Gevaarlijke bacterie in hondenvoer ontdekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gevaarlijke bacterie in hondenvoer ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 19:19

Ik kwam dit nieuws tegen en vind het toch wel opzienbarend. Jammer dat er geen merk bij staat of om wat voor voer het precies gaat.
Mijn hond krijgt ook twee keer per week barf.

Citaat:
Onderzoekers van de Wageningen Universiteit hebben in rauw hondenvoer de bacterie Brucella suis ontdekt. Volgens de onderzoekers is deze bacterie gevaarlijk voor honden maar ook voor mensen.

Honden krijgen hierdoor gewrichtsproblemen en problemen met de geslachtsorganen. Mensen krijgen verschijnselen die lijken op griep, zoals langdurige aanvallen van koortsgolven die maar moeilijk te bestrijden zijn. Sommige mensen hebben de bacterie hun leven lang bij zich en hebben er ook altijd last van. Ook varkens zijn zeer gevoelig voor de bacterie. De verspreiding van de bacterie gebeurt vaak ongemerkt omdat de infectie langzaam verloopt. De ziekte wordt hierdoor pas laat ontdekt.
Rauw hondenvoer

De ziekmaker komt normaal gesproken niet meer in Nederland voor. Maar hij is nu aangetroffen in een pakket rauw hondenvoer. Een hond die het voer heeft gegeten, is ziek geworden en inmiddels afgemaakt. Deze hond heeft de onderzoekers op het spoor gezet.

De bacterie blijkt gezeten te hebben in hazen die geïmporteerd werden uit Zuid-Amerika. Daar komt de bacterie nog volop voor. Deze hazen werden naast ander slachtafval ook in het rauwe hondenvoer verwerkt. Het gaat hierbij om grote hoeveelheden, omdat het anders niet rendabel is. Dus vrezen deskundigen dat er binnenkort veel meer ziektegevallen zullen optreden, want die hazen zijn verwerkt in een onbekend aantal porties.

Barf

In Nederland krijgen naar schatting een half miljoen honden barf, dat staat voor Bones and Raw Food. Vaak wordt dit rauwe vlees voorverpakt verkocht. De baas voert zijn hond rauw vlees omdat dit beter zou zijn voor de hond, aangezien het dier van de wolf afstamt. Ook is er wantrouwen tegen de commerciële hondenvoerproducenten en soms heeft de hond een allergie en reageert hij beter op barf dan op fabrieksvoer. Ongeveer 20 procent van de Nederlandse hondenbezitters is barf-aanhanger. Ook katten krijgen barf, hoeveel van de katteneigenaren dit voorschotelen is niet bekend. Er zijn rond de 2,2 miljoen honden en 3,7 miljoen katten in Nederland.

Felle discussie

Het voeren van het rauwe barf-vlees is onderwerp van hevige discussies, met felle voor- en tegenstanders. Inmiddels is gebleken dat het risico op allerlei besmettingen in dat rauwe vlees vrij groot is. Paul Overgaauw, dierenarts en parasitoloog van de faculteit Diergeneeskunde van de universiteit Utrecht is zeer uitgesproken in zijn mening, 'We hebben onlangs nog proeven gedaan met pakketten rauw voer van allerlei fabrikanten. We kochten ze bij dierspeciaalzaken, bij supermarkten, overal. En we ontdekten in dat vlees salmonella, listeria en nog veel meer. Allemaal besmettelijke bacteriën, die makkelijk op de mens over kunnen gaan als ie bijvoorbeeld het voer voor de hond klaarmaakt. En alsof dat niet genoeg was, komt deze Brucella er nog bij.'

Alarmerend

Onderzoeker Hendrik-Jan Roest, die aan de Wageningen Universiteit de bacterie Brucella suis heeft gevonden kan niet genoeg benadrukken hoe risicovol en dus ongewenst deze situatie is. 'Varkens zijn ook gevoelig voor deze bacterie. Je moet er niet aan denken wat er gebeuren kan met onze enorme varkensdichtheid.'

Paul Overgaauw is ook zeer bezorgd. 'Het is een ziekte die moeilijk te diagnosticeren is, dus de verspreiding kan nu een hele tijd doorgaan zonder dat iemand doorheeft wat er aan de hand is. Ook is het lastig na te gaan waar het rauwe besmette vlees allemaal in verwerkt is en waar het is gebleven. In hoeveel porties zat die haas? En welke winkels hebben het gekocht? Het is duidelijk dat als deze ene hond besmet is, er meerdere gevallen moeten zijn. De komende tijd moeten dierenartsen én huisartsen alert zijn, en bij bijzondere ziektegevallen ook denken aan een Brucella besmetting. Deze situatie is alarmerend en zeer ongewenst. We moeten ons écht bezinnen op de gang van zaken met deze rauw-vleeshandel.'

