Hond blaft naar vliegtuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:19

Vanuit het asiel heb ik een 10 jarige hond geadopteerd. Hij heeft echter nogal een flinke gebruiksaanwijzing. Hij is bij een vorig baasje gepest en mishandeld. Hij heeft hierdoor een flink trauma gekregen. Hij is hierdoor een angstbijter geworden.

Op zich allemaal nog goed mee te leven, maar hij blaft naar vliegtuigen. Hij rent van voor naar achter in de tuin en jaagt ze allemaal de tuin uit -O- . Aangezien we vlakbij Schiphol in de buurt wonen gaat het de hele dag door. Niet alleen wij, maar de buren worden ook gek van hem.

Heeft iemand een goed idee om hem dit af te leren?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:39

Hoe lang heb je hem?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 05-08-17 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:40

En wat doe jij dan in dat geval? En hoe doet hij het tijdens wandelingen?
Al gedragstherapeut gecontacteerd?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:42

Idem qua vragen als hierboven.
Daarnaast wat doe jij met hem door de dag?

Zo te lezen is het een hond met veel energie en een drijver.
Dan moet je hier ook mee aan de slag gaan,want als hij die energie niet kwijt kan,zoeken zo'n honden dingen om zich bezig te houden.ik dit geval dus vliegtuigen jagen....

Ik zou op zoek gaan naar activiteiten die hem mentaal moe maken,waardoor hij zijn energie beter zal gebruiken dan het jagen van vliegtuigen.

Wat doet hij binnen trouwens?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:51

Ik zou desensiteren. Hond mee naar een vliegtuigspottersplek, en corrigeren als hij blaft, en belonen als hij niet blaft. Zodra hij niet blaft, weg van de spottersplek = rust. En dat een hele tijd dagelijks misschien wel meerdere keren oefenen.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:57

Hele opgave om te corrigeren, want ik woon ook bij Schiphol, en de vliegtuigen komen elke 1,5 minuut over.
Desensibiliseren is lastig, omdat je er niet de hele dag aandacht kan geven.
Lastig.
Toen mijn paard hier kwam wonen, bukte ze in het begin bij elk vliegtuig dat overvloog. Maar na een paar dagen was ze het zat. Er zat ook geen beloning in het bukken.
Jouw hond wordt beloond bij elk vliegtuig dt hij uit de tuin jaagt.
Misschien alleen onder controle in de tuin laten, en als je niet kan opletten, dan naar binnen doen.
Al denk ik dat het in dagelijkse praktijk lastig wordt.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:30

Tja, inderdaad komen elke 1,5 minuut vliegtuigen voorbij. Ik heb ook inderdaad het idee dat hij echt denkt dat hij de vliegtuigen wegjaagt. En dat is zijn beloning.

De hond is nu een half jaartje bij ons. Het is een Cairn Terriër, geen drijver dus. Hij heeft veel lichamelijke problemen die we een voor een aanpakken. Hij kan dus bijvoorbeeld nog geen lange wandelingen maken. Tijdens wandelingen gedraagt hij zich redelijk. Hij luistert nog niet bijzonder goed, maar ook daaraan wordt gewerkt.

Gedragstherapeut is erbij geweest voor tips voor zijn angstbijten en dat helpt. Hij begint ons rustig aan te vertrouwen. Ook dit gaat zeer langzaam, maar we zien gelukkig vooruitgang.

De honden (we hebben meerdere honden) kunnen de hele dag in de tuin. We kunnen ze niet opsluiten wanneer we werken want dan redt onze oude hond het niet met plassen.

Momenteel heb ik vakantie. Als hij blaft corrigeer ik hem door hem streng toe te spreken. Als hij niet blaft, beloon ik hem daarvoor. Als het te erg wordt, lok ik hem naar binnen en mag hij niet meer naar buiten. Alleen probeert hij dan binnen grommend te blaffen wanneer er een vliegtuig voorbij komt. In de avond en de nacht is hij gelukkig wel stil.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:51

Maar je laat hem dit gedrag dus al een half jaar uitvoeren? Dat is een beetje erg dom, want het is nu helemaal bevestigd en ingesleten.

Als je hem nog maar net had gehad dan had ik gezegd: niet in de tuin tenzij je erbij bent en hem iedere keer kunt corrigeren, hierbij hou je hem in eerste instantie aan de riem en later aan een lange lijn zodat hij écht geen kans heeft om te jagen en dus geen succes heeft. Daarnaast zou ik counterconditioning toepassen.

Bovenstaande kun je nog steeds toepassen, maar zal een véél langere adem vergen dan wanneer je dit direct gedaan had. In huis kun je het trouwens ook toepassen, waarbij ik vooral voor de counterconditioning zou gaan (vliegtuig horen = koekjesregen).

