Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:10

Ik hoor jullie al denken maar poep ruikt toch nooit lekker? Nee inderdaad. Maar dit is gewoon echt niet te harden :=

We hebben een dichte kattenbak die aan de andere kant van de woonkamer staat (oké we wonen niet in paleis) maar jeetje als meneer gepoept heeft neemt het gewoon de hele bende verdieping over.

Ik schep elke dag de ontlasting uit bak uit en vul het grint weer aan. Zijn plas ruik je ook totaal niet het is echt als hij heeft zitten kakken. We hebben al verschillende soorten vulling geprobeerd, wel allemaal klont vormend omdat ik dit echt het prettigst vind werken, met geurtje, zonder geurtje, zelfs al van de speciale deo (wat ik allemaal eigenlijk helemaal niets vind). Nu hangt er tegen over de bak een elektrische luchtverfrisser maar ook daar ruik je het door heen.

Het is trouwens een ragdoll kitten van 6 maanden, en hij krijgt Prins vital care kitten brokjes ('s ochtends wordt zijn bakje aangevuld of gevuld en 's avonds weer dus hij heeft eigenlijk altijd eten). Dit mixen we met een beetje Royal Canin kitten instinctive vlees in saus omdat hij dat lekker vind.
Toevallig heb ik het gister en vandaag gemixt met Prins Nature Care (zonder granen) in de smaak tonijn maar het lijkt misschien nu nog wel erger.

Heeft er iemand tips? In mijn ogen krijgt hij prima voer. KVV hebben we geprobeerd maar eet hij totaal niet, ook brokjes van Applaws voor kitten maar ook deze at hij niet. Ik moet zeggen dat deze brokjes wel vrij groot waren misschien dat het daardoor kwam. En ook Orijen en ook dat wil hij niet.

Ik snap dat zo snel mogelijk na het poepen de bak verschonen het snelst is maar buiten dat we gewoon werken en naar school gaan heb ik ook niet zo veel zin om steeds met een poepschepje achter die kat aan te gaan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:11

Wat voor vulling heb je in de kattenbak? En verstopt hij het of laat hij het gewoon liggen?

luuntje

Re: Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:18

Je kan andere kattenbakvulling proberen.
En er zijn ook zelfreinigende kattenbakken.

Wel knap onprettig.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:21

Nu hebben we BioCats classic klont vormend met baby poeder geur :=
Maar deze is nu op en heb nu een zak Cat's Best Eco Plus omdat ik het biologisch afbreekbaar ook belangrijk vind. Daar ga ik dadelijk de bak deels mee vullen.

Dat is een goede! Hij doet een soort van half half geloof ik. Er zijn keutels die best een beetje begraven zijn maar ook die bovenop liggen. Vaak liggen de 'versere' meer boven op, echter hoor ik dat beest wel elke keer graven in de bak :=

Zo'n zelfreinigende bak heb ik ook naar gekeken maar meestal komt het er dan toch op neer dat je zelf nog wel met die bak moet schudden of draaien. Je hoeft dan alleen niet daadwerkelijk zelf meer met je schepje aan de slag. But correct me if i'm wrong.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:24

Als mijn katers brokken van RC of Prins krijgen gaan ze ook stinken. Komt door het hoge aandeel aan graan/rijst dat er onverteerd weer uitkomt omdat katten dat niet nodig hebben.

Geef ik ze brok met een hoog vleesaandeel en geen granen, dan stinken ze echt 95% minder. Ook als ze het neit begraven

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:31

Die van mij krijgen Carocroc en stinken echt niet... Je kan ook andere vulling proberen maar ik zou eerst eens kijken wat het voer doet. Ik heb gewoon vulling van de van Cranenbroek en het enige wat ik daar oliebol aan vind is dat het ruikt naar babypoeder want die geur vind ik niet te harden.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:32

Katers kunnen last hebben van hun anaalklieren,dan stinkt de ontlasting ook enorm.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:44

Ik gebruik biokat Diamond care, vind ik beter geurbindend.
Verder heb ik ook nog van die vochtige builtjes die je in de stofzuiger doet in de filter van de kattenbak zitten
:') bij ons echt een uitvinding, onze kater stinkt altijd even als hij op de bak is geweest en komt juist dan knuffelen, sinds die builtjes in de deksel ruikt hij voortaan naar lelietjes van dalen als hij uit de bak komt :')

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:57

Welke brok voer jij dan Keet? Orijen wilde meneer dus niet. Acana voer ik nu aan de honden maar heeft volgens mij geen kitten variant. Applaws waren de brokjes te groot/at hij niet en is trouwens ook niet volledig graanvrij. Fish4cats had ik laatst een proef verpakking van, ook dit at hij niet. (Valt het op dat ik een eko4pets klant ben? :)) )
Het vlees voor er over heen van Prins was juist wel graanvrij (want dat vind ik zelf ook erg belangrijk).
Ook heb ik Juicy pots van Applaws gehad (knal duur := wel 5% rijst maar dat rook en zag er zo lekker uit dat ik het zelf wel wilde eten, en meneer? Nope die heeft liever z'n synthetische zooi.
Maar als ik moet kiezen tussen een kat die niet eet en een die voer met granen krijgt is de keuze niet moeilijk.