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... pen-risico

dierenfan

Re: Gevaarlijke bacterie in hondenvoer ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:55

Hier voer ik enkel nog pens maaltijden en soms kip. Heb hem wel op Facebook gedeelt vind dit erg belangrijk bericht!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:19

Verhitting doodt bacteriën, who knew!
:roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:58

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:01

Toch een reden dat ik liever geen rauw voer, ik hoor net iets te vaak dat er een hond bezweken is aan een bacterie die we voorheen bijna niet meer zagen. Natuurlijk moet alles veilig zijn qua vlees en wat ik hier zo lees vind ik alles behalve veilig. Dierenvoeding moet aan dezelfde regels voldoen als het vlees wat wij eten, daar ging dus even iets mis.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:11

Poeh, heftig!
Ik laat me niet uit over de discussie wat beter is - want beide kanten hebben voor- en nadelen. Maar feit blijft inderdaad wel dat verhitting nou eenmaal bacteriën doodt..
Als ik terugkijk hoe mijn moeder vroeger de honden rauw vlees gaf, lekkende bakjes op het aanrecht := ik vond het toen altijd al een vies idee, had ik toch gelijk.
Lijkt me vreselijk om je hond hier aan te verliezen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:14

Tja ach vers vlees geeft risico maar brok ook met bijv. kanker verwekkende stoffen. Onlangs kwam men weer met een onderzoek naar vervuilde stoffen die gebruikt zouden zijn in bijv. Acana en orijen. Blijkt uiteindelijk mee te vallen maar het zit er wel in. Terwijl velen zweren bij deze dure brokken ;)

Als je het echt safe wil doen dan moet je niets voeren maar gezien ze dan zeker ook dood gaan op korte termijn zou ik er toch maar vlees of brok in gooien ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:17

dierenfan schreef:
Tja ach vers vlees geeft risico maar brok ook met bijv. kanker verwekkende stoffen. Onlangs kwam men weer met een onderzoek naar vervuilde stoffen die gebruikt zouden zijn in bijv. Acana en orijen. Blijkt uiteindelijk mee te vallen maar het zit er wel in. Terwijl velen zweren bij deze dure brokken ;)

Als je het echt safe wil doen dan moet je niets voeren maar gezien ze dan zeker ook dood gaan op korte termijn zou ik er toch maar vlees of brok in gooien ;)

Ik vraag me dan altijd af; in welke hoeveelheid zijn die kankerverwekkende stoffen dan aanwezig? Want dat vergeten mensen vaak te vermelden. We komen dagelijks in aanmerking met gevaarlijke stoffen, het is alleen wel belangrijk om te weten in welke hoeveelheid en op welke manier je het binnenkrijgt (luchtwegen, huid, ogen, consumptie) daar zit wel degelijk verschil in.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:18

Ik voer KVV. Dit betreft barf, dat is wat anders. KVV wordt volgens strenge eisen gemaakt. Een in de zoveel tijd verschijnt er weer een soortgelijk artikel. Het gaat vast slecht met de brokkenverkoop. Een hond is niet gevoelig voor salmonella. Ik voer al 10 jaar KVV en mijn hond is er nog nooit ziek van geworden.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:19

De berichtgeving is ondertussen aangepast.
Betreft een geval uit 2016, en de partij hazen was gevonden en vernietigd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:19

Tja heel cru maar als ik kijk hoe ellendig mijn hond zich voelt met brokken en hoe veel beter ze zich voelt op vlees. Overal valt wat voor te zeggen. Niks is risicovrij.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:20

damian23 schreef:
Ik voer KVV. Dit betreft barf, dat is wat anders. KVV wordt volgens strenge eisen gemaakt. Een in de zoveel tijd verschijnt er weer een soortgelijk artikel. Het gaat vast slecht met de brokkenverkoop. Een hond is niet gevoelig voor salmonella. Ik voer al 10 jaar KVV en mijn hond is er nog nooit ziek van geworden.

Je hond niet nee, maar jijzelf kan er behoorlijk ziek van worden als je het niet hygiënisch klaarmaakt. Dat is denk ik wat het artikel wil duidelijk maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:21

Oke blijkbaar is die overleden hond al in 2016 overleden en zelf afkomstig uit oostbloklanden...

Oftewel zeker 8 maanden later gaat men waarschuwen. Het zal wel mee valken vermoed ik ;)

Nee heb geen bron maar dit kom je her en der tegen ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:22

Macs schreef:
dierenfan schreef:

Ik vraag me dan altijd af; in welke hoeveelheid zijn die kankerverwekkende stoffen dan aanwezig? Want dat vergeten mensen vaak te vermelden. We komen dagelijks in aanmerking met gevaarlijke stoffen, het is alleen wel belangrijk om te weten in welke hoeveelheid en op welke manier je het binnenkrijgt (luchtwegen, huid, ogen, consumptie) daar zit wel degelijk verschil in.

