hond krijgt witte schuim met eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

hond krijgt witte schuim met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 10:04

Ierse setter x schotse collie, moeilijke eter , wacht met eten tot de andere 2 klaar zijn en met eten wordt zijn speeksel witte schuim. Ik vraag mij af wat dat is. Ze krijgen Acana brok met hoog vleespercentage dus een goede kwaliteit brok. Kvv ben ik mee moeten stoppen want dat ging er gewoon niet meer in, terug op de brok eet hij weer 'goed' ( voor zijn doen) . Andere 2 honden eten super :+
het is een superbeweger maar ik merk dat het slechte eten hem in energie toch parten speelt soms.
Zal ik hem op een high energy brok zetten ? Als ik bij de slechte eter de vitamine/mineralenpoeder meng met de lijnzaadolie erdoor laat hij de boel alweer staan, dus dat is ook geen optie, dit krijgen de andere 2 honden wel ( oudste hond longkanker, middelste hond ook net geopereerd..zucht) . Eten wegpakken vindt hij geweldig, dan is hij er eerder van verlost, het lijkt soms wel of hij eten een naar iets in het leven vindt. Als je hem een kipfiletje geeft of ander vlees of een stuk leverworst ( ja, ik weet het, het is slecht maar daar verstop ik pilletje in voor mijn oudste hond) pakt hij het aan en eet het op. Issues over eten maken doen we niet, teveel aandacht zou het probleem dus ook niet moeten zijn. Je krijgt er alleen punthoofd van omdat hij gewoon de energie nodig heeft en hij net een harmonica is, dus echt te erg ribben voelen en botten op zijn kont. Het is een hele hoge hond van 70cm en rank dus ( echte ierse setter bouw).
ik zal ook nog eens binnenlopen bij een winkeltje met natuurvoeding voor honden.. maar terug op de acana gaat het altijd wel beter dan op kvv of rauw... vreemd genoeg.. en zo weet ik ook dat hij een volledige voeding binnen krijgt.
Probleem is niet bekend bij zijn zusjes en broertjes en nee, ik hou niet van moddervette dieren ;-) maar dit is weer tegenovergestelde ervan..

alvast bedankt voor jullie advies/ gedachten hierover.

StonedRomy

Re: hond krijgt witte schuim met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:06

Ik heb ook zo'n hond en die krijgt van mij rundervetpoeder.

Echter helpt het bij haar om erbij te zitten of om zalm met rijst door de brokken te mengen. Dik zal ze nooit worden vrees ik, maar in ieder geval zet het een beetje aan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:11

als wij bij ons werk met honden extra slanke en ok actieve honden hadden werden ze ook niet dikker van het normale eten wat je er ook bij deed en dan moest de hoeveelheid ook nog omhoog, waardoor ze alleen maar meer tegen eten op gingen zien. Overgestapt op high energie van royal canin en dat werkte perfect, de hoeveel die je dan maar hoeft te geven zijn geen hele bak vol, zit meer smakelijk vet in/op dus meer stimulans ook om te eten.

zou het zeker proberen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:26

En wat als je natvoer door zn brokken doet? Onze hond eet ook zo slecht brok als er een nieuwe zak(ander merk)openis. Als pup hebben we heel wat merken gehad. Buiten rc en vers vleeswilde hij niets eten.
Watkreeg hij als pup?

Dat schuimen weet ik niet..

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:40

Schuimen weet ik zo even niet maar weet je zeker dat de hond volledig gezond is? Onze hond luste ook van alles niks en de brokken die hij dan wel at gingen er ook maar zo af en toe in als het niet anders kon. Na een uitgebreid bloedonderzoek kwam er bij hem uit dat zijn nieren niet goed werken(waarschijnlijk al zijn hele leven). Hierdoor zou hij vaak misselijk zijn en daardoor slechter eten. Na de medicatie en speciaal nierdieet gaat het eten een stuk beter.

Ik hoop van harte dat dit niet het geval is bij jou hond want nier problemen zijn niet leuk maar misschien is het iets ok nader te bekijken mocht het nergens mee verbeteren.

