bloedluizen/bloedmijten kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:44

zitstokken in Olieën helpt ook. (gebruikte frituurolie of maïsolie) Wegbranden met een bunzenbrander. Frontline gebruiken op je kippen zelf. (1 keer spuiten onder de vleugels is genoeg). dutchies hebben wij ook nog gebruikt maar die hielpen niet genoeg in de zomer bij erg heet weer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:55

Let wel op dat als je kiest voor roofmijt je geen chemicaliën meer gebruikt. Daar gaat de roofmijt ook van dood

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:43

En dat de roofmijten elkaar opeten als de bloedluis weg is maar dat er dan wel weer een nieuwe besmetting kan komen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:56

Ook bloedluis eitjes kunnen vrij lang nog in leven blijven en ik betwijffel of de roofmijt echt alle bloedluis weg kunnen eten , volgens mij ontstaat er op een bepaald moment een evenwicht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:22

Hier is zéker niet alles weg, maar heb wel het idee dat het al flink minder is. (Roofmijt zit er nu twee weken in)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:17

Faruba schreef:
De tabaksstengels heb ik ook gehad maar dat werkt maar een paar dagen en daarvoor vind ik het te duur. Ik begrijp dat bloedluis niet van scherpe luchtjes houden en daarom werkt m.i. Dettol,azijn of menthol prima en is niet zo schadelijk.


Dit kan ik nu dus helaas onderschrijven. De eerder genoemde broedbak zat nu toch ook helemaal vol -O- Blegh, smerige beesten.

Nu alles zo veel mogelijk leeg gehaald en gespoten met denka permanent (tegen vliegen officieel). Vooral de kieren goed nat.

Die roofmijten zal ik toch ook eens naar gaan kijken. Zou fijn zijn als je het daarmee beter onder controle kunt houden. Ik kan zelf niet zo goed tegen kippen stof en/ of dat bestrijdingsmiddel dus daar wil ik zo min mogelijk aan.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:04

Hok reinigen met stoom of hoge druk met warm water die kan tot minstens 90 graden. De beestjes gaan dood bij 70 à 80 graden.
Gaat het om een niet al te grote hok, kan je ook water gaan koken en deze erover gieten.
Erna roofmijt erin voor de resterende bloedmijten (Roofmijten eten maar 5 bloedluizen op 1dag!) dus bij een serieuze plaag, krijgt de roofmijt het alleen niet onder controle!!!
Na de inzet van roofmijt kan je behandelen met Diatom, dit is natuurlijk product die je ook op je kippen kan gaan gebruiken.

Op deze manier ben je heel vlot van de bloedluizen af, zonder gebruik van chemische producten.

Poultry Shield is ook een heel goed product om alles te gaan reinigen betreft kippen en bloedluizen. Geen idee of de concentraties die ze nu verkopen nog puur zijn, maar heb zelf nog het puur product staan en bij deze mogen de kippen niet meteen het hok in. (Bij mij gaan ze er 8u uit als ik dit gebruik..)

Het beste is voorkomen en enkel maar gladde oppervlakten gebruiken als hok die heel gemakkelijk schoongemaakt kan worden.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:17

Het hok goed insoppen met diesel en afgelaten olie eronder mengen. Doen wij ook en nooit geen last meer gehad van die stinkbeestjes.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:58

kinel en jij eet de eitjes van jou kippen nog?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:33

spatter schreef:
kinel en jij eet de eitjes van jou kippen nog?


pfoe daar zou ik ook niet in willen zitten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:59

Over het milieu maar niet gesproken.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:56

We soppen niet alles in , maar alleen de kieren en naden dus het komt niet op de kippen terecht en dus ook niet in de eieren of in de grond. Dus geen gevaar voor kip of milieu.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:23

even een vraagje tussendoor....kunnen mijten de oorzaak zijn dat kippen niet meer leggen ?
ze leggen nu al maanden niet meer, zien er gezond uit en gedragen zich normaal

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:53

Mist schreef:
even een vraagje tussendoor....kunnen mijten de oorzaak zijn dat kippen niet meer leggen ?
ze leggen nu al maanden niet meer, zien er gezond uit en gedragen zich normaal