Als je dit niet stelselmatig en zeer consequent aanpakt kun je mijns inziens net zo goed niets doen, want dan gaat het gewoon echt niet helpen (dus corrigeren terwijl hij op andere dagen/momenten gewoon weer alle vrijheid krijgt is totaal nutteloos).

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:18

Nee, hij doet dit niet al een half jaar, dus zo blond ben ik ook weer niet. Zoals je misschien gelezen hebt is het een hond met flinke problemen. De eerste 5 1/2 maand is het beestje alleen bezig geweest met overleven bij ons.

De moeilijkheid is dat het voor ons onmogelijk is om de hond binnen te houden als wij aan het werk zijn. Of alle honden kunnen dan naar buiten, of alle honden zijn dan binnen. En mijn oudste hond kan niet de hele dag binnen zitten, dat redt hij niet met plassen.

Op zich vind ik het idee goed, maar even praktisch gezien, moet ik dan elke anderhalve minuut een koekjesregen op hem neer laten dalen? Ik ben bang dat hij zelfs van een koekje per anderhalve minuut al moddervet wordt. Ik heb dit ook geprobeerd, hem ook af te leiden met koekjes wanneer er een vliegtuig over komt, maar het is dan hap, en al kauwend en slikkend gaat hij er dan weer achteraan. De vliegtuigen zijn interessanter dan de koekjes.

Maar zeker bedankt voor het meedenken!

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:29

Ik denk dat veel mensen niet weten wat het betekent voor bewoners rondom Schiphol als er dag en nacht iedere 1,5 minuut een vliegtuig landt of opstijgt. Dat stopt niet.
We wonen bijde Kaagbaan. Preferente baan. Dus voorkeursbaan. Nu is het megadruk.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 11:56

Het is denk ik ook niet voor te stellen. Op dit moment is het vreselijk. Wij wonen pal onder de aanvliegroute, vlakbij Schiphol.

Gelukkig trekken de paarden geen oor meer op. Grappig wat je vertelde over het bukken van jouw paard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:05

Verhuizen.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 12:23

Kuggur schreef:
Verhuizen.


Ik denk dat dit inderdaad een en misschien wel dé enige oplossing is :j maar dat doe ik toch maar niet. Dan maar oordopjes in.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:35

Misschien dat je hem kan laten wennen aan vliegende voorwerpen, een kleine drone door de tuin (laag en dichtbij, dat andere mensen er geen last van hebben) maar als hij er echt bang/angstig van wordt moet je het ook niet doen, en anders geruststellen misschien en proberen zodra er een vliegtuig over komt de aandacht naar jou toe te leiden, en dan moet hij even op jou letten (terwijl jij natuurlijk wat snoepjes hebt) en zodra het vliegtuig weg is laat je hem weer gaan, zou dat een idee zijn?
Wordt hij echt bang van de vliegtuigen, of wilt hij gewoon dat ze weg gaan, omdat hij ze irritant vindt?

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hond blaft naar vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:05

Ik heb er in het verleden ook gewoond, dus kan het me zeker wel voorstellen. Grappige is dat wanneer ik daar weer in de buurt ben, de eerste 2 vliegtuigen opmerk en dan niet meer. Zit er blijkbaar nog ze ingesleten ;)
Maar wat betreft je hond, ik zou daar dan toch met de gedragsdeskundige mee aan het werk gaan, want die weet wat de hond nog meer heeft. Ik kan hier wel van alles roepen, maar je zegt dat hij meer problemen heeft, dus dan wordt het wel lastiger. Maar dat het tijd en energie gaat kosten is wel zeker.
Stomme vraag, maar kan hij niet in een bench als jullie weg zijn, terwijl de rest losloopt? Dan heb je iig het probleem met je oude hond niet en ook niet het gekef als jullie weg zijn.
Het lijkt me voor de buren echt geen pretje om naast jullie te wonen als die kleine de hele dag zo uit z'n dak gaat.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 13:11

Sophie_Wind schreef:
Misschien dat je hem kan laten wennen aan vliegende voorwerpen, een kleine drone door de tuin (laag en dichtbij, dat andere mensen er geen last van hebben) maar als hij er echt bang/angstig van wordt moet je het ook niet doen, en anders geruststellen misschien en proberen zodra er een vliegtuig over komt de aandacht naar jou toe te leiden, en dan moet hij even op jou letten (terwijl jij natuurlijk wat snoepjes hebt) en zodra het vliegtuig weg is laat je hem weer gaan, zou dat een idee zijn?
Wordt hij echt bang van de vliegtuigen, of wilt hij gewoon dat ze weg gaan, omdat hij ze irritant vindt?