Succes met je hond! Hoop dat je de oplossing vind.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:58

Ik zou zeker kijken voor een high energie brok, als je dan minder hoeft te voeren is het voor de hond misschien ook makkelijker dan zo n mega bak vol. Hoevaak voer je hem op een dag?
Hier ook een moeilijke eter, 2 dagen hetzelfde voer en meneer moet het al niet meer. Soms werkt het om wat blikvoer door de brokken te mengen maar dan moeten ze het er niet aflikken, hoewel je hond dan in ieder geval dat binnen heeft. Ik geef mijn hond regelmatig blikvoer, misschien niet het beste maar als hij al 3 dagen amper gegeten heeft heb ik liever dat hij uit een blik eet dan dat ie niks eet..
Wat hier soms ook helpt is om hem wat te laten doen voor zijn eten, dan eet hij niet uit zijn bak maar ga ik een uurtje later hersenwerk doen met dezelfde brokken eet hij er wel van, wel doe ik er dan ook wat koekjes van gedroogd vlees bij zodat hij af en toe een echt lekker koekje heeft tussendoor als ik dat niet doe is hij totaal niet gemotiveerd maar goed hij eet dan toch vaak wel weer een flinke hand van zijn brokken. De andere honden krijgen kvv en dat bied ik hem ook dagelijks aan, de ene keer eet hij dit zo op en de andere keer moet hij het niet.

Krijgt je hond ook snacks tussendoor?

Pasta zet ook erg aan, wij hebben asielhonden en een van de honden was erg mager toen hij kwam, in het asiel kreeg hij al gekookte pasta en hier zijn wij nog een tijdje mee doorgegaan, dit zette ook goed aan maar echt hondenvoer is het niet... Zelf zou ik dit alleen van korte duur dagelijks voeren maar wellicht is het een idee om het tijdelijk bij te voeren om hem voller te krijgen, dan is hij daarna misschien wel makkelijker op dat gewicht te houden.
Enne een keer een stukje kip of leverworst is toch niks mis mee

Hier een hond die schuim overgeeft als hij te lang niet gegeten heeft, en als hij zich heel druk maakt tijdens het uitlaten zie je ook wel is wat wit schuim rond zijn bek komen. Ik heb geen idee wat het bij jou hond betekend hoor maar misschien komt het omdat hij zich drukmaakt over dat hij moet eten? Soort eetstoornis ofzo

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:10

ik ken maar 1 hond die bij het zien en ruiken van eten schuim op de lippen krijgt, maar die "smakt" meer, de andere krijgen gewoon kwijldruppels :+

wat heb je buiten kvv al geprobeerd? Brok van verschillende merken of op basis van verschillende eiwit en/of koolhydraat bron? Hoe is zijn stoelgang? Geeft hij soms terug?

ik heb hier eentje met voedselintollerantie, die kon de ene dag "normaal" eten en dan plots 2 dagen voer weigeren om dan weer mondjes maat te peuzelen, gaf ook regelmatig terug na het eten. De oplossing was de brokken op basis van granen de deur uit te gooien en eentje te kiezen op basis van aardappel. Tov een andere hond is hij nog lauw op eten, maar nu eet hij in 90% van de keren wel gewoon zijn kom leeg ongeacht of het nu brokken zijn of kvv.
Wat plattekaas wil hier ook wel eens hebben om ze net iets gretiger op hun voer te hebben

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:31

ja de high energy eerder geprobeerd en toen werd het gewoon echt een high energy bal ;-), dat was wel de high energy kvv.
Ik ga inderdaad dan maar proberen om hem op kvv brok te zetten, geen idee of hij het graag eet.

Ze krijgen nu 2 x per dag eten, al vaker geprobeerd naar 1 keer te zetten maar ik vind dat toch met grote honden wat riskanter t.o.v. kans op torsie, vooral met brok?

Ik heb vanwege ( blijkt na veel testen) graanallergie van dalmatier al heel lang geen voer met granen meer... Acana heeft ook zoete aardappel, groenten kruiden en hoog vleesgehalte.

De moeilijke eter eet wel graag granenrijke koekjes of een rauwe eendennek maar geen gedroogde long/ pensstaafjes of andere gedroogde ingewanden/ ledematen wat ik als gezonde snack zie voor de honden... Ook rundermergpijp is pas interessant als het door de anderen voorgekauwd is ;-)

Nu hebben mijn ouders altijd schotse collies gehad en die kennen het probleem met dat eten ook.. ook mensen met border collies vaak gehoord over niet willen eten etc of met lange tanden eten.