Wanneer heb je ze voor het laatst ontwormd? Bij ons was dit nl het geval dat ze van de leg af waren. We hebben ze toe ontwormd met boerenwormkruid en ze begonnen weer met leggen. Nu krijgen ze regelmatig het boerenwormkruid door het voer en geen last meer van wormen.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:17

in 2007 begonnen met eigen kipjes, echt nooit problemen met luizen gehad. sinds 4 jaar wonen we hier in een boerderij, 15 kips in een gedeelte van een oude varkensschuur. Vorig jaar begon de ellende, bloedluis... horror idd.
toen 3 x de enorme oppervlakte uitgebrand, alle houten legnesten eruit ( ze verstoppen liefst in hout) chloor erdoor gejast, dasty erop gespoten en poeder tegen bloedluis op de stokken en onder strooisel.... eindelijk na diverse keren dit gedaan te hebben 'ervanaf'.. tot dit jaar wederom enorme explosie... veel goeds gelezen over roofmijten... dus na tig keer uitspuiten binnenruimte en weer met chloor schrobben etc maar eens flink wat roofmijten erin gezet... helaas is de oppervlakte van het binnenverblijf zo enorm dat ik nog 10 x de hoeveelheid dutchys in zou moeten zetten...
na weken nóg die beestjes overal, kippen steeds in paniek, slapen uit ellende op een klutje bij de uitgang... zooo zielig... dus toch vrijdag maar Byemite gehaald bij de dierenarts. Vandaag gespoten en volgende zondag nog een keer.
Dan in het voorjaar preventief de 2 keer spuiten en misschien in juli/ augustus nog eens... met 2 x per jaar 2 keer spuiten zou het mijtvrij moeten zijn. Het is wel zwaar gif dus heel goed uitrekenen hoeveel ml op hoeveel liter je gebruikt ( en dat viel even niet mee hahahaah want wanneer doe je dat nog ;-) )

hoe is het nu bij de anderen met bloedluizen? ervanaf??
ohja, hooi/stro schijnt enorm goed als 'verstopplaats' voor bloedluis te zijn... dus ik ga nu maar gewoon op vlas over...

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:15

Finecto ( doodt de luizen niet maar houdt ze wel weg) maar helpt niet als je een flinke uitbraak hebt. Roof mijten werken wel maar dat was deze keer bij mij niet afdoende. Ik heb het hele hok behandeld met Kieselgur/ diatomeeënaarde met etherische olie ( pepermunt, citroen, tea tree) en een keer de zitstokken bespoten met spiritus( wel de kippen uit het hok en alles een paar uur dicht en dan goed doorluchten.
Ik gebruik ook hoofdzakelijk vlas, meestal met etherische olie besprenkeld of Finecto erdoor heen. Hooi is een drama, dat heeft me 2 jaar geleden 2 kipjes gekost omdat het helemaal vol zat in hele korte tijd.
Gif wil ik niet gebruiken, ik eet de eieren en de haantjes als die er zijn en wil het milieu niet teveel belasten. Spiritus is minder schadelijk dan gif ( is uiteindelijk eigenlijk bijna pure alcohol) en werkt dus net zo goed. We gebruiken bijv. ook spiritus om onze orchideeën luis vrij te houden; werkt perfect en de orchideeën zijn mooier dan ooit :D

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:26

Ouderwetse witkalk, werkt op bloedluis als schuurpapier en dan gaan ze dood. Elke 3 maanden opnieuw smeren, en waar de kippen het er af vegen vaker. Je moet het bijhouden, maar dan ben je er milieuvriendelijk en veilig voor jouw, de kippen en de eieren van af. Tegenwoordig heet dat spul natural wit of hokwit. Is een poeder dat je aanmaakt met water tot dikke vla en flink gul smeren alle kieren geheel dicht. Begin maar met je legnesten, want kans is groot dat ze er daarom niet meer in willen leggen. Paar lepels poeder door de bodembedekking mengen is ook handig.