Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:40

Vanmorgen fietste ik naar mijn werk. Een man in onze straat heeft een agressieve Rottweiler.
Hij kwam met de hond de tuin uit en zag mij niet aankomen. Ik benaderde hun van achter. Ik was gewoon heel rustig aan het fietsen. Opeens zie ik de Rottweiler naar mij kijken en hij neemt mij toch een aanloop met veel gegrom en hij hing bijna in mijn been. Het scheelde maar een haartje. Ik was heel erg geschrokken en ik vloekte tegen de man en ben door gefietst.

Ik weet dat die rottweiler vals is. Hij heeft mij vaker proberen aan te vallen maar vanochtend ging het dus bijna mis. Kan ik ook iets doen of iets? Kan ik bijvoorbeeld eisen dat hij een muilkorf om moet of iets dergelijks?

jasmijn16

Re: Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:43

Wat je sowieso kunt doen is de volgende keer even laten weten dat je eraan komt.. zo kan de eigenaar bijvoorbeeld zijn hond even wat strakker bij zich houden tot jij langs bent

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:46

De volgende keer even laten weten dat je eraan komt, zeker als hij je niet gezien heeft.

Verder heeft de Rottweiler je niks gedaan en je kunt niks bewijzen. Dus daar kun je niks mee doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:46

Een bel op je fiets en op tijd bellen en er met een boog omheen rijden.Zolang de hond nog geen brokken heeft gemaakt kan je weinig eisen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:47

oke duidelijk. Hopen maar dat hij nooit iemand te pakken krijgt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:02

Zolang er geen 'slachtoffers' zijn begin je niks. Volgende keer bellen en ruime boog eromheen. Succes

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:18

Had hij de hond aan de riem?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:26

Is de hond niet van je geschrokken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:27

Is een straatje omfietsen geen mogelijkheid?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:10

Ik verplaats je topic van Leven Zonder Paarden naar Beestenboel aangezien het hier gaat over huisdieren, namelijk een hond. Je topic past daar dus beter thuis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:27

Wat wil je dat er gebeurd? Als die hond je echt wilt aanvallen had hij dat allang gedaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:33

Geryon schreef:
Wat wil je dat er gebeurd? Als die hond je echt wilt aanvallen had hij dat allang gedaan.

Gaan we nu het gedrag van die hond rechtpraten? Je moet toch gewoon over straat kunnen fietsen zonder dat een hond naar je uitvalt?

Ik vrees dat je weinig kan. Inderdaad er rekening mee houden en aankondigen dat je wil passeren, dan kan de eigenaar er rekening mee houden en hopelijk voorkomen dat het nog eens gebeurd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:35

En verschiet de hond niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:41

Geryon schreef:

Ja, want het is volledig normaal dat ie uitvalt naar voorbijgangers. Zolang hij maar niet bijt, hé. :Y)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:47

Ts geeft aan van achter langs te zijn gekomen, op de fiets dus met wat vaart en ook nog stil terwijl de hond zijn terrein verliet. Dan is het toch eigenlijk niet heel erg raar dat de hond een schrikreactie geeft? Deze reactie is misschien volgens de meeste extreem maar een hond die echt goed schrikt kan nou eenmaal "raar" reageren

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:00

Nou nou een hond die schrikt en daarmee uitvalt, is vals maar een paard dat schrikt en daarmee uitslaat met zijn achterbenen, dan is het valse fietser... tja...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:04

Volgende keer even bellen of roepen dat je er aan komt. Dan kan de eigenaar ook voorzorgen nemen door terug naar binnen te stappen of de hond korter te nemen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:04

jasmijn16 schreef:
Ts geeft aan van achter langs te zijn gekomen, op de fiets dus met wat vaart en ook nog stil terwijl de hond zijn terrein verliet. Dan is het toch eigenlijk niet heel erg raar dat de hond een schrikreactie geeft? Deze reactie is misschien volgens de meeste extreem maar een hond die echt goed schrikt kan nou eenmaal "raar" reageren

Zorgen dat je de volgende keer geen trigger bent voor de hond sinds niet tot deze actie overgaat. Even een kuchje, stilstaan tot de hond je ziet of zoiets. Misschien even overleggen met de eigenaar hoe julkiensaken even een oefening kunnen doen. Neem jij een angstige houding houding? (Begrjjpelijk!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:13