Hij zal nooit een schrokker worden, pakt ook echt alles met lange tanden aan, hij kan bijvoorbeeld ook uren met een pensstaafje de andere honden de ogen uit de kop steken... dan kwijt hij zelf wel van dat reepje maar opeten wil hij het niet, heel typisch.

Ok, dierenkliniek ziet geen reden om hem te onderzoeken, hij glimt, rent en is de lekkerste kroelkont ter wereld, dus dat hij zo op zijn lijn blijft ( ze vonden hem niet extreem dun) vonden ze niet erg daar... dus ik heb nog totaal geen reden om hem verder te laten onderzoeken... ze worden op tijd ontwormd etc en omdat ik nogal eens de kliniek moet bezoeken jammer genoeg het laatste jaar met veel pech met de dieren ( kanker... |( ben ik beetje kind aan huis daar -O- en kennen ze de dieren ook erg goed ;-).

Ik denk niet dat het ooit een schrokker wordt, hoeft van mij ook niet maar ik ga zeker de high energy bestellen van Acana nu om eens te kijken of dat erin gaat en hij hier meer uit kan halen :-)

dat schuimen blijft voor mij erg vreemd.. ik zal dat ook eens op hondenforum plaatsen :-).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:35

En als je het voeren interessanter maakt? Dus snuffelmat/anti schrok bak/ voerbal/ voer verstoppen, hoe eet hij dan?

Schuim zou ik zeker laten onderzoeken overigens. Desnoods naar een andere dierenarts gaan.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:35

Misschien juist vaker over de dag kleine porties aanbieden? Dat je het verdeeld over 4x per dag bijvoorbeeld. Jammer dat veel gezonde snacks er niet ingaan anders kon je hem via die weg misschien iets extra s geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:36

Vervelende situatie: ik heb ook lang meoten zoeken alvorens een brok te vinden die ze EN graag eten EN geen intollerantie of allergie tegen hebben. En ivm kieskeurigheid: gisteren nog een hondje gezien: 2 soorten brokjes bij (ivm eiwitgevoeligheid, kan ik niet eindeloos gedroogde longblokjes geven) en hondje van vriendin kwam heel gretig bedelen, maar at maar 1 soort op...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:51

StonedRomy schreef:
En als je het voeren interessanter maakt? Dus snuffelmat/anti schrok bak/ voerbal/ voer verstoppen, hoe eet hij dan?

Schuim zou ik zeker laten onderzoeken overigens. Desnoods naar een andere dierenarts gaan.

ok, ik heb toch maar weer vanwege ongerustheid nu de dierenkliniek gebeld en het uitgelegd, ze willen dan toch weer even kijken, dus vanmiddag 14.30 .. pfft.. krijg er de zenuwen van.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:52

bcd94 schreef:
Misschien juist vaker over de dag kleine porties aanbieden? Dat je het verdeeld over 4x per dag bijvoorbeeld. Jammer dat veel gezonde snacks er niet ingaan anders kon je hem via die weg misschien iets extra s geven.

hij heeft gewoon een 'hekel' aan eten lijkt wel... hij loopt ook weg van de voerbak, gaat iets verderop liggen zodat hij hem wel kan verdedigen.. hij gaat sowieso pas eten als de anderen het eten op hebben en interesse tonen in zijn eten... dan gaat hij het.. heel langzaam.. opeten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:55

Wit schuim heb ik wel gezien bij honden die heeeeeel heeeeeel graag wilden eten, maar nog moesten wachten.

In de situatie zoals omschreven in de op ken ik het niet.

Heeft de hond geen last van lichte misselijkheid / maagpijn?
Je zou haast eens proberen wat er gebeurt als hij 5 dagen iets tegen misselijkheid en iets tegen maagpijn krijgt.

