Konijnen vechten na sterilisatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annalies03

Konijnen vechten na sterilisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:00

Hallo bokt..

Mijn konijn (1) heeft een vrij lange tijd naar een vriendje moeten zoeken, omdat het er soms best ruw aan toe ging, uiteindelijk hadden we een match die noemen we even nummer 2

nu is konijn 1, 6 dagen geleden geholpen voor sterilisatie, dit ging een beetje ruw, en ze eet eigenlijk sinds gisteren pas weer zelf normaal, en begint weer goed rond te rennen en spelen, super leuk dacht ik..
bij mij staan beiden konijnen binnen en hebben ze een eigen kamer in het huis, nu heb ik de kooi van konijn 1, in de kamer terug gezet, zodat ze weer wat kunnen snuffelen, eigenlijk hebben ze elkaar al die tijd wel kunnen zien maar niet echt in de buurt kunnen komen..
Nu merk ik overigens dat konijn 2 erg boos over komt naar konijn 1, soms zelfs bijtend te lijkend, komt dit vaker voor na de sterilisatie?

en wat zou ik nu moeten doen? over een paar dagen zou ze terug gewoon de kamer door mogen rennen, maar ik wil nou ook niet dat ze gaan vechten, of zie ik het 'konijnentaal' nu verkeerd, en is dit even normaal?

Ik krijg graag tips, bedankt voor het lezen

Taartje

Re: Konijnen vechten na sterilisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:06

Mijn zus had precies hetzelfde.
Hebben ze een tijdje uit elkaar gehaald en elke keer wel laten ruiken aan elkaar (kooien stonden naast elkaar) toen rustig weer in een neutrale grote ruimte samen gezet. En hierna weer samen in een kooi. Tijdje heeft het rammetje nog wat boos naar de net gesteriliseerde voedster gedaan maar nu is alles weer koek en ei.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:08

Taartje schreef:
Mijn zus had precies hetzelfde.
Hebben ze een tijdje uit elkaar gehaald en elke keer wel laten ruiken aan elkaar (kooien stonden naast elkaar) toen rustig weer in een neutrale grote ruimte samen gezet. En hierna weer samen in een kooi. Tijdje heeft het rammetje nog wat boos naar de net gesteriliseerde voedster gedaan maar nu is alles weer koek en ei.

dus eigenlijk opnieuw koppelen dan? oei dat wordt wat, bedankt!

kreeg ook net dit via facebook van BunnyBunch

"Ja, dat gedrag komt vaker voor. Konijn 1 zal zwakker zijn door de operatie. In de natuur worden zwakke dieren vaak uit de groep verstoten. Ook ruikt ze wat anders na de operatie. Het kan dus goed dat het gedrag van konijn 2 veranderd naar haar toe. Laat haar in ieder geval echt goed herstellen voor je ze weer samen zet en voor de zekerheid zou je de "eerste kennismaking" op neutraal terrein kunnen doen voor je ze weer definitief samenzet."

tjah.. dat wordt wat, dan maar even laten snuffelen aan elkaar via de kooi, en rustig aan opbouwen weer.

Laptopmuis

Re: Konijnen vechten na sterilisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:46

Helemaal opnieuw koppelen op neutraal terrein. Zou wel pas doen als de wondes van je konijn goed genezen zijn. Je konijn ruikt nu vreemd en als je beide kooien naast elkaar zet dan zet je beide territoriums naast elkaar, wat ze dus gaan beschermen.