Veilige ren bouwen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MagicMuffin

Veilige ren bouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:50

Hallo!

Wij hebben een nieuw huis gekocht en deze moet nog gebouwd worden, er is nog genoeg tijd om plannen te maken. Dus ik wil mijn cavia's eindelijk op het gras hebben. Nu lees ik wel eens enge topics dat er dieren verdwijnen en/of dood liggen met bijtwonden oid. Dat wil ik natuurlijk koste wat kost voorkomen.

Alles is nog optioneel en er zijn nog geen concrete plannen. De ren word vastgemaakt aan een hokje/huisje, waar het binnen verblijf zal zijn. Ik wil een soort kattenluik gebruiken als doorgang van binnen naar buiten. Eerst wil ik mijn cavia's in de ren hebben maar het lijkt mij ook leuk om later andere diersoorten, zoals konijnen, kipjes en parkieten te houden. Het is dus een 20-jaren plan haha.

Wie kan mij helpen met juist materiaal/afrastering/alles? :D

-

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:54

Ik ben nu een ren aan het maken van houten balkjes. Zeker zorgen voor genoeg stevigheid dmv dwarsbalken bv. Als gaas zou ik er nemen van mintens 1 mm dik, liefst nog dikker, anders knagen ze er doorheen. Ook zien dat de mazen niet te groot zijn, liefst zo klein mogelijk. Het probleem dat ik ondertussen heb ondervonden is dat hoe kleiner de mazen zijn, de draad dunner en dunner wordt. Dus je moet proberen een goed evenwicht te vinden. Best je ren op stenen zetten ivm rotten en gaas ingraven. Veel succes! +:)+

Edit: Je kan ook volièrepanelen kopen, is meestal iets steviger. Nadeel is wel de prijs.

Dit is het gaas dat ik ga nemen. https://www.gardendiscount.nl/gaashekwe ... engte.html

_Tarzan

Re: Veilige ren bouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:06

Afbeelding
Dit is de ren van mijn konijnen, komt geen dier in en hun komen er niet ui :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:12

Die is wel zalig! <3 Maar je hebt dan ook hoge hekken langs de zijkant. Handig tegen andere dieren! :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:13

Ja en de bovenkant is dicht en ik kan er in staan, ideaal :D Konijntjes blij, ik blij!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:30

_Tarzan schreef:
[ [url=m/bXK3P8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de ren van mijn konijnen, komt geen dier in en hun komen er niet ui :)

Maar een marter komt daar zo doorheen of niet dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:37

Ratten en muizen ook...

Voor caafs (konijnen ook, denk ik) zou ik geloof ik kiezen voor een systeem waarbij ze overdag binnen en buiten kunnen (veilig), en 's nachts alleen binnen.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 22:16

Bedankt allemaal!

De tip van kleiner gaas/dunner draad is wel handig, daar zal ik op letten!
Je ren ziet er erg mooi uit Tarzan! En ook
zo veel konijnen, heerlijk!

Wou inderdaad een kattenluikje doen, zodat je die dicht kan zetten en de wind niet het binnenhok in waait.

Ik wil de beesten het liefst zo veel mogelijk op gras hebben. De ren ingraven wou ik ook doen, maar met wat voor materiaal en hoe diep? Alleen met gaas, of met tegels, of een combi, of iets heel anders? Zal fijn voor toekomstige konijnen zijn dat die ook wat kunnen graven. De ren gaat ook de hoogte in, ik wil erin kunnen staan en mn vriend vind het goed haha. Het mag best een investing zijn als het lang genoeg goed stevig en veilig blijft.. liever 1x iets duurs dan meerdere keren wat goedkoops vervangen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:25

Als het wat mag kosten zou ik stenen of iets dergelijks ingraven. Gaas gaat na lange tijd ook rotten.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:34

Ik heb een soort volière, gemaakt van panelen met nertsengaas. Echt fijn dat je er gewoon in kunt staan. Ik heb er konijnen in en ook een beetje de hoogte in gewerkt om de ruimte meer te benutten. Ik kan me voorstellen dat dat met caafjes minder voor de hand ligt. Maar dit bevalt mij heel goed. Heel veilig gevoel zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:59

Martergaas gebruiken.
Dat is wel duur maar het roest ook niet zomaar weg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:49

Ik had voor de konijnen een hondenkennel maar dan met mazen ipv spijlen. Ook met dak.

Zou als ik jou was vooral maken dat het tochtvrij is. Cavia's zijn voor zover ik weet erg moeilijk buiten te houden zeker in de koudere periode en kunnen absoluut niet tegen tocht.