Als hij dan ineens wél fanatiek wil eten weet je dat je in die hoek moet zoeken.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 01-08-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:05

tja, dat is idd moeilijk om achter te komen uiteraard .. ik ga dit met de dierenkliniek goed overleggen..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 16:45

Goed overleg gehad bij de dierenkliniek, moeilijk om vinger op te leggen.. hij is helemaal nagekeken, hij ziet er super uit, was ook niet afgevallen vergeleken met de vorige keer...
We starten nu eliminatiedieet met hem, schuim kan idd wijzen op lichte misselijkheid.. maar omdat het niet altijd aanwezig is, is dat ook weer moeilijk. Hij kan ook allergisch zijn voor rijst maar omdat dat geen bestanddeel is van de brok nu, is dat ook weer beetje uitgesloten.
Nu struisvogelbrokjes van de dierenarts, heel erg benieuwd. Na 2 weken kunnen we beetje zeggen hoe of wat, dan neem ik weer contact op. Hij reageerde niet op de maag, glimt mooi, zit nu goed in zijn vel ( ondanks flinke rui nu) en volgens haar zal het nooit geen grote eter worden omdat het gewoon niet in aard van beestje ligt ;-). Energielevel moet met juiste hoeveelheid en goed eten ( 2 x per dag vond ze goed) toch weer stijgen ;-).
We gaan dus maar vol goede moed met dit voer beginnen :-)

bedankt allen voor advies... het heeft mij even duwtje wederom dierenartsbezoek gegeven ( liever 10 x teveel dan 1 keer te laat ;-) ) we proberen het uit te vogelen met dit voer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 01:06

Lijkt mooi plan van aanpak.

Overigens hoeft een milde intolerantie niet per se de reden van misselijkheid/maagpijn te zijn

(daarom zou ik dat zelf eerst willen uitsluiten met milde medicatie)

Maar dit is ook een prima eerste stap op zich natuurlijk.
Als dit werkt, prima.
Doet dit over twee weken nog niets positiefs, dan kun je altijd iets anders gaan proberen.

Fijn dat er zo'n goed overleg met de dierenarts mogelijk is.

Hou je ons op de hoogte?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 01:21

Femke_tweety, ze zei dat we met medicatie de oorzaak niet konden achterhalen maar wel dat er wat misselijkheid zou zijn. Meteen maar voor eliminatie gekozen met voeding.
Hij was met de brokjes weer aan het mieren maar geen vlokken schuim, beetje wit speeksel. Brok is wat harder dan Acana dus ook nog beter voor zijn k9tjes. Ik ben heel benieuwd morgenvroeg of het eten beter gaat...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 03:38

Wat een vervelend probleem zeg!

Vwb acana. Ik heb hier ook een hond die het slecht at (toller) en die blijkt dus juist een intolerantie te hebben voor de aardappel in brok. Arme beest krabt en bijt zich dan helemaal kapot. Vis is ook geen succes al geeft het minder reactie dan aardappel en kip hangt af van de brok. Ik vermoed dat dat laatste te maken heeft met de oorsprong van de kip en welke medicatie die kippen gehad hebben. Ik voer nu Bozita en dat gaat goed. Onze eigen kippen gaan ook prima maar heb meerdere merken gehad waarbij hij weer jeuk kreeg. Ook een voor het gevoel vettere brok doet het hier slecht bij hem. Daar krijgt hij niet zo zeer jeuk van alswel dat hij die gewoon slecht echt.

Wellicht dat jouw hond hetzelfde probleem heeft alleen dat dat zich uit in maagproblemen ipv jeuk.
Ik denk in ieder geval dat je op de goede weg zit met je eliminatie dieet. Hopelijk vind je snel iets wat hij lekker vind en waarvan hij goed op gewicht blijft.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:31

lizy29, wat een toestand ook als ze zo'n erge reactie hebben. Ik heb ook een dalmatier die allergisch is voor granen ( en wie weet nog meer ) en dat is met het voeren van Orijen en Acana over gegaan :-). Bij haar uit het zich in oorontstekingen en een rare bruine afscheiding op de huid ( buik, 1 pootje waaraan ze dan ook blijft likken). Dus dan heb je echt een allergie.. maar vage klachten zoals de kruising setter is wat moeilijker... hij heeft dus geen jeuk etc ...