Dus weet iemand een goede graanvrije brok die niet zulke grote brokjes heeft, en iets van vlees/ of een kuipje zonder graan/rotzooi, dan is dat zeer welkom.

Kun je ergens ook voordelig aan verschillende probeer verpakkingen komen? Want ik heb nu echt al 6 merken geprobeerd van meestal niet de goedkoopste brok wat hij dan vervolgens gewoon helemaal niet eet.

Biokat Diamond care hebben we ook al geprobeerd geloof ik, ik moet eigenlijk een lijstje maken met wat we allemaal gehad hebben :=
Wat zijn dat voor builtjes voor in de stofzuigen die ken ik helemaal niet?
Ik ken het, hij is ook een half langhaar dus heel die vacht stinkt dan :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:59

Graanvrij heb ik altijd (ook toen ze kitten waren) de gewone variant van gevoerd. Ze kregen Orijen, maar ivm grote leveringsproblemen vanuit Canada ben ik opzoek naar iets anders.
Andere variant Orijen al geprobeerd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:59

Ik zou in ieder geval 'smorgens en 'savonds de bak schoon scheppen en als jouw kater er wat boven op laat liggen zoals een van mijn jongere katten ook doet dan extra ingrijpen en het wegscheppen. Wij hebben een dichte container met afvalzak erin er naast staan en een schep zodat we op elk moment van de dag kunnen ingrijpen en die container/afvalemmer is dicht dus dan is de stank ook weg.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:02

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:03

eerste idee was ook andere brok proberen en eventueel kvv voor erbij?

op zooplus zie ik voor de honden soms probeer verpakkingen passeren, mss dat ze dat voor katten ook we hebben.

Hier eten de honden ook liever rommel met granen omdat er vaak smaak- en geurstoffen aan toegevoegd worden, maar ontlasting en vacht wordt erg slecht van granen in hun voer. Dus eten ze vnl kvv en weinig brok.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:03

Hier voer ik feringa van Zooplus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:04

taverno schreef:
Katers kunnen last hebben van hun anaalklieren,dan stinkt de ontlasting ook enorm.

Niet alleen katers hoor :+
Maar goed daar dacht ik ook aan, misschien aparte vraag maar ruik je hem uberhaupt? Een penetrante lucht als hij bijv. op schoot springt? Heb je hem wel eens betrapt op sleetje rijden (achterpoten in de lucht en dan met de anus over een kleedje/tapijt/het bed schuren)? Ik zou toch eens de dierenarts bellen en dit voorleggen.
Ik heb 2 poezen in huis waarvan 1 ook anaalklieren heeft (terugkerend) en haar poep ruikt ook veel sterker dan die van de ander, haar anus is ook zichtbaar viezer en ook als ze op schoot springt ruik je soms een penetrante geur.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:04

Maar hoe vaak poept hij per dag?
Mijn katten (ook ragdolls) poepen allemaal maar 1x per dag. Geef ik ze minder voer qua kwaliteit dan gaan ze veel vaker, alsof alles er terug uitkomt inplv opgenomen in het lichaam.

Ik geef Purizon (graanvrij) en vinden ze erg lekker, ook eten ze hier minder van terwijl ze wel op hetzelfde goede gewicht blijven. Denk omdat dit voedzamer is. Uiteindelijk is dit voor mij dus goedkoper dan hun vroegere royal canin brokken.

Ik heb bij zooplus toen 400 grams zakjes gekocht van verschillende smaken om te proberen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:11

:') De mijn is nu2,5mnd ook 'n Ragdoll en ook die ruikt erug lekker als ze op de bak is geweest...(ik heb Prins en RC droogvoer) en krijgt elke dal een klein bakje Sheba natvoer ook omdat ze het lekker vind...
(heb d'r nu 8dg en is al 307gr gegroeid...
Afbeelding
Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:15

Oh wat herkenbaar! Ik denk niet dat het heel erg aan de voeding ligt al heeft dit er natuurlijk altijd wel iets mee te maken. Wij hebben 2 katten een van 11 jaar en die stinkt echt gewoon nooit, en nu hebben we sinds 8/9 maanden een kitten er bij en mijn god, mijn luchtwegen sterven elke keer een beetje nadat ze op de bak heeft zitten poepen. Ergste is nog dat haar vaste gewoonte is te gaan poepen net als ik in bed lig (ze slaapt op mijn kamer dus de kattenbak staat daar ook) Dus kan telkens mijn bed weer uit, kattenbak naar beneden sjouwen en leegscheppen in de kliko. Want in die geur is slapen echt onmogelijk. Maargoed dat even ter zijde _O-

