Kitten op kittenbrok of al op volwassen brok? Kauwprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Kitten op kittenbrok of al op volwassen brok? Kauwprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 11:13

We hebben sinds een paar maanden onze kitten Loeky, die inmiddels al een flinke kat is geworden. Hij is 3/4e Main Coon en het laatste kwartje is gewoon een HTK-kat. Loeky is (nu nog) een kater van ruim 5 maanden, inmiddels al 4 kilo.

Nu is hij een hele makkelijke eter, maar kauwen vergeet hij nogal regelmatig. Kittenbrokken zijn natuurlijk vaak erg klein en vliegen ze naar binnen. Hij begint ook al wat uit zijn bekkie te stinken en wat tandsteen te ontwikkelen. Royal Canin brokken hebben niet mijn voorkeur vanwege de samenstelling.
De enige brok die er weer uit kwam omdat hij niet gekauwd had, was de brok van Diervoernatuurlijk Wild Instinct Kat. Dit was een proefzakje waar hij in eerste instantie niks van wilde eten. Deze brokken waren wat groter dan de brokken van Sanabelle die ik hem nu geef waar hij het goed op doet. Maar dus zonder te kauwen.

Ik weet inmiddels niet meer wat handig is, op kleine kittenbrok houden met tandsteenvorming. Of op volwassenbrokken zetten van bijvoorbeeld Diervoernatuurlijk met het risico dat hij dat misschien toch besluit niet te eten of alsnog vergeet te kauwen en veel te spugen. Wat met luid gemiauw gaat en wat hij dan alsnog op eet |o
Loeky krijgt onbeperkt brokjes wat tot nu toe goed bevalt, dus dat willen we graag zo houden. Hij krijgt ook een paar keer per week een zakje met vlees en wat gedroogde eend als snoepjes.

Hopelijk heeft bokt een paar tips voor ons :)

belle_boef

Re: Kitten op kittenbrok of al op volwassen brok? Kauwprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:15

Een antischrok voerbak al geprobeerd?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:24

Je kunt hem gewoon op volwassen voer zetten hoor. In kittenvoer zitten over het algemeen meer calorieën, die kittens in de groei goed kunnen gebruiken. Maar aangezien jouw kater al een flink halfwasje is van 4 kilo, is dat niet nodig en kan hij prima verder op volwassen voer.

Een activity board is verder een goed idee, dan moet hij brokje per brokje eruit vissen met zijn pootjes, zodat hij niet kan schrokken. En goed voor zijn mentale welzijn, het is goed voor katten om te werken voor hun eten. Gaat ook verveling tegen.

Op zich is niet kauwen geen probleem, als hij maar niet kan schrokken.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 11:36

Goh nee, nog helemaal niet aan gedacht zelfs. Wat erg!

Hij is inderdaad heel flink al Catnip, dus met het schrokken en het flinke gewicht ben ik niet zo heel enthousiast om hem op kittenbrok te houden.
Jij zegt dat kauwen geen probleem is, alleen zit ik dan nog met die tandsteenvorming.. Ik ga in ieder geval een anti schrokbak/activity board proberen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:49

Royal Canin heeft een kittenbrok speciaal voor Coons, deze brokken zijn groter.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:59

Ik zou even checken of er geen urineverzurende stoffen in de brok zitten. Mocht dit wel het geval zijn, niet overstappen of een andere brok kiezen waar geen urineverzurende stoffen in zitten.
Kittens hebben van nature een vrij zure urine, stop je er ook nog urine verzurende stoffen bij word het een beetje teveel van het goede.

Mocht het er niet in zitten kan je natuurlijk wel al overstappen, zeker voor de grote kattenrassen is een grote brok wel fijn.

Per merk kan het verschillen of het er wel in zit of niet.

Ook zou je de Ca:P(calcium: fosfor) verhouding kunnen checken of deze prima is voor kittens.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:34

Je hebt van sanabella ook de grande dit zijn flinke grote brokken.
Probeer hem ook eens lamshart, kuikens of ander rauwvlees te geven hier moet hij flink op kauwen wat tandsteen voorkomt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 09:14

gaby12 schreef:
Je hebt van sanabella ook de grande dit zijn flinke grote brokken.
Probeer hem ook eens lamshart, kuikens of ander rauwvlees te geven hier moet hij flink op kauwen wat tandsteen voorkomt.

Klopt, maar hij moet nog flink groeien en ik ben bang dat als ik hem nu al op van die grote brokken zet, het straks geen nut meer heeft. Ofzo :'). Geen idee of het zo werkt maar dat idee heb ik.

Ik zal toch eens gaan kijken naar af en toe rauw vlees gaan geven.
Ook heb ik zo'n voedertoren besteld en volwassen brokjes. Kijken of meneer het daar wat beter op gaat doen!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:59

Hij is 5 maanden dus al rijp voor castratie daarna kan je hem met een gerust hart overzetten op volwassen brok.
Maar het beste voor hun tanden is rauw vlees waar ze flink op moeten knagen :o