Nou, vanochtend dus voor de 2de keer zijn brokjes met struisvogel en heb ze maar weer na 3 kwartier weggehaald, hij lag er alleen maar voor te verdedigen *zucht... -O- -O- -O-
Omdat hij ook geen koekjes en niks meer krijgt, zal hij moeten 'hongeren' tot 17.00.. tja.. Niks aan te doen. Dus de hoop van bijna meteen brokjes eten gisteravond ( nadat de andere 2 hun brokjes ophadden natuurlijk :+ , dan heeft hij wat meer 'publiek' ) is weer de kop ingedrukt...
Het zal wel geen lekkere eter worden denk ik.... ik ga dit even volhouden op deze brok...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laatste foto is het 'bewaken' van zijn bak brokken van vanochtend , hij heeft er 1 keer aan geroken en daarna ernaast gaan liggen, na 3 kwartier dat ge-emmer weg gepakt pfft

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:38

leuk hé zo'n stippel, ik heb er zo'n 2. Eentje is echt allergisch met intolleranties erbij en de andere kan niet tegen teveel purines. Toch een zwak puntje binnen het ras.

jammer dat hij deze brokjes ook maar niets vind... Hopelijk slaat het om als hij 1 of 2 maaltijden heeft gevast. Moest hij het wel gaan eten, gedroogde struisvogel is nog wel te vinden (of ik ben het evenals kangoeroe en kameel al wel eens tegen gekomen)...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:43

petitparis, oooh 2 stippels <3 en wat gek.. onze yis is kleinste van nest en zowel moeder als zusjes en haar broer geen allergieen.. maar ik kreeg ze ( als laatste pup) uit nest als met oorontsteking mee... echt zielig... maar wat een heerlijke honden he <3 , het is ook echt mijn man zijn 'prinses' *zucht :+ . Verder ook een vreselijke koukleum, haar moeder ook.. minder dan 20 graden is al te koud voor haar, ze heeft ook echt een dun velletje..
Afbeelding
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:48

Wat een leuke hond :)
Als er niets uit het onderzoek komt is misschien een maagzuurremmer te proberen. Het schuimen kan zijn van te veel aanmaak van maagzuur en als dat elke keer opzet bij het eten, dan gaat de lol van het eten er wel af. Omdat je toch alleen brok/kvv geeft maakt dat niet uit ivm de zuurgraad.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 14:27

het is een poosje geleden en we zijn met dierenarts(en) bezig geweest maar het ligt toch puur aan het eten ( gelukkig *\o/* *\o/* ).
Volledig weer van de acana brok gehaald, nu o.a. Tamro vleesmixen ( KVV) en hij vindt het heerlijk.. het zal nooit een schrokkop worden of wat ook.. Ik heb ook Renske maaltijden tussendoor of voor als ik vergeet uit te vriezen, dit eet hij ook, alleen de visvarianten laat hij met alles links liggen, is niet zijn 'ding' ... jammer want die omegaatjes zijn toch ook mooi en voor de afwisseling... Maar hij eet graag de smaakjes met pens, dus kip/pens etc.. maar de vleesmixen zoals boven genoemd gaan er echt wel vrij goed in. Maagzuurremmers heb ik niet meer hoeven te proberen want na een paar weken op deze vleesmixen produceert hij 0,0 schuim meer :-) en hij rent niet meer naar buiten gras eten :-) *\o/* .
Hij glimt weer als een spiegel, ook is de rui snel voorbij gegaan op de vleesmixen. Hij laat zijn eten wel staan als ik nog de extra vitaminen erdoor doe ( doe ik voor de andere 2 honden waarvan 1 met longkanker en de andere net geopereerd aan mammatumortje -O- ) en lijnzaadolie oid moet hij ook niet ;-) ik had dat gedaan om de vacht/huid even extra boost te geven en omdat hij geen visvarianten eet en de anderen wel graag zalm eten ;-)

Al met al hoop ik dat hij het zo blijft 'doen', het is gewoon een hoge ranke setterbouw dat veel beweegt en rollende tonnetjes zijn ook niet gezond hahaha maar nu gewoon even dun laagje over zijn ribben die je nog gewoon voelt, voelt beter dan zo'n knokige achterkant, flinke ribben en een ingevallen zijkant -O- ... het leek wel of hij nooit eten kreeg soms -O- en dan toch blijven rennen pfft..

dieren zijn net als kinderen ( en voor mij geen verschil want ik heb geen kids verder) je maakt je er vaak zorgen over ;-).... en helaas veel voor de kiezen gehad met de 3 ... en nog steeds.

bedankt allen.. soms is het doorzetten en maar blijven proberen :-).