Martje70 schreef:Nee, hij doet dit niet al een half jaar, dus zo blond ben ik ook weer niet. Zoals je misschien gelezen hebt is het een hond met flinke problemen. De eerste 5 1/2 maand is het beestje alleen bezig geweest met overleven bij ons.
Dus hij doet het eigenlijk nog maar net? Een paar weken ofzo? Dat is wel gunstig!
Martje70 schreef:De moeilijkheid is dat het voor ons onmogelijk is om de hond binnen te houden als wij aan het werk zijn. Of alle honden kunnen dan naar buiten, of alle honden zijn dan binnen. En mijn oudste hond kan niet de hele dag binnen zitten, dat redt hij niet met plassen.
Ik snap dat dat lastig is, maar dan kun je deze hond (eventueel samen met een andere hond) ergens zetten vanwaar hij niet zelf naar buiten kan. Dat kan zijn een andere kamer/bijkeuken of middels een ren een scheiding maken of als het echt niet anders kan een ruime bench.
Waarbij het de bedoeling is dat dit tijdelijk is, totdat hij dus niet meer blaft bij elk vliegtuig.
Martje70 schreef:Op zich vind ik het idee goed, maar even praktisch gezien, moet ik dan elke anderhalve minuut een koekjesregen op hem neer laten dalen? Ik ben bang dat hij zelfs van een koekje per anderhalve minuut al moddervet wordt.
Ja zo ongeveer wel
. Wat voor voer geef je hem? Brok? Dan kun je zijn gewone voer, eventueel deels vervangen door snoepjes, hiervoor gebruiken. Dat die vliegtuigen elke 1,5 minuut is eigenlijk juist héél erg gunstig want daardoor kun je tijdens een trainingssessie fijn doorwerken (eens in de paar uur wordt alweer een stuk bewerkelijker om te trainen).
Normaal gesproken wordt dit (CC) trouwens vooral ingezet bij angst (voor vuurwerk/onweer/vliegtuigen bijv.), maar voor het ombuigen voor het gedrag van jouw hond zou het ook kunnen werken.
Martje70 schreef:Ik heb dit ook geprobeerd, hem ook af te leiden met koekjes wanneer er een vliegtuig over komt, maar het is dan hap, en al kauwend en slikkend gaat hij er dan weer achteraan. De vliegtuigen zijn interessanter dan de koekjes.
Maar zeker bedankt voor het meedenken!
Het idee is goed, maar daarom geef je bij counterconditioning juist steeds koekjes, totdat de prikkel voorbij is én moet je hem in eerste instantie aan de riem houden. Je begint trouwens met iets wat de hond héél erg lekker vindt, zodat het makkelijker wordt om de aandacht van het vliegtuig naar iets anders (het voer) te verleggen. Ook begin je met een heel hoge frequentie, dus kaasje (bijv.) kaasje kaasje kaasje.... Als het aanslaat zul je merken dat je de voerfrequentie wat kunt verlagen, hij zijn aandacht steeds iets langer van het vliegtuig weg zal kunnen houden en je in een later stadium ook met minder bijzondere beloningen voort kunt trainen (dus zijn gewone brokken bijv.).
Die riem is hierbij wel belangrijk, hij mag gewoon niet meer jagen en moet tijdens het trainen gewoon in jouw buurt blijven (zodat de keuze voor het voer ook makkelijker wordt).
Je hebt kans dat hij door deze methode bereikbaarder wordt voor andere manieren. Dat het een basis geeft om van hieruit de opvoeding vwb de vliegtuigen aan te vullen met correctie. Je kunt het natuurlijk ook alleen/meteen aanpakken vanuit correctie, maar wie weet geeft dit een fijnere opening om het gedrag om te buigen (zeker als er zoveel andere problemen spelen bij deze hond).