Tuurlijk daarom ook. Alles heeft risico's ;)

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:23

dierenfan schreef:
Oke blijkbaar is die overleden hond al in 2016 overleden en zelf afkomstig uit oostbloklanden...

Oftewel zeker 8 maanden later gaat men waarschuwen. Het zal wel mee valken vermoed ik ;)

Bron: http://www.gelderlander.nl/de-vallei/ra ... ~a8d7396e/ ;-)

En de woordvoerder van het NVWA stelt zelf dat een risico voor de volksgezondheid nihil tot uitgesloten is.

Verder is het natuurlijk logisch dat je de normale hygiënemaatregelen in acht moet nemen als je vers voert.
Maar Dhr. Overgaauw die altijd met het salmonella en listeria riedeltje komt, is wel een beetje vermoeiend.

Salmonella en Listeria zitten o.a. gewoon in grond (tuingrond, bosgrond, zandbakgrond), zitten op ontlasting van katten en honden (ook brokgevoerde) en aan zoveel andere dingen die je hond of kat buiten kan opeten of aan kan likken.

Wat i.m.o. wel een gegeven is, is dat de KVV en vers voer handeltjes als paddestoelen uit de grond schieten en dat ze niet altijd even transparant zijn over de samenstelling- en herkomst van hun vlees. Dát is een kwalijke zaak.
Dus als eigenaar je voldoende inlezen en weten wat je voert.
Laatst bijgewerkt door Hypericum op 03-08-17 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:26

Storm in een glas water dus... De brokkenverkoop gaat zeker slecht?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:28

dierenfan schreef:

De overleden hond is van een kennis van mij. Het is idd al even geleden. Was een prachtige, lieve, sportieve en supergezonde nederlandse reu, tot de bacterie langskwam |(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:51

troi schreef:
dierenfan schreef:

De overleden hond is van een kennis van mij. Het is idd al even geleden. Was een prachtige, lieve, sportieve en supergezonde nederlandse reu, tot de bacterie langskwam |(

Wat sneu! Klopt de berichtgeving verder wel?
Je zult je hond maar op die manier verliezen ;(

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:58

dierenfan schreef:

Dat verhaal van Acana en Orijen is niet helemaal waar. Er is gebleken dat het in de usa variant zit, deze wordt hier niet verkocht wij hebben die uit Canada (geloof ik). Hoe het daar dan mee zit is niet bekend maar daar ben ik erg benieuwd naar.

Wat ik grappig vond aan het onderzoek dat honden voeding die qua voedingsstoffen etc echt niet als goed bekend staan wel goed scoorden in dat onderzoek.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:52

Tja, het is bekend dat voer uit de US veel rommel bevat. Simpelweg omdat dat daar mag. Die ´vlees´ categorie die daar het voer in gaat, gaat hier de vernietiger in. Overigens geldt dat voor humaan ook, zoek maar een fles frisdrank op en er zit vast wel wat in wat Europa verboden heeft.

Wat betreft rauw voeren zou ik enkel Nederlands vlees voeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:15

Cayenne schreef:
troi schreef:
[quote

[/quo

Wat sneu! Klopt de berichtgeving verder wel?
Je zult je hond maar op die manier verliezen ;(

Ja verder is het correct. Bij hun komt er geen rauw vlees meer in. Zij durven het niet meer. Het was echt vreselijk..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:55

wat ik een probleem vind ,is dat blijkbaar ongekeurd vlees verkocht wordt als veilig voor honden.

ik voer mijn honden ook vers en koop veel vlees via shops in,zo ook bv laatst kangaroovlees,ik ga er echt vanuit dat dit gekeurd en veilig vlees is ( nu hebben ze al kilo's op en alles leeft nog steeds ) ,zou er goed ziek van zijn als er ongekeurd vlees als veilig verkocht wordt en 1 van mijn honden legt daarom het loodje... :(

als ik hazenvlees zou kopen ,en dit zou via een goede webshop/verkoper gaan,dan ga ik er vanuit dat het veilig vlees is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:01

Mijn dierenarts raad vers vlees voeren inderdaad ook af.. Bacteriën zijn niet door door hitte, met alle gevolgen van dien. Dan moet je zelf in de zomer ook nog extra opletten dat je het niet te lang in de warmte laat staan/ontdooien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:12

Goh, als ik zie wat mijn honden opvreten aan rotte beesten die ze vinden of muizen en vogels die ze zelf vangen, dan lig ik niet wakker van wat er in "vers" vlees kan zitten aan bacteriën. Een gezonde hond kan hier prima tegen. Bij een oudere of zieke hond, zou ik er wel mee opletten.

Verder betreft het artikel hazenvlees en dat voer ik niet. Hier alleen enkelvoudige kvv wegens voedselallergieën