Hoe terrarium luipaardgekko goed opwarmen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Amber__

Hoe terrarium luipaardgekko goed opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:59

Goedemiddag bokkers :) ,

Ik ben druk bezig om mijn terrarium klaar te maken voor zijn nieuwe bewoner (luipaardgekko).
Nu loop ik alleen een beetje vast bij het verwarmen.. Ik lees overal dat het handig is om een warmtelamp te gebruiken en aanvullend een warmtekabel/warmtemat.
Nu zit ik met twee vragen;
1. Hoeveel wattage moet een warmtelamp zijn om een terrarium van 60x50x50 te verwarmen tot 25-30 graden?
2. Hoe krijg je zo'n warmtekabel goed stevig onder je terrarium? (want er moet minimaal 3cm tussen zitten, maar hij mag ook niet klem liggen.. En hoeveel watt moet deze dan zijn? )

Of heb ik bij zo'n klein terrarium alleen een warmtelamp nodig?

(De fokker is momenteel op vakantie en ik wil hem dus niet lastigvallen met mijn vragen, dus misschien is er hier iemand die mij kan helpen! :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:54

Een warmtematje mag gewoon met een laagje bubbeltjes folie onder het terrarium gelegd worden. 3cm afstand is niet nodig. Wel maximaal 30% van je bakoppervlak een mat eronder. En bij voorkeur ook alleen aan als je lamp uit is en de kamer zelf ook onder de 25 zit. Op die matten zit namelijk geen thermostaat en stoken tot een x temperaruur gewoon door ongeacht hoe warm de bak al is. Ze zijn dus vooral om in de nacht een warmteplekje te geven als de omliggende ruimte teveel afkoelt.

In een terrarium moet je warme en koele plekken hebben. Je kan de lamp het beste een beetje uit het midden hangen. Welk wattage is meestal een beetje zoeken en hangt ook nog eens van het type lamp afhangen. Zo vind ik dat mijn 60w reptisun veel minder warmte geeft dan mijn 60w ouderwetse gloeilamp.

Met 50cm terrarium hoogte zal je op een 30-40 watt zitten.

__Amber__

Re: Hoe terrarium luipaardgekko goed opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 13:21

Bedankt voor je reactie!