Maar even serieus
Met wat theater uitvliegen wil absoluut niet zeggen dat de hond ook daadwerkelijk grijpt he
Onze reu wil ook wel met flink wat theater uitvliegen als hij zich de paasei schrikt van een fiets die in zijn beleving opeens voorbij vliegt maar hij is absoluut niet vals en zal ook echt niet zomaar er in hangen
Dat zijn echt wel twee verschillende dingen
Hoewel ik alsnog ten alle tijden de radar aan heb staan om te voorkomen dat de theatrale schrikreactie van hem, voorbijgangers een hartverzakking bezorgt

(Edit:lukt niet altijd, pas vloog me een fietser om de oren op een smal voet!!pad met berm er naast en ik had de jongedame echt niet aan horen of zien komen
Dus die schrok zich zogezegd de vinkentering toen hij uitvloog omdat hij er van schrok ... Tis maatschappelijk totaal niet handig , maar Tis nog steeds geen valse hond die zomaar ergens in zal hangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:24

Ik wil zelf ook altijd uithalen als ik schrik :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:52

Mijn hond verschiet zich ook het leplazerus als er ineens vanuit het niets een fietser op komt duiken die achterop gefiets komt. Die zal zich dan ook verbaal laten horen. Maar er zit absoluut geen kwaad in.
Ik kan me wel voorstellen dat jij weer het leplazerus geschrokken bent van de reactie van die hond.

Ik kan niet oordelen over hoe de hond in elkaar steekt, niet alle hondjes zijn lieverdjes, maar ook niet alle rottweilers zijn per definitie agressief. Naar mijn mening juist eerder niet dan wel.

Ik lees hier nu een beschrijving van één voorval die voor mij heel duidelijk verklaarbaar is als een schrikreactie van de hond. Op basis van deze informatie is het voor mij verre van zeker dat deze hond agressief is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:03

Kom op. Een fietser moet een hond toch gewoon kunnen passeren zonder dat de hond daarbij tekeer gaat. En als de eigenaar dit van zijn hond weet, is het toch aan de eigenaar om het dicht passeren van fietsers te voorkomen. (En dat kan al simpel door tussen de hond en de weg te lopen). Als fietser zijnde ga je toch niet bij elke hond bellen of omfietsen, dat is van de zotte. Los van vals of niet, de TS is geschrokken en dat kan ik mij goed voorstellen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:10

Ik zou er ook niet blij mee zijn als de hond ineens bijna in mijn been hing. Tuurlijk mag een hond schrikken maar als hij de ruimte heeft om tot bij de fietser te komen en de hond blijkbaar al vaker zulk gedrag vertoont zou ik hem als baas toch korter houden. Nog beter: ik zou eraan werken om het probleem op te lossen maar dat is een andere discussie... Mijn hond mag schrikken maar ik zou nooit tolereren dat hij uitvalt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:15

sja, even puur vanuit mijn situatie beantwoord
als ik me de paasei schrik reageer ik ook nog al eens minder subtiel... een hond is geen robot en als ie zich de paasei schrikt kan hij misschien ook wel eens wat minder subtiel reageren...
ik baal er van als het gebeurt en ben er al jaren mee aan het werk, maar theater als ie zich (again) de paasei schrikt vind ik geen doodzonde, tis jammer/balen, maar verklaarbaar
zolang theater niet grijpen word, is het ook niet meer dan iemand zich het schompus laten schrikken

(hier gaat het dus wel eens mis , als in theater, als er me op een smalle plek oid waar dus officieel niet eens gefietst mag worden, een fietser vanuit het niets om de oren vliegt)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:20

Sonja_vR schreef:
sja, even puur vanuit mijn situatie beantwoord
als ik me de paasei schrik reageer ik ook nog al eens minder subtiel... een hond is geen robot en als ie zich de paasei schrikt kan hij misschien ook wel eens wat minder subtiel reageren...
ik baal er van als het gebeurt en ben er al jaren mee aan het werk, maar theater als ie zich (again) de paasei schrikt vind ik geen doodzonde, tis jammer/balen, maar verklaarbaar
zolang theater niet grijpen word, is het ook niet meer dan iemand zich het schompus laten schrikken

(hier gaat het dus wel eens mis , als in theater, als er me op een smalle plek oid waar dus officieel niet eens gefietst mag worden, een fietser vanuit het niets om de oren vliegt)

Maar dat is een andere situatie. Je zorgt ervoor dat je hond niet bij de fietser komt of de fietser begeeft zich waar hij zich niet mag begeven. Als je op een haar na gebeten wordt terwijl je op een openbare weg loopt dan heb je als eigenaar de situatie niet onder controle, zeker als je weet wat voor een reactie je hond kan geven.