdaad in de koelkast bewaren.

Oke, want een blik van 800 gram is natuurlijk voordeliger om te kopen.
Ik geef nu meestal 300/400 gram natvoer per dag, dus onbeperkt.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:19

Onze kitten is gek op Animonda Carny, echt helemaal verkikkerd erop. Ik heb deze besteld:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/159617

Bewust om eerst eens te kijken wat hij goed eet aan smaken en welke misschien minder of niet. Nu eet hij dus alle smaken en heeft geen voorkeur, dus bij mijn volgende bestelling ga ik grotere blikjes proberen.
Onze kitten is nu 15 weken, hij krijgt 2 keer per dag nat natvoer. Ik verdeel nu zo'n blikje van 200 gram over 5 beurten omdat ik het anders teveel vind in 1 keer.

Onze andere kat lust helemaal geen natvoer, soms een beetje tonijn maar verder wil hij er niks van weten. Ik heb onbeperkt brokjes staan, een mix van Orijen en Purizon op dit moment. Gaat goed. Purizon De kittenbrokjes van Purizon zijn trouwens heel erg klein, je zou eens een zakje van 400 gram kunnen proberen. Misschien vindt je katje die heel kleine brokjes in eerste instantie prettiger om te eten.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:31

dieseltje schreef:
Onze kitten is gek op Animonda Carny, echt helemaal verkikkerd erop. Ik heb deze besteld:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/159617

Bewust om eerst eens te kijken wat hij goed eet aan smaken en welke misschien minder of niet. Nu eet hij dus alle smaken en heeft geen voorkeur, dus bij mijn volgende bestelling ga ik grotere blikjes proberen.
Onze kitten is nu 15 weken, hij krijgt 2 keer per dag nat natvoer. Ik verdeel nu zo'n blikje van 200 gram over 5 beurten omdat ik het anders teveel vind in 1 keer.

Onze andere kat lust helemaal geen natvoer, soms een beetje tonijn maar verder wil hij er niks van weten. Ik heb onbeperkt brokjes staan, een mix van Orijen en Purizon op dit moment. Gaat goed. Purizon De kittenbrokjes van Purizon zijn trouwens heel erg klein, je zou eens een zakje van 400 gram kunnen proberen. Misschien vindt je katje die heel kleine brokjes in eerste instantie prettiger om te eten.

Ik heb nu inderdaad een pakketje besteld om te kijken of ze het wilt eten. Ik zal ook even kijken naar de brokjes van Purizon, goede tip!
De brokjes die ik nu heb zijn ook heel klein, volgens mij vindt ze het 'harde' van brokjes gewoon helemaal niks..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:18

Wat doet je kitten ermee als je de brokjes over de vloer schuift/ gooit ?
Dus 1 voor 1.
Gaat hij het brokje 'vangen' en toch eten?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:34

Op 6 maanden mogen ze gerust Adult voer krijgen, ook qua brokken.

Ik wil graag nog even benadrukken dat het géén goed idee is om een kat uit te hongeren totdat hij uiteindelijk wel zal eten wat jij wilt dat hij eet. (Niet op jou bedoeld TS, maar iemand suggereerde dit hierboven)

Dit kun je wel eens een half dagje proberen, maar dan stopt het. Een kat is namelijk erg gevoelig voor leververvetting - dit treedt op bij vasten, en kan al na 24u vasten in werking treden. Leververvetting is vaak dodelijk.
Voor degenen die het interessant vinden (even heel simpel uitgelegd): als wij mensen vasten, gaan we onze vetreserves aanspreken - geen probleem voor ons. Als een kat geen eten binnenkrijgt, gaan zijn vetreserves rechtstreeks naar de lever -> leververvetting.

