twee tortelduifjes gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

twee tortelduifjes gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:31

Wat doe ik met twee jonge tortelduifjes?
Ik kom aan op het werk en de kelner attendeert me direct op twee duifjes. Het restaurant bevind zich langs een drukke weg met ook veel honden en katten als voorbijganger. Op dit moment is het hier bloedheet. Ik heb ze in een krat gestopt en wat water erbij gedaan. En nu?
Ze zijn niet heel klein. Hebben overal al veren. De boom in klimmen om het nest te zoeken is geen optie en er is hier geen vogelopvang.
De ouders zijn denk ik niet in de buurt en de jongen roepen ook niet.

Kunnen ze zelfstandig eten en drinken? En wat eten ze? De diervoederzaak is al dicht. Mogen ze rijst ofzo?

Heeft iemand hier verstand van? Graag advies, ik zal zo een foto plaatsen :)

Palmera

Re: twee tortelduifjes gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:55

Bij de foto. De rechter heeft bij nadere inspectie een wond onder zijn vleugel. Niet erg diep, maar is wel de reden waarom hij rustiger is dan zijn maatje.Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:24

Die zijn net uit het nest gevlogen voor het eerst.
Ouders komen zo'n jongen nog voederen,maar ze kunnen ook wat zelfstandig eten(apen ouders na hiervoor).

Rijst zeker niet geven!

Een graanmengsels,voor zo'n jonkies gebroken graan mengeling.

Volgens mij gaan ze al kunnen vliegen,alleen nog niet gecoördineerd en weten dit zelf ook nog niet.

Als je ze ergens enkele dagen veilig in die bak in de buurt kan zetten,heb je grote kans dat ze na enkele dagen vanzelf wegvliegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 18:28

Ik kan ze zonder problemen een tijdje bij me houden. :)
De wond onder de vleugel van het ene vogeltje gaat straks een likje antibioticacreme krijgen.

Een vaste gaste heeft ze net gezien en bood aan wat vogelvoer langs te brengen. Mogen ze dat?

Edit: morgenochtend kan ik gewoon geschikt voer voor ze halen. Tot die tijd hwb ik niet veel mogelijkheden. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:36

Volgens mij gaan ze niets eten,te stressvol voor ze,deze situatie.

Als het wondje oppervlakkig is,zou ik het laten.
Geuren creeeren stress bij vogels.
Voor de ouders nu al enorm stressvol dat de jongen in een bak zitten vol mensengeuren en de jongen hebben die geur ook al,als je dan aan de slag gaat met zalf ed,heb je zelf kans dat de ouders niet meer durven komen.

Zolang het een oppervlakkige wond is,is er niet veel kans op ontsteking en geneest zoiets vaak vlot.

Zet ze iets hoger op een goed bereikbare plek vr de ouders,zo ver mogelijk van mensen en veel beweging,en laat ze zo veel mogelijk met rust.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:09

Ehm tengeltje je weet dat vogels echt heel slecht/vrijwel niet kunnen ruiken? Wij sprayen zelf wondjes in met acederm, dat meurt pas flink. Ik zou hem inderdaad behandelen verzorgen tot ze oud genoeg zijn om uit te vroegen en bij andere duiven weer vrijlaten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:13

De jongen zitten nu in hun bak op een bankje onder de boom waar ze zeer vermoedelijk uitgevallen zijn. De ouders kunnen erbij. Maar die heb ik nog niet gezien.
Het probleem is 's nachts. Als ik ze buiten laat bestaat er een grote kans dat ze opgegeten worden. Ik kan ze naar binnen halen. Maar ik weet niet of dat dus verstandig is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:33

Ik zou ze vannacht dan gewoon binnenhalen. Anders zijn ze waarschijnlijk een vogel voor de kat...letterlijk dan :7 Die zien er groot genoeg uit om het met jouw goede zorgen en zonder ouders te redden.
De tortels die hier in mijn tuin leven / kamperen / op bezoek komen, snaaien lekker mee met de kippen. Gewoon gebroken graanmengeling. :)
Heb je daar niemand met kippen in de buurt toevallig die een handje graan kan missen?
En anders zal vogelvoer het misschien ook wel doen voor een nachtje.
Succes in elk geval !

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:47

Als je echt verder niet weet wat te doen kan je de dierenambu bellen, die kunnen ze dan naar een vogelopvang brengen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:54

Cinnepin schreef:
Als je echt verder niet weet wat te doen kan je de dierenambu bellen, die kunnen ze dan naar een vogelopvang brengen

Hier bestaat geen dierenambulance en al helemaal geen vogelopvang. :)

Het goede nieuws is: mijn vriend heeft de moeite genomem met grote ladder langs te komen. Is via die ladder het dak op gegaan en heeft ze vanaf het dak in de boom kunnen zetten waar moeders hun blijkbaar al opwachtte *\o/*

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:57

och sorry, zie nu dat je niet in nl woont....solly ( blond )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:34

Wist je al dat vogels 24 tm zelfs 48 uur nodig hebben na uit het nest te zijn gegaan om te kunnen vliegen? Oftewel als ze daarvoor oud genoeg zijn had je beter niets kunnen ondernemen ;)

Vogels krijgen ook express meerdere jongen omdat een groot deel het niet overleefd. Is ook maar goed anders was het nu zwart geweest vd vogels in de lucht ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:51

Ah kijk, familie herenigd !