Wij hebben een hond geadopteerd uit het asiel met zwaar overgewicht.
Hij is inmiddels sinds hij bij ons is al zeker 17 kg afgevallen maar hij moet nu nog zo n 8 a 10 kg afvallen.
Nog heel wat kilo's te gaan dus!
In het begin kregen wij trouwens begeleiding van een dierenarts, het beestje kon amper nog vooruit komen. Doormiddel van heel weinig voer en steeds meer rustige beweging ging hij afvallen,het mocht niet te snel gaan maar eigenlijk was er ook wel weer haast bij omdat zulk extreem overgewicht natuurlijk gewoon echt niet gezond is.
Het probleem is alleen dat het afvallen in het begin heel erg goed ging, het ging er wel steeds langzamer af op een gegeven moment maar dat is opzicht niet heel gek. Maar vandaag hebben we hem weer gewogen en is hij weer ietsje aangekomen. Ook valt hij de laatste tijd amper tot niet meer af.
Hij krijgt 400 gram kvv per dag, dit krijgt hij vanuit een Kong zodat hij er wat langer mee doet (alsnog heeft hij een Kong echt super snel leeg maar als ik het in zijn bak doe is het helemaal bizar hoe snel het op is) hij krijgt ook dagelijks een hand sperziebonen voor een vol gevoel. Hij krijgt nu meestal verse sperziebonen en af en toe wel is uit de diepvries, nu las ik op internet dat uit blik beter zou zijn? Hier zit toch juist zout in?
Verder krijgt hij iniminie koekjes tijdens het trainen, ik droog zelf wat vers vlees en zorg dat dit echt hele kleine stukjes zijn, meestal doe ik dit van kipfilet.
We oefenen dagelijks en dagelijks krijgt hij hier dus wat van maar hij krijgt alleen een stukje als hij iets heel goed uitvoert of bij het aanleren van een nieuwe oefening.
1x in de week gaan wij naar de hondenschool en op die dag gebruik ik meestal wat meer koekjes dan op de andere dagen, daarom geef ik hem die dag ongeveer 50 gram kvv minder om het te compenseren.
Op dit moment wandelen we zo n 2 uur per dag waarvan hij 1,5 uur los loopt. (Dit is verspreid over meerdere wandelingen per dag)
Ook loopt hij om de dag een kwartier naast de fiets, dit wil ik verder uitbouwen maar dat moet wel rustig aan gebeuren.
In de tijd dat hij losloopt zwemt hij ook altijd, het is een echte waterrat.
Ik gooi nu ook dagelijks met de bal in het water zodat hij nog meer gaat zwemmen.
En toch lijkt het afvallen op het moment echt stil te staan.
Een bekende rade mij aan om hem extra beweging te gaan geven door hem op een loopband te laten lopen, zij heeft hier goede ervaringen mee en haar hond is hier veel kilo's mee kwijt geraakt.
Wat vinden jullie van een loopband?
Aan de ene kant lijkt het me niks en vooral erg saai voor de hond.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel een extraatje en komt hij verder voldoende buiten.
Ook zal hij toch echt verder moeten afvallen en op de loopband kan ik hem wel in rustig tempo laten lopen (lang op laag tempo, duurtraining = goed voor de vetverbranding)
Of is dit gewoon een heel slecht idee?
Nu ik dit type voel ik mezelf al een luie eigenaar

Althans dat was mijn eerste gedachten, dat is voor luie eigenaren.
Het is overigens niet zo dat ik niet meer met hem wil lopen maar om op een plek te komen waar hij los kan lopen moeten wij een kwartier met de auto (enkele reis)
Dit doen wij dan ook 2x per dag en dan lopen wij zo n 3 kwartier met hem, nog een keer naar het gebied toe rijden gaat hem kwa tijd niet worden. En ook mijn portemonnee gaat dit niet leuk vinden,ik tank al vaak genoeg

In de wijk aangelijnd meer lopen is een optie echter raakt hij hier behoorlijk snel overprikkeld van (hier word aan gewerkt maar het beestje heeft nou eenmaal het een en ander meegemaakt dus dit is iets waar veel tijd in gaat zitten)
Afgelopen weekend ben ik 3x per dag naar dat gebied gegaan maar doordeweeks gaat dat hem helaas niet worden.
En ook in het weekend slokt het meer tijd op dan dat ik zou willen (vooral de reistijd ernaartoe bedoel ik dan, een retourtje is een half uurtje dus als ik 3x ga ben ik al een kleine 1,5 uur kwijt alleen maar aan reistijd)
Langer lopen per wandeling is ook een optie, maar dit is meer voor op de langere termijn. Sowieso voor de hond zelf om op te bouwen, maar zelf zit ik momenteel met een knie probleem (van tijdelijke aard gelukkig, zal nog zo n 2 a 3 maanden zijn voor ik echt alles er weer mee kan) en als ik langer achter elkaar wandel gaat die knie dus opspelen..
Hij mag trouwens ook mee naar stal, helaas is hij daar echt super bang waardoor hij nu niet zo vaak meegaat, hij gaat nu gemiddeld 2x per week mee, op de dagen dat mijn paard een rustdag heeft.
Als ik echt iets met mijn paard wil doen kan ik de hond er op het moment niet bij hebben vanwege zijn angst, je moet hem of vast houden aan de lijn wat eigenlijk ook zielig is omdat hij weg wilt (dit past ook niet echt bij de cursus die we doen, we volgen een BAT cursus) of steeds halen bij de auto..
Ik probeer hieraan te werken maar het verbeterd nog maar weinig, als hij hier niet zo bang zou zijn zou hij hier lekker rond kunnen hobbelen in de tijd dat ik met mijn paard bezig ben.
Hij weegt nu trouwens 38 kilo en het is een kruising waar sowieso labrador inzit, wat er nog meer inzit weten we niet maar het stukje dol zijn op eten waar de meeste labradors last van hebben heeft meneer ook

Respect als je heel het verhaal gelezen hebt, het is nogal lang geworden

Ik hoor graag jullie mening over de loopband en als jullie nog andere tips hebben hoor ik dit ook graag!
Voeradviezen mogen natuurlijk ook gegeven worden.