Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 11:36

Een dilemma dat ik graag aan jullie wil voorleggen. Ik ben benieuwd naar meningen..
Mijn witte herder teef van 2.5 jaar is sinds 2 weken loops. Het bloedende stadium hebben we inmiddels gehad, maar ze is nog reuze aantrekkelijk voor de mannen.
(We hebben haar pas een paar weken en denken nog na over sterilisatie).
Nou laat ik haar nu meestal aan de lijn. Zeker in gebieden waar ze sowieso niet los mogen lopen.
Maar het is me nu al een paar keer gebeurd dat er een ongecastreerde reu boven op haar sprong terwijl ze gewoon aan de lijn liep.
Van de week 2 keer een border collie, en daarvoor al eens een mechelaar en een mixje.
Mijn hond vond dat allang best <<) <<) <<) maar zelf ben ik er alles behalve blij mee.
Omdat mijn teef loops is, krijg ik nu regelmatig van hondeneigenaren te horen dat ik maatregelen moet nemen omdat anders ongecastreerde reuen er bovenop duiken.
Maar ze zit toch vast? (en hun honden lopen nota bene los in gebieden waar het niet mag). Hoe moet ik dan nog meer maatregelen nemen?
Een broekje vind ik eerlijk gezegd wat overdreven. Als dat de enige oplossing zou zijn, ok, maar het lijkt mij de omgekeerde wereld dat iemand met een loopse teef extra maatregelen moet nemen, terwijl de ongecastreerde reuen overal loslopen :?

Mizora

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:38

Ze is nu juist reuze aantrekkelijk voor reuen, die is de vruchtbare periode. Mensen hebben inderdaad hun reuen gewoon onder controle te houden, aan de lijn houden en niet in losloopgebieden laten lopen (of op de hoofduitlaatroute) is alles wat je eraan kan doen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:39

Een broekje schuiven ze gewoon weg hoor. Mijn teef doet dat zelf om wat schoon te maken.

Ik ga dus in gebieden lopen waar niemand ooit komt. Eerste 2 weken kan het nog, maar daarna gewoon naar België. Verder pikt mijn gecastreerde reu het ook echt niet als een reu dan bij haar komt, dus die bescherming heeft ze al.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:40

Als ze 2 weken loops is en het bloedende stadium net voorbij is dan is er een grote kans dat ze op/rond het hoogtepunt van de loopsheid zit en is ze dus juist reuze aantrekkelijk. Dat deel is dus op zich niet zo gek en ik zou haar zeker nog even aan de lijn houden.
Je kan er verder inderdaad niet zoveel tegen doen helaas. Losloopgebieden vermijd je al zo te horen, en een broekje houdt een reu die echt wil niet tegen. Toen onze teef loops was liepen we buiten de standaard uitlaat-tijden en buiten het dorp waardoor we vrijwel niemand tegen kwamen, maar hier lopen sowieso niet zo heel veel honden overal los.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:41

Ze is nu hoogloops;) Als het bloeden stopt, dan willen de reuen dekken.... dus pas maar op. Ik loop als mijn teef hoogloops is alleen in gebieden waar het heel erg rustig is voor de lange wandelingen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 11:42

Maar stel dat ze toch op deze wijze gedekt zou worden (ik mag hopen van niet := ), zou ik dan de reu-eigenaar aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten?
Gewoon een gedachtenspinsel hoor. Dit is de eerste keer dat ik een teef heb, en ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt :')

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:43

En sowieso voorlopig aan de lijn houden... want ook kans dat haar oren niet meer goed werken als ze een leuke reu tegenkomt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:45

Hier precies hetzelfde, ik heb er vorige week een stafford vanaf getrapt en het baasje getrakteerd op een flinke reprimande. Mijn teef komt alleen aan de lijn buiten en ik ga naar rustige plekken waar aanlijnplicht is, helaas houden niet alle eigenaren hier rekening mee.
Wat ik ook doe is zodra ik een hond zie aankomen waarschuwen dat ik een loopse teef heb, de meeste lijnen dan direct hun hond aan gelukkig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:47

Iid vast houden en reu op afstand houden.
Zou toch echt not amused zijn als teef eigenaar.

Mijn ouders hebben een reu maar vermoed dat hij homo is ofzo :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:49

Of even zeggen dat ze een schimmel heeft. Meestal lijnen ze de reu dan sneller aan dan als je teef loops is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:52

Het enige wat helpt is ergens wandelen waar je zo min mogelijk honden tegen komt.
Reuen ruiken een loopse teef al van verre.
Dan kunnen ze nog zo gehoorzaam zijn, soms vergeten ze alles door een loopse teef en heeft de eigenaar van de reu het nakijken.

Leffroi

Cayenne schreef:
Maar stel dat ze toch op deze wijze gedekt zou worden (ik mag hopen van niet := ), zou ik dan de reu-eigenaar aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten?
Gewoon een gedachtenspinsel hoor. Dit is de eerste keer dat ik een teef heb, en ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt :')

Jazeker. Mensen hebben hun hond maar onder controle te houden. Heel 'simpel'. Brengt 'jouw' hond schade aan dan kan jij opdraaien voor de kosten. Weet niet of de wet het er ook mee eens is. Maar het zal toch niet zo zijn dat als jij alle maatregelen neemt, de hond van een ander ongestoord zijn gang kan gaan.

Casca

Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.
Laatst bijgewerkt door Casca op 11-08-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:54

Sowieso nu niet in losloopgebieden lopen met je teef. Dat heb je even te vermijden..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:57

Casca schreef:
Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.

Openingspost wel gelezen?

Cayenne schreef:
Nou laat ik haar nu meestal aan de lijn. Zeker in gebieden waar ze sowieso niet los mogen lopen.

Maar ze zit toch vast? (en hun honden lopen nota bene los in gebieden waar het niet mag).

Hier staat dat ze haar teef gewoon netjes aan de lijn heeft in gebieden waar toch aanlijnplicht heerst :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:58

Ts zegt toch dat de reuen in een gebied loslopen waar dat niet eens mag??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:58

Nee, reuen moeten onder controle zijn en ja, als ze dat niet zijn horen ze niet los. Het loslopen is daar toegestaan, maar altijd alleen onder voorbehoud dat je de hond onder controle hebt. Loslopen is geen recht en al helemaal geen plicht in een losloopgebied.

En in dit geval loopt ze voornamelijk in een aanlijngebied, niet in een losloopgebied (de polder tel ik niet mee als losloopgebied, dat daar geen aanlijnplicht geldt omdat het buiten de bebouwde kom is, maakt het nog geen losloopgebied namelijk).

Overigens ben ik het met je eens dat je bij voorkeur de losloopgebieden vermijd met een loopse teef, maar soms kan het niet anders (omdat je een klein stukje losloopgebied moet doorkruisen om naar een fijn aanlijngebied te lopen, of omdat je huis aan een losloopgebied grenst).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:59

Je kan een gele zakdoek om doen. Dat is een waarschuwing dat andere hondeneigenaren hun hond even aanlijnen omdat de hond met de gele zakdoek om wat voor reden dan ook (herstellende, oud, in training, loops etc) niet door een loslopende hond benaderd kan worden. Verder zou ik haar voorlopig uitlaten op plekken waar weinig tot geen honden komen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:01

Casca schreef:

TS loopt niet in losloop gebieden, ik vind het niet meer dan normaal dat de eigenaar van de reu zijn verantwoordelijkheid neemt als de eigenaar het dier los laat in een gebied waar dit niet mag!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:03

Ik vind het belachelijk dat jij maatregelen moet nemen terwijl je je hond netjes aan de lijn hebt. Die eigenaren van die ongeholpen reuen moeten hun hond ook gewoon aan de lijn houden.

Werkt 2 kanten op. Gewoon beide aan de lijn dus.

Zou zeker de eigenaar van de desbetreffende reu aansprakelijk stellen mocht er wel wat gebeuren. Hij zit hier fout in dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:03

damian23 schreef:
Je kan een gele zakdoek om doen. Dat is een waarschuwing dat andere hondeneigenaren hun hond even aanlijnen omdat de hond met de gele zakdoek om wat voor reden dan ook (herstellende, oud, in training, loops etc) niet door een loslopende hond benaderd kan worden. Verder zou ik haar voorlopig uitlaten op plekken waar weinig tot geen honden komen.

Ik zou dat niet herkennen hoor.. denk velen met mij.
Maar ik vind het sowieso belachelijk dat je je hond naar een aangelijnde hond laat gaan. Tenzij in losloopgebied.
En als je dan blijkbaar ook nog te ver weg bent om je hond gelijk te corrigerwn als hij erop wil duiken....

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:05

Mizora schreef:
Nee, reuen moeten onder controle zijn en ja, als ze dat niet zijn horen ze niet los. Het loslopen is daar toegestaan, maar altijd alleen onder voorbehoud dat je de hond onder controle hebt. Loslopen is geen recht en al helemaal geen plicht in een losloopgebied.

En in dit geval loopt ze voornamelijk in een aanlijngebied, niet in een losloopgebied (de polder tel ik niet mee als losloopgebied, dat daar geen aanlijnplicht geldt omdat het buiten de bebouwde kom is, maakt het nog geen losloopgebied namelijk).

Overigens ben ik het met je eens dat je bij voorkeur de losloopgebieden vermijd met een loopse teef, maar soms kan het niet anders (omdat je een klein stukje losloopgebied moet doorkruisen om naar een fijn aanlijngebied te lopen, of omdat je huis aan een losloopgebied grenst).

Onder controle als ze een loopse teef ruiken... :D

Mijn teef die overal los kan lopen en altijd bij mij blijft, is als ze loops is ook niet te vertrouwen. Ook al is een hond nog zo braaf, als die hormonen op hol slaan kan je roepen wat je wil, maar bij veel werkt dat dan niet meer.. Mijn reu is ook een geile harry met loopse teefjes... heb er hier thuis nu ook eentje -O-
In een losloopgebied moet je gewoon niet lopen met je loopse teef, los of vast..

Gebied waar honden niet los mogen lopen is wat anders, dan horen de reuen ook gewoon aan de lijn natuurlijk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:11

Casca schreef:

Dat is niet bij alleen loopse teven zo. Gecastreerde reuen zijn soms ook de dupe van een ongecastreerde reu. De eigenaren van een volle reu moeten ten alle tijden dat gerij maar voorkomen of het beest castreren. Heb hier altijd teven gehad en nu een gecastreerde reu en ik kan je vertellen dat ik me kapot erger aan eigenaren die dit vertikken te voorkomen. Mijn gecastreerde reu heeft zelfs een blessure opgelopen door het gerij van een ongecastreerde reu. En de eigenaar maar zeggen dat hij geen last heeft van het gedrag van zijn reu. Nee....hij niet. Lekker egoïstisch.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:13

Casca schreef:

Nee hoor de reuen hoeven niet vast in een losloopgebied omdat er misschien loopse teven zijn, maar de reuen moeten vast omdat de TS in een gebied loopt waar een aanlijningsplicht is. (En waar dus gewoon alle honden aan een riem horen te lopen zowel reuen als teven)

TS ik heb wel eens gehoord dat er een soort spray bestaat wat de geur wat maskeert, geen idee of het werkt, ik heb het nog nooit gebruikt.
Ik was mijn hond haar achterkant altijd na een loopsheid zodat de geur weg is, die blijft namelijk anders best wel lang hangen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 12:23

Ik vermijd idd zoveel mogelijk de losloopgebieden! Maar honden zijn in aanlijngebieden verder amper te vermijden. We wonen in een buitenwijk van Den Bosch en het stikt hier van de honden.
Afgelopen week sprong er dus een border collie reu bovenop en de eigenaar werd woest omdat ik daar met mijn (aangelijnde) loopse teef liep. Maar zijn hond liep los waar het niet mocht. Moet ik haar dan stelselmatig in de tuin laten wanneer ze loops is? :? Ik vind dat echt de omgekeerde wereld.
Ik roep trouwens ook altijd dat ze loops is, maar vaak zijn die reuen zo snel dat de baasjes ze niet meer aangelijnd krijgen. Ik heb de border collie ook bijna met grof geweld van mijn hond af moeten trekken.

Het verhaal van de zakdoek kende ik niet! En idd is het een goed idee om haar straks nog eens grondig te wassen zodat de geur eruit is.