Bloedoor kat

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

KletsKoekje

Bloedoor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 10:20

Ik dacht 2 dagen geleden heel minimaal te zien dat mijn kat zijn ene oor net iets platter hield dan het andere oor. Manlief zag dit niet dus ik dacht het zal wel aan mij liggen. Kon gewoon aan oor komen en zag zo niets.
Gisteren dacht ik hrt werr te zien, iets duidelijker en ondanks het niet opvalt als je zo in het oor kijkt op het eerste gezicht zit er dus een bult (en valt niet zo op door de haartjes). Je ziet het aan de buitenkant ook heel lichtjes, een lichte verdikking. Mijn moeder was er net en zij vermoed een bloedoor maar we zijn geen dierenarts dus ga morgenochtend meteen bellen.
Wilde net al bellen maar als ik de site van mijn dierenarts bekijk valt het niet onder spoed dus bel morgenochtend meteen.
Kennis van mij heeft een hond die het heeft gehad. Die moest operatief verwijderd worden (de bult).

Zijn er hier bokkers met een kat die het heeft gehad en hoe is dit behandeld? Ik lees dat operatief het meeste kans van slagen heeft omdat bij open prikken de meeste gevallen
Toch volloopt na een paar dagen met bloed of pus en alsnog geopereerd moeten worden.

Ik weet natuurlijk niet zeker dat het een bloedoor is maar ben wel vast benieuwd naar ervaringen en welke behandeling jullie hebben gekozen.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo

Mawrr

Re: Bloedoor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:27

Een bloedoor kan ook gewoon heel simpel leeggezogen worden. Ligt een beetje aan de ernst en aan de oorzaak van het bloedoor.
Maar via de computer heel lastig om te beoordelen. Het is vaak niet spoedeisend, dus ik zou het rustig afwachten morgen.

look deep into nature, and you'll understand everything better

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:31

idd,een klein bultje kan zelfs vanzelf verdwijnen.
(hier heeft nu een kat ook een klein bultje,met wondje boven en onderaan.wij gokken door een beet van een andere kat,maar het wordt met de dag minder,dus zal gewoon verdwijnen)

het kan uitgetrokken,of simpelweg opengeprikt worden.

slechts in een klein aantal gevallen blijft het terugkomen en moet er een operatie aan te pas komen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 10:56

Ok dat is weer anders dan ik op internet lees. Kom dierenartsen tegen die het dus niet openprikken omdat het meestal niet werkt (omdat het terug komt) Maar zou mooi zijn als dat gewoon kan en werkt natuurlijk, dat open prikken :) Fijn om te horen.

Het is echt een flinke bult. We hebben 4 katten en kan best tijdens stoeien of een ruzietje ontstaan zijn. Hij heeft er wel echt last van, dus bel morgenochtend meteen even

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:16

Heb het met mijn hond gehad. Tot 3x toe leeg laten maken en daarna gelaten voor wat t was. Is vanzelf weggegaan, naar is nu een bloemkool oor. Maar ze heeft er geen last van.

[o]

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:18

zie je er wondje(s) op ts?

als ze stoeien,ligt een kleine bijtwond in het oor meestal aan de oorzaak hiervan.
kan dan gewoon wat ontstekingspus zijn ook,dan is de kans enorm groot dat dit gewoon verdwijnt zonder operatie hoor.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 12:44

Ja ik zie wel een mini beetje bloed. Dat zat er gisteren niet. Lijkt of hij dat zelf gekrabt heeft.
Heb het ook het idee dat hij jeuk heeft maar niet kan krabben door de pijn eraan. Hij gaat er namenlijk soms heen met een krab beweging maar als hij het net of bijna aanraakt stopt hij en hoid zijn oor heel plat. Maar kan ook zijn misschien omdat het oor zwaarder is door de bult. Dat schijnen ze wel eens vervelend te vinden wat ik zo lees
Maar gied, nog even afwachten wat het nou is.
Afbeelding
Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:56

lijkt voor mij als een gaatje van een tand van een andere poes en waarschijnlijk eerder iets absessig met wat ontsteking door de bijtwond.

tuurlijk zal hij krabben,want zoiets doet pijn.

ik zou toch naar de DA gaan,maar eerder om het open te krijgen zodat de pus eruit kan.
dan beetje AB en met wat geluk is het daarmee over.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:37

Het lijkt mij eerder een abces.
Dat moet wel behandeld worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:03

Ik zou eerder denken dat dit een ontsteking is. Een bloedoor ontwikkelt zich vaak over een groter oppervlak.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 17:10

Het is inderdaad een bloedoor.
Maandag terug om kiezen te verwijderen en dan prikken ze het meteen open

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 03:10

Geen ervaring met bloedoor bij katten, wel bij honden.
Jaren geleden een frans bull teefje gehad die op al wat oudere leeftijd een bloedoor kreeg.

In overleg met onze vaste kliniek in Sleeuwijk (dr. Strikkers) eerst maar geopteerd voor leegzuigen met de spuit; inderdaad is het risico aanwezig dat het dan terug volloopt met bloed, maar voor ons het proberen waard omdat de hond dan hopelijk een (zware) narcose bespaard zou blijven.

Helaas.... stroomde het bloed al gauw weer terug naar waar het zat.

Dus uiteindelijk toch een operatie. Oor is er prachtig vanaf gekomen; je zag er nadien niets meer van, geen rare vergroeiingen en/of flapoor.

Het is niets ernstigs nee, maar ze kunnen er wel flink last/pijn aan hebben. Ons hondje was er echt beroerd onder.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie