Niesziekte, doen of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanne_z

Niesziekte, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:44

December na een maand vechten en iedere dag dierenarts bezoeken op een vreselijke manier afscheid genomen van onze kater.

Onze poes mist nog steeds haar speelmaatje.
Nu zouden we dit weekend een kitten ophalen.
Gaat helaas niet door blijkt Niesziekte te hebben.

Nu slaat de twijfel toe. Wachten tot hij beter is? Of toch cancelen. straks besmet hij onze poes of gaan we weer een dierenarts traject in.

Ik heb heel veel katten gezien en dacht eindelijk het perfecte karaktertje gevonden te hebben voor ons gezin.

Iemand ervaring met Niesziekte? Hoe ernstig is het? Blijft hij drager?

Mloui

Re: Niesziekte, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:49

Niesziekte hoeft geen probleem te zijn, zeker niet als je andere kat goed gevaccineerd is. Houd er wel rekening mee dat niesziekte altijd weer kan opflikkeren en dat er dan weer behandeld moet worden. Doorgaans zijn ze er dan zo weer bovenop. Verwaarloosde niesziekte kan overigens wel een hoop problemen geven en dat moet je zeker voor zijn. Zit je er boven op, dan hoeft het zeker geen probleem te zijn. Ik zou wel even wachten tot het katertje weer fit is. Nu scheidt hij veel virus uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:51

Niesziekte kan 'genezen' lijken maar ik heb ook een ragdoll gehad die hier alles aanstak en regelmatig vieze ogen. Toen die poes er niet meer was noooooit meer problemen gehad. Het kan maar hoeft niet. Wat voor iets heb je gekocht?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:19

Hier een kat met chronische niesziekte. Heeft zelfs een opflakering gehad de eerste week dat hij bij mij was (stress). De andere twee hebben nooit enig symptoom van niesziekte gehad, en die zijn enkel als kitten een keertje geent.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 19:21

Is een rasloze kitten. Zit bij een opvang. Gevonden met 7 weken in een veld. Wel heel tam

Mijn omgeving raad het af omdat Niesziekte terug kan keren. En we hebben afgelopen maanden ons portie verdriet wel gehad.

Maar hij is zo leuk

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:49

Jep niesziekte kan terug keren maar hoeft absoluut niet. Mijn kat had elk najaar wel.snotterige periode maar met wat extra vitaminen een week of 3 was ze er weer doorheen. Verder niet vervelend geweest. Vroeger wel een chronische niesziekte kat gehad maar die ontwikkelde dat op volwassen leeftijd.

Als hij vlot 100 % op knapt zou ik mij geen zorgen maken. Echter wel volledig in orde zijn voor hij naar jou mag ivm anders door stress mogelijk terug ziek

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:01

Een kat gekregen met chronische niesziekte. Echt groene klodders tegen het raam
Schat van een beestje, maar die het niet nog een x.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:08

Hier een zwerfvertje die in het asiel zat met niesziekte. Wel behandeld en erna gevaccineerd en altijd vaccinaties bijgehouden. Toch erna altijd last gehouden, met name als het weer een beetje omslaat, zijn weerstand wat minder lijkt, en nu hij ouder wordt, niezen met klodders. Dus je moet van ramen lappen houden. Met l-lysine erbij gaat het vaak beter, maar dat geef ik al een tijd niet meer. Mijn andere altijd goed gevaccineerde kat heeft nooit last.

Zo van te voren weet je niet hoe het gaat verlopen, het is een gok.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:18

Hier 1 van de 3 heel erg ziek van geweest en uiteindelijk ook laten inslapen op 7 jarige leeftijd. Mijn andere 2 zijn er nauwelijks tot niet ziek van.
Het zijn perzen die van mij. Helaas is de niesziekte ontstaan door de enting...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:09

Het kan zelfs dat ze zelf matig last heeft en je andere kat juist last krijgt. Als je geen gedoe wil dan niet doen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:19

Hier destijds kitten gehad, wat met 3 weken gevonden was en na asiel gebracht.
Heb haar toen gereserveerd als ze niesziekte zou doorkomen.
Dat lukte en ze is nooit meer ziek geweest. Wel met 10jr accuut nierfalen maar of dat daar iets mee te maken had??? Andere kitten, die half jaar later kwam, is ook nooit ziek geweest iig.
Dus ja?? Misschien heb ik geluk gehad?

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:43

Wisselende ervaring dus. Bestaat er misschien een test waarop je kunt uitsluiten of hij drager is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:01

Hier een kat met ''waarschijnlijk'' niesziekte. Eigenlijk weet ik niks van hem. Ik weet zijn leeftijd(is dit jaar 2 geworden) en hij bleef steeds kleine rare dingetjes hebben. O.a. steeds terugkerend tandvlees problemen en tandsteen regelmatig niesen. Zich eerder niet helemaal fit voelen. Iets wat toch we vanaf voor zijn eerste jaar al tegen kwamen dus uiteindelijk een volledig bloedonderzoek laten doen. Ook laten testen op Felv en Fiv. En beide zou hij niet hebben. Uiteindelijk zijn/waren we een beetje uitbehandeld bij de DA. Optie is alle tanden trekken, maar hij eet verrassend makkelijk ondanks zijn tandvlees problemen. Wel zijn er een paar tanden getrokken, al is trekken een groot woord want ze vielen er gewoon uit met schoonmaken. De rest zit vast.