Wij hebben ook al meerdere kattenbak vullingen geprobeerd en ze heeft 4 soorten voeding gehad met meer granen, minder granen, meer eiwitten, minder eiwitten. Het werkt allemaal niet. Dus lees hier even mee.
Wel is het misschien een idee als dat bij jullie mogelijk is de bak bijvoorbeeld in de gang te zetten? Wij hebben er ook nog een in de gang, een enkele keer gaat ze daar zitten en dan hebben we er al veel minder last van gezien het niet in een directe leefruimte is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:32

Omdat dit topic bij Leven Zonder Paarden staat in plaats van Beestenboel had ik er er een heeeel ander beeld bij. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:33

Ik heb de kattenbak achter de bank staan in de huiskamer, maar met goede voeding ruik je het alleen als ze door het deurtje komen (of de deur eruit getrapt hebben)
Staan wel in een kist, die houd ook wat geur binnen.

Uitmesten doe ik met een schepje en luierzakjes van de Action (100 voor 89 cent) Hoef ik niet de gehele bak naar de kliko te slepen :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 16:55

Wat een reacties wat fijn!

Keet hij is toen hij net bij ons kwam heel erg ziek geweest waardoor hij een groei achterstand had/heeft (hij is nu met 6 maanden 3kg) waardoor hij heel klein en zwak was waardoor hij grotere brokken echt niet weg kreeg/wilde. Misschien ben ik daardoor met hem ook wat makkelijker geworden, als hij het niet eet haal ik wat anders. Omdat hij eerst dus moest eten, wat het was maakte niet uit.
Andere variant kan ik eens proberen.

Fargo goed idee :j we hebben een luieremmer (1 euro via mp :)) ) omdat anders ook het huis stinkt als we de bak hebben geleegd. Die we straks gaan gebruiken kunnen door de wc of zelfs op de composthoop (ik weet alleen niet of de poep en urine zelf wel goed voor de composthoop zijn?)

Spotedponie daar ga ik maar eens gelijk naar op zoek!

Dat zou zeker een optie zijn petitparis maar hoe doe je dat met KVV? Als de brokjes de hele dag staan maakt dat niet uit. Maar KVV wil ik hem echt op dat moment laten eten en dan bakje weg. Alleen eet hij dan nooit de hoeveelheid die hij zou moeten krijgen.

Annet_Dottie; Nee ik ruik hem verder niet, hij ruikt juist super lekker :+: behalve wanneer ie net heeft zitten poepen :+ Sleetje rijden doet hij ook nooit, z'n kont is niet vies of ruikt überhaupt ook niet.
Jaja ik heb wel eens aan zijn kont gesnuffeld omdat het dus zo'n stinkdier is op de bak :=

Ruiterhuis ik geloof dat hij wel 2 a 3x op een dag kan poepen, soms wat minder. Ik weet ook hoe 'slechter' het voer hoe meer stront. Merk ik bij de honden ook heel goed. Ik vind het alleen dus lastig omdat hij veel niet lekker lijkt te vinden. Behalve als ik het dan meng met een beetje spul in saus, maar dat is ook nog steeds niet echt top spul. Omdat het dus zo'n zorgen katje is geweest merk ik ook dat ik heel erg let op zijn eetgedrag.
Proefzakjes bij Zooplus; check. ga ik voor kijken.

Vivana wat een lieffie :+: Die van ons was echt zo'n zielig ziek zwak mormel. Met 10 weken woog hij 500 gram ;(
Maar ondertussen begint het wel wat te worden.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dani vervelend voor jou maar ik ben blij te horen dat er nog iemand zo'n stinkdier heeft :=
Ik ben bang dat in de hal zetten geen oplossing is, de hal deur is altijd open omdat hier de dieren ook naar boven kunnen. En volgens mij staat die hal in directe verbinding met die bak ofzo. De wc zit in de hal en ik vroeg laatst of m'n vriend had zitten poepen. Maar neeeee het was natuurlijk James.

Oeps Roosch := foutje bedankt haha

Ik loop dus gewoon met de bak naar de luier emmer is ook geen gezeul. De bak komt uiteindelijk ook in een meubel te staan maar die moet nog gemaakt worden.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:14

Is de ontlasting toevallig ook wat dunner? dan kan het ook duiden op giardia.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:51

Omdat je topic over een kat gaat verplaats ik 'm naar [BB] Beestenboel.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 19:38

Nee ontlasting is niet dunner gewoon goede poep. Maar omdat we sinds een week er een Bulgaars honden meisje bij hebben krijgen ze allemaal nog een kuur panacur voor extra goede ontworming.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:55

Ik heb ooit gehoord dat ze van natvoer en vlees in saus enzo juist stinkende ontlasting krijgen, dus misschien ligt het daaraan?