Verder wordt een kat misselijk van niet eten (en nog misselijker als de leververvetting optreedt), waardoor de kat in een vicieuze cirkel terechtkomt en de kans dat ie uit zichzelf gaat eten elk uur kleiner wordt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:28

Ik heb ook een kat die geen brokjes eet, bij de fokker wilde hij ze al niet. Die zijn toen jogurt door de brokjes gaan doen om hem te laten eten.
Ik vond dat onzin en dacht hij gaat vanzelf wel eten.. Niet dus...werkelijk álle soorten brokjes geprobeerd, hij ziet het gewoon niet als eten. Hij gaat er omheen graven en loopt weg.
Na een lange zoektocht heb ik liquid snack gevonden! Als ik dat door de brokjes doe eet hij ze!! *\o/*

Maar helaas alleen als het net gemengd is.. Opgedroogd wil hij het ook niet. En ik heb nog een kat die alles opeet... Dus nu krijgen ze 5x per dag eten..(3x brokjes en 2x natvoer) Blijf je lekker bezig :o

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:38

Onze kittens aten helemaal niks toen ze bij ons kwamen. Ben begonnen met het koken van kipfilet, dat aten zee wel. Daarna heb ik de brokjes geweekt in de bouillon van de kipfilet en dat gemengd met de gesneden kipfilet. Daarna heb ik de geweekte brokjes zonder kipfilet gegeven. En vervolgens steeds minder lang laten weken tot ze gewoon de harde brokjes aten. Weet niet of je hier iets aan hebt maar wilde toch mijn ervaring even delen. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:26

Hier ook een kitten die geen brok at toen ze bij me kwam, alleen vers vlees.

Ik heb de brokjes gestampt tot poeder en gemengd met het vlees en wat water (in jouw geval natvoer), en elke maaltijd het ietsje minder fijn gestampt als ze het de vorige keer goed at. Na 3 dagen at ze droge brok.

Wij geven daarnaast 1 x per dag natvoer nu. In het begin 2 x.

Dat is misschien ook nog een mooie oplossing!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:39

Krijgt ze niet gewoon ergens anders voer? En dat ze dus geen honger heeft... en daar wel nat voer krijgt?

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:53

Ik wil graag nog even benadrukken dat het géén goed idee is om een kat uit te hongeren totdat hij uiteindelijk wel zal eten wat jij wilt dat hij eet. (Niet op jou bedoeld TS, maar iemand suggereerde dit hierboven)

Dit kun je wel eens een half dagje proberen, maar dan stopt het. Een kat is namelijk erg gevoelig voor leververvetting - dit treedt op bij vasten, en kan al na 24u vasten in werking treden. Leververvetting is vaak dodelijk.
Voor degenen die het interessant vinden (even heel simpel uitgelegd): als wij mensen vasten, gaan we onze vetreserves aanspreken - geen probleem voor ons. Als een kat geen eten binnenkrijgt, gaan zijn vetreserves rechtstreeks naar de lever -> leververvetting.

Verder wordt een kat misselijk van niet eten (en nog misselijker als de leververvetting optreedt), waardoor de kat in een vicieuze cirkel terechtkomt en de kans dat ie uit zichzelf gaat eten elk uur kleiner wordt.

Gelukkig heeft Catnip bovenstaande al geschreven, heel belangrijk!

En zoals ook al geschreven, natvoer vinden ze lekkerder, maar in feite is het beter voor de nieren, zeker op de lange termijn. En dat brokjes goed zijn voor de tanden heb ik heeeeel sterk mijn twijfels bij. Juist door de koolhydraten in brokjes. Wat er mede voor zorgt dat het risico op diabetes op latere leeftijd veel groter wordt, de vertering van een kat is niet ingesteld om koolhydraten te verteren. Nat voer of compleet vers vlees is veel geschikter voor een kat.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:39

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Ik heb haar gisteravond alweer natvoer gegeven, omdat ik er geen goed gevoel bij had.

Als ik gooi met de brokjes dan rent ze er achter aan en gaat er dan mee spelen, maar niet opeten.

Ze kan ook niet ergens anders voer krijgen, want ik heb binnenkatten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:05

Hier hebben we ook zo'n kat die af en toe al dan niet eventueel weleens een of wat nat voer wil eten, maar het liefst eet ze gewoon mee met de honden als die brokken krijgen. Ze eet dus eigenlijk bijna alleen maar hondenbrokken en dat wat ze buiten zelf vangt.
Niks geven is ook niet handig want dan jaagt ze straks de honden weg van hun eten :+

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:28

Ik kan je wel wat Purizon opsturen als je wilt? Dan kun je het gewoon even uitproberen zonder met een grote zak te zitten.
Laat maar weten.