En heel goed idee! En een goed excuus om een drone aan te schaffen *\o/*


fannetje schreef:
Ik heb er in het verleden ook gewoond, dus kan het me zeker wel voorstellen. Grappige is dat wanneer ik daar weer in de buurt ben, de eerste 2 vliegtuigen opmerk en dan niet meer. Zit er blijkbaar nog ze ingesleten ;)
Maar wat betreft je hond, ik zou daar dan toch met de gedragsdeskundige mee aan het werk gaan, want die weet wat de hond nog meer heeft. Ik kan hier wel van alles roepen, maar je zegt dat hij meer problemen heeft, dus dan wordt het wel lastiger. Maar dat het tijd en energie gaat kosten is wel zeker.
Stomme vraag, maar kan hij niet in een bench als jullie weg zijn, terwijl de rest losloopt? Dan heb je iig het probleem met je oude hond niet en ook niet het gekef als jullie weg zijn.
Het lijkt me voor de buren echt geen pretje om naast jullie te wonen als die kleine de hele dag zo uit z'n dak gaat.


Ook een bench is een goed idee. Gelukkig hebben we geen directe buren, we wonen vrijstaand, hij heeft een hectare om te blaffen, maar het geblaf is ver te horen... We gaan dit ook voorleggen aan de gedragsdeskundige.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:22

Martje70 schreef:
Nee, hij doet dit niet al een half jaar, dus zo blond ben ik ook weer niet. Zoals je misschien gelezen hebt is het een hond met flinke problemen. De eerste 5 1/2 maand is het beestje alleen bezig geweest met overleven bij ons.

Dus hij doet het eigenlijk nog maar net? Een paar weken ofzo? Dat is wel gunstig!



Martje70 schreef:
De moeilijkheid is dat het voor ons onmogelijk is om de hond binnen te houden als wij aan het werk zijn. Of alle honden kunnen dan naar buiten, of alle honden zijn dan binnen. En mijn oudste hond kan niet de hele dag binnen zitten, dat redt hij niet met plassen.

Ik snap dat dat lastig is, maar dan kun je deze hond (eventueel samen met een andere hond) ergens zetten vanwaar hij niet zelf naar buiten kan. Dat kan zijn een andere kamer/bijkeuken of middels een ren een scheiding maken of als het echt niet anders kan een ruime bench.
Waarbij het de bedoeling is dat dit tijdelijk is, totdat hij dus niet meer blaft bij elk vliegtuig.




Martje70 schreef:
Op zich vind ik het idee goed, maar even praktisch gezien, moet ik dan elke anderhalve minuut een koekjesregen op hem neer laten dalen? Ik ben bang dat hij zelfs van een koekje per anderhalve minuut al moddervet wordt.

Ja zo ongeveer wel :+ . Wat voor voer geef je hem? Brok? Dan kun je zijn gewone voer, eventueel deels vervangen door snoepjes, hiervoor gebruiken. Dat die vliegtuigen elke 1,5 minuut is eigenlijk juist héél erg gunstig want daardoor kun je tijdens een trainingssessie fijn doorwerken (eens in de paar uur wordt alweer een stuk bewerkelijker om te trainen).
Normaal gesproken wordt dit (CC) trouwens vooral ingezet bij angst (voor vuurwerk/onweer/vliegtuigen bijv.), maar voor het ombuigen voor het gedrag van jouw hond zou het ook kunnen werken.


Martje70 schreef:
Ik heb dit ook geprobeerd, hem ook af te leiden met koekjes wanneer er een vliegtuig over komt, maar het is dan hap, en al kauwend en slikkend gaat hij er dan weer achteraan. De vliegtuigen zijn interessanter dan de koekjes.

Maar zeker bedankt voor het meedenken!

Het idee is goed, maar daarom geef je bij counterconditioning juist steeds koekjes, totdat de prikkel voorbij is én moet je hem in eerste instantie aan de riem houden. Je begint trouwens met iets wat de hond héél erg lekker vindt, zodat het makkelijker wordt om de aandacht van het vliegtuig naar iets anders (het voer) te verleggen. Ook begin je met een heel hoge frequentie, dus kaasje (bijv.) kaasje kaasje kaasje.... Als het aanslaat zul je merken dat je de voerfrequentie wat kunt verlagen, hij zijn aandacht steeds iets langer van het vliegtuig weg zal kunnen houden en je in een later stadium ook met minder bijzondere beloningen voort kunt trainen (dus zijn gewone brokken bijv.).
Die riem is hierbij wel belangrijk, hij mag gewoon niet meer jagen en moet tijdens het trainen gewoon in jouw buurt blijven (zodat de keuze voor het voer ook makkelijker wordt).


Je hebt kans dat hij door deze methode bereikbaarder wordt voor andere manieren. Dat het een basis geeft om van hieruit de opvoeding vwb de vliegtuigen aan te vullen met correctie. Je kunt het natuurlijk ook alleen/meteen aanpakken vanuit correctie, maar wie weet geeft dit een fijnere opening om het gedrag om te buigen (zeker als er zoveel andere problemen spelen bij deze hond).