Uiteindelijk met de kat naar Den Hoek (holistisch) arts geweest en gewoon niks gezegd. Gewoon gezegd dat we willen dat ze gaan meten en ook geen info vooraf gegeven en hun kwamen uit met een variant van Niesziekte. Hij is daar dus drager van. Heel eerlijk, als ik dit vooraf had geweten had ik niet voor hem gekozen. Nu merken we relatief weinig. We hebben inmiddels al heel veel geprobeerd maar merken aan hem geen verschil. Het rode tandvlees krijgen we niet weg. Alles werkt steeds maar heel even, en steeds medicatie is niet goed en daar doet hij het ook gewoon heel slecht op. Dus uiteindelijk zullen we met hem naar de DA moeten en zijn tanden laten trekken, alleen zoals de DA al aangaf, is dat best een heftige operatie is, en het garandeert niet dat ie dan overal vanaf is. Hij heeft geen pijn. Aangezien we hem op verschillende pijnmedicaties gehad hebben en hij geen verschil gaf.
Wel betekent het dat we ergens een keuze moeten maken, omdat het voor heel zijn lichaam niet gezond is. Medicatie niet, maar ontsteking ook niet zeker niet voor zijn nieren, maar helemaal nergens voor. . Dus ik moet er rekening mee houden dat aangezien dit al echt voor zijn eerste jaar gebeurd is, en we hem niet ''gezond'' krijgen, dat de kans groot is dat hij niet oud gaat worden. Verschillende dierenartsen raden nu niet aan om te trekken, en eigenlijk even af te wachten. Maar het is wel lastig. Het toppunt, we hebben twee zwervers binnen zitten en die zijn dus echt super gezond. En hij komt uit een asiel en is dus ziek.

Dus eerlijk, ik zou het niet doen. Niet omdat ik ze geen kans zou willen geven. Maar ik denk dat op het moment dat onze kat nu zieker word, ik besluit om niet verder te dokteren maar hem in te laten slapen. Ik ben er niet voor een dier met echt medicatie in leven te houden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:04

Volgens mij komt zo'n beetje 90% van de katten in aanraking met niesziekte.

Kleine nuance: bijna elke kat komt in aanraking met Feline Herpes virus, en dit worden, net als mensen geïnfecteerd met Herpes doorgaans dragers omdat het virus zich voor het immuunsysteem kan verstoppen. Een kleine 30% van de katten heeft antistoffen tegen Calici virus en nog eens een ruime 10% tegen Bordetella. Deze 3 veroorzaken niesziekte.

Van de Herpes geïnfecteerde katten raakt zo'n beetje 80% latent geïnfecteerd(=drager) en hier van scheidt zo'n 30% weer actief virus uit.

Ent je specifiek tegen niesziekte, dan vaccineer je tegen Bordetella. Herpes en Calici zitten in de cocktail.
Laatst bijgewerkt door Mloui op 03-08-17 22:30, in het totaal 3 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:05

Overigens zou ik juist geen niesziekte enten. Of dode entstof laten geven ipv verzwakt.

Enting dan spuiten ze de ziekte in verzwakte vorm in het lijf he. De bedoeling is dan dat het dier anti stoffen aan maakt tegen die betreffende ziekte zodat als die ziekte uit breekt het dier al anti stoffen heeft en dus bijna niet of mild ziek wordt ipv erg ziek ;)

Deze heeft nu niesziekte gehad en dys al anti stoffen aan gemaakt. Mocht deze gevoelig blijven voor niesziekte dan zal elke enting maken dat hij ziek wordt nadien en dan mogelijk steeds gemakkelijker. Hoeft niet he maar kan wel

Echter niesziekte is in principe gewoon een verkoudheid. Verkouden wordt je als je weerstand niet goed is. Dus je bent klein, jong en waarschijnlijk binnen opgegroeid want is tam.

Opeens wordt je buiten gezet in nattigheid misschien wel maar ook totaal andere wereld en stress en wind enz... Daar wordt je dan logisch verkouden door.

Mijn laatste kat heb ik bewust maar 1x per 3 jaar laten enten. De andere entinge werken zo lang is bewezen ;) en een week voor ik liet enten begon ik al met extra vitaminen te geven zodat het lichaam de enting beter aan kon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:10

Kiwiwitje is het voor jou kat geen idee pro biotica extra te voeren? Dat is niet belastend voor het lijf maar ondersteund wel erg veel ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:22

dierenfan schreef:
Kiwiwitje is het voor jou kat geen idee pro biotica extra te voeren? Dat is niet belastend voor het lijf maar ondersteund wel erg veel ;)

Ja hebben we gedaan, verschillende soorten. Hij krijgt ook nu nog een supplement voor zijn imuunsysteem, maar helaad merkten we nergens verschil. Hij snotterde net zo "vaak" als zonder al die dingen.. Alleen ja hij heeft regelmatig dat ie wat snotterig is, gelukkig komt ie daar goed boven op steeds zonder echt iets aan hem te merken. Hij eet en drinkt goed. Of het nu grote harde brokken zijn of zacht natvoer. Zelfs harde hondenbrokken kauwt ie zo weg.

Thnx voor het mee denken:D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:22

Ik heb drie weken geleden voor dezelfde keuze gestaan en heb het niet gedaan. Ik wilde twee kittens, maar eentje die ik op had oog had zat alleen. Er moest dus een vriendje bij. Had een andere gevonden en daarvoor gebeld, maar ze zeiden dat hij dus niesziekte had. Ben in contact geweest met een dierenarts en die zei dat ik dan drie weken moest wachten tot mijn andere alle entingen had gehad. Dan zat mijn andere kitten zolang alleen en dat vond ik niks.

Maar mijn grootste overweging was dat ik geen zin had in nog een kneus. Ik heb twee paarden die iets mankeren en mijn hond heeft ook nogal eens iets onder de leden. En ik dacht er zijn katten genoeg, waarom dan een